پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا

ملاحظاتی پیرامون «اتصال متقابل»


ملاحظاتی پیرامون «اتصال متقابل»

اسناد مرجع را مبتنی بر مفاد توافق نامه بتواند ایجاد کند برای انواع خدمات, با احتساب نرخ ها, تخفیف ها, تعرفه ها, عوارض, قیمت ها و مالیات, مخارج قابل پرداخت توسط متقاضی اتصال متقابل را تعیین کند هوشمندی لازم برای «مسیریابی با کمترین هزینه» را دارا باشد

۱) تعیین یکی از انواع پیکربندی‌های جلسات مذاکره

دو نوع پیکربندی جلسات مذاکره، پیرامون عقد توافق‌نامه‌های اتصال متقابل قابل تصور است :

الف ) مذاکرات سه جانبه، میانِ :

▪ نماینده یا نمایندگان (اپراتور) متقاضی اتصال متقابل

▪ نماینده یا نمایندگان اپراتور مقصد اتصال متقابل

▪ نماینده یا نمایندگان شرکت ارتباطات زیرساخت

ب ) مذاکرات دو جانبه، میانِ :

▪ نماینده یا نمایندگان (اپراتور) متقاضی اتصال متقابل

▪ نماینده یا نمایندگان اپراتور واگذار کننده‌ی اتصال متقابل

۲) تهیه‌ی نرم‌افزار مدیریت بر اتصال متقابل

پیش فرض تمامی فعالیت‌های مدیریتی در عصر انقلاب اطلاعات، استفاده از نرم‌افزارهای خدماتی – کاربردی‌ست. از آنجایی که توافق‌نامه‌های اتصال متقابل، طوری تنظیم می‌شوند که نظارت بر فرایند صورتحساب‌برداری برای هم متقاضی و هم واگذار کننده‌ی خدمات اتصال متقابل، از یک سو و نیز برای سازمان تنظیم مقررات، از سوی دیگر، امکان‌پذیر باشد، از این رو، به طور معمول، از نرم‌افزار ویژه‌ای، بدین‌منظور، استفاده می‌شود که باید دارای مشخصات زیر باشد :

ـ اسناد مرجع را مبتنی بر مفاد توافق‌نامه بتواند ایجاد کند.

ـ برای انواع خدمات، با احتساب نرخ‌ها، تخفیف‌ها، تعرفه‌ها، عوارض، قیمت‌ها و مالیات، مخارج قابل پرداخت توسط متقاضی اتصال متقابل را تعیین کند.

ـ هوشمندی لازم برای «مسیریابی با کمترین هزینه» را دارا باشد.

ـ مجهز به «سپرواره» برای تأمین امنیت در برابر نفوذگری، تقلب و تخریب و تحریف اطلاعات باشد.

ـ قابل استفاده در سطح بین‌المللی و لذا دارای قابلیت ترجمه، معادل‌یابی و تبدیل ارزها، به یکدیگر باشد به طوری که در تسویه حساب‌های بین‌المللی به کار آید.

ـ ظرفیت کافی برای ثبت و بایگانی اسناد، داده‌ها و اطلاعات، داشته باشد.

۳) نگاه به اتصال متقابل به عنوان مقوله‌ی راهبردی

با حضور فعال اینترنت و خصوصی‌سازی، آزادسازی و تجدیدساختار بخش مخابرات، خدمات اتصال متقابل، سریع‌الرشدترین بخش بازار مخابرات کشور، به شمار می‌آید.

حال از آنجایی که اتصال متقابل، مقوله‌ای راهبردی، برای توسعه و تأمین زیرساخت‌های ارتباطی کشور است، شرکت ارتباطات زیرساخت که در آغاز فعالیت‌های خود قرار دارد و مدیران و کارشناسانش هنوز مهارت‌های لازم برای انجام مذاکره‌ی موفق پیرامون عقد قراردادهای اتصال متقابل را کسب نکرده‌اند، باید هرچه زودتر، در این عرصه، به بلوغ لازم برسد. این در حالی‌ست که صنعت مخابرات به طور مستمر و روزافزون، پیچیده و رقابتی می‌شود و شرکت ارتباطات زیرساخت باید بتواند با برنامه‌ریزی، اخذ مشاوره و کسب تجربه‌هایی در این زمینه، حضور منطقی و فعال خود را به منصه‌ی ظهور برساند.

۴) نرخ‌گذاری معقول و حفظ روابط سالم شرکت ارتباطات زیرساخت با رقبا

اگر اکنون، شرکت ارتباطات زیرساخت، درعرصه‌ی خدمات اتصال متقابل، بی‌رقیب به نظر می‌رسد، در واقع چنین نیست ! این شرکت، رقبای پنهان و آشکار، بسیار دارد اما آنچه می‌تواند پشتوانه‌ی خوبی برای آغاز فعالیت‌های این شرکت در عرضه‌ی خدمات اتصال متقابل باشد، دارایی‌های مادی و معنوی عظیمی‌ست که رقبا، فاقد آن هستند.

از سوی دیگر تعیین کننده برای ایجاد رقابت سالم، در عرصه‌ی مخابرات کشور، فعالیت بدون تبعیض شرکت ارتباطات زیرساخت در عرضه‌ی خدمات اتصال متقابل با نرخی معقول است، به ویژه برای شرکت ‌های نوپا و تازه‌وارد به بازار مخابرات کشور.

پرسشی که در این زمینه، برای مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت و نیز شرکت متقاضی، مطرح است این باید باشد : با مبلغی که شرکت متقاضی خدمات اتصال متقابل به شرکت ارتباطات زیرساخت، خواهد پرداخت، آیا قادر است به سوددهی برسد ؟

۵) یاری در راستای تدوین قانون عمده‌فروشی خدمات اتصال متقابل

از آنجایی که راهبردی‌ترین خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت، همین خدمات اتصال متقابل است، نباید تصدی آن را «برون سپاری» کند. بلکه تنها در صورتی که مقررات موجود اجازه دهند، می‌تواند، به عمده‌فروشی ترافیک صوتی و داده‌ای که بزرگترین بازار اتصال متقابل است، رو بیاورد.

رونق بازار مخابرات، ارتباطات و اطلاعات در بخش عمومی و خصوصی کشور، به شدت وابسته به همین امکان عمده‌فروشی ترافیک صوتی و داده‌ای، خطوط استیجاری و پهنای باندِ مجاری مخابراتی‌ست که خود منوط به وجود سند قانونی، در این زمینه است. لذا در نبود چنین سند جامعی، شرکت ارتباطات زیرساخت باید به یاری رگولاتور، همت گمارد.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.