پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا

هرم شكست


هرم شكست

اخیراً تبلیغات و فعالیت شركت هایی از جمله گلدكوئیست, سون دایاموند, EBL, گلدماین و با نام Network Marketing, MLM مولتی لول ماركتیگ , E commers یا به عبارتی تجارت الكترونیك در ایران گسترش و مورد توجه بسیاری از هموطنان قرار گرفته است متعاقب این روند سؤالات و ابهاماتی نیز پیش آمده, بسیاری متضرر شده و شكایت كرده اند, به همین دلیل نیز دستگاه قضایی ضمن ممنوع كردن فعالیت این شركتها محموله كالاهای آنها را ضبط كرده و تلاش دارد با اخذ تامین های مناسب اموال مردم را بازگرداند این مقاله تلاش دارد ضمن تشریح روند كار این شركت ها نقاط ضعف و شگردهای آنان را برای فریب مشتریان روشن و به سؤالات و ابهامات مردم در این زمینه پاسخ دهد

در ابتدا لازم است تمامی علاقه مندان به این نوع فعالیت بازاریابی با آگاهی كامل شیوه صحیح را انتخاب نمایند. به همین منظور تعریف مختصری در باره سیستم Network Marketing و یا MLM و همین طور سیستم های هرمی pyramid(غیرقانونی) ارایه می شود.هر فردی در برخورد اول با شركت های اینچنینی همه را به یك شكل ارزیابی كرده و این طور نتیجه می گیرد كه همه این شركت ها Network Marketing هستند. ولی این طور نیست!اگر شما با واژه های انگلیسی آشنایی داشته باشید با كمی دقت متوجه خواهید شد كه Network Marketing از دو كلمه Network به معنی شبكه و Marketing به معنی بازاریابی تشكیل شده است و یا در مورد اصطلاح MLM كه شكل گرفته از سه حرف اول كلمه Multi Level Marketing است یعنی Multi به معنی چند، Level به معنی سطح و Marketing به معنی بازاریابی. پس به عبارتی اصطلاح اولی به معنی بازاریابی شبكه ای و دومی بازاریابی چند سطحی می باشد.اگر بخواهیم تعریفی ساده از Network Marketing و یا MLM ارایه دهیم، باید گفت: رساندن مستقیم كالا از تولید كننده به مصرف كننده توسط بازاریابان كمپانی با قیمت تعیین شده از طرف كمپانی كه از این توزیع كالا سودی شامل حال بازاریاب می شود. در این سیستم كمپانی برای گسترش فروش و شناساندن محصولات به بازاریابان بیشتری نیاز دارد كه این مورد با به كارگیری بازاریابان جدید از طریق معرفی بازاریابان قبلی انجام می شود و در قبال معرفی این بازاریابان درصدی مشخص به آنها پرداخت می شود یعنی حذف واسطه ها، نمایندگان فروش، بنكداران، سیستم های تبلیغاتی و خیلی از هزینه های دیگر كه در سیستم های سنتی وجود دارد.

تعریف بازاریابی

بیایید كمی دقیق تر به مسأله نگاه كنیم! در هر دو سیستم بالا با كلمه Marketing یا بازاریابی مواجه می شویم. این كلمه برگرفته از كلمهMarket به معنی بازار می باشد، آیا شما می دانید در بازار چه اتفاقی رخ می دهد؟!

بله درست حدس زده اید، خرید و فروش. Market یا همان بازار جایی است كه در آن خرید و فروش انجام می شود. بسیاری شغل ها در جامعه رواج دارد كه باعث ایجاد درآمد حتی با مبالغ بسیار زیاد می شوند ولی Marketing یا خرید و فروش نیستند. برای مثال آرایشگری، تدریس، كارهای خدماتی، استخدام در یك سیستم اداری، تحقیقات، علوم پزشكی، آژانس مسافرتی، خوانندگی، تولید توسط یك كارخانه، یك شخص یا كارگاه و یا... همان طور كه در مثال های فوق اشاره شد در هیچ كدام از این شغل ها نمی تواند خرید و فروش صورت گیرد، یعنی مثلاً شما یك عمل جراحی را بخرید و سپس با مقداری سود، آن را بفروشید و یا آواز خواندن را بخرید و بفروشید و یا یك آموزش را بخرید و سپس بفروشید. پس آیا اگر شخصی برای جلب مشتری جهت یك آموزشگاه فعالیت می كند، می توان نام این شخص را بازاریاب و یا این شغل را بازاریابی نامید؟ قطعاً خیر.بازاریابی عموماً در دو سطح مدیریت و جزء (فروش) مطرح است:

مدیریت

این قسمت اكثراً توسط تجار و تولیدكنندگان بررسی و اجرا می شود. یعنی جمع آوری اطلاعات در مورد نیازهای مردم براساس سلیقه و فرهنگ هر جامعه از سطح جامعه. برای روشن شدن موضوع مثالی را عنوان می كنیم:یك شركت تولید كننده شكلات جهت فروش بیشتر و به دست آوردن سهم بیشتر بازار، افرادی را در سطح جامعه بسیج می كند تا اطلاعاتی را راجع به خواست های مردم جمع آوری نماید.پس از جمع آوری این اطلاعات بخش بازاریابی كلیه این اطلاعات را جمع بندی نموده و با قسمت های مدیریت تولید، مدیریت خرید، پشتیبانی، مدیریت مالی، واحد تبلیغات و مدیریت فروش هماهنگی می نماید و در نتیجه محصول تولید شده براساس اطلاعات ارسالی، محصولی خواهد بود با فروش قابل توجه.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 3 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.