پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

دانشگاه دریانوردی و علوم دریائی چابهار


دانشگاه دریانوردی و علوم دریائی چابهار

این دانشگاه در شمال شهر چابهار به مساحت حدود ۳۰ هکتار قرار دارد مرکز آموزش دریانوردی چابهار فعالیت خود را ابتدا با رشته دریانوردی در رشته مهندسی عرشه آغاز کرد اما پس از استقلال کامل و تغییر عنوان از مرکز آموزش عالی به دانشگاه دارای سه دانشکده مهندسی دریا, علوم دریائی و حمل و نقل دریائی و یک گروه علوم پایه می باشد

● آموزش متخصصان فنون دریائی

دانشگاه دریانوردی و علوم دریای چابهار در سال ۱۳۵۶ با همکاری دانشگاه ساوت همپتون انگلستان و دانشگاه سیستان و بلوچستان تأسیس شد. در همان سال با پذیرش ۲۵ نفر دانشجو کار خود را آغاز کرد. در سال‌های نخست انقلاب اسلامی بین سال‌های ۵۹ تا ۶۲ برای مدتی دانشگاه تعطیل شد. دانشجویانی که در دانشگاه بودند نیز از سوی وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری به دانشگاه‌های دیگر و رشته‌های دیگر فرستاده شدند.

در سال ۱۳۶۲ و پس از انقلاب فرهنگی مجدداً این دانشگاه به نام دانشکده دریانوردی و علوم دریائی چابهار و با همکاری دانشگاه سیستان و بلوچستان بازگشائی شد. این دانشکده سابقه ۳۰ ساله در آموزش دریائی دارد.

این دانشگاه در شمال شهر چابهار به مساحت حدود ۳۰ هکتار قرار دارد. مرکز آموزش دریانوردی چابهار فعالیت خود را ابتدا با رشته دریانوردی در رشته مهندسی عرشه آغاز کرد اما پس از استقلال کامل و تغییر عنوان از مرکز آموزش عالی به دانشگاه دارای سه دانشکده مهندسی دریا، علوم دریائی و حمل و نقل دریائی و یک گروه علوم پایه می‌باشد.

دانشکده مهندسی دریا شامل رشته‌های کارشناسی دریانوردی، کارشناسی مهندسی کشتی، کارشناسی الکترونیک و مخابرات دریائی و مهندسی کشتی‌سازی می‌باشد و تاکنون در رشته مهندسی دریا و دریانوردی عرشه ۳۲ گروه دانشجو جذب شده که ۱۷ گروه فارغ‌التحصیل شده‌اند. در رشته مهندسی کشتی و مکانیک کشتی ۸ گروه دانشجو جذب شده که ۳ گروه فارغ‌التحصیل شده‌اند. در رشته مهندسی کشتی‌سازی یک دوره دانشجو گرفته شده است و دانشجویان دوره دوم بهمن‌ماه امسال وارد این دانشگاه خواهند شد.

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با به‌کار بردن علوم مهندسی و تکنولوژی و تکنولوژی مربوط طرح، محاسبه و ساخت اجزاء و سیستم‌هائی که اساس کار آنها مبتنی بر حرکت و سیالات و دینامیک است کارائی لازم را کسب کنند و در صنایع وابسته به ساخت سازه‌های دریائی به‌طور اعم و صنایع کشتی‌سازی به‌طور اخص (کشتی‌سازی، سازه‌های درون آبی و ساحلی شناور و سکوهای دریائی و ...) فعالیت‌های مربوط به طراحی و محاسبه اجزاء و سیستم‌ها و با مسئولیت مهندسی مربوط را عهده‌دار شوند.

در مهندسی الکترونیک و مخابرات دریائی یک گروه دانشجو به تحصیل می‌پردازند و گروه دوم از بهمن ماه وارد دانشگاه خواهند شد.

ضرورت و اهمیت آموزش کارشناس در این بخش تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در مشاغل تعمیرات، نگهداری تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی دریائی، فراهم آوردن زمینه‌های خودکفائی در تربیت افسر مخابرات و الکترونیک دریائی مورد نیاز ناوگان تجاری کشور و کمک به تحقیقات و پژوهش در زمینه‌های مختلف به‌منظور بازسازی و نوسازی تجهیزات و دستیابی به فن‌آوری مدرن است.

دانشکده حمل‌ونقل دریائی حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر دانشجو در رشته‌های مدیریت بازرگانی دریائی با گرایش مناطق ویژه و مدیریت بازرگانی دریائی گرایش بنادر و کشتیرانی و مدیریت بازرگانی دریائی محض دارد که تاکنون ۱۰ دوره دانشجو گرفته که ۶ دوره آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

دانشجویان با گرایش اقتصاد و بازرگانی نیز در دو دوره‌های روزانه و شبانه از بهمن‌ماه ۸۵ وارد دانشگاه می‌شوند.

هدف از ایجاد دوره کارشناسی رشته مدیریت و بازرگانی دریائی، تربیت کارشناس، بازرگانی دریائی برای خدمت در ارگان‌های دریائی، حمل‌ونقلی، تجارت خارجی و برنامه‌ریزی کلان جمهوری اسلامی و دیگر شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی مرتبط با امور مدیریت بازرگانی دریائی کشور می‌باشد.

به‌علاوه رشته مترجمی زبان نیز زیرمجموعه این دانشکده است که از ۱۰ دوره دانشجو، ۷ دوره فارغ‌التحصیل شده‌اند.

در دانشکده علوم دریائی رشته‌های مهندسی منابع طبیعی شیلات و زیست‌شناسی دریا تدریس می‌شود. در رشته شیلات یک دوره دانشجو گرفته شده و دوره دوم در بهمن‌ماه ۸۵ وارد دانشگاه می‌شوند.

در رشته زیست‌شناسی دریا نیز اولین گروه از دانشجویان بهمن ماه ۸۵ وارد دانشگاه می‌شوند.

دانشجویان رشته شیلات با علوم مختلف بیولوژی جانوری و گیاهی و اکولوژی دریائی به‌عنوان منابع اصلی و زیربنائی شیلات آشنا می‌شوند و به شناخت آبزیان داخلی (آب شیرین) و دریائی و نحوه تکثیر و پرورش اینگونه آبزیان خواهند پرداخت و نیز مسائل مربوط به صید و صیادی، عمل‌آوری فرآورده‌های شیلات و تولید بهره‌برداری از آنها را خواهند آموخت. این دانشجویان بعد از اتمام تحصیل می‌تواند به‌عنوان کارشناس مسائل مربوط به آبزیان دریائی و رودخانه‌ای و پرورش فرآوری اینگونه آبزیان مشغول به کار شوند.



همچنین مشاهده کنید