سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

موسیقی زیر زمینی روان جوانان را تخریب می کند


موسیقی زیر زمینی روان جوانان را تخریب می کند

هوا کمی سرد شده و شیشه های خودروها بالا رفته است این مسأله باعث می شود که دیگر وقتی کنار خیابان منتظر اتوبوس ایستاده ای صدای خواننده های وطنی را نشنوی ترانه ها و آهنگهایی سخیف و ارزان که از بلندگوی سیستم هایی خارج می شود که با قیمت آن می توانی ۱۰ تا از این آهنگها را بسازی و بخوانی

هوا کمی سرد شده و شیشه های خودروها بالا رفته است. این مسأله باعث می شود که دیگر وقتی کنار خیابان منتظر اتوبوس ایستاده ای صدای خواننده های وطنی را نشنوی. ترانه ها و آهنگهایی سخیف و ارزان که از بلندگوی سیستم هایی خارج می شود که با قیمت آن می توانی ۱۰ تا از این آهنگها را بسازی و بخوانی.

آهنگهایی که حداقل من یک نفر نمی توانم تشخیص دهم که خواننده لس آنجلسی آن را خوانده یا همین جا در تهران و یا در اصفهان و یا هر شهر دیگر ضبط شده است.

این روزها، روز ماراتن مرغ سحر شجریان و پارمیدای محسن است از سویی کنسرت شجریان در تالار وزارت کشور برگزار می شود و از سویی صدای محسن را از فروشگاه های محصولات فرهنگی می شنوی که می خواند «وای وای وای پارمیدای من کوش؟»

اصلاً ذائقه مردم هم مدام در حال تغییر است همان ها که برای کنسرت شجریان سر و دست می شکنند، «موسیقی های گروههای «رپ» و «هوی متال» را در سیستم خودرو خود گوش می کنند.

به هر حال واقعیت این است که سبک جدیدی از موسیقی که در ایران به نام موسیقی زیرزمینی مشهور می باشد در حال توسعه و رشد و بالندگی است. موسیقی که نه ساخت آهنگ درستی دارد و نه ترانه اش، ترانه است.

هر روز صداهای عجیب تری از فروشگاهها به گوش می رسد و هر روز سی دی فروشهای کنار خیابان سوژه های تازه تری را مطرح می کنند.

هر چند یک دست اندرکار محصولات فرهنگی در کشور به خبرنگار ما می گوید: توزیع این سی دی ها که به شکل غیرمجاز تهیه و ضبط می شود غیرقانونی است و فروشگاهها و حتی پخش کننده های بزرگ اجازه فروش این سی دی ها را ندارند.

● از حاشیه تهران تا دوبی

حسین یکی از کسانی است که دست اندرکار تهیه موسیقی زیرزمینی است. او می گوید: پسرها و دخترهای جوانی که صدای خوبی دارند در استودیوهای شخصی که توسط پولدارها هم آماده می شود دور هم جمع می شوند و آهنگهای جدید اجرا می کنند.

وی می افزاید: اغلب این گروهها بچه پولدارهایی هستند که انواع و اقسام سازها را می توانند تهیه کنند و خودشان استودیو شخصی داشته باشند. این کارهای غیرمجاز در این زیرزمین ها که اغلب در کناره های شهر هم وجود دارد ضبط می شود، بعد به دوبی می رود و آنجا تدوین و سپس تکثیر می شود.وی می گوید: گاهی کسی که علاقه به خواندن دارد می تواند استودیوهای مجاز را هم کرایه کند و فقط با یک گیتار بخواند!

حسین می گوید: این آهنگهای رپ، هیپ هاپ، رگه، راگ، در استودیوی حرفه ای ضبط نمی شود و از خواننده های این موسیقی ها نه تصویری در دست است و نه آدرس و شناسنامه ای.

● صنعت موسیقی زیرزمینی

اکنون در جهان غرب، موسیقی زیرزمینی به نوعی از موسیقی اطلاق می شود که برخلاف جریان تجاری رایج در صنعت موسیقی حرکت کند اما در ایران موسیقی زیرزمینی یک تعریف بسیار ساده دارد: هر گروهی که مجوز نگیرد و آهنگهای خود را به صورت غیرمجاز ضبط و عرضه کند، زیرزمینی شناخته می شود.

اینترنت تنها وسیله ارتباط این گروهها با یکدیگر و تنها بازار معرفی محصولاتشان است. این آلبومهای زیرزمینی که کیفیت کار بسیاری از گروهها هنوز پایین و سطحی است گاهی در یک اتاق ساده و با یک هدست معمولی ضبط می شود.

گروه «نقطه مرگ» یکی از گروههای نسبتاً مشهور در سبک «هوی متال» است که در مشهد فعالیت می کند. «میرزا» گروه دیگری است که در سبک موسیقی بلوز فعالیت دارد. پسری که به نام «هیچ کس» معروف است از خوانندگانی است که پدر رپ فارسی نامیده می شود.

«زدبازی» نیز نام گروهی است که از سه پسر ۲۱، ۲۲ و ۲۳ ساله تشکیل شده است.

اما نباید تصور کرد که فقط پسرها در این گروه فعالیت دارند. چند سال پیش شخصی به نام «مریم دی جی» برای اولین بار کاستی منتشر کرد و تابوی خواندن زیرزمینی دختران را شکست. «سالومه» خواننده رپ و هیپ هاپ و ساکن تهران است. «مخلوق زیبا» از مشهورترین آهنگهای اوست. «پانی» نیز یک دختر ۱۹ ساله تهرانی است که سی دی های او هم اغلب دست به دست می شود.

● تخریب روان با موسیقی تند

هیچ کس از این خواننده ها نشانی و اطلاعی ندارند و هیچ معلوم نیست که در کدام نقطه کشور فعالیت می کنند ولی واقعیت دارند. آنها هستند و می خوانند. کسانی که نتوانسته اند مجوز بگیرند و بخوانند چون شعرهایشان اصولاً شعر نبود و کسانی که اصلاً دنبال مجوز نبودند چون سود کار غیرمجاز بیشتر از کارهای مجوزدار است و اصلاً گرفتن مجوز برای آن آهنگها محال است. پس وقت هم برای آن صرف نمی کنند.

مسأله این است که این موسیقی به تاریخچه غنی موسیقی در ایران آسیب می رساند و ذوق مخاطب را تنزل داده و کم کم رونق آنها باعث رکود و شکست موسیقی اصیل ایرانی می شود.

از دیگر سو ریتم تند و بسیار هیجان دار این نوع موسیقی «رپ»، «هوی» و... تأثیر منفی مستقیم بر اعصاب شنونده دارد.

بسیار دیده شده است که جوانان با شنیدن این موسیقی ها در ماشینهای مدل بالا در اتوبانها چگونه ویراژ می دهند و جان خود و بقیه را به خطر می اندازند.

امروزه جزء جدانشدنی قرصهای توهم زا، موسیقی توهم زاست. نوعی از موسیقی که بعد از خوردن آن قرصها، فرد مصرف کننده همراه با آهنگ مدام «هد می زند»!

دکتر محمود نیکزاد، روانشناس به خبرنگار ما می گوید: شاید بشود گفت اگر در یک شرایط روحی عادی باشی اصلاً نتوانی به این نوع موسیقی گوش کنی. کسانی هستند که هم زمان با مصرف قرصهای روان گردان این نوع آهنگها را گوش می کنند و ریتم این آهنگها به اینکه آنها بیشتر در حس رویایی و یا توهم خود فرو بروند کمک می کند.

وی تأکید می کند: این آهنگ آثار مخرب روحی روانی دارد همان طور که یک موسیقی ملایم و لایت، به آرامش روحی کمک می کند این موسیقیهای تند روح را خراش می دهد.

● موسیقی زیرزمینی از عوارض جامعه ناسالم

دکتر خسروی، عضو هیأت علمی دانشگاه و متخصص علوم تربیتی به خبرنگار ما می گوید: البته رواج این موسیقی خواسته یا ناخواسته نتیجه مشکلات جامعه است. اگر در شناخت نیازهای جوانان و نوجوانان دقت و برنامه ریزی مناسبتری می شد این اتفاق نمی افتاد. این ها نتیجه شناخت نداشتن یک جامعه از جوانان و نوجوانان است و به هر حال این موسیقی چه آشکار تهیه شود در ایران یا خارج از ایران و چه به شکل پنهان ضبط شود تأثیر خود را می گذارد.

وی تأکید می کند: دولت باید نیازهای جوانان را بشناسد و براساس آن نیاز قدم بردارد. این نوع موسیقی زیرزمینی هم مثل موادمخدر، مواد مخدرشیمیایی و... که در جامعه رواج دارد نتیجه یک جامعه ناسالم است، اگر برنامه ریزی دقیق صورت نگیرد این روند همچنان ادامه پیدا می کند.

زنگنه



همچنین مشاهده کنید