جمعه, ۱۵ مهر, ۱۴۰۱ / 7 October, 2022
مجله ویستا

پیچ خوردگی قوزک پا


پیچ خوردگی قوزک پا

پیچ خوردگی درواقع کشیده شدن رباط است رباط ها استخوان ها را به هم مفصل می کنند وباعث می شوندکه در جای خودشان حرکت کنند

● پیچ خوردگی چیست ؟

پیچ خوردگی درواقع کشیده شدن رباط است.رباط ها استخوان ها را به هم مفصل می کنند وباعث می شوندکه در جای خودشان حرکت کنند.

معمولا قوزک پا بیشتر دچار پیچ خوردگی می شود .این پیچ خوردگی می تواند اتفاث بیفتد وقتی که یک دفعه مچ پا پیچ می خورد یا وقتی نیروی زیادی به مفصلتان وارد می کنید( مثل وقتی که بعد از پرش فرود نادرستی روی پاهاتان داشته باشید.) بیشتر پیچ خوردگی های قوزک در حال فعالیت های ورزشی پا وقتی که روی سطح ناصافی راه بروید یا بدوید اتفاق می افتد .

علائم پیچ خوردگی قوزک پا عبارتند از:

▪ درد

▪ باد کردگی

▪ کبودی

▪ عدم نوانایی در راه رفتن یا تحمل وزن روی مفاصل

▪ سفت شد گی

جدی بودن پیچ خوردگی بستگی به این دارد که چه قدر رباط ها کشیده یا سفت شده باشند. اگر پیچ خوردگی ملایم باشد،احتمالا درد و باد کردگی زیادی وجود نداردو فقط ممکنه رباط ها یک کمی کشیده شده باسند.اما اگر جدی باشد ممکنه یک یاچند تا از ریاط ها پاره شده باشند و مفاصل باد کرده به شدت درد ناک باشتد.

● چگونه پیچ خوردگی قوزک پا تشخیص داده می شود ؟

معمولا دکتر با استفاده از اطلاعاتی در مورد چگونگی وقوع آسیب و معاینه کردن تشخیص می دهد ویا ممکنه برای اطمینا ن از عدم شکستگی در خواست پرتو نگاری بکند .

● چگونه پیچ خوردگی قوزک پا درمان می شود؟

استفاده می کنند Elevation بیشتر دکتر ها از

RICE approach--Rest, Ice, Compression که به صورت زیر است:

استراحت :

بهتره که به تمام یا قسمتی از قوزک پا که آسیب دیده استراحت بدهیم.

▪ یخ :

استفاده از کیسه ،ماساژ یا حمام یخ می تواند به کاهش باد کردگی ، درد وخون مردگی کمک کند .

▪ کمپرس کردن :

بستن قوزک پا بهترین روش برای جلوگیری از، درد وخون مردگی است و مدتش ۱ تا ۲ روز بعد از آسیب یا بیشتر بستگی به میزان آسیب دارد .

▪ بلند کردن :

بالا بردن قوزک پا تا نزدیک قلب می تواندبه جلوگیری از باد کردگی وکاهش کبودی کمک کند ودر صورت امکان ۲ تا ۳ ساعت در روز انجام شود .

● آیا نیازی به استفاده از ساپورتریا مچافظ هست؟

این بستگی به میزان آسیب دیدگی و نحوه درمان دارد.شما ممکنه به استفاده از انواع پلاستیکی یا فایبر گلاسش برای ده روز تا شش هفته نیاز داشته باشید.در واقع ساپورترمی تواند استخوان ها و رباط های صدمه دیده را ثابت نگه دارد و از جا به جایی آن ها ممانعت کند که نتیجه آن کاهش درد وپیشرفت در روند بهبودی است.

● چه مدت بعد می توانم دوباره ورزش را شروع کنم؟

این بستگی به میزان جدی بودن آسیب دیدگی دارد اگر ملایم باشد خیلی زود می توانید برگردید.(مثلا ۱ تا سه روز بعد از آسیب دیدگی).

ورزش های به خصوصی وجود دارد که می تواند عوارض بعدی را کاهش دهد .می توان از ساپورتر یا محافظ برای جلوگیری از آسیب دیدگی قوزک پا استفاده کرد .

● چه داروهایی برای کاهش درد مفید است ؟

برای کاهش درد می توان ازاستامینوفن( تیلنول)یا ایبوپروفن( آدویل،موترین،نئوپرین) استفاده کرد.

● بهترین طریق استفاده از یخ چیست ؟

گذاستن یخ در روی محل آسیب دیده می تواند خیلی موثر باشد ودر ضمن باید با احتیاط انجام شود چون اگر یخ به مدت طولانی روی محل بماند ممکن است سرما به اعصاب آسیب برساند.می توانید تا ۲۰ دقیقه یخ را روی محل قرار دهید.وقتی موضع بی حسی گردید می توانید یخ رابردارید. یخ درمانی شامل حمام ، کیسه و ماسا ژ یخ است.از یخ درمانی هر ۴-۲ ساعت یکبار در سه روز اول پس از آسیب دیدگی استفاده کنید .

برای کیسه یخ ، یک کیسه پلاستیکی را پر از تکه های یخ کنید . محل صدمه دیده را با یک تکه پارچه نازک نمناک ببندید و کیسه یخ را روی آن قرار دهید وروی آن هم با یک بانداژ انعطاف پذیر ببندید تا کیسه یخ را در محل خودش نگه دارد .

برای حمام یخ ، یک تشت بزرگ را پر از آب ویخ کنید و قوزک پایتان را در آن قرار دهید تا بی حس شود.

برای ماساژ یخ ، یک مقدار آب را در یک فنجان منجمد کنید و بعد بالای یخ را از فنجان جدا کنید بعد فنجان را روی محل آسیب دیده برگردانید طوری که بالای یخ روی محل آسیب دیده قرار بگیردوبا گرفتن انتهای فنجان روی محل را به صورت دایره وار ماساژ دهید.یخ را روی هر نقطه ای بیش از ۳۰ ثانیه نگه ندارید .

● به چه صورتی محل پیج خوردگی را ببندم ؟

ابتدا یک تکه پارچه را به صورت نعلی شکل ببریدو آن رادو طرف مفصل قوزک پا به شکل زیر قرار دهید.

سپس روی آن رابا باند انعطاف پذیر ببندید. طوری که پاشنه پا آزاد باشد.و روی آن را با نوار چسب های بزرگ غیر الاستیک به صورت زیر بپوشانید.

● چگونه می توانم جلوی صدمات مجدد را بگیرم؟

وقتی دکتر به شما گفت میتوانید مجددا ورزش را شروع کنید بهتر است ۱ تا ۲ ماه دیگه نیزاز ساپورترهای نیمه سخت برای جلوگیری از صدمات مجدد استفاده کنید .پوشش های مخصوصی نیز برای این منظور وجود دارد .بعد از به بهبودی کامل می توانید قوزک پا را مرتب ورزش بدهید این کار باعث تقویت عضلاتی که محافظ رباط ها هستند میشه و از آسیب دیدگی مجدد جاوگیری می کند.

سیما صادقیان



همچنین مشاهده کنید





روزنامه ابتکارسایت دیدارنیوزروزنامه تعادلخبرگزاری برناسایت اقتصادنیوزسایت اکوایرانسایت آفتاب نیوزسایت تجارت نیوزسایت جمارانروزنامه ایران