چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۲۰۰۶ سال تاریک دوچرخه سواری


۲۰۰۶ سال تاریک دوچرخه سواری

دوچرخه سواری جاده در سال ۲۰۰۶ یکی از بدترین سال های خود را تجربه کرد بحران ها و محرومیت های فراوان برای دوچرخه سواران و تیم های آنها باعث شد تا حتی معتبرترین تورهای دوچرخه سواری نیز تحت الشعاع قرار گیرد و به نظر می رسد سال آینده نیز وضعیت اگر بدتر از امسال نباشد بهتر نخواهد بود

سالی که گذشت سالی بسیار بد برای ورزش دوچرخه سواری بود. دوچرخه سواری جاده در سال ۲۰۰۶ یکی از بدترین سال های خود را تجربه کرد. بحران ها و محرومیت های فراوان برای دوچرخه سواران و تیم های آنها باعث شد تا حتی معتبرترین تورهای دوچرخه سواری نیز تحت الشعاع قرار گیرد و به نظر می رسد سال آینده نیز وضعیت اگر بدتر از امسال نباشد بهتر نخواهد بود.

در آغاز سال ۲۰۰۷ سوالات و نکات مبهم بسیار زیادی در مورد چشم انداز این رشته ورزشی به ذهن می رسد که آنها را با هم مرور می کنید.

مدیران سه تور معتبر دوچرخه سواری سال ها است که با اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری درگیر هستند. این اتحادیه مدیریت و رهبری کلیه مسابقات دوچرخه سواری در سطح جهان را به عهده دارد.

دلیل اصلی اختلاف و درگیری مدیران تورهای معتبر بین المللی با اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری بر سر پول و نیز قدرت است. مدیران توردوفرانس، جیرودی ایتالیا و تور اسپانیا از این نکته که اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری روزبه روز قدرت اجرایی بیشتری در برگزاری این تورها به دست می آورد ناراضی هستند.

استدلال آنها این است که تمام هزینه های برگزاری این مسابقات را باید میزبانان بپردازند پس چرا وقتی پای سود به میان می آید آنها سهمی منطقی به دست نیاورند. بسیاری از همین مدیران عقیده دارند که اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری از سود تبلیغات برگزاری این سه تور معتبر بین المللی تا این حد قدرت یافته است و نباید اجازه داد که این اتحادیه بیش از این قدرت پیدا کند. البته طرف مقابل این درگیری یعنی اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری نیز بهانه های خود را دارد. مهم ترین بهانه این اتحادیه برای کنار نیامدن با مدیران تورهای معتبر بین المللی تحقیقاتی است که اخیراً اسپانیایی ها در مورد دوپینگ دوچرخه سواران انجام داده اند. این موضوع اتحادیه ها را بسیار عصبانی کرده که دلیل آن هم مشخص است.

در این آزمایش ها و تحقیقات نام تعدادی از دوچرخه سواران مطرح و صاحب عنوان نیز مطرح شده و حتی بعضی از آنها هم با محرومیت هایی مواجه شده اند. عدم حضور این دوچرخه سواران در مسابقات بین المللی باعث کاهش درآمد اتحادیه شده است.

تحقیقات اسپانیایی ها از ماه مه آغاز شده و تا ژوئن امسال که نیمی از سال گذشته نیز ادامه خواهد یافت. اگر قرار باشد این تحقیقات تا ماه ژوئن امسال ادامه یابد و هر دوچرخه سواری که با افراد مظنون به استفاده از دوپینگ همکاری کرده باشد محروم شود یک مشکل بسیار بزرگ ایجاد خواهد شد که امسال هم در توردوفرانس وجود داشت. باید دید در صورت محرومیت دوچرخه سواران معروف آیا تیم های آنها باز هم حاضر خواهند شد قهرمانان خود را از شرکت در تورهای مهم محروم کنند و از سود قابل توجهی که به دست خواهند آورد چشم پوشی کنند.

به عنوان مثال مسابقات توردوفرانس در سال ۲۰۰۶ کاملاً تحت تاثیر غیبت ایوان باسو و یان اولریش دو شانس اول قهرمانی قرار داشت. ایوان باسو چند هفته قبل از آغاز توردوفرانس ۲۰۰۶ با تیم امریکایی Discovery Channel قرارداد امضا کرد و به این تیم پیوست.

یان اولریش نیز همچنان بدون تیم مانده است. هر دوی این دوچرخه سواران نامدار از شرکت در مسابقات توردوفرانس سال گذشته محروم شدند در حالی که جزء مدعیان درجه اول قهرمانی به شمار می آمدند. اتهام آنها نیز این بود که با یک لابراتوار در مادرید که مواد نیروزا تولید می کرد همکاری می کردند، در حالی که این اتهام هنوز به اثبات نرسیده است.

البته پیوستن ایوان باسوی ایتالیایی به تیم دیسکاوری چنل چندان هم بدون سروصدا نبود. اتحادیه حرفه یی تیم های دوچرخه سواری از این اقدام تیم دیسکاوری چنل که پیش از آن توسط لانس آرمسترانگ رهبری می شد شدیداً انتقاد کرد. دلیل مخالفت آنها نیز این بود که امضای قرارداد با باسو و یا دیگر دوچرخه سواران نامدار برای تیمی مثل دیسکاوری چنل که تیمی بسیار قدرتمند و صاحب نفوذ است چندان وجهه خوبی ندارد به این دلیل که باسو چند روز قبل از پیوستن به این تیم امریکایی به شکلی عجیب و بحث برانگیز از تیم دانمارکی CSC جدا شده بود.

البته به نظر می رسد دلیل اصلی این انتقادها و مخالفت ها در مورد پیوستن باسو به دیسکاوری چنل به این دلیل است که این تیم امریکایی خواهد توانست باز هم مانند سال های گذشته که توسط آرمسترانگ چند قهرمانی پیاپی در توردوفرانس که معتبرترین تور دوچرخه سواری در سطح جهان است به دست آورد و این بار توسط باسو این حاکمیت را ادامه دهد، اما در هرحال باسو از شرکت در توردوفرانس محروم شد تا نوار موفقیت های دوچرخه سواران تیم دیسکاوری چنل قطع شود.

نکته جالب در مورد محرومیت باسو این است که او در حالی از شرکت در معتبرترین تور دوچرخه سواری دنیا محروم شد که تا امروز و با گذشت حدود شش ماه از این مسابقات هیچ اتهامی ثابت نشده است.

به همین دلیل فدراسیون دوچرخه سواری ایتالیا یکی دو ماه پیش محرومیت باسو را برای شرکت در مسابقات داخلی لغو کرد. البته باسو نیز با عدم شرکت در آزمایش ها و تحقیقات ظن مسوولان برگزاری توردوفرانس را بیش از پیش تقویت کرد.

● توردوفرانس بدون قهرمان

بدون شک تاریک ترین اتفاق سال گذشته برای دوچرخه سواری زمانی رقم خورد که فلوید لندیس امریکایی که قهرمانی مسابقات توردوفرانس را به دست آورد نیز به دوپینگ متهم شد و حال که سال ۲۰۰۶ به پایان رسیده و شش ماه از پایان توردوفرانس می گذرد هنوز قهرمان معتبرترین تور دوچرخه سواری جهان شناخته نشده است. لندیس تا ماه مارس امسال از شرکت در کلیه مسابقات دوچرخه سواری محروم است.

البته این دوچرخه سوار امریکایی دفاعیه یی برای لغو محرومیت خود و نیز بازگرداندن عنوان قهرمانی اش در توردوفرانس امسال ارائه و در آن اعلام کرد که میزان تستوسترونی که در بدن او یافت شده است همان مقدار استانداردی است که در بدن هر ورزشکار دیگر نیز مشاهده می شود. در حال حاضر یک دادگاه در امریکا و نیز دادگاه عالی ورزش در سوئیس مشغول رسیدگی به اعتراض های لندیس هستند و در صورتی که اتهامات او ثابت شود این دوچرخه سوار امریکایی به طور رسمی عنوان قهرمانی خود در توردوفرانس را از دست خواهد داد و تا دو سال اجازه شرکت در مسابقات دوچرخه سواری را نخواهد داشت، اما نکته جالب اینجا است که مسوولان برگزاری توردوفرانس اعلام کرده اند حتی در صورتی که لندیس از اتهامات خود تبرئه شود نیز آنها باز هم اسکار پریرو نفر دوم توردوفرانس را به عنوان قهرمان این رقابت ها در سال گذشته به رسمیت می شناسند و عنوان قهرمانی این اسپانیایی را پس نخواهند گرفت.

نکاتی که در این مقاله ذکر شد تنها گوشه یی از بحرانی است که در دنیای دوچرخه سواری به چشم می خورد. به همین دلیل و با توجه به اینکه نشانه یی از بهبودی وضعیت دیده نمی شود هیچ امیدی برای بهتر شدن وجهه این ورزش در سال ۲۰۰۷ وجود ندارد و تنها باید امیدوار باشیم که وضعیت از این بدتر نشود.

منبع؛ International Herald Tribune



همچنین مشاهده کنید