شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
برخورد كافران با پیامبر ص
كافران مشرك هنگامی كه با تو برخورد میكنند تو را فرانمیگیرند مگر به استهزاء و سخرگی! و اینگونه میگویند آیا این آن كسی است كه خداوند او را به عنوان رسول و فرستاده برانگیخت؟ او نزدیك بود كه ما را از خدایانمان گمراه كند اگر صبوری نكرده بودیم بر عبادت آن بتها و در برابر تبلیغ او مقاومت نمیكردیم گمراه میشدیم!آنگاه خداوند در جواب آنان میفرماید: آنان به زودی آنگاه كه عذاب الهی را ببینند درخواهند یافت كه چه كسی از راه درست گمراهتر است.سپس خداوند خطاب به پیامبر میفرماید: كافران قریش به واقع خواست نفسانی خود را معبود خود قرار میدادند و در هر زمان و هر مكانی بنا به مناسبتهایی كه خودشان میل میكردند خدا برای خود میساختند نه اینكه آن بتها خدا بودند بلكه همان هوای نفسانی خدایشان بود. آیا دیدی كسی كه معبودش را هوای خود گرفت، آیا تو بر او وكیل و ضامن هستی،آیا گمان میكنی بیشترشان میشنوند یا تعقل میكنند؟! آنها نیستند مگر همانند چهارپایان بلكه آنان گمراهترند.
● بیان قدرت خدا از خدا
در مقابل آن بتهای بیشعور و فاقد قدرت، خدای بزرگی است كه قدرتمند و حكیم است و اینگونه خدا از طریق نشانههایش توجه پیامبرش را به قدرتش جلب میكند و خطاب به پیامبر میفرماید: آیا ندیدی و تامل نكردی به پروردگارت كه چگونه سایه را گستراند و اگر میخواست هرآینه آن را ساكن و ثابت قرار میداد؟ سپس خورشید را بر سایه، دلیل و برهان قرار دادیم یعنی با حضور خورشید سایه و تاریكی معنی پیدا میكند و سپس سایه را به سوی خودمان با گرفتنی آسان باز گرفتیم.
و خدای تو ای رسول همان كسی است كه شب را پوششی و خواب را آرامشی و روز را جنبشی و نشری برای شما قرار داد.
و آن خدا همان كسی است كه بادها را پیشاپیش بشارتدهنده رحمت خویش فرستاد و از آسمان، آب پاك فرو فرستاد تا به وسیله آن سرزمین مرده و موات را زنده كنیم و از آنچه خلق كردیم از چهارپایان و انسانها زیاد بنوشانیم.
و به تحقیق باران را بینشان گرداندیم تا متذكر شوند پس بیشتر مردم نپذیرفتند مگر آنكه ناسپاسی كردند و كفر ورزیدند.
ما اگر میخواستیم در هر آبادی بیمدهندهای را برمیانگیختیم ولی خدای بزرگ این كار را نكرد و سرانجام برای همه جهانیان یك بشارتدهنده و بیمدهنده فرستاد پس تو ای رسول از كافران پیروی مكن و با آنها به جهادی بزرگ به مجاهدت بپرداز.
و آن خدا كسی است كه دو دریا را كه این شیرین و گوارا و آن شور و تلخ است به هم راه داد و بین آن دو، حائل و مانعی نفوذناپذیر قرار داد شاید منظور از آب شیرین، آبهای رودخانههای بزرگ باشد كه شیرین است و منظور از آب شور آب دریاها باشد كه مصب رودخانه حائل بین دریا و رودخانه است.یا اینكه مراد از آب شیرین، دریاهای شیرین است كه با دریاهای شور فاصله از فلاتها و دشتهای غیرقابل نفوذ دارد به هر شكل همه اینها نشانهای از قدرت بیزوال و بیبدیل خدای بزرگ است.
و آن خدا كسی است كه انسان را از آب خلق كرد وبرای او نسب (خویشاوند از طریق مرد) و دامادی (خویشاوند از طریق زن) قرار داد.
خداوند بزرگ خویشاوندی را از دو طریق مرد و زن وضع كرد: از طریق مرد به خاطر نطفهای ازاو كه در رحم زن مستقر میشود، نسبت نسلی را وضع كرد و از طریق زن به خاطر عقد نكاحی كه زن نفس خودش را به تزویج مرد درمیآورد دامادی قرار داد و این دو جعل نسب و مصاهره موجب خویشاوندی بین انسانها شد و همه این موارد از نشانههای قدرت خداوند است و ای پیامبر، پروردگارت توانا و قادر است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران اسرائیل اصفهان انفجار ایران و اسرائیل استان اصفهان حمله ایران به اسرائیل حسین امیرعبداللهیان سفر استانی ارتش جمهوری اسلامی ایران وعده صادق جنگ ایران و اسرائیل
طرح نور فراجا پلیس سیل تهران هواشناسی قتل قوه قضاییه سیلاب فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی
بانک مرکزی قیمت خودرو بنزین فرودگاه قیمت طلا دولت خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران فیلم احسان علیخانی کتاب دفاع مقدس موسیقی
اینترنت مغز
رژیم صهیونیستی عراق فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه سازمان ملل امیرعبداللهیان عملیات وعده صادق اسراییل چین
استقلال فوتبال شمس آذر قزوین پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بازی بارسلونا تراکتور
هوش مصنوعی گوگل ناسا فناوری سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
خواب گیاهان دارویی