سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سیمرغ ها به پرواز درآمدند


سیمرغ ها به پرواز درآمدند

بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز طی مراسمی در تالار وحدت پایان یافت در این مراسم فیلم «خون بازی» با دریافت ۵ سیمرغ بلورین و فیلم های «روز سوم» و «پابرهنه در بهشت» هر كدام با چهار سیمرغ موفق ترین فیلم های این دوره از جشنواره نام گرفتند

بیست و پنجمین دوره جشنواره ‌بین‌المللی فیلم فجر نیز طی مراسمی در تالار وحدت پایان یافت.

در این مراسم فیلم «خون‌بازی» با دریافت ۵ سیمرغ بلورین و فیلم‌های «روز سوم» و «پابرهنه در بهشت» هر كدام با چهار سیمرغ موفق‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره نام گرفتند.

درابتدای این مراسم رضا داد، جشنواره فیلم فجر را آیینی صرفا ملی نامید و گفت: اقبال تماشاگران به فیلم‌های امسال و حضور ۱۳ فیلم با بالای ۵۰درصد مخاطب از رضایت مشتاقان سینما حكایت دارد و نویدبخش سال خوبی برای سینما است و از نظر اقبال تماشاگران سالی ممتاز می‌توان دانست.

صفار هرندی نیز در این مراسم سخنرانی كوتاهی كرد. وی بیشترین افتخارات سینمای ایران را متعلق به بیست و پنج دوره برگزاری جشنواره پس از انقلاب دانست و جشنواره را روییده از دل انقلاب نامید.

وی افزود: شما را وعده می‌دهم به آینده زیباتر سینمای كشورمان در سالی كه پیش رو است و در این مدت از هر كسی كه نیتی پاك در سر داشته تشكر می‌كنم.

● «روز سوم» بهترین فیلم

«روز سوم» محمدحسین لطیفی، كه پیشتر با نامزدی در ۱۲ رشته بحث‌های بسیاری را در پی داشت بهترین فیلم جشنواره معرفی شد.

علیرضا جلالی، تهیه‌كننده این فیلم، سیمرغ و سمند اهدایی جشنواره را به خانواده شهید ستوان امان‌اللهی اهدا كرد.

این فیلم به جز دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم، موفق شد سیمرغ بهترین طراحی صحنه و لباس برای محسن نوروزی، بهترین بازیگر نقش اول زن برای باران كوثری و بهترین كارگردانی را برای محمدحسین لطیفی كسب كند.

محمدحسین لطیفی بعد از دریافت سیمرغ گفت: «این جایزه را به نیابت از محمد نورانی یكی از ۴ فرمانده محور خرمشهر كه زنده است و بقیه همرزمانش شهید شده‌اند، می‌گیرم و امیدوارم از من قبول كند.»

● «خون بازی» موفق‌ترین فیلم

«خون‌بازی» كه به دلیل درخواست كارگردانش در دو بخش كارگردانی و بهترین فیلم در رقابت قرار نگرفت، توانست ۵ سیمرغ از آن خود كرد.

چهار فیلمنامه‌نویس این فیلم (رخشان بنی‌اعتماد، فرید مصطفوی، محسن عبدالوهاب و نغمه ثمین) توانستند سیمرغ بهترین فیلمنامه را از آن خود كنند.

باران كوثری نیز كه از درخشان‌ترین‌حاضران این دوره از جشنواره بود، نیز سیمرغ بهترین بازیگر زن را برای این فیلم و «روز سوم» دریافت كرد و مهرداد میركیانی، سپیده عبدالوهاب و محمود كلاری نیز توانستند به ترتیب در سه رشته چهره‌پردازی، تدوین و هنر - تجربه سیمرغ‌های دیگری برای این فیلم به دست آوردند.

رخشان بنی‌اعتماد بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، «خون بازی» را تجربه خیلی خوبی را برای خود شمرد و گفت: بزرگ‌ترین موفقیت فیلم زمانی است كه از ابتلای یك جوان ایرانی به اعتیاد جلوگیری كند و امیدوارم در این زمینه موفق باشد.

باران كوثری نیز اظهار داشت: امیدوارم با گرفتن این جایزه، یك هزارم از چیزی كه من به داشتن پدر و مادرم افتخار می‌كردم، حالا آنها به داشتن من افتخار كنند.

● پابرهنه در بهشت یك فیلم چهار سیمرغی

«پابرهنه در بهشت» برخلاف پیش‌بینی‌ها توانست چهار سیمرغ از آن خود كند.

نخستین ساخته بهرام توكلی كه پیش از این در بخش جست‌وجوی حقیقت به عنوان بهترین فیلم شناخته شده بود توانست با دریافت سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای حسن‌ زاهدی، بهترین فیلمبرداری برای حمید خضوعی ابیانه، بهترین بازیگر نقش مكمل مرد برای افشین هاشمی و بهترین و برترین فیلم اول توانست پس از «خون بازی» و در كنار «روز سوم» از فیلم‌های مطرح این دوره شناخته شود.

● سیمرغ‌های دیگر برای چه كسانی به پرواز درآمد

محسن روزبهانی و علاءالدین پژهان توانستند برای فیلم «قاعده بازی» سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت كنند و محمدرضا دلپاك نیز سیمرغ بهترین صداگذاری را از آن خود كرد. بهرام رادان نیز توانست سیمرغ بهترین بازیگر مرد را برای فیلم سنتوری ساخته داریوش مهرجویی دریافت كند.

این بازیگر جوان فیلم «سنتوری» را فوق‌العاده دانست و از هیات داوران تقاضا كرد كه این فیلم را یك بار دیگر در خلوت خودشان ببینند. رادان در پایان آرزو كرد كه روزی در سینمای ایران سانسور نداشته باشیم.

در این رشته خسرو شكیبایی نیز برای فیلم «اتوبوس شب» دیپلم افتخار دریافت كرد. در ضمن هیات‌داوران با اهدای یك سیمرغ بلورین جایزه ویژه، از حضور عزت‌ا... انتظامی در فیلم مینای شهر خاموش تقدیر كرد.

پانته‌آ بهرام برای فیلم «بچه‌های ابدی» نیز توانست جایزه بهترین بازیگر مكمل نقش زن را دریافت كند. هیات‌داوران همچنین در بخش بهترین موسیقی یك دیپلم افتخار به كامبیز روشن‌روان برای فیلم بچه‌های ابدی اهدا كرد.

همچنین در بخش مسابقه فیلم‌های اول، دو دیپلم افتخار به محمدرضا عرب برای كارگردانی فیلم «آخرین ملكه زمین» و علی وزیریان برای فیلم «خدا نزدیك است» تقدیم شد.

● نتایج بخش چشم واقعیت

سیمرغ بلورین ویژه هیات‌داوران به محمدرضا اصلانی برای فیلم «خاطرات یك هفتاد و پنج ساله»، سیمرغ بلورین بهترین پژوهش به پیروز كلانتری برای فیلم «تهران چند درجه ریشتر»، سیمرغ بلورین بهترین كارگردانی به مسعود بخشی برای فیلم «تهران انار ندارد»،‌ دیپلم افتخار بهترین كارگردانی به مهرداد اسكویی برای فیلم «روز‌های بی‌تقویم»، ‌سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به وحید موسائیان برای فیلم «سرزمین گمشده»، دیپلم افتخار ویژه هیات‌داوران به محمود كیانی فلاورجانی برای فیلم «زیستن».

● «سنتوری» و «اخراجی‌ها» منتخب تماشاگران

حاشیه در این بخش بسیار بالا گرفت. مسعود ده‌نمكی اعلام كرده بود كه روی صحنه نمی‌رود اما حبیب‌ا... كاسه‌ساز كه برای دریافت سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به روی صحنه آمده بود این جایزه را به ده‌نمكی تقدیم كرد و از او خواست كه بالای صحنه بیاید.

او ابتدا حاضر نبود به روی صحنه برود. اما پس از تشویق تماشاگران حاضر در سالن كه بیشتر آنها در طبقات فوقانی حضور داشتند، از جای خود برخاست و با حركات دست نشان داد كه فقط به خاطر تشویق مردم حاضر به حضور در روی سن می‌شود. این حضور غیرمنتظره و حرف‌‌های «ده‌نمكی»، اختتامیه جشنواره بیست و پنجم را برای دقایقی به تشنج كشاند و نقطه پایانی شد به اعتراضاتی كه در روزهای گذشته از سوی ابوالقاسم طالبی، جعفر پناهی، مازیار میری و مریلا زارعی در سالن سینما‌های رسانه‌ها، به دست‌اندركاران جشنواره صورت گرفته بود. او در ابتدای حرف‌هایش، ضمن اظهار این كه من نه مرغ می‌خواهم نه سیمرغ، جایزه را از دست كاسه‌ساز نگرفت.

ده‌نمكی در ادامه گفت: این جایزه حق همه بازیگرانی است كه در «اخراجی‌ها» بازی كردند و ناجوانمردانه نادیده گرفته شدند، به خاطر اینكه امروز سیاست ما مثل سینمای شده، سینمای ما با سیاست و انتخابات ما یكی شده و ... .

وی گفت: من از محمدرضا شریفی‌نیا معذرت می‌خواهم. من از اكبر عبدی معذرت می‌خواهم. در تاریخ ما همیشه این‌گونه بوده كه نخبگان ما از مردم عقب‌تر بوده‌اند.

ده‌نمكی ادامه داد: من نمی‌خواهم به هیچ‌كس اهانت كنم. بچه كه بودم دوست داشتم روزی قاضی بشوم اما با این داوری كه امشب دیدم، دیگر هیچ وقت نمی‌خواهم قاضی شوم!

پس از صحبت‌های «ده نمكی» كه با صدای بلند و گاه با فریاد وی همراه بود. جو سالن به هم ریخت و دقایقی چند تماشاگران طبقات فوقانی با سوت و كف و نام بردن نام این سینماگر تالار وحدت را كاملا شبیه یك استادیوم ورزشی كردند.

فرامرز فرازمند تهیه‌كننده «سنتوری» نیز بعد از دریافت سیمرغ بلورین انتخاب مردمی اظهار داشت: خوشحالم مردم از سنتوری خوششان آمد و در خدمت استاد مهرجویی بودم. ما با خواننده‌ای كار كردیم و به ما اعلام شد كه غیر مجاز است و از آقای رضاداد تشكر می‌كنم كه فیلم را در جشنواره شركت دادند.

پرویز پرستویی نیز بعد از اهدا سیمرغ‌های مردمی هنگام ترك صحنه گفت: «امیدوارم خدا به همه ما صبر عنایت كند».



همچنین مشاهده کنید