پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رنگ از دیدگاه اسلام


اسلام دین فطرت است ،‌ در این آیین مقدس ، فطرت پاک انسانی نه تنها نفی نشده بلکه انحراف‌ازآن، نهی شده و مطرود است . تعالیم اسلام همه بر اساس فطرت و بر مبنای برآوردن نیازهای طبیعی …

اسلام دین فطرت است ،‌ در این آیین مقدس ، فطرت پاک انسانی نه تنها نفی نشده بلکه انحراف‌ازآن، نهی شده و مطرود است . تعالیم اسلام همه بر اساس فطرت و بر مبنای برآوردن نیازهای طبیعی جسمی و روانی انسان با حفظ اعتدال و با سمت‌گیری به سوی هدف اصلی که همانا کمال انسانی است ، می‌باشد . فطرت و خلقت انسان طالب زیبایی است که منشأ آن جمال بی‌مثال حق است ( الله جمیل و یحب الجمال ) یکی ازوجوه زیبایی ،‌ زیبایی ظاهر است و طبیعت یکی از جلوه‌های بارز آن که وجه غالب زیبایی خود را از رنگ‌های بسیار متنوع موجود در آن می‌گیرد . در اسلام هرگز ارتباط با طبیعت و بهره‌مند شدن از زیبایی‌های آن نهی نشده است . همچنانکه استفاده از رنگ در جوامع انسانی و محیط‌های مصنوع نیز منعی نداشته است . بلکه با توجه به خواص فیزیکی و تأثیرات روانی رنگ‌ها ،‌ بعضاً اشاره‌ها و دستورهایی در رابطه با استفاده یا عدم استفاده از بعضی رنگ‌ها و نیز استفاده نمادین از آنها داده شده است . احادیث زیر مؤید این بحث هستند :

پیامبراکرم (ص) فرموده‌اند :

- به سبزه نگریستن بینایی را افزون می‌کند .

- لباس سفید رنگ بپوشید زیرا دلنشین‌تر و پاکیزه‌تر می‌باشد .

امام علی (ع) می‌فرمایند :

لباس سیاه رنگ نپوشید چون لباس سیاه ، لباس فرعون بوده است .

از امام محمد باقر (ع) نقل شده است :

به درستی که اهل بهشت دارای لباس‌های سبز رنگ هستند .

امام صادق (ع)‌ را در احرامی از جنس برد یمانی به رنگ سبز دیده‌اند و یک بار هم در مسجد پیغمبر (ص) درحالی که به نماز مشغول بوده و لباسی به رنگ زرد بر تن داشته دیده شده است .

در کتاب کافی از امام صادق (ع) نقل شده است :

رسول خدا (ص) پوششی داشت که با گیاهی چون زعفران رنگ شده بود آن را در خانه به تن می‌کرد و رنگش برآن حضرت اثر می‌گذاشت .

در کتاب دعائم از امام صادق (ع) روایت شده که پیامبر رنگ سرخ در لباس را کراهت دانستند .



همچنین مشاهده کنید