پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تجربه ای تازه در سال های پایانی


تجربه ای تازه در سال های پایانی

بدون تردید با حضور آنری, در حالی كه بارسا ۳ مهاجم و ۳ بازیكن بزرگ دنیا یعنی رونالدینیو, اتوئو و مسی را هم در اختیار دارد, یكی از قویترین و مهیب ترین آتش بارهای فوتبال اروپا در كاتالان و در ورزشگاه افسانه ای نوكمپ شكل خواهد گرفت

با پیوستن آنری به جمع رونالدینیو، اتوئو و مسی، فوتبال اروپا یكی از قویترین و مرگبارترین خطوط حمله را به انتظار نشسته است.اگرچه پس از ۸ فصل حضور، رفتن آنری برای طرفداران آرسنال تلخ و دیرهضم خواهد بود اما به دست آوردن ۲۴ میلیون یورو از فروش یك بازیكن ۳۰ ساله - حتی اگر آنری باشد- برای دست اندركاران تیم لندنی پول بسیار خوبی به حسابمی آید.

● پس از ویه را نوبت به آنری رسید

سرانجام سریال ماندن یا رفتن تیه ری آنری از آرسنال به نقطه پایان خود رسید و ملی پوش فرانسوی توپچی های لندنی، پس از ۸ سال حضور در لیگ برتر، راهی جنوب اروپا، ایالت كاتالان و لالیگا شد.آنری در گفت و گو با روزنامه اكیپ می گوید: «همان طور كه گفته بودم، اگر قرار بر رفتن باشد، به غیر از بارسا جای دیگری نمی روم و اكنون هم چنین شرایطی پیش آمده و برای ۴ فصل آینده با پیراهن این تیم به میدان می روم.»او در ادامه اضافه می كند: «بارسا را به خاطر فوتبالش، تاریخی كه دارد و ورزشگاهش انتخاب كردم.»قرارداد آنری با بارسا به وسیله معاون باشگاه، فیردان سوریانو، در پاریس به امضا رسید تا یك بار برای همیشه حرف و حدیث های مربوط به این بازیكن در ارتباط با آینده اش مختومه اعلام شود.

● قویترین خط حمله اروپا

بدون تردید با حضور آنری، در حالی كه بارسا ۳ مهاجم و ۳ بازیكن بزرگ دنیا یعنی رونالدینیو، اتوئو و مسی را هم در اختیار دارد، یكی از قویترین و مهیب ترین آتش بارهای فوتبال اروپا در كاتالان و در ورزشگاه افسانه ای نوكمپ شكل خواهد گرفت.

در این زمینه نخستین اظهارنظراز سوی ملی پوش كامرونی بارسا اظهار شده است. او می گوید: «با آمدن آنری قویترین خط حمله اروپا تعلق به بارسا خواهد بود.»هنگامی كه اتوئو مقابل این پرسش كه با آمدن آنری جا برای كسی تنگ نمی شود، قرار می گیرد، می گوید:

«ما دوستانی صمیمی خواهیم بود. بدون تردید برای ملی پوش فرانسوی و صاحب دومین ركورد گلزنی ملی جا خواهد بود.»حضور ۴ بازیكن بزرگ در خط حمله برای سرمربی به مانند شمشیر دولب یا به تعبیری سهل و ممتنع خواهد بود اما به نظر می رسد انتخاب آنری جدا از توانایی های او و با وجود اینكه از فصل گذشته سخن از آمدنش به بارسا در میان بود، درست چند روز پس از وا دادن قافیه به سود رقیب و دشمن پر و پاقرص یعنی رئال مادرید در لالیگا می تواند پیامدهای منفی و ابرهای سیاه را از آسمان نوكمپ و از بالای سر رهبران بارسا تا حدود زیادی دور كند تا از دست رفتن قهرمانی را در سر و صدای این انتقال بزرگ ناپیدا شود.

در جست و جوی افتخارات اروپایی از سوی دیگر تیه ری آنری در ۳۰ سالگی و پس از سپری كردن ۸ فصل در آرسنال و ۲ بار تا فینال جام های اروپایی (۲۰۰۰ و جام حذفی ۲۰۰۶ و لیگ قهرمانان) رفتن و دست خالی برگشتن درجست و جوی افتخارات تازه اگر نگوییم دل اما پای روی حرف خود گذاشت و راهی بارسا شد. تا همین چند هفته پیش آنری از قرارداد قلبی و همه عمر با آرسنال حرف می زد اما اینك در راه كسب تجربه دیگری گام برمی دارد.

البته در این رهگذر، یعنی رفتن آنری از آرسنال جدا از تمایل شخصی بازیكن برای دستیابی به افتخارات اروپایی، نمی توان از اوضاع كنونی باشگاه لندنی نیز به سادگی گذر كرد.به عبارت دیگر حضور سرمایه داران آمریكایی و رفتن مدیر اجرایی، دیوید دین كه رابطه نزدیكی با ونگر و آنری داشت را اگر با شرایط پا در هوای مربی فرانسوی آرسنال كه یك سال بیشتر قرارداد ندارد، اضافه كنیم، درمی یابیم كه آرسنال در آستانه تجربه حال و هوا و شرایط تازه ای است كه می تواند بسیاری از اصول و رفتارهای گذشته را برهم بزند.

سخن از ونگر به میان آمد به نظر می رسد ماندن او نیز در آرسنال در هاله ای از ابهام و پرسش قرار دارد و چه بسا مرد فرانسوی حتی فصل آینده را هم در این تیم سپری نكند چراكه در پی انتقال آنری گفته می شود سوریانو، معاون بارسا جدا از گفت و گو با آنری، نیم نگاهی هم به حضور ونگر در نوكمپ داشته و دارد. این موضوع هنگامی می تواند بیشتر قوت بگیرد كه به خاطر عملكرد فرانك ریكارد، او دیگر از محبوبیت سابق نزد دست اندركاران و هواداران بارسا برخوردار نیست و امكان رفتنش از این تیم وجود دارد.

● ۲۴ میلیون برای یك بازیكن ۳۰ ساله

رفتن آنری از آرسنال آن هم پس از ۸ فصل و عملكردی كه او را در ردیف اسطوره های توپچی ها درآورده است. (۲۲۶ گل در ۳۶۹ بازی) بدون تردید یك حادثه مهم و دست كم برای طرفداران تیم، تلخ و دیرهضم خواهد بود. از منظر اقتصادی كسب ۲۴ میلیون یورو از فروش یك بازیكن ۳۰ ساله (حتی اگر نامش آنری باشد) كه فصل گذشته را بیشتر با مصدومیت سپری كرده و بیش از ۱۰ گل به ثمر نرسانده است، دست و بال دست اندركاران آرسنال را برای تقویت نقاط ضعف تیم باز می كند.

در این رهگذر اولین فكری كه درذهن جای می گیرد این است كه كدام بازیكن به جای آنری به آرسنال می آید. پیش از این یعنی قبل از انتقال آنری سخن از آمدن ترزگه در میان بود كه خیلی زود منتفی شد و اینك نگاه ها به سوی آنلكا مهاجم بولتون دوخته شده است.

بازیكنی كه توسط ونگر به آرسنال آمد و در این تیم شكوفا شد و در حال حاضر هم در اوج دوران بازیگری اش به عنوان پای ثابت خط حمله تیم ملی فرانسه، مورد توجه دومه نش قرار دارد.آنلكا و ونگر و به تبع آن آرسنال، مانند كف دست یكدیگر را می شناسند و حضور او در جمع توپچی ها بدون تردید به سود هر ۲ طرف خواهد بود اما نكته مهم این است كه آرسنال فصل آینده را چگونه و با كدام تفكر و كدامین مدیر و مسؤول آغاز خواهد كرد؛ درواقع باید دید آرسن ونگر در آرسنال ماندنی می شود یا حتی در صورت ماندن بدون تمدید قرارداد شرایط او و امكان و اختیاراتش چه و چگونه خواهد بود. با توجه به این اوضاع و احوال، باید منتظر رویدادهای تازه ای در ارتباط با آرسنال بود.



همچنین مشاهده کنید