چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اخـگر خلاقیت


اخـگر خلاقیت

اغراق نیست اگر بگوییم هر بازیکنی یک بار هم که شده, آرزو کرده ای کاش می شد خودش بازی بسازد حس استقلال و احاطه نابی که فقط می توان در بازی های رایانه ای پیدا کرد, کافی است هر بازیکنی را به خلق تجربه ای مشابه برای دیگران ترغیب کند

عنوان بازی: Project Spark پلتفرم: Xbox One، PC ناشر: Microsoft سازنده: Team Dakota SkyBox Labs سبک: بازیسازی تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۹۳

اغراق نیست اگر بگوییم هر بازیکنی یک بار هم که شده، آرزو کرده ای کاش می شد خودش بازی بسازد. حس استقلال و احاطه نابی که فقط می توان در بازی های رایانه ای پیدا کرد، کافی است هر بازیکنی را به خلق تجربه ای مشابه برای دیگران ترغیب کند. نسل قبل بازی Little Big Planet، عنوانی که مایکروسافت از خود رانده و به آغوش سونی فرستاده بود، مانند انفجاری بزرگ دنیای بازی های ویدئویی را تکان داد. بسیاری آن را نویدبخش دورانی تازه در بازی های رایانه ای می دانستند. با این که برخی پیش بینی ها (مبنی بر این که دوران بازیسازی به سر آمده) محقق نشد، نمی توان اثر مثبت آن بازی زیبا را بر صنعت بازی های ویدئویی منکر شد.

سیاره صغیر کبیر، یک شبه بازی بود که لوازم ساخت بازی های کوچک را در اختیار بازیکنان قرار می داد. خود بازیکنان می توانستند کنار بهره بردن از مراحل پیش ساخته، مراحل دست ساز خود را به اشتراک گذاشته یا مراحل دیگران را دانلود و بازی کنند.

حال با ورود به نسل جدید، در آستانه عرضه جوابیه مایکروسافت به این شاهکار سونی هستیم؛ جوابیه ای با نام The Project Spark یا پروژه اخگر که الحق نام برازنده ای دارد. آن طور که از ظواهر امر پیداست، رقیب سونی شمشیر را از رو بسته و قرار است یک پلتفرم حقیقی برای ساخت بازی های ویدئویی در اختیار بازیخورها قرار دهد. پروژه اخگر در E۳ ۲۰۱۳ معرفی شد و مدتی بعد نسخه بتای آن در دسترس کاربران قرار گرفت. تا به امروز مراحل، بازی ها و حتی طراحی های هنری زیادی با این بازیساز تولید و در دسترس دیگر کاربران قرار گرفته است.

نحوه کار با پروژه اخگر واقعا ساده است. اگر UDK نسخه ساده شده موتور محبوب Unreal Engine ۳.۰ است، می توان پروژه اخگر را ساده شده UDK دانست. در دنیای اخگر، پیش ساخته های متنوعی در اختیار دارید، اما اگر واقعا موجود سرسختی باشید، می توانید ریزترین جزئیات دنیای خود را از پایه بسازید و بسط دهید.

ابتدا با حالت ویزارد یا ساده ساز شروع می کنیم. این حالت برای آغاز یادگیری ماهیت بازیساز، کنترل ها و دیگر ویژگی های مهم آن ایده آل است. با ورود به این قسمت با گزینه های مربوط به ساختار کلی جهان بازی خود روبه رو می شود. در این قسمت نوع Terrain (زمین) را از بین مواردی مثل جنگل، صاف و بیابان انتخاب خواهید کرد (یادآوری می شود هر چه از امکانات بازی در این متن می آید، مربوط به نسخه بتاست و طبق آنچه از دموهای منتشر شده برمی آید، بازیساز نهایی بسیار وسیع تر و امکاناتش متنوع تر خواهد بود) می توانید در همان قسمت سطح آب دریا و چگالی اش را تنظیم کنید. سپس می توانید اندازه درختان یا کوه ها را تنظیم یا فقط آنها را کامل حذف کنید.

پس از این که دنیای خود را با ساده ساز پیاده کردید، نوبت به انتخاب یک شخصیت برای بازی می رسد. بین سه دسته شخصیت امکان انتخاب دارید، که پس از انتخاب گزینه مورد نظر باید از بین سه گزینه دیگر (شوتر اول شخص، ماجراجویی سوم شخص و ابداعی) سبک گیم پلی را انتخاب کنید. دو تای اولی که واضح هستند، اما نوع سوم، به بازیکن آزادی های بیشتری داده و این توانایی را به او می دهد که روی دنیای اطراف خود اثرات قابل توجهی بگذارد و همزمان با بازی کردن زمین را دستخوش قرار بدهد. گفتنی است پروژه اخگر فقط از این سه سبک پشتیبانی نکرده و انواع بازی ها از جمله Tower Defense، Dual Stick و Side Scroll را می توان با این بازیساز ساخت.

پس از آن که اسکلت دنیای خود را ساختید، باید با مفهوم مغز در این بازی آشنا شوید. هر یک از اشیا و شخصیت های بازی یک مغز دارند. در حالت ساده ساز، اکثریت قریب به اتفاق اشیا از قبل مغز دارند، که می توانید مغزها را از نو بسازید یا فقط آنها را ویرایش کنید. اما این مغز چیست؟ مغزها مجموعه دستورات هوش مصنوعی اشیاست. همان طور که در منابع برنامه نویسی مانند ++C یا ویژوال بیسیک باید با استفاده از جملات شرطی عکس العمل ها را به عمل ها مربوط کنید، در این قسمت هم باید با تعیین مثلا زدن فلان دکمه یا برخورد گلوله آتش یا هر عمل دیگر، فلان عکس العمل صورت بگیرد. در این راه شما فقط فرامین نمادین را انتخاب می کنید و نیازی به برنامه نویسی ندارید.

اما اگر یک بازیکن مقید باشید و بخواهید همه چیز را از صفر شروع کنید، می توانید یک قاب سفید از بازی گرفته و از صفر دانه دانه درخت ها را کاشته، چمن، سنگفرش، مجسمه، خانه و... را در آن پیاده سازی کنید. برای ساخت شخصیت ها امکانات خیلی خوبی در اختیار دارید. می توانید به جای بدن عادی شخصیت خود، هر بلایی که می خواهید سرش بیاورید و عجیب ترین شخصیت ها را بسازید. همچنین قادر خواهید بود حرکاتش را با استفاده از کینکت اجرا و ضبط کنید. متاسفانه کینکت انگشتان دست را نمی شناسد و فقط تفاوت دست باز و مشت کرده را متوجه می شود که شاید در نظر خیلی ها اصلا مهم نباشد. بازیکن می تواند صدای خود را هم برای گذاشتن روی شخصیت ضبط کند و صوت آن را با تنظیمات موجود تغییر دهد.

امکانات ویرایشی خوب دیگری در بازی وجود دارد که می توانید با بهره گرفتن از آنها یک خط داستانی و گیم پلی کامل بسازید. تعداد موارد قابل استفاده و راه هایی که می توان آنها را ویرایش کرد، واقعا قابل توجه است. هم دشمنان و هم مواد تزئینی از تنوع خوبی برخوردار است که قطعا رقمشان پس از یکی دو سال فعالیت این بازی سر به فلک خواهد کشید.

بین بازی های جالبی که تابه حال با این بازیساز ساخته اند، می توان به یک عنوان Double Stick با موضوع تلفیق دو مهره سفید و سیاه جدا از هم، یک بازی بشکه شکنی، یک شمشیری زامبی کشی و کشتی سواری اشاره کرد. پروژه اخگر با چیزهایی به میدان آمده که پیش از این در همتایانش مثل ماین کرافت یا سیاره صغیر کبیر سابقه نداشته است. کمتر از سه ماه دیگر به عرضه این عنوان تحسین برانگیز مانده است. باید صبر کنیم و ببینیم با چه استقبالی روبه رو خواهد شد.

سیاوش شهبازی



همچنین مشاهده کنید