پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
تحلیل ترافیک سایت تنها شمارش تعداد کاربران کافی نیست
تحلیل ترافیک سایت - تنها شمارش تعداد کاربران کافی نیست! بیایید اینگونه فرض کنیم که شما تمام توصیه ها را به کار گرفته اید، صفحات سایت را بهینه ساخته اید، آنها را به موتورهای جستجوگر معرفی کرده اید و با تمام عبارتهای کلیدی در صدر نتایج جستجو قرار گرفته اید و آماده دریافت چندین هزار کیلو ترافیک در سایت خود هستید. اما از کجا می دانید که تمام تلاش شما کارایی لازم را داشته است و به هدر نرفته است؟ بسیار خوب! شما باید ترافیک سایت خود را اندازه گیری و تحلیل نمایید. برای این کار راههای بسیاری پیش روی دارید. شما می توانید از شمارشگرها، خدمات رهگیری کاربران استفاده کنید. آنچه که در این مقاله بدان پرداخته شده است، استفاده از بهترین روش یعنی استفاده از نرم افزارهای تحلیل آمار سایت (Log file analizer) است. چرا تحلیل آمار؟ شناسایی رفتار کاربران در سایت برای بالا بردن ROI شناسایی استراتژیهایی که بهتر جواب داده اند. تحلیل رفتار کنونی برای پی ریزی استراتژیهای بعدی سایت مهمترین تحلیلهایی که روی سایتها انجام می شوند عبارتند از: Summary Analysis سایت چه میزان کاربر جدید و تکراری دارد؟ و ... Trend analysis در طول زمان نحوه استفاده کاربران از سایت چگونه تغییر کرده است. آیا کاربران این ماه از ماه قبل بیشتر شده است؟ Page analysis کدام صفحات (بخشهای) سایت بیننده بیشتر و کدام صفحات (بخشهای) آن بیننده کمتر دارند؟ Content analysis کدام متون و محتوای سایت بیشتر مورد توجه کاربران قرار دارد؟ Path analysis آیا ساختار ناوبری سایت خوب جواب داده است؟ صفحه دوم کاربر بعد از ورود به صفحه اول سایت چیست؟ مسیر حرکت کاربران در سایت چگونه بوده است؟ کدام مسیرها بیشتر به فعل و انفعالات دلخواه مدیر سایت منتج شده اند؟ Entry page analysis کاربران بیشتر از کدام صفحات وارد سایت می شوند؟ یا کدام صفحات بیشتر بیننده به سایت جذب می کنند؟ Exit page analysis صفحات و بخشهای فراری دهنده کاربران کدامند؟ Visitor analysis چه نسبتی از کاربران جدید به کاربران تکراری از سایت خرید کرده اند؟ و ... Referral analysis کدام موتورهای جستجوگر و سایتها بیننده به سایت می فرستند؟ کلمات مورد استفاده آنها چه بوده است؟ کدام تبلیغات بهتر جواب داده است؟ و ... Campaign analysis بینندگان ناشی از هر استراتژی اجرا شده چه رفتاری در سایت داشته اند؟ کدام گروه سفارش بیشتری داده اند؟ Demographic analysis توزیع جغرافیایی کاربران سایت چگونه است؟ کدام گروه زمان بیشتری در سایت سپری کرده اند؟ Customer experience analysis پیوندهای شکسته سایت کدامند؟ درخواستهای ناقص کدامها بوده اند؟ و ... تحلیلهای فوق نیاز به تجربه و تخصص دارد و برای هر کس قابل انجام نیست. برای آنکه شما با اصول کلی بیشتر آشنا شوید برخی موارد به اختصار شرح داده می شود. Log file چیست؟ هر بار که بیننده ای به سایت شما مراجعه می کند از خود رد پایی بر روی سرور سایت شما بر جای می گذارد که در این فایل ذخیره می گردد. سرور سایت موارد بسیاری را ثبت می کند که برخی از انها عبارتند از: زمان مراجعه کاربر به سایت، صفحاتیکه کاربر مرور کرده است، مدت زمانیکه در کل سایت یا هر صفحه مانده است، از کدام سایت آمده است، از کدام موتور جستجوگر آمده است، چه کلمه ای را جستجو کرده است، از چه صفحه از سایت خارج شده است و ... Page View تعداد صفحاتی را نشان می دهد که کاربران سایت مرور کرده اند. Total Page View آمار همگی آنرا و Page View per Visitor یا Average میانگین تعداد صفحه مرور شده در سایت را نشان می دهد. نوعا برای سایتهای متوسط و بزرگ اگر میانگین برابر ۵ و بیشتر باشد خوب است. مثلا اگر سایتی تنها یک صفحه برای دادن اطلاعات به کاربر دارد و کاربر از طریق فرم درون همین صفحه درخواست خود را به سایت ارسال می کند و بعد از ارسال پیام صفحه نامه شما دریافت شد به وی نشان داده می شود. در این حالت میانگین خوب آن است که بیشتر از ۱.۲ باشد. البته واقعا نمی توان یک قاعد کلی ذکر کرد اما نکته ای که توجه به آن ضروری است همواره میزان Page View صفحات مهم سایت خود را کنترل کنید. این صفحات می توانند صفحات دان لود نرم افزار، فرمهای تماس، صفحات تشکر از تماس کاربران، معرفی محصولات، دان لود کاتالوگ ها و موارد مشابه باشد. Hit به هر درخواست فایلی که از سرور می شود گفته می شود. این فایلها می توانند فلش، تصویری، متنی، اجرایی و ... باشند. به عنوان مثال اگر صفحه ای شامل متن و ۱۰ تصویر باشد با مراجعه کاربر به این صفحه یک Page View و یازده Hit بر روی سرور ثبت می گردد (یک صفحه + ده عکس از سرور درخواست شده است.) Unique Visitor هر بیننده مشخص را نشان می کند. این بیننده اگر صد صفحه سایت را هم مرور کند تنها یکبار شمرده می شود. این فاکتور بسیار مهم است. برای تبلیغات در سایتهای دیگر هموارده این فاکتور را از صاحب آن سایت درخواست کنید و کنترل کنید که آماری که ارایه می دهند، تعداد Page View نباشد. لاگ فایلها در فایلهایی با پسوند log ذخیره می شوند که با دان لود آنها می توانید کار تحلیل ترافیک سایت را آغاز کنید. در ادامه برخی از موارد ثبت شده در این فایلها توضیح داده می شود. زمان و تاریخ مراجعه به سایت آدرس IP بیننده یا اسپایدر مراجعه کننده به سایت name.html صفحه ای است که مشاهده شده است. می تواند نام هر فایل درخواست شده نیز باشد. Get نشان می دهد که اطلاعات از سرور درخواست شده است. Post بیانگر ارسال اطلاعات به سرور است. نوع پاسخ سرور نوع پاسخ سرور می تواند از انواع زیر باشد: ۲۰۰ OK ۳۰۰ Redirects ۴۰۰ Failure ۵۰۰ Server Error حجم فایل درخواست شده بیننده از کدام صفحه آمده است. بیننده از کدام موتور جستجوگر و با چه کلمه ای آمده است. نوع مروگر، سیستم عامل و دقت صفحه نمایش کاربر نوع اسپایدر مراجعه کننده به سایت و ... ما نیاز به خواندن و تحلیل خط به خط داده های این فایل نداریم (کار ساده ای هم نیست) بلکه نرم افزارها به سادگی تمام آنها را برای ما تحلیل نموده، همراه با نمودارهای شکیل و قابل فهم ارایه می دهند. سرور سایت شما قابلیت استفاده از این نرم افزار را باید برای شما فراهم نماید و اصولا توصیه می شود که از خدمات میزبانی شرکتی بهره گیرید که علاوه بر خصوصیات مورد نیاز که میزبان حرفه ای، نرم افزار تحلیل آمار قدرتمندی نیز داشته باشد. اما از کدام نرم افزار استفاده کنیم؟ رایگان اگر یک نرم افزار رایگان مد نظر شماست، Weblog Expert Lite را توصیه می کنم که قابلیتهای مناسبی را ارایه می دهد و کار با آن نیز بسیار ساده است. این نرم افزار نسخه حرفه ای و تجاری نیز دارد. تجاری در این مورد موارد زیر توصیه می شود: Click Tracks Deep Metrix Web Trends Urchin
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست