پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
برای تعامل دولت و بخش خصوصی در IT چه مدلی مناسب تر است

در اداره امور حکومت، کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به کاهش سلسله مراتب، افقیسازی ساختار دولت، کوچکشدن بدنه دولت، کوتاه شدن فرآیندهای تصمیمگیری و سیاستگذاری، نظارت بیشتر و کارآمدتر، کاهش فساد اداری، برنامهریزی دقیقتر، شفافیت کامل، و مشارکت بیشتر شهروندان در تصمیمسازی و تصمیمگیری خواهد شد. در سطح ملی، برای کاربرد و اشاعه این فناوری در اداره امور حکومت، بخش دولتی با بخش خصوصی و تشکلهای غیر دولتی همکاری نزدیکی خواهد داشت. در سطح جهانی، این فناوری در ایجاد روابط فراگیر و همکاریهای نوین با دیگر کشورها، برای نیل به هدفهای متعالی بشری از جمله صلح، اخلاق، و همبستگی جهانی به خدمت در خواهد آمد.
در بخش خصوصی نیز به کارگیری فاوا توانسته خلاقیتهای فردی را پویا کرده و آحاد جامعه را به صورتی در کنار یکدیگر قرار دهد تا در راستای تأمین نیازهای جامعه همکاری داشته باشند؛ که البته این دو رکن اساسی در فاوای هر جامعه نیازمند تعامل صددرصدی جهت موفقیت کلی میباشند و هر کدام که از وظایف خود بازبمانند و یا در امور یکدیگر دخالت نمایند، سیستم کلی دچار خلل و نقصان گردیده و اثربخشی آن را به سمت صفر کشیده و گاهی نیز هزینههای مضاعفی ایجاد کرده که عدم حضور فاوا اثربخشی بیشتری داشته است.
مطابق قانون برنامه پنجساله چهارم مقرر شده بود که سالانه ۲۰% از تصدیگری دستگاهها و سازمانهای دولتی کاسته شود و به حجم فعالیتهای بخش خصوصی و همچنین تعاونیها اضافه گردد در حالی که متأسفانه این هدفگذاری درست و امیدبخش، جامه عمل نپوشیده است. عدم تحقق این هدف را میتوان در موارد زیر جستوجو کرد:
- عدم برنامهریزی صحیح در کاهش تصدیگری دولتی.
- عدم تعهد در اجرای برنامه پنجساله چهارم از سوی دولت.
- عدم شفافیت در نحوه اجرای برنامه پنجساله چهارم.
- عدم توانمندی کافی در بخش خصوصی در برخی حوزهها.
جهت تحقق هدف فوق باید افزایش توانمندی بخش خصوصی، بازبینی اولویتهای کاری و کاهش تصدیگری، برنامهریزی شود. در شرایط کنونی بخش خصوصی جایگاه چندان مناسبی در سیاستگذاری و برنامهریزی اقتصادی کشور ندارد. دولت بدون مشارکت بخش خصوصی مقررات را وضع و برنامههای اقتصادی را تدوین میکند و بخش خصوصی غایب بزرگ در صحنه تصمیمگیری اقتصادی کشور است. در چنین فضایی است که دولت و کارشناسان آن از دانش و تجارب بخش خصوصی بیبهره میمانند.
این الگو باید در کشور متحول شود و دولت باید فضا را برای حضور بخش خصوصی باز نماید. بخش خصوصی هم باید خود را برای حضور فعالتر در ساختار تصمیمگیری کشور آماده ساخته و برای ایفای این نقش، منافع بلندمدت کشور را مد نظر خود قرار داده و بداند که منافعش در گروی کشوری توسعه یافته است. تجربه بخش قابل توجهی از دولتهای گذشته نشان میدهد که در کنار سازمانهای مردمنهاد با پشتوانه قانونی، برخی دستگاههای دولتی، ساختارهای موازی تحت امر و دارای تداخل وظایف با سازمانهای موجود، ایجاد نمودهاند و یا آنها را مورد حمایت جدی قرار دادهاند، که باعث اتلاف زمان و منابع کلیه نهادهای مذکور میگردد؛ لذا برای رفع این مشکل لازم است با حذف ساختارهای غیر ضروری، دولت صرفاً نقش حاکمیتی خود در ارتباط با امور را حفظ کرده و امور اجرایی را تحت نظارت سازمانهای مردمنهاد قرار دهد.
با توجه به اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران، کار مردم را بایستی به دست مردم سپرد، حمایت از بخش خصوصی به عنوان یک بخش مهم اشتغالزا در کشور باید مورد توجه دولت باشد و سازمانهای دولتی نقش حاکمیتی داشته باشند و بر اساس برنامه پنجساله نسبت به کاهش تصدیگری خود اقدام نمایند. شرکتهای خارجی در مواردی که توان داخلی کشور امکان ارائه محصولات و خدماتی را نداشته باشند، با هدف ورود تکنولوژیهای نوین به کشور، میتوانند طرف معامله قرار بگیرند نه اینکه حضور ایشان مانع کسبوکار بخش خصوصی داخلی شود.
از آنجا که تشکلها (اتحادیهها، انجمنها و اصناف) از بازیگران اصلی در عرصه اقتصاد هستند و میتوانند در بهبود محیط کسبوکار نقشی تعیینکننده ایفا کنند، باید مشکلات خود را دستهبندی نموده و برای بهبود محیط کسبوکار برنامههای مشخصی داشته باشند و از دولت خواهان اجرای برنامه بهبود شوند. البته در این میان گوش شنوا در بخش دولتی و استقبال از پیشنهادات بخش خصوصی شرطی لازم است. اگر بخواهیم بخش خصوصی نقشی مؤثر در بهبود محیط کسبوکار و ایجاد فضای مساعد کارآفرینی ایفا کند، استقلال تشکلهای صنفی مانند سازمان نظام صنفی رایانهای از دولت، لازم و ضروری است.
جهت تعامل بهتر دولت با بخش خصوصی میتوان اهم وظایف مربوطه را لیست کرد تا متولیان امر بدانند در صورتی میتوانند اثربخشی وظایف دولتی را بالا ببرند که رضایتمندی بخش خصوصی و آحاد ملت نیز حصول گردد. این وظایف عبارت است از:
▪ تدوین سیاستهای کلی فاوا و مدیریت پروژههای ملی با مشارکت بخش خصوصی در اجرای آنها.
▪ تدوین و اجرایی کردن قوانین در حوزه فاوا (قانون حمایت از پدیدآورندگان نرمافزار، قانون جرایم رایانهای و ...)
▪ ایجاد و نگهداری زیرساخت فاوای مورد نیاز کشور.
▪ صیانت از فضای تبادل اطلاعات (امنیت اطلاعات)
▪ آموزش فاوا در مدارس برای تکتک افراد جامعه به صورت رایگان.
▪ فرهنگسازی فاوا در جامعه.
▪ حمایت از بخش خصوصی در برابر ناملایمات اقتصادی و ایجاد فرصت کاری برای آنان. البته مهمترین و بدیهیترین کاری که دولت باید در حوزه فاوا انجام دهد، تعیین متولی واحد دولتی است که در حال حاضر حداقل سه نهاد دولتی در این حوزه صاحب رأی و نظر بوده و بیشتر مشکلات فعلی نیز از همین جا نشأت میگیرد. از جمله کارهایی که دولت حتماً نباید انجام دهد تا فضای کسبوکار در بازار فاوا رونق بگیرد، میتوان موارد زیر را ذکر کرد:
▪ اجتناب از تعریف و اجرایی کردن پروژههای شعارگونه مانند: وصل شدن ۲۰۰۰ روستا با خطوط پرسرعت به اینترنت در حالی که وسط شهر تهران هنوز خطوط کمسرعت نیز در دسترس عموم نیست.
▪ اجتناب از تعریف پروژههای حمایتی بدون هماهنگی با صنف جهت هدایت صحیح پروژهها به صورتی که صنف اجازه ندهد وامها و پروژهها به افراد و شرکتهای خلقالساعه داده شود.
بخش خصوصی نیز میتواند با ایجاد تشکلهای صنفی علاوه بر حل مشکلات معیشتی که عبارت است از:
▪ عدم وجود نقدینگی کافی جهت انجام پروژهها.
▪ نیاز به آموزشهای مستمر برای تکنولوژیهای جدیدتر.
▪ گرفتن گواهینامههای بینالمللی معتبر در راستای توانمندی علمی و عملیاتی شرکت.
▪ و ...
خود به صورت گروهی، خواستها و نیازهای خود را با دولت مطرح کرده و با ایجاد فرصت برابر برای تکتک اعضا بتواند مزیت رقابتی در مقابل شرکتهای خارجی برای گرفتن پروژه از دولت را ایجاد نماید. در انتها با بررسی وضعیت فاوا در سایر کشورها و میزان موفقیت آنان به این نتیجه میرسیم که کشورهای موفق در فاوا، همکاریهای زیادی بین دولت خود با بخش خصوصی دارند، و حتی در مناسبات سیاسی بین کشورها، نقطهنظرات بخش خصوصی در زمینه فاوا لحاظ میگردد؛ زیرا امتیازاتی که از این بخش میتوان ارائه داد و یا دریافت کرد بعضی از مواقع تأثیر چند دهه ساله روی مناسبات بینالمللی دارد.
حمیدرضا سعدی
رییس هیئت مدیره و مدیر نرمافزار شرکت مهندسی مهران رایانه

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست