جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

از خدا بی واسطه بخواه , مطمئن باش بی واسطه خواهد داد


از خدا بی واسطه بخواه , مطمئن باش بی واسطه خواهد داد

انسان وقتی بدنیا می آید , دو چیز است که هیچگاه از او جدا نخواهد شد, ۱ نیاز به غذای جسم, ۲ نیاز به غذای روح

● خوشه ای ازوصایای امام علی ( ع ) به فرزند عزیزش امام حسن (ع ) (۱)

انسان وقتی بدنیا می آید ، دو چیز است که هیچگاه از او جدا نخواهد شد ، ۱ – نیاز به غذای جسم ۲ – نیاز به غذای روح

و این دو نیاز است که مانند هاله ای سنگین ، روی زندگیش می گسترد و همه تصمیماتش را تحت الشعاع قرار می دهد . و حتی همین دو هستند که می توانند بهترین ابزار برای بهره کشی دیگران از او باشند .

همه بشریت در هماره تاریخ ، می دانسته اند ، که در آفرینش وجود کاملی هست که به هیچ چیز از جنس نیازهای ما نه محتاج است و نه وابسته ، و هموست که قادر مطلقی است که می تواند به همه کس ، همه چیز بدهد .

اما چگونه باید از او خواست ؟ ، و یا او چگونه می شنود ؟ و یا از همه مهمتر ، او چگونه می دهد ؟

این تنها سوال مشترکی است که همه انسان ها با آن مواجه بوده و با پاسخی که به آن می دهند پایه های سرنوشت خویش را گذارده و بنای آنرا می سازند .

و البته همین جا نیز هست که در آسیب شناسی دلایل وابستگی انسان ها به دیگرانی از جنس خودش ، در طول تاریخ ، به این نکته اساسی می رسیم که : << هرگاه انسانهایی ، فرصت پیدا کردند تا خود را بیابند و در دست یابی به خزائن مادی و معنوی جهان هستی

( آنهم به هر اندازه ) از دیگران پیشی بگیرند و در این مسیر در چنگال نفس خود اسیر شدند ، اهریمن وار دیگران را به زیر سلطه خویش کشیدند و آنگونه رفتار کردند که نتیجه اش چیزی نبود جز استثمار و استحمار آنها >> .

به مردم القا کردند که " خداوند آنقدر بزرگ است و دور که شما کوچکترین ها ، امکان حتی فکر کردن به او را نخواهید داشت ، چه رسد به آنکه از او افاضه فیضی بخواهید و یا اجابت دعایی و یا اعطای نعمتی ! "

پس باید دیگرانی باشند تا واسطه این امر شده ، هم برایتان دعا و طلب کنند ، و هم در گرو آبرو و شان ملکوتیشان ، از او ، برایتان ، فیض و رحمت و نعمت ، دست و پا کنند . !

اما آیا واقعا اینگونه است ؟ آیا همویی که تک تک خلق را عیال خود دانسته (۲) و به خلقت همه آنها مباحات کرده است (۳)، بشر را خلق کرده تا بر او فخر و تکبر کند ؟ و یا در جایگاهی بس رفیع بنشیند و عطای رحمت خویش را محصور به موانعی از جنس همین آدمیان کند که هرگاه اینان خواستند ، او عطا نماید ؟!!

حاشا و کالله ، که او هرگز چنین نبوده و نیست ، که او نه درخلقت ، محتاج شریکی بوده (۴) و نه در عطا و بخشش ، نیاز به واسطه ای (۵) ، که او " غنی عن العالمین (۶) " است .

در این جا گوشه ای از کلام امام همام علی ( ع ) در وصایایش به فرزند عزیزش امام حسن ( ع ) را می آوریم ، که چقدر زیبا و دلنشین ، وجود خداوند حکیم را برایش توصیف می کند و چگونه او را به او فرا می خواند !!

پسرم ، اول خودسازی !

پسرم! همانا تو را به تقوی الهی سفارش می کنم که پیوسته در فرمان او باشی ، و دلت را با یاد خدا زنده کنی ، و به ریسمان او چنگ زنی ، چه وسیله ای مطمئن تر از رابطه تو با خداست اگر سررشته آن را در دست گیری. (۷)

پسرم ، فقط خداوند صاحب همه چیز و همه علم و جاودانه است !

پسرم! در وصیت من درست بیاندیش ، بدان که در اختیاردارنده مرگ همان است که زندگی در دست او، و پدیدآورنده موجودات است . همو می میراند ، و نابودکننده همان است که دوباره زنده می کند ، و آنکه بیمار می کند شفا نیز می دهد . بدان که دنیا جاودانه نیست ، و آنگونه که خدا خواسته است برقرار است ، از عطا کردن نعمتها ، و انواع آزمایشها ، و پاداش دادن در معاد ، و یا آنچه را که او خواسته است و تو نمی دانی .

پس اگر درباره جهان ، و تحولات روزگار مشکلی برای تو پدید آمد آن را به عدم آگاهی ارتباط ده، (۸)

پسرم ، خداوند واسطه ای برای نعمت و رحمتش قرار نداده است !

بدان ، خدایی که گنجهای آسمان و زمین در دست اوست ، به تو اجازه درخواست ( بی واسطه از او) داده ، و اجابت آن را ( فقط خودش ) بعهده گرفته است .

تو را فرمان داده که ( فقط ) از او بخواهی تا عطا کند ، درخواست رحمت کنی تا ببخشاید ، و خداوند بین تو و خودش کسی را ( به عنوان واسطه ) قرار نداده تا حجاب و فاصله ( بین تو و خودش ) ایجاد کند ،و تو را مجبور نساخته که به شفیع و واسطه ای پناه ببری. و در صورت ارتکاب گناه در توبه را مسدود نکرده است . در کیفر تو شتاب نداشته ، و در توبه و بازگشت ، بر تو عیب نگرفته است .

در آنجا که رسوایی سزاوار توست ، رسوا نساخته ، و برای بازگشت بخویش شرائط سنگینی ( اعم از شفاعت کسی و یا شان و منزلت واسطه ای ) مطرح نفرموده است .

در گناهان ، تو را به محاکمه نکشیده ، و از رحمت خویش ناامیدت نکرده ، بلکه بازگشت تو را از گناهان ، نیکی شمرده است. (۹)

پسرم ، کلید گنجینه های الهی فقط خواست توست از او !

هرگاه او را بخوانی ، ندایت را می شنود ، و چون با او راز دل گویی راز تو را می داند ، پس حاجت خود را ( فقط ) با او بگوی ، و آنچه در دل داری نزد او باز گوی ، غم و اندوه خود را در پیشگاه او مطرح کن ، تا غمهای تو را برطرف ، و در مشکلات تو را یاری رساند .

از گنجینه های رحمت او چیزهایی را درخواست کن که جز او کسی نمی تواند عطا کند ، مانند عمر بیشتر، تندرستی بدن ، و گشایش در روزی ،

( و بدان که ) خداوند کلیدهای گنجینه های خود را در دست تو قرار داده ( نه هیچ واسطه ای دیگر ) ، چرا که به تو اجازه دعا کردن و خواستن داد . پس هرگاه اراده کردی می توانی با دعا ، درهای نعمت خدا را بگشایی ، تا باران رحمت الهی بر تو ببارد .

هرگز از تاخیر اجابت دعا ناامید مباش ، زیرا بخشش الهی باندازه نیت توست .

گاه ، در اجابت دعا تاخیر می شود تا پاداشی بیشتر ازخواسته دعا کننده بدهد .

گاهی درخواست می کنی اما پاسخ داده نمی شود ، زیرا بهتر از آنچه خواستی به زودی یا در وقت مشخص ، به تو خواهد بخشید ، یا به جهت اعطاء بهتر از آنچه خواستی ، آنرا اجابت نمی کند، زیرا چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود مایه هلاکت دین تو خواهد بود.

پس خواسته های تو بگونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تامین ، و رنج و سختی را از تو دور کند ، که نه مال دنیا برای تو پایدار، و نه تو برای مال دنیا باقی خواهی ماند. (۱۰)

محمد صالحی

۱) نامه ۳۱ نهج البلاغه - بر اساس ترجمه محمد دشتی

۲) الخلق عیال الله – رسول اکرم ( ص) بحار، ج ۷۴، ص .۳۱۶

۳) فتبارک الله احسن الخالقین – سوره مومنون ، آیه ۱۴

۴) ام جعلوا للله شرکا خلقوا کخلقه فتشابه الخلق علیهم قل الله خالق کل شیئ و هو الواحد القهار، سوره رعد ، آیه ۱۶

۵) اذا سئلک عبادی عنی فانی قریب اجیب دعوه الداع اذا دعان – سوره بقره – آیه ۱۸۶

۶) سوره آل عمران ، آیه ۹۷

۷) انی اوصیک بتقوی الله ای بنی ولزوم امره ، و عماره قلبک بذکره ، والا عتصام بحبله و ای سبب اوثق من سبب بینک و بین الله ان انت اخذت به .

۸) فتفهم یا بنی وصیتی ، و اعلم ان مالک الموت هو مالک الحیاه ، و ان الخالق هو الممیت ، و ان المفنی هو المعید ، و ان المبتلی هو المعافی ، و ان الدنیا لم تکن لتستقر الا علی ما جعلها الله علیه من النعماء ، و الابتلاء ، و الجزاء فی المعاد ، او ما شاء مما لا تعلم ، فان اشکل علیک شی ء من ذلک فاحمله علی جهالتک .

۹) اعلم ان الذی بیده خزائن السموات و الارض قد اذن لک فی الدعاء ، و تکفل لک بالاجابه ، و امرک ان تساله لیعطیک ، و تسترحمه لیرحمک ، و لم یجعل بینک و بینه من یحجبک عنه و لم یلجئک الی من یشفع لک الیه ، و لم یمنعک ان اسات من التوبه و لم یعاجلک بالنقمه ، و لم یعیرک بالانابه ، و لم یفضحک حیث الفضیحه بک اولی ، و لم یشدد علیک فی قبول الانابه ، و لم یناقشک بالجریمه و لم یؤیسک من الرحمه ، بل جعل نزوعک عن الذنب حسنه .

۱۰) فاذا نادیته سمع نداک ، و اذا ناجیته علم نجواک ، فافضیت الیه بحاجتک ، و ابثثته ذات نفسک ، و شکوت الیه همومک ، و استکشفته کروبک ، و استعنته علی امورک ، و سالته من خزائن رحمته ما لا یقدر علی اعطائه غیره ، من زیاده الاعمار ، و صحه الابدان ، و سعه الارزاق ثم جعل فی یدیک مفاتیح خزائنه بما اذن لک فیه من مسالته ، فمتی شئت استفتحت بالدعاء ابواب نعمته ، و استمطرت شابیب رحمته ، فلا یقنطنک ابطاء اجابته ، فان العطیه علی قدر النیه و ربما اخرت عنک الاجابه ، لیکون ذلک اعظم لاجر السائل ، و اجزل لعطاء الامل و ربما سالت الشی ء فلا تؤتاه ، و اوتیت خیرا منه عاجلا او آجلا ، او صرف عنک لما هو خیر لک ، فلرب امر قد طلبته فیه هلاک دینک لو او تیته ، فلتکن مسالتک فیما یبقی لک جماله ، و ینفی عنک و باله ، فالمال لا یبقی لک و لا تبقی له .

http://mahsan.parsiblog.com



همچنین مشاهده کنید