جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
حمل و نقل استاندارد, بستر رانندگی صحیح
شاید تصور اینکه بتوان بدون زیرساختهای ارتباطی نیرومند، شاهد رانندگی صحیحی در خیابانها و معابر باشیم، خواسته زیاده خواهانهای باشد. در واقع نمیتوان توقع داشت وقتی سیستم حمل و نقل در کشور ما با استانداردهای جهانی فاصله دارد، رانندگان نیز از امنیت جانی و روانی لازم برخوردار باشند.
به گفته عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سالانه ۴۰ هزار نفر به علت تصادفات جادهای دچار معلولیت میشوند و سایر آمارها نیز حکایت از آن دارد که به دلیل ضعف سیستم حمل و نقل، سالانه بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت مادی به اقتصاد کشور وارد میشود.
از سوی دیگر، در حالی که سالانه حدود یک میلیون خودروی جدید وارد جادهها میشود، اما سیستم حمل و نقل ما ظرفیت این حجم از خودروهای تولیدی را ندارد؛ طوری که مطابق اظهار نظرهای کارشناسان، هر ساله حداقل به احداث ۳۰۰۰ کیلومتر جاده در کشور نیاز داریم تا بتوانیم این حجم عظیم از خودروها را در آن جای دهیم، اما امکانات جادهای ما به هیچ وجه تناسبی با نیازهای کشور ندارد.
در حالی که گفته میشود انسان، خودرو و جاده، سه عامل اصلی بروز تصادفهای جادهای است، اما در این میان شاید بتوان گفت در هر سه مورد، این انسان است که سیستم حمل و نقل را ناقص و پرخطر میآفریند. یعنی اگر جادههایی داشته باشیم که ظرفیت این حجم عظیم از خودروها را داشته باشد و البته این جادهها برای تردد خودروها نیز استانداردسازی شده باشد و همچنین خودروهایی داشته باشیم که در آن نکات ایمنی مورد اتفاق کارشناسان در آن رعایت شود، آنگاه خواهیم دید این تنها انسان است که اولین و آخرین حادثهساز سیستمهای حمل و نقل خواهد بود.
در بسیاری از کشورهای توسعهیافته، فرهنگ صحیح رانندگی و استفاده درست از سیستم حمل و نقل، نهادینه و پذیرفته شده است؛ یعنی اغلب رانندگان برای پاسداشت قوانین رانندگی، نیازی به جبر و قوانین پلیس ندارند و با سیستم خودکنترلی، به حقوق سایر رانندگان احترام میگذارند.
علاوه بر وجود فرهنگ خودکنترلی در رانندگی، امکانات مناسب و سطح تجهیزات سیستم حمل و نقل در اینگونه کشورها نیز سبب شده است آمارهای حوادث رانندگی در این مناطق، رقم پایینی باشد. مثلا شما بندرت میتوانید در یکی از محورهای پررفت و آمد در کشوری مثل هلند، جادهای دو طرفه ببینید که در آن امکان شاخ به شاخ شدن ماشینها وجود داشته باشد، اما اگر به جادههای کشورمان نگاهی بیندازیم، بکرات میبینیم حتی در برخی محورهای پرتردد نیز، گاهی یک جاده باریک دوطرفه، تنها محور ارتباطی بین دو شهر شناخته میشود.
البته وجود چنین شرایطی، یکشبه به دست نیامده و درونی شدن فرهنگ رانندگی صحیح و استفاده معقول از امکانات حمل و نقل در این کشورها با آموزشهای مستمر حاصل شده است.
حتی افزایش جریمهها برای کم کردن خطرات سیستم حمل و نقل نیز تنها در شرایطی کارساز و موثر خواهد بود که این جریمهها، توام با آموزش عمومی به رانندگان همگام باشد و به قول کارشناسان حوزه حمل و نقل، باید در ازای هر برگ جریمه رانندگی، یک ساعت آموزش رانندگی هم گنجانده شود.
اینگونه آموزشهای هدفمند و منظم، اگرچه میتواند نواقص سیستم حمل و نقل را در کشور کاهش دهد، اما باید پذیرفت در صورت تخصیص نیافتن بودجههای لازم برای راهسازی و تجهیز نکردن خودروها به امکانات ایمنی روز، این مجموعه آموزشها باز هم نمیتواند خروجی درخشانی در کاهش تلفات سیستم حمل و نقل داشته باشد.
به طور کلی، میتوان اینگونه جمعبندی کرد که آموزش، سطح بودجه، امکانات و تجهیزات در سیستم حمل و نقل، همگی از جمله عواملی است که میتواند روی سیستم حمل و نقل و به دنبال آن، نحوه رانندگی رانندگان تاثیر مستقیم بگذارد.
اما با وجود نواقص مشهود در سیستم حمل و نقل کشور، رانندگان ایرانی با مشکل ساختارهای ضعیف این سیستم ارتباطی مواجه هستند که وجود همین نقطه ضعفها، رانندگی در کشور را با اتفاقهای ناگوار و حوادث ناخواسته گره زده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل اصفهان ایران ایران و اسرائیل انفجار حمله ایران به اسرائیل گشت ارشاد حجاب حسین امیرعبداللهیان ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت وعده صادق
سیل تهران هواشناسی زلزله سیلاب زمین فضای مجازی قوه قضاییه قتل شهرداری تهران دبی سازمان هواشناسی
قیمت خودرو فرودگاه قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو خودرو قیمت دلار تورم حقوق بازنشستگان دلار قیمت سکه
مجلس تلویزیون سینمای ایران احسان علیخانی تئاتر کتاب سریال
رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا سازمان ملل جنگ غزه روسیه اتحادیه اروپا شورای امنیت عملیات وعده صادق چین اسراییل
فوتبال پرسپولیس استقلال صنعت نفت آبادان لیگ برتر بازی لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید منچسترسیتی بارسلونا سپاهان تراکتور
هوش مصنوعی گوگل سامسونگ فناوری تلگرام آیفون اپل وزیر ارتباطات ناسا
خواب چاقی پیاده روی پزشک گیاهان دارویی