چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ركورد افسانه ای شوماخر


ركورد افسانه ای شوماخر

میشائیل شوماخر, راننده معروف تیم فراری ایتالیا در مرحله انتخابی مسابقات جایزه بزرگ سن مارینو با پیروزی ای كه كسب كرد توانست ركورد بی سابقه «آیرتون سنا» را بشكند

میشائیل شوماخر، راننده معروف تیم فراری ایتالیا در مرحله انتخابی مسابقات جایزه بزرگ سن مارینو با پیروزی ای كه كسب كرد توانست ركورد بی سابقه «آیرتون سنا» را بشكند. او كه دارای ۷عنوان قهرمانی مسابقات فرمول یك در جهان است با پیروزی در سن مارینو توانست شصت وششمین عنوان اولی در مراحل تعیین خط مسابقات جایزه بزرگ را به دست آورد. سنای برزیلی نیز یك روز قبل از كشته شدن در اثر تصادف در رقابت های سال ۱۹۹۴ایمولا- در همین پستی كه شوماخر توانست پیروز شود- ركوردش را به ثبت رسانده بود.

در این مسابقات، شوماخر آلمانی با زمان یك دقیقه و ۲۲ثانیه و ۷۹۵هزارم ثانیه در یك دور در این مرحله از رقابت ها به برتری رسید و جنسون پاتون انگلیسی و روبئزباریچلوی برزیلی هر دو از تیم هوندا در مكان های بعدی جای گرفتند و فیلیپ ماسای برزیلی هم تیمی شوماخر در تیم فراری نیز در رده چهارم قرار گرفت.

فرناندوآلونسو راننده تیم رنو تنها توانست مكان پنجم این مسابقات را به خود اختصاص دهد. مسابقات جایزه بزرگ سن مارینو، دویست و سی و سومین حضور شوماخر در رقابت های فرمول یك را رقم زد. رقابت هایی كه ریكاردوپاتریش ایتالیایی با ۲۵۶بار حضور ركورددار آن است.

در مسابقات سال ۱۹۹۴سن مارینو، شوماخر تلاش زیادی كرد تا بتواند از سنا پیش افتد، اما موفق نشد، شومی در مسابقات امسال توانست این مقام را كسب كند. او پس از پیروزی در این رقابت ها با بیان این مطلب كه آمادگی بالای فراری كاملاً مشخص بود، گفت: «با این آمادگی معلوم بود كه ما بتوانیم مكان اول خط شروع این رقابت ها را به دست آوریم و در واقع كسب این مقام برای من بسیار حائز اهمیت بود.»

شومی قبل از كسب این عنوان در پایان دو مرحله تمرین آزاد جایزه بزرگ سن مارینو بهترین ركورد را ثبت كرده بود و پس از مراحل تمرینی از عملكردش رضایت داشت و نسبت به ثبت نتایج ایده آل در این مسابقات خوش بین بود و عنوان می كرد: «دلیلی ندارد كه به آینده بدبین باشم، چرا كه از همه نظر پیشرفت كرده ام. ضمن اینكه تمام اجزای فراری بهتر از قبل كار می كند و سریع تر از قبل نیز پیش خواهد رفت.» او قبل از انجام مرحله پایانی خود را برای جشن پیروزی ششمین در خانه خود آماده می كرد.

قرار داد شوماخر با تیم فراری در پایان فصل جاری به پایان خواهدرسید و او باید تا قبل از پایان فصل تصمیمش را برای اینكه در فراری بماند یا از این تیم برود بگیرد. این هشدار از سوی مسئولان فراری نیز به او داده شده كه هرچه زودتر تصمیم گیری كند و نظر نهایی اش را اعلام نماید.

«روس براون» مدیر فنی تیم فراری در این رابطه می گوید: «به شوماخر اخطار داده ایم كه زودتر تصمیم بگیرد. اما مطمئنیم كه او شرایط را درك می كند و بر این نكته كه باید تا قبل از ماه ژوئن و یا حتی زودتر تصمیم نهایی خود را به مسئولان تیم اعلام كند آگاهی كامل دارد.»

شواهد و قرائن اینگونه نشان می دهد كه شوماخر قصد تمدید قرارداد با فراری را دارد. اما پایان قراردادش با این تیم باعث شده كه «فلاویوبریاتوره» مدیر تیم رنو پس از اینكه قرار شده راننده معروفش یعنی فرناندو آلونسوی اسپانیایی به تیم مك لارن بپیوندد در اندیشه جذب شوماخر در تیم رنو باشد.

بریاتوره اعلام كرده با توجه به پایان مدت قرارداد شوماخر با تیم فراری در سال ،۲۰۰۶ او را در لیست رانندگان رنو برای جانشینی آلونسو قرار داده ایم. او می گوید: «ما دنبال راننده ای هستیم كه در سال ۲۰۰۷ بتواند مقام قهرمانی را برای تیم رنو كسب كند، در میان رانندگان فرمول یك تنها ۳ یا۴ نفر هستند كه می توانند رنو را به این هدف برسانند. شوماخر نیز یكی از این رانندگان است كه در لیست ما جای دارد.»

مدیر تیم رنو كه در سالهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵با شوماخر در تیم بنتون همكاری داشت، همان سالهایی كه میشائیل توانست اولین مقام جهانی خود را كسب كند، ادامه می دهد: «اگرچه شوماخر در ۳۷سالگی مسن ترین راننده در فرمول یك به شمار می آید، اما سن بالای او نمی تواند ارزش های او را بپوشاند و باعث شود كه عملكرد او كم ارزش گردد. او در این سن هنوز بهترین راننده فرمول یك است.» شوماخر نیز پیش از این در گفت وگو با روزنامه اشپیگل آلمان اعلام كرده بود چنانچه قصد داشته باشد مجدداً پس از پایان قراردادش با فراری در رقابت های اتومبیلرانی حضور یابد به احتمال ۹۹ درصد در تیم فراری می ماند و تنها یك درصد از فراری می رود و اخیراً اعلام كرده به احتمال زیاد در تیم فراری باقی خواهد ماند.

حال باید به پایان فصل جاری چشم دوخت تا مشخص گردد شوماخر در فراری می ماند، به رنو می رود یا تیم دیگری را برمی گزیند.

به نظر می رسد این اسطوره اتومبیلرانی در فصل ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نیز در ایتالیا باشد و برای تیم فراری در مسابقات مقام های دیگری را كسب كند. این روزها خبرهایی مبنی بر انعقاد قرارداد ۶۰میلیون پوندی شومی برای این دو سال به گوش می رسد كه البته هیچكس از مسئولان تیم فراری تاكنون این خبر را تأیید نكرده اند. یك روزنامه انگلیسی نیز عقد این قرارداد را مشروط عنوان كرده و نوشته كه شوماخر این قرارداد را به شرطی امضا كرده كه چنانچه بخواهد زودتر از پایان زمان قرارداد فراری را ترك كند، این اجازه را داشته باشد، اما این خبر هم تأیید نشده است.

قرارداد فعلی شوماخر با تیم فراری به مبلغ ۲۵میلیون پوند در سال است. پیش از بحث و گفت وگو در خصوص تمدید قرارداد شوماخر با فراری اعلام شد كه كیمی رایكونن، راننده تیم مك لارن مرسدس بنز برای سال ۲۰۰۷ و حضور در تیم فراری با این تیم به توافق رسیده اما به نظر می رسد شایعه تمدید قرارداد شوماخر با فراری كیمی را در بلاتكلیفی قرار دهد. چنانچه شوماخر در فراری باقی بماند و رایكونن نیز كه راننده شماره یك مرسدس بنز است به این تیم بیاید بعید به نظر می رسد كه بتواند در كنار شوماخر راننده شماره یك فراری باشد و شاید این باعث شود كه رایكونن تیمش را ترك نكند و باز هم با مرسدس بنز در رقابت های فرمول یك حضور یابد و فیلیپ ماسا نیز كه هم اكنون در تیم فراری به عنوان راننده دوم حضور دارد همچنان در این تیم نقش راننده دوم را ایفا كند ، ضمن اینكه احتمال پیوستن والنتینو روسی، قهرمان مسابقات MOTOGP به فراری نیز وجود دارد.

با نزدیك شدن به پایان مدت قرارداد شوماخر با فراری مسئولان این تیم درصدد برآوردن خواسته های این قهرمان تیمشان هستند تا شاید بتوانند او را در فراری نگه دارند. روس براون، مدیر فنی فراری می گوید: شوماخر خواهان خودرویی است كه بتواند با هدایت آن به قهرمانی دست پیدا كند. وظیفه ما نیز تأمین خواسته های اوست. فكر می كنم در حال حاضر ما راه حل مناسبی برای رفع بیشتر نارسایی این خودرو پیدا كرده ایم و او می تواند با اطمینان كامل به پیست برود.

اما فوق ستاره تیم فرمول یك فراری تأكید دارد چنانچه در این فصل به پیروزی های پی درپی دست پیدا نكند قراردادش را با فراری تمدید نخواهد كرد. قهرمان ۷دوره مسابقات فرمول یك جهان در فصل گذشته تنها توانست جایزه بزرگ آمریكا را كسب كند. او در گفت وگو با اشپیگل عملكرد سال ۲۰۰۵اش را فاجعه آمیزترین زمان دوران ورزشی اش عنوان كرد و گفت: اگر از شانس خوبی برای پیروزی در مسابقات و رقابت بر سر تصاحب عنوان قهرمانی امسال برخوردار نباشم فكر نمی كنم پس از پایان مدت قراردادم با فراری در پایان سال ۲۰۰۶ علاقه به ادامه دادن دوران حرفه ای داشته باشم.

شوماخر همچنین از جین تودت، رئیس تیم فراری خواسته برای اینكه این تیم به جایگاه قبلی اش برگردد تعداد كارمندانش را افزایش دهد.شومی تیمش را یكی از ۴تیم مدعی كسب عنوان قهرمانی جهان در رقابت های فرمول یك می داند و معتقد است تیم رنو كه در فصل قبل قهرمان شد برای حفظ این مقام خود با تیم های فراری، هوندا و مك لارن مرسدس بنز رقابت سخت و فشرده ای خواهد داشت.

روزنامه ولت آم زنتاگ، چاپ آلمان نیز از حضور شوماخر در تیم فراری پس از پایان مدت قراردادش خبر داد و نوشت: احتمالاً شوماخر پس از قرارداد فعلی خود بازهم قصد دارد یك سال دیگر در عرصه این رقابت ها و با تیم فراری حضور داشته باشد. یكی از نزدیكان شوماخر نیز می گوید: شومی هنوز تصمیم خود را برای حضور در رقابت های ۲۰۰۷ نگرفته است، اما هیچگاه نمی توانم او را بدون رانندگی تصور كنم. میشائیل هر روز ۴ساعت تمرین می كند و در آمادگی بسیار بالایی قراردارد و فكر نمی كنم او از عرصه رقابت های فرمول یك خداحافظی كند.

اسطوره اتومبیلرانی جهان، خود نیز شایعات ترك فراری را رد كرده و همه آنها را دروغ دانسته است. میشائیل در این رابطه می گوید: من با مسئولان تیم فراری رابطه صمیمی و گرمی دارم و شایعات ترك این تیم را تكذیب می كنم. این تكذیب شوماخر در پاسخ به نوشته خبر روزنامه بیلدآلمان است كه از دو دیدار محرمانه شوماخر و نوربرت هوگ، رئیس تیم مك لارن مرسدس بنز خبر داده بود. شوماخر می گوید: قصد ندارم مردم را فریب دهم. اگر همچنان به فعالیت های حرفه ای خود در مسابقات فرمول یك ادامه دهم۹۹درصد امكان دارد كه در تیم فعلی ام باقی بمانم. اما یك درصد هم ممكن است كه به تیم دیگری نیز فكر كنم. اما در شرایط فعلی تمام تمركزم روی تیم فراری است و كسی از آینده خبر ندارد.

اما« لوكا كوردرو منتزمولو» مدیر تیم فراری همچنان انتظار قهرمانی جهان را از شوماخر دارد. او هدف امسال تیمش را قهرمانی همراه با شوماخر می داند و می گوید:«فكر می كنم شومی در پایان دوران كاری اش نیست. بلكه در آغاز قراردارد و سعی كرده همه توان و قدرتش را به كار گیرد تا بتواند قهرمانی هایش را ادامه دهد و ناكامی های فصل پیش را فراموش كند. البته باید گذشته را فراموش كنیم و با انگیزه و توان بیشتری به مسابقات فكر كنیم. فراری هنوز می خواهد در میان مدعیان حضور داشته باشد.

همیشه گفته ام و بازهم می گویم، باید پیروز شویم. باید با بالاترین سطح در مسابقات حضور یابیم و به نظر می رسد كه امسال بهتر از قبل هستیم. »پس از اظهارات مدیر فراری و قبل از شروع مسابقات جایزه بزرگ سن مارینو، شوماخر نیز از آمادگی بالای خود و تیمش خبر داد وگفت كه برای جبران فصل ضعیف ۲۰۰۵ و برگشتن به جایگاه قبلی از آمادگی خوبی برخوردار است و مشكل حادی در تیمش وجود ندارد. همه اعضای تیم از روحیه بالایی برخوردارند و به پیروزی و تصاحب عنوان قهرمانی فكر می كنند.

شومی معتقد است؛ اولین مرحله از مسابقات فرمول یك قهرمانی جهان دور اروپا مقارن با جلو افتادن تیم فراری از دیگر رقبایش برای كسب عنوان نخست امسال می باشد. او می گوید: اگرچه می دانم فرمول یك دنیای عجیبی دارد، اما تلاش می كنم كه مجذوب این خصوصیت فریبنده دنیای ورزش نشوم. به نظر من، برخورداری از حمایت كافی، اغلب تمامی موانع و مشكلات را برطرف می كند. كه در این رابطه هیچ چیز بهتر و مفیدتر از سخنان دلگرم كننده هواداران نمی باشد.

در میان حرف و حدیث های مختلف در مورد خداحافظی شوماخر از فرمول یك یا پیوستن او به تیم دیگری پس از پایان قراردادش با فراری، ادجردن كه در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار شرایط حضور شوماخر را در مسابقات فرمول یك فراهم كرد از تشكیل یك تیم برای حضور در مسابقات فرمول یك از سوی شوماخر خبر می دهد و می گوید:شوماخر در تدارك تجزیه و تحلیل ادامه حضورش در عرصه مسابقات فرمول یك است و فكر می كنم در آینده ای نزدیك شاهد شكل گیری تیم فرمول یك شوماخر خواهیم بود.جردن در ادامه می گوید:شوماخر درهایی را بازخواهد كرد كه دیگران موفق به شكستن قفل های آن نشده اند.

شوماخر كه قول داده بود در این فصل شكست های فصل قبل را جبران كند به قولش عمل كرد و با قهرمانی در پیست ۴۹۳۳ متری انزو و دینوفراری توانست اولین قهرمانی این فصل خود را كسب كند. او توانست مسافت ۶۰۹/۳۰۵كیلومتری مسابقه را در زمان یك دقیقه و ۲۲ثانیه و ۷۹۵هزارم ثانیه طی كند و مقام اولی این مسابقات را به دست آورد.

شوماخر پس از قهرمانی در ایمولا با پایگاه اینترنتی Rennsport گفت و گویی داشته است:

*آقای شوماخر پس از كسب مقام نخست در مسابقات جایزه بزرگ سن مارینو چه احساسی دارید؟

- البته این پیروزی برای ما خیلی مهم بود و از این برد خوشحالم. قبل از برگزاری این مسابقات همه چیز در تیم ما خوب پیش می رفت. پس از ناكامی در فصل گذشته البته این پیروزی مهم و زیبا هم برای من و هم برای فراری مهم بود.

*از این پیروزی شگفت زده شدید؟

- مسابقات آسانی نبود. اما ما برای این مسابقه كار كرده بودیم و اشتباهاتمان را برطرف كرده و در اتومبیلمان هم تغییراتی ایجاد نموده بودیم تایرهایمان را عوض كردیم كه این تغییرات در مراحل تمرین در بارسلونا به ما خوب جواب داد.

*مبارزه با فرناندو آلونسو را چگونه ارزیابی می كنید؟

-برای من خاطرات گذشته كه از فرناندو عقب ماندم خاطرات خوبی نیست. در آن مسابقات من در دور اول و دوم مشكلی نمی دیدم، اما نمی دانم چرا اینطور شد. اما امیدوار بودم كه در این مسابقات بتوانم جبران كنم و از او پیش افتم كه اینچنین هم شد.

فاطمه ابوطالبی



همچنین مشاهده کنید