جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

فیلم هایی که قربانی جریانات غلط سینما می شوند


فیلم هایی که قربانی جریانات غلط سینما می شوند

درباره سینمای این روزها

این روزها برخی فیلم ها که بیشتر نام فرهنگی را یدک می کشند به نوعی قربانی شرایط غلط سینما می شوند.فیلم هایی مثل «حیران» ساخته «شالیزه عارف پور» و یا فیلم «شاعرزباله ها» که باید از آنها به عنوان قربانیان اکران این روزها نام برد.

این روزهای سینما به جز یک یا دو فیلم وضعیت فروش فیلم های درحال اکران خوب نیست. از یک طرف به دلیل نزدیک شدن به خریدهای شب عید که فروش فیلم ها رفته رفته پایین می آید واز طرف دیگر بی انگیزه بودن مردم برای رفتن به سینما باعث شده که سینما حال وروز خوش خود را از دست بدهد.جوانان وخانواه ها مهم ترین مخاطبان سینما هستند.

کسانی که از مدت ها پیش کنجکاو دیدن فیلم های جدید سینما بودند به دلیل تکراری بودن مضمون اکثر فیلم ها به خصوص فیلم های کمدی حوصله رفتن به سینما ودیدن فیلم را ندارند اما این روزها همه چیز در حد گمان وحدس است و اگر خوشبین باشیم وکمی هم شانس برای عوامل وبه خصوص تهیه کننده آن، شاید در روزهای آینده شاهد افزایش فروش این فیلم ودیگر فیلم ها باشیم. اما رفته رفته به اواخرسال وآغاز سال نونزدیک می شویم. از طرفی باید بسیارخوشبین باشیم تا فیلمی بتواند فروش چندین میلیونی و حتی میلیاردی داشته باشد.

چرا که بانزدیک شدن به آغاز سال جدید به دلیل این که معمولا مردم در گیر خرید اقلام ،البسه و آجیل وشیرینی و... هستند کمتر فرصت فکر کردن به سینما رادارند. پس شاید نتوان انتظار فروش میلیاردی برای فیلمی داشت.

اما انتظار می رود با اکران فیلمی مانند «به رنگ ارغوان» ،آن هم بعد از ۵ سال کمی بتوان انتظار داشت که مردم از این فیلم استقبال کنند. این روزها حرف اول اکران را فیلم «به رنگ ارغوان» می زند ونسبت به دیگر فیلم های روی پرده فروش بالاتری داشته و دارد. ولی باتوجه به قابلیت های این فیلم، در صورت اکران در شرایط مناسب می توانست به توفیق بسیارخوبی در گیشه دست پیدا کند. پس راه چاره دراین شرایط اکران این است که منتظربود،تا ایام بعد از عید فرا برسد واکران سینماها به حالت طبیعی خود بر گردد.

اما قطعا اگر فیلم «به رنگ ارغوان» در ایام عید اکران می شد بهتر بود. اما با توجه به تصمیماتی که درچند سال گذشته در باره عدم اکران این فیلم اعمال شد و از اکران این فیلم جلوگیری به عمل آمد، باعث شد تا همه چیز دست به دست هم داده تا این فیلم بتواند روز به روز به روند فروش بالای خود ادامه دهد. اما این را نباید فراموش کنیم که با اکران فیلم های جدید در نوروز ۸۹ فیلم «به رنگ ارغوان» رقیبی جدی پیدا می کند. شروع اکران امسال سینماهابافیلم «اخراجی ها۲» بود. فیلمی که برای مخاطب عام و گسترده ساخته شده بود. ولی «به رنگ ارغوان» برای جذب مخاطب، ظرفیت های اخراجی ها را ندارد. اما چون فیلم خوبی است قطعا می تواند مخاطب خودش را پیدا کند.

این فیلم را باید در دسته فیلم های فرهنگی قرار دهیم که قابلیت فروش خوب را دارد. هر چند نباید فراموش کنیم که اخراجی ها اقتصاد سینما را در ۳ماهه اول امسال، شکوفا کرد. ازطرف دیگر اکثر فیلم های ایرانی که دارای اندیشه، تفکر و پیام هستند در طول سال نمی توانند موفق باشند .چون مخاطب امروزسینما به دلایل مختلف دوست دارد وقتی به سینما می رود بخندد تا این که احتمالا در فیلمی تلخ وغم انگیز غرق شده وبرای همذات پنداری گریه کند.

مخاطب به دنبال تفریح،نشاط و خنده است تا اینکه فکر کند واز پندهای فیلم درس عبرت بگیرد. فیلم «به رنگ ارغوان» چون فیلمی تفکر برانگیز است، نمی تواند مخاطب سطحی نگر وکسی را که به فیلم های عشقی وفیلم فارسی علاقه دارد جذب کند.

فیلمی این روزها موفق است که نگاه عوامانه به مخاطب داشته باشد.پس نتیجه می گیریم فیلم «به رنگ ارغوان» چون فیلم عمیق وتفکر برانگیزی است. نمی تواند دراین فصل موفق باشد و تمام این دلایل باعث می شوند که شاهد سیل مخاطبین به طرف فیلم سطحی وکمدی باشیم. چون مخاطب نمی خواهد ذهن خود را درگیر کند و خنده صرف را می خواهد. البته همان طور که می دانیم تعریف مخاطب عام از عوام متفاوت است.

مخاطب عام درصدد پر کردن اوقات فراغت و تفریح است اما در عین حال نمی خواهد بیهوده وقتش را تلف کند. متاسفانه این روزها تفکری بر سینما حاکم است که برنامه اکران به دل خواه برخی از تهیه کنندگان وسینما داران بسته می شود که چه فیلمی اکران شود و چه فیلمی اکران نشود. فیلم ها هم به اجبار تن به این تصمیم گیری می دهند و نتیجه همین می شود که فیلم های فرهنگی قربانی جریانات غلط سینما می شوند.از طرفی دیگر باید گفت دیگر فیلم های سینما هم به نوعی قربانی این شرایط شدند.

فیلم هایی مثل «حیران» ساخته «شالیزه عارف پور» ویا فیلم «شاعرزباله ها» که باید از آنها هم به عنوان قربانیان اکران این روزها نام برد. با توجه به شرایطی که گفته شد این روزها شرایطی که برسینما وجود دارد باعث شده چشم انداز روشنی نتوان برای سینمای این روزها قائل شد چرا که بانگاهی به جدول اکران می توان انبوهی از فیلم فارسی را دید که تاریخ یک بار مصرف دارند ومخاطب نمی تواند مثل فیلم «به رنگ ارغوان» از دیدن چندین باره آن لذت ببرد. البته نباید سخنان بارهاگفته شده تهیه کنندگان رافراموش کرد که باید امنیت سرمایه خود راداشته باشند و از دیدگاه آنها فیلمی که نتواند درسینما فروش داشته باشد و باعث ضرر تهیه کننده شود بهتر که تولید نشود. به هر حال باید منتظر ماند ودید که آیا با اکران فیلم های جدیدی مانند «به رنگ ارغوان»،«عیار۱۴»،«شب» و محافظ» می توان انتظار شکوفایی دوباره سینما را داشت وآیا می توان روزی را دید که اکثر فیلمها مثل فیلم «اخراجی ها۲» فروش رویایی داشته باشند که باعث قوت قلب ورضایت تهیه کننده،سینمادار ومخاطبین سینما شوند.

باید به انتظار روزهای آینده نشست. در چند روز اخیر بعد از جشنواره فیلم فجر با اکران فیلم های «عیار۱۴» و«به رنگ ارغوان» گیشه سینماها تکانی خورد و دوباره رونق به سینماها باز گشت . این در حالی است که تا یک ماه آینده و آغاز اکران بهاری سینماها فیلم جدیدی را اکران نمی کنند. با اکران فیلم های « به رنگ ارغوان » ساخته «ابراهیم حاتمی کیا» و« عیار۱۴» به کارگردانی «پرویزشهبازی»، «محافظ» به کارگردانی «جواد کاسه ساز» انتظار می رود که رونق دوباره به سینماها باز گردد. این در حالی است که پیش بینی می شود که اشتیاق مخاطبین سینماها نسبت به دیدن فیلم توقیفی« حاتمی کیا » نسبت به بقیه فیلم ها بیشتر باشد.

نویسنده : علی یعقوبی



همچنین مشاهده کنید