جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

فیلمنامه نویسی


فیلمنامه نویسی

اگر می خواهید فیلمنامه تان را روی دست ببرند اگر می خواهید با اولین نوشته تان به جمع نویسندگان حرفه ای بپیوندید و اگر می خواهید مخاطبان خود را قبل از ساخته شدن فیلم به دست بیاورید باید فیلمنامه ای جذاب داشته باشید اما چگونه

اگر می خواهید فیلمنامه تان را روی دست ببرند؛اگر می خواهید با اولین نوشته تان به جمع نویسندگان حرفه ای بپیوندید و اگر می خواهید مخاطبان خود را قبل از ساخته شدن فیلم به دست بیاورید باید فیلمنامه ای جذاب داشته باشید اما چگونه؟

اساس هر فیلمنامه ای از یک ایده خاص ناشی می شود که میتواند بسط و گسترش یابد.توجه کنید می تواند بسط و گسترش یابد یعنی باید قابل گسترش باشد.تاکید بر روی این نکته به این دلیل است که بعضی مواقع نویسنده اسیر ایده اولیه خود میشود و از آن دست بر نمی دارد و بدون کوچکترین انعطافی اصرار دارد تا آن را در کل فیلمنامه دنبال کند. اما به زبان ساده ایده چیست؟

ایده در واقع همان جرقه اولیه ای است که یوجین ویل درکتاب خودفن سناریو نویسی ازآن صحبت کرده است.در حقیقت ایده همان تصویراولیه ای است که برای یک لحظه ذهن نویسنده را درگیرمی کند و نویسنده نمی تواند اززیرتاثیر آن خارج شود.ایده یک تصویرقوام یافته است که تاثیر گذارتر از هر مقاله و شعر و یا کلمه است.

اما یک تصویر نمی تواند به خودی خود فیلمنامه جذابی بسازد.به طورمثال تصویر مردی که مثل ژله به افراد واشیاء تبدیل می شود صرفا یک تصویر است و تا تبدیل شدن به فیلمنامه ترمیناتور ۲ راه زیادی در پیش دارد. اما چطور می توان تصویر اولیه را به یک ایده تبدیل کرد؟

جواب اینجاست: به راحتی! البته به شرطی که تصویر اولیه شما قابلیت دراماتیزه شدن را داشته باشد. یعنی این که در تصویر اولیه شما باید اتفاقی قابل ایجاد کردن –بالقوه – وجود داشته باشد یا به عبارتی دیگر باید بتوان تصویر اولیه شما را دریک جمله ساده به صورتی استفاده کرد که بشود از مفهوم آن یک داستان استخراج کنیم.

قبول دارم که کمی موضوع پیچیده شد اما بیایید با ذکریک مثال مطلب رامرور کنیم: تصویرمردی که خونین برزمین افتاده اما هنوز قصد انتقام دارد درذهن من میتواند جرقه ای برای یک فیلم باشد اما هنوز خام است،پس احتیاج دارم تا برای آن قالبی مناسب طراحی کنم یعنی آن تصویررا به نوعی در یک جمله قرار دهم : مردی که برزمین افتاده و خونین است اما می خواهد انتقام بگیرد.

این جمله هنوز خام است و هیچ کسی نمی تواند از این جمله اتفاق یا رخدادی را حدس بزند.بعد می توانم با اندکی تامل جمله را به جمله زیر تبدیل کنم:

مردی زخمی که می خواهد از قاتل خود انتقام بگیرد.

حتی بیش تر از این میتوانم پیش بروم:

مردی که دیگران فکر می کنند مرده اما از کشنده خود انتقام می گیرد.

و می توانم آن را ساده کنم:

۱) مقتول از قاتل انتقام میگیرد.

و می توانم آن را به نوع دیگری بیان کنم:

۲) قتل موجب قتل دیگری می شود.

جمله اول طرح بسیار معروفی است که در بسیاری از فیلمهای اکشن هالیوودی مورد استفاده قرار گرفته است: تلافیPayback با بازی مل گیبسون ، سرعت۱ Speed ۱ با بازی کینوریوز دو فیلمی است که بر اساس این جمله بنا شده است البته در اولی قهرمان ( مقتول) در پی قاتلین خود است و ما با او همذات پنداری و همراهی میکنیم و در دومی ضد قهرمان(مقتول) است و ما با قاتل (قهرمان)همراه هستیم.

جمله دوم درواقع همان ایده اولیه است که ازبازنگری جمله اول حادث شده یعنی جمله ای اسنادی که در آن چیزی( قتل) موجب یا باعث چیز دیگری(قتل دیگر) می شود.

شما می توانید براحتی با تبدیل تصویر اولیه ذهنی خودتان به جمله ای اسنادی که در آن رخدادی منجر به ایجاد حادثه یا رخدادی دیگر می شود ایده اولیه خود را پایه ریزی کنید:

مثلا حسد موجب تباهی و نابودی است( ایده نمایشنامه معروف شکسپیر با نام اتللو) یا اعتماد کورکورانه موجب خسران می شود( ایده اولیه نمایشنامه دیگری از شکسپیربه نام شاه لیریا ایده اولیه فیلم کازینو از مارتین اسکورسیزی یا فیلم گاو خشمگین ازهمین کارگردان) یا موهبت زندگی منجر به عشق می شود( ایده اولیه فیلم چه زندگی زیبایی از فرانک کاپرا)و....

ـ نکته:

جملاتی که در بالا آمده است در ظاهر بسیار کلی به نظر می رسند و ممکن است هیچ تهیه کننده ای را مجاب نکند تا برای فیلمنامه هایی با این عناوین سرمایه گذاری کند اما نگران نباشید این اولین قدم برای پرداخت ایده های شماست.

http://filmania.blogfa.com



همچنین مشاهده کنید