دوشنبه, ۶ تیر, ۱۴۰۱ / 27 June, 2022
مجله ویستا

راه خلاصی از چربی های سمج


راه خلاصی از چربی های سمج

چربی دور احشای داخلی بدن را می گیرد و باعث بزرگ شدن شکم می شود.

چربی دور احشای داخلی بدن را می گیرد و باعث بزرگ شدن شکم می شود. از میزان تراکم این چربی مضر می توان احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، مقاومت به انسولین و برخی از انواع سرطان ها را پیش بینی کرد. اگر رژیم غذایی و ورزش کمکی به کوچک شدن شکم شما نمی کند، پس هورمون ها، سن و عوامل ژنتیکی دیگر می تواند علت آن باشد که در این مطلب به نقل از «Prevention» به بررسی آن می پردازیم.

پا به سن گذاشته اید

با بالا رفتن سن، اضافه یا کم کردن وزن از الگوی قبلی پیروی نمی کند. هم زنان و هم مردان دچار افت میزان فعالیت متابولیکی بدن می شوند و میزان کالری که بدن برای عملکرد طبیعی نیاز دارد افت می کند. علاوه بر آن زنان با یائسگی نیز روبه رو می شوند. زنانی که پس از یائسگی دچار اضافه وزن می شوند، چربی در اطراف شکم شان جمع می شود. در دوران یائسگی، تولید هورمون های استروژن و پروژسترون کند می شود. در این فاصله، میزان تستسترون نیز شروع به افت کردن می کند. این تغییر که در هورمون ها ایجاد می شود باعث خواهد شد چربی در اطراف شکم باقی بماند.

ورزش های نادرست انجام می دهید

دویدن روزانه برای سلامت قلب مفید است، اما ورزش های هوازی به تنهایی تاثیری روی چربی دور شکم ندارد. ترکیبی از تمرین های مقاومتی لازم است تا بدن چربی بیشتری بسوزاند. عضله نسبت به چربی، کالری بیشتری می سوزاند، بنابراین با داشتن عضله به طور طبیعی طی روز کالری بیشتری می سوزانید. متخصصان طب ورزشی ۲۵ دقیقه متوسط تا شدید در هفته را توصیه می کنند.

غذاهای فرآوری شده زیاد مصرف می کنید

غلات تصفیه شده مانند نان سفید، کراکر و چیپس، قندهای تصفیه شده در نوشیدنی های شیرین و دسرها، التهاب بدن را افزایش می دهد. چربی دور شکم با التهاب ارتباط دارد، بنابراین مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده مانع آب شدن چربی شکم می شود. میوه ها و سبزیجات طبیعی و غلات سبوس دار سرشار از آنتی اکسیدان است و مانع تشکیل چربی دور شکم می شود.

ورزش هایی که انجام می دهید، کافی نیست

برای از بین بردن چربی های سمج دور شکم باید تحرک بیشتری داشته باشید نتایج یک تحقیق ورزشی نشان می دهد، افرادی که برنامه ورزشی مناسب دارند یعنی ورزش های پرتحرک می کنند، چربی بیشتری می سوزانند. برای سوزاندن کالری باید ورزش های شدید انجام داد.

بیمار هستید

بالا بودن میزان تستسترون، پایین آوردن وزن را سخت می کند. اگر دارای اضافه وزن هستید به پزشک مراجعه کنید. زیرا احتمال ابتلای شما به دیابت یا پیش دیابتی بودن شما وجود دارد.

شکل سیب هستید

اگر چربی، دور شکم، لگن و ران متمرکز می شود، پس بدن تان شکل سیب است. برای این گونه افراد سوزاندن چربی سخت تر است.

کم خوابی دارید

یک بررسی ۱۶ ساله روی بیش از ۷۰هزار داوطلب نشان می دهد افرادی که شبی ۵ ساعت یا کمتر خواب مناسب دارند نسبت به دیگران ۳۰ درصد بیشتر دچار اضافه وزن می شوند. برای مقابله با اضافه وزن لازم است هر فرد شبی ۸ ساعت بخوابد.

دچار استرس هستید

استرس می تواند کم کردن وزن به ویژه دور کمر را سخت تر کند. محققان معتقدند افزایش هورمون استرس به نام کورتیزول باعث ایجاد این مشکل می شود. این هورمون، میزان چربی را افزایش می دهد و سلول های چربی را بزرگ می کند.

بی انگیزه هستید

کم کردن چربی در اطراف شکم به ترکیبی از برنامه غذایی کم چربی اما پرفیبر و کم کربوهیدرات و قند همراه با ورزش های هوازی و وزنه برداری نیاز دارد.

با ترکیب این دو می توان افزایش چربی را حتی در افرادی که استعداد چاقی دارند کاهش داد.

نویسنده: علیرضا



همچنین مشاهده کنید





سایت بیتوتهخبرگزاری اسپوتنیکسایر منابعسایت تجارت نیوزسایت تاپ نازروزنامه همشهریخبرگزاری تسنیموبگردیسایت انصاف نیوزسایت خبرآنلاین