پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
نگاهی به فیلم سعادت آباد

سعادت آباد فیلمی به شدت امروزی و منعکس کننده آدم های متوسط پایتخت نشین است. کاراکترهایی که امروزی فکر می کنند، لباس می پوشند و روابطشان شدیدا تحت تاثیر نگرش جامعه امروز است. مازیار میری که در بررسی کارنامه او فیلم های قطعه ناتمام، به آهستگی، پاداش سکوت و کتاب قانون به چشم می خورد، این بار دوربینش را به درون آپارتمانی در تهران امروز آورده است و با استفاده از نماهای بسته داخلی در بیشتر سکانس ها تنهایی و دلتنگی کاراکترهایش را در بازخورد خیانت زن و مرد به خوبی تصویر کرده است. علی الخصوص که با دقت نظری که او و فیلمبردارش در تصویرسازی اثر داشته اند این محدویت نه تنها باعث اذیت بیننده نمی شود بلکه انتخاب لوکیشن و نوع دکوپاژ میری باعث بروز خلاقیت در فضاسازی فیلم شده است. موضوع اصلی فیلم انعکاس ظرافت های روابط بین زن ومرد در خانواده است.
میری و فیلم نامه نویسش امیرعربی، برای حفظ حرمت ها با ظرافت و باریک بینی خاصی لحن تلخ خود را در بازپروری کاراکترها پیاده کرده و این توازن و تعادل را در بیشتر سکانس ها و اوج و فرود فیلم حفظ کرده اند. آنچه در قاب تصویر منعکس شده است لحظاتی از زندگی سه زوج تحصیلکرده پایتخت نشین است که در حیاتی ترین لحظات زندگی زناشویی شان مورد محک قرار می گیرند.
فیلم در تصویر طلاق های پنهان که امروز در جامعه معاصر ما به شدت باب شده است به خوبی عمل می کند. دقت نظر میری در پیاده سازی فیلم نامه هوشمندانه امیر عربی سبب شده است این فیلم اثری کامل باشد که توازن در بازسازی کاراکترها و کشف نکات ریز فیلم نامه تماشاگر را به وجد آورد . نکته مهم دیگر حضور همایون اسعدیان به عنوان تهیه کننده اثر است که در بسیاری از سکانس هاحضور پنهان تهیه کننده آشنا با قواعد فیلم سازی به خوبی مشهود است. فیلم هیچ اصراری به داستان گویی سر راست ندارد بلکه این تماشاگر است که درپایان همه سکانس های فیلم در انتهای قصه اطلاعات را مانند تکه های پازل کنار هم قرار می دهد تا به یک تصویر کلی برسد.نکته ای که در نگاه کلی "سعادت آباد " را اثری دلنشین کرده است به غیر از کاراکترهایی که تماشاگر به شدت با آنها ارتباط برقرار می کند، ریتم مناسب فیلم و نوع روایت در فراز و فرود قصه در کنار دکوپاژ خوب و فیلمبرداری آن است. انتخاب بازیگران بسیار شایسته است و همه چهره های به نام انتخاب شده به خوبی با کاراکتر مورد نظر ارتباط برقرار کرده است. بازی لیلاحاتمی مانند همیشه بی نقص است.
مهناز افشار بازی کنترل شده و بسیار شایسته ای را تصویر کرده است. حامد بهداد یکی از زیباترین بازی هایش را نشان داده است .امیر آقایی و حسین یاری نیز در ایفای نقش هایشان موفق هستند. فیلم در القای حس شک و تردید کاراکترها به بیننده بسیار موفق است و در پایان، تماشاگر در حالی که به نکات ریز روابط بین این زوجین دست یافته است با توجه به نوع روابط تصویر شده حق را به همه کاراکترها می دهد. سعادتآباد تجربه ای عمیق و تلخ است از ناپایداری روابط عاطفی در جامعه مدرن.
نویسنده : سیده محیا مطلب پور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست