چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

حمایت از ورزش دانش آموزی راه اصلی در جهت پیشرفت ورزش کشور


حمایت از ورزش دانش آموزی راه اصلی در جهت پیشرفت ورزش کشور

امروزه در فرایند مدیریت و برنامه ریزی و تصمیم گیری کلان پرداختن به ورزش به عنوان یکی از محورهای اصلی بالندگی و شکوفایی استعداد ها در آحاد یک ملت , مورد توجه اکثریت قریب به اتفاق دولتها از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد

امروزه در فرایند مدیریت و برنامه ریزی و تصمیم گیری کلان پرداختن به ورزش به عنوان یکی از محورهای اصلی بالندگی و شکوفایی استعداد ها در آحاد یک ملت , مورد توجه اکثریت قریب به اتفاق دولتها از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد.

چرا که به گفته بزرگا ن روح سالم در بدن سالم است ومردم با پرداختن به ورزش نه تنها از سلامتی جسمانی برخوردار خواهند بود بلکه به دلایل علمی از شادابی و سلامت روح و روان بهره مند خواهند گشت و به تجربه ثابت شده که در کشورهای پیشرفته و صنعتی مردم با خیال آسوده تر و رغبت بیشتری به ورزش می پردازند و بی سبب نیست که درجدول رده بندی کارشناسان بین الملل در امور اجتماعی , وجود امکانات ورزشی مدرن و کامل و اقبال مردم از ورزش را جزو امتیازات و برتری های کشورهای صنعتی و پیشرفته نسبت به کشورهای جهان سوم و رو به رشد قلمداد می کنند و در اینجا این سئوال مطرح می شود که چگونه کشورهایی که تا چند ی پیش از شهرت و رتبه قابل توجهی در امور ورزش برخوردار نبودند اینک گوی سبقت را از سایر کشورها ربوده و با پیروزی های مکرردرمیدان های ورزشی بر اعتبار و غرور ملی کشور خود افزوده اند ؟! جواب این سئوال بسیار ساده اما بسیار مسئولیت بر انگیز است : برنامه ریزی , فراهم نمودن امکانات , مدیریت ,عزم ملی ,تبلیغات.این چند عامل موجب می شود که در دراز مدت بتوان ورزش را ازپایه مورد تربیت و آموزش قرار داد و بهترین نتیجه ها را بدست آورد . همانطوری که میدانیددر اکثر رشته های ورزشی انفرادی دلاور مردان و شیرزنان ورزش کشورمان در رقابتهای قهرمانی آسیایی – جهانی – و المپیک و پاراالمپیک از چند سال گذشته تا کنون توانستند سکوهای اول تا سوم قهرمانی را از آن خود نمایند. . شاید برنامه ریزی ، مدیریت ، اتحاد ، بودجه وامکانات نقش مهمی در این زمینه ایفا نمود ، ولی بیشترین نقش این افتخارات را، ورزشکاران ما مدیون از خود گذشتگی مربیان و معلمین ورزش خود هستند. به عبارت ساده تر میتوان اینطور اشاره نمود یک مربی کارکشته، علاقه مند، و عاشق با از خود گذشتگی که در زمینه تعلیم و تربیت پایه هنرجو و ورزشکار،و دانش آموز از خود نشان میدهد در دستیابی این افتخارات سهیم میباشد.

در ورزش حرفه ای و بین الملل بهترین نتیجه ها بتوسط قهرمانانی که نماینده کشور خود محسوب می شوند حاصل شده و موجب سربلندی و افتخار و غرور ملی سرزمین خود می گردند به همین خاطر به طور غیر مستقیم و به تجربه می توان نتیجه گرفت که هر کشوری که قهرمانان بیشتری داشته و افتخارات ورزشی بیشتری را بدست آورده باشد به همان میزان دارای برنامه ریزی و مدیریت و سرمایه گذاری بیشتری نیز بوده است .

سوالی که ممکن است در این میان به ذهن خطور کند این است که چگونه ما نیز همچون کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان می توانیم بیشترین قهرمانان را داشته و بهترین نتیجه ها را بدست آوریم و همه ساله بر موفقیت های خود بیافزاییم..؟! همان گونه که کشورهای موفق با الگو برداری از کشورهای دیگر و انطباق آنها با امکانات موجود کشور خود انجام دادند ما نیز می توانیم با استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در برنامه ریزی و شیوه های درست مدیریتی آنها را لحاظ قرار داده و از بسیاری از هزینه های اضافی و غیر لازم و به هدر رفتن انرژی و وقت مردم و کشور جلوگیری به عمل آوریم. از جمله کشورهای پیشرفته و صنعتی که در چند سال اخیر در مبحث ورزش سرمایه گذاری کلان نموده و به شکل بارزی به موفقیت های ورزشی نیز دست یافته است کشورچین میباشد .

با کمی تامل در شیوه و روش و نحوه برنامه ریزی و عملکرد آن کشور در امر ورزش می توان به الگوی درست و مناسبی که مرتبط با موضوع مقاله ما نیز هست رسید. در کشور چین یکی از مهمترین مراحل رشد و شکوفایی در امر ورزش و یا علم و یا هر شاخه ای از نیاز های کشور را وجود استعداد های برتر می دانند . منظور از استعداد های برتر برگزیده ترین افراد یک کشور را شامل می شوند که می توانند در هر رشته ای وجود داشته باشند چه علمی چه ورزشی و یا سیاسی و یا صنعت و یا مدیریت و غیره....وهمیشه به مدارس به عنوان اولین و منطقی ترین نهاد برای کشف استعداد ها توجه می شودوبه همین منظور روش تدریس معلمین ورزش وخود دروس ورزشی به دقت مورد بررسی قرار دارد و مربیان ورزشی آموزش دیده اند که به دقت دانش آموزان را از مقطع پیش دبستانی تا دبیرستا ن مورد توجه دقیق زیر نظر خود داشته باشند چرا که در کشف استعداد ها بیشترین مسئولیت متوجه اساتید و مربیان آموزشی است و اگر آنها به کودکان و نو جوانان و جوانان توجه خاص نداشته باشند چه بسا بسیاری از استعداد ها و قوه های مناسب هرز رفته و کشف نشوند و این مطلب در دراز مدت موجب از دست رفتن فرصت های طلایی برای رشد و شکوفایی ورزش آن کشوردر امور توریسم ورزشی – اقتصاد ورزشی - پزشکی ورزشی – ورزش همگانی وقهرمانی باشد .

به همین لحاظ است که در کنار آموزش و تدریس درس های معمول به دانش آموزان آموزش و پرورش مجاری خاصی را برای کشف و جذب نخبه گا ن اختصاس داده است . آموزگاران در طی یک دوره تحصیلی در صورتی که با یک دانش آموزی با استعداد خاص روبرو شوند نظرات خود را در غالب گزارشی به مسئولین مدرسه اطلاع می دهند و مستولین پس از تحقیق اولیه و حصول اطمینان از صحت گزارش معلم مربوطه مراتب را طی جلسه ای رسمی به اطلاع اولیائ دانش آموز می رسانند و به آنها پیشنهاد می شود که در صورت موافقت اولیائ فرزند آنها به مدرسه ای اختصاصی مرتبط با استعداد فرزندشان انتقال داده می شود و البته در جلسه با اولیا مسائل جانبی از جمله کمک خرج و بیمه و خوابگاه و مساعدت های دولتی نیز برای آنها شرح داده می شود.

در صورت موافقت اولیا فرد مستعد به مدرسه مخصوصی معرفی می شود که در آنجا مورد تربیت خاص و ویژه قرار میگیرد و بسیاری از باشگاه های ورزشی نیز از میان همین مدارس خاص دانش آموزان ممتازی را برای خود انتخاب نموده و به مدارس ورزشی خود برده و ضمن پرورش دوباره به آنها حقوق و مستمری می دهند و بعد ها نیز در اثر درخشش بیشتر امتیاز انتقال آنها به باشگاهای دیگر را بفروش می رسانند و بسیاری از همانها به عضویت تیم ملی پذیرفته می شوند و حتی اگر موارد بالا در مباحث علمی باشد نیز بسیاری از شرکت ها و دانشگاه های بزرگ به شکار این استعداد ها از مدارس نخبه پرور می پردازند تا بر سطح کیفی و قابلیت ها و شهرت گروه مدیریت و اعضائ خود بیفزایند و در نهایت همین مستعدین کودک و نوجوان امروز که از میان دانش آموزان مدارس گلچین شده بودند تبدیل به مدال آوران و قهرمانان آینده کشور خود گردند و رشد و ارتقائ ورزش آن کشور نیز هیچگاه متوجه فقط چند نفر محدود نشده و دچار نقصان نمی گردند و همه ساله نیز بر تعداد مدال ها و افتخارات خودافزوده و موجبات افزایش شهرت و اعتبار و غرور ملی کشور خود را نیز فراهم می نمایند؛مضاف بر اینکه موفقیت در عرصه های ورزشی و نشرروحیه ورزش ازطریق دولت و مدیران و حمایت نشریات و رساناها از آن نیز موجبات تشویق مردم و نسل جوان در گرایش به ورزش و تندرستی ودوری از رخوت و ناامیدی را فراهم می نمایند. البته در دولتهای نهم ودهم در زمینه حمایت از ورزش دانش آموزی فعالیت های خوبی صورت پذیرفت که میتوان به استخدام و بکار گیری بیش از بیست وپنج هزار نفرکارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان آموزگاران درس تربیت بدنی و دبیری ورزش در مقاطع تحصیلی ابتدائی – راهنمائی ومتوسطه اشاره داشته و همچنین طرخ های ابتکاری آموزش و پرورش در اختصاص دروس عملی شنا – ژیمناستیک – و دو میدانی ویژه دانش آموزان اشاره داشت که البته میبایست این کارهای ارزشمند در سند چشم انداز و نقشه مهندسی راه ورزش و سلامت کشورنیز تبیین گردیده و باتغییر مدیریت استمرار خود را از دست ندهد.

در این خصوص باید گفت که در صورت توجه و بکارگیری توانایی مدارس , در دراز مدت می توان با کمترین هزینه به بهترین رتبه ها و افتخارات رسید و می توان از مدارس دولتی وغیردولتی علاوه بر محلی برای یادگیری کتب درسی به عنوان محلی برای سرگرمی و تفریح صحیح علمی و عملی وانواع فعالیتهای هنری و فکری و ورزشی و حرکتی استفاده کرد . مدیریت و برنامه ریزی صحیح می تواند مراحل کشف تا پرورش و بکارگیری استعداد ها را به بهترین شکل هدایت کند. وجمله همیشگی ما : بی شک توسعه و ترویج ورزش به عنوان یکی از ارکان اصلی تربیت همه انسانها می باشد که همواره توانسته است نقش مهمی در رشدو پرورش استعدادها و تعالی انسانها ایفا نماید . مدیریت یکی از مباحث اصلی و تاثیر گذار ساختار ورزش هر کشور می باشد . که بی شک توجه به امر تربیت نیروهای متخصص و کار آمد بر اساس استعدادهای مورد نیاز جامعه ، همواره می تواند پشتوانه سازی امر تولید مدیریتها را در سطوح مختلف به ارمغان بیاورد.این در حالیست که تاکنون کشورهای مختلف پیشرفته با استفاده از نقطه نظرات و تجربیات و دانش فنی کسب شده توسط پیشکسوتان خود به پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه های گوناگون علی الخصوص اداره ورزش کشورشان دست یافته اند. به طور کلی اجرای دقیق و صحیح نظام هدفمند و برنامه ای در هر کشور سبب تحقق اهداف عالیه آن نظام خواهد شد. تامین زیر ساختهای تعریف شده و مورد نیاز ، منابع انسانی متخصص ، منابع مالی و حمایتی و ایجاد انگیزه و جذ ب حداکثری جامعه ی هدف که همانا دانش آموزان نونهال مقطع مدارس ابتدائی- نوجوانان مقطع مدارس راهنمایی ومتوسطه و جوانان جامعه را در بر میگیرند از جمله فاکتورهایی اثرگذار و اثربخش در تسریع تحقق اهداف یاد شده نقش مهمی را ایفا مینمایند.

در کشور عزیزمان ایران نیز بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ، فعالیتهای تاثیر گذاری توسط تعدادی از مدیران متعهد و دلسوز پیگیری و انجام پذیرفت ،اما به دلیل نبود یک برنامه بلند مدت و تعریف شده و راهبردی جهت دار در زمینه ورزش ، غالبا" با فراز و نشیب های بسیاری مواجه بود که این امر در کسب موفقیت و با عدم موفقیت های گوناگون مرتبط با امر تربیت بدنی و ورزش برای آنانی که به صورت ویژه و از منظرهایی اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مسائل را دنبال می نمودند پدیدار گردید.

تجربه نشان داده است که کشورهایی موفق در زمینه ورزش ظاهر شده اند که از ابتدا به ایجاد و توسعه و تقویت باشگاههای تخصصی ورزش های گوناگون مساعدت و اهتمام ویژه ای را قائل شده اند. آموزش و تولید مدیریت های توانمند اجرایی ، همگام با بهره گیری از دانش مدیران برنامه ای در امر باشگاهها و پایگاههای ورزش همگانی و قهرمانی در شکل گیری جامعه ی هدف نفش بی بدیلی ایفا می نماید که صد البته وظیفه اصلی این امر بر عهده سازمان های آموزش دهنده و مرتبط از جمله معاونت تربیت بدنی وسلامت وزارت آموزش و پرورش – دانشگاههای ملی – مراکز آموزشی وزارت ورزش و جوانان – کمیته ملی المپیک و فدراسیون های ورزشی ، سازمان های ورزشی شهرداریها ونیروهای مسلح به عنوان متولیان امر سیاستگذاروتاثیر گذار ی در نظام ورزش کشور می باشند خواهد بود که البته در صورت وحدت رویه کامل وهماهنگ میان این نهادها اثرات مثبت تولید ات این محصول بیش از پیش نمایان تر خواهد گردید.

باشگاهها و بخصوص مدارس انتفاعی و غیرانتفاعی به عنوان سازمان های خدماتی ، فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی به عنوان یکی ازنهادهای مهم مردم نهاد از آن ها یاد میشود که در صورت دارابودن ظرفیت ها و شرایط استانداردهمواره خواهند توانست به عنوان بازوی بسیار اثر بخش و کمک رسان در ابعاد مهم ومختلف اقتصادی – ورزشی – اجتماعی وسیاسی نقش آفرینی نمایند .مدیریت درمدارس دولتی و غیر دولتی و باشگاه داری ورزشی تخصص لازم می خواهد .حال مدرسه و یا باشگاه در یک روستا باشد و یا در یکی از شلوغ ترین شهرهای پرجمعیت کشور، چرا که اگر استعدادها و ظرفیت های ورزشی نهفته در آن مراکز شناسایی شود می توان با برنامه هایی که براساس منشور از قبل تعریف شده است، استعدادها و ظرفیت های موجود را بلقوه کرد . . . مدارس رکن اصلی آموزش رشته های مختلف را علی الخصوص در امور تربیت بدنی و ورزش ایفا می نمایند ، در صورتی که تعهد و دلسوزی با اهداف و برنامه های استراتژیک و راهبردی نظام توسط همه کارشناسان ومعلمین متخصص در امر یادشده توام باشد بدون شک فرایند تاثیر پذیری آن هموارتر و اثربخش تر وسریعتر محقق خواهد شد .البته طی ۳ سال گذشته با پیگیری های وزیر محترم آموزش وپرورش، اقدامات نوید بخشی در امور بنیادین واجرای برنامه های راهبردی توسط پرسنل خدوم ودلسوز این نهاد مردمی وفرهنگی را شاهد بودیم .که بی شک همت، تلاش ، از خود گذشتگی وهمدلی مجریان وعوامل اجرا از رموز اصلی سرانجام رسیدن محصول به عمل امده خواهد بود .

از این روبه نظر می رسد سلامت جامعه ، نشاط وشادابی آحاد مختلف به موارد ذکر شده تا حدود زیادی بستگی دارد .

ورزش نه تنها آراستن – پرداختن وکالبد و جسم آدمی بدان میباشد بلکه رسیدن به خود باوری است که در سایه خداوند قادر و متعال نیاز به آن بی نیازی مطلق می باشد. امید است همدل وهمواره نظاره گر سربلندی و موفقیت روز افزون جوانان عزیز وطن باشیم ...

محمد علی یزدی

کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی

آموزگار درس تربیت بدنی آموزش وپرورش ناحیه ۴ کرج



همچنین مشاهده کنید