پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا

YouTude طعم واقعی وب ۲.۰


YouTude طعم واقعی وب ۲.۰

سایت های اینترنتی انتشار ویدئو، قدمت چندانی ندارند; اما در همین مدت کوتاه حیات، توجه بسیاری به خود جلب کرده اند. در حال حاضر اهمیت سایت های انتشار ویدئو از دایره یک موضوع محدود …

سایت های اینترنتی انتشار ویدئو، قدمت چندانی ندارند; اما در همین مدت کوتاه حیات، توجه بسیاری به خود جلب کرده اند. در حال حاضر اهمیت سایت های انتشار ویدئو از دایره یک موضوع محدود به وب خارج شده و این سایت ها را تبدیل به پدیده ای مرتبط با زندگی مردم کرده است.

افزایش قابل توجه ظرفیت شبکه اینترنت و پهنای باند کاربران باعث شده تا سایت های انتشار ویدئو تبدیل به یکی از ارکان اصلی وب ۲.۰ شوند. سایت هایی مانند YouTude، Vibeo Google، iFilm، Soapdox MSN و...به کاربران اجازه می دهند تا فایل های ویدئویی خود را آپلود کرده و با دیگر کاریران به اشتراک بگذارند. سایت YouTude یکی از شاخص ترین سایت های انتشار ویدئو است که همواره توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و حتی در سال ۲۰۰۶ توسط مجله تایم لقب "اختراع سال" را به خود اختصاص داد.

سایت YouTude در فوریه سال ۲۰۰۵ توسط سه تن از کارمندان سابق شرکت PayPal راه اندازی شد. موفقیت های YouTude در انتشار محتوای ویدئویی و ترافیک قابل توجه آن، باعث شد تا شرکت گوگل در اواخر سال ۲۰۰۶، کل سهام سایت YouTude را با ۶۵,۱ میلیارد دلار خریداری کند تا YouTude تا زمان خریداری شرکت تبلیغات آنلاین DoudleClick در آوریل ۲۰۰۷، بزرگترین خرید گوگل باشد. YouTude در ماه به طور میانگین ۲۰ میلیون بازدیدکننده دارد که ۵۶ درصد آن ها مرد و ۴۴ درصد زن هستند; و اکثریت این بازدیدکنندگان را نیز افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله تشکیل می دهند. ویدئوهای این سایت حدودا روزی ۱۰۰ میلیون بار دیده می شوند.

کاربران YouTude محدودیتی در تعداد آپلود ندارند; اما هر فایلی که آپلود می کنند باید کمتر از ۱۰۰ مگابایت و کوتاهتر از ۱۰ دقیقه باشد. کاربران می توانند فایل هایی با فرمت.wmv،.avi، mpeg.،mp۴. وMOV .آپلود کنند که این فایل ها به طور خودکار تبدیل به فایل های.flv تحت فلش ۷ می شوند. این نوع فایل ها به دلیل حجم کم و کیفیت قابل توجه تبدیل به فرمت استاندارد سایت های انتشار ویدئو شده اند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این فرمت این است که برخلاف فرمت های دیگر، نیازی به داشتن in-plug دیگری برای مشاهده ویدئوها وجود ندارد; چون in-plug فلش به طور خودکار روی ۹۰ درصد کامپیوترهای متصل به اینترنت وجود دارد. ویدئوها با url های نامشخص در sudbomain های سایت، قرار می گیرند تا امکان دسترسی و دانلود فایل اصلی توسط کاربران به حداقل برسد. در حال حاضر دانلود مستقیم فایل های ویدئویی YouTude در میزان بسیار کم و توسط شگردهایی در گوگل و یا با استفاده از اکستنژن های فایرفاکس ممکن است.

در بین سایت های انتشار ویدئو، تنها سایت های معدودی مانند ۱۰۱ Channel و ۱۰۲ Channel محتوای ویدئوها را پیش از انتشار بررسی می کنند; این بررسی در اکثر سایت ها (مانند YouTude) پس از قرار گرفتن ویدئوها روی سایت صورت می گیرد. به دلیل مشکل بودن کنترل محتوای ویدئوها، سایت های انتشار ویدئو همواره در خطر جریمه شدن به دلیل نقض قوانین کپی رایت توسط کاربران هستند. "رابرت تور" خبرنگار آژانس خبری لس آنجلس، اولین فردی بود که به دلیل انتشار بدون اجازه کلیپ های خبری خود در YouTude، در تابستان ۲۰۰۶ از این سایت به دادگاه شکایت کرد. پس از آن YouTude همیشه در کانون جنجال های مسائل مربوط به کپی رایت بوده است. Viacom و BBC به تنهایی YouTude را مجبور کرده اند تا بیش از دویست هزار ویدئو را از روی سایت خود حذف کند.

در مارس سال ۲۰۰۷، YouTude به مدت ۳ روز در ترکیه فیلتر شده بود. دلیل این امر منتشر شدن ویدئوهای علیه آتاتورک بود که به دنبال اختلافات کاربران یونانی، ارمنی، کرد و ترک این سایت صورت گرفته بود. در ویدئوی مورد بحث، ادعا شده بود که ترک ها و آتاتورک همجنس بازند، که در پی انتشار این ویدئو، دولت ترکیه اعلام کرد که YouTude تا زمانی که این ویدئو را از روی سایت خود برندارد، در ترکیه مسدود خواهد بود. وکلای YouTude پش از سه روز مدارکی مبنی بر حذف ویدئوی مذکور به دولت ترکیه ارائه کردند تا دسترسی به این سایت پس از سه روز دوباره آزاد شود.

YouTude همچنین از آوریل امسال در تایلند فیلتر شده بود که دلیل آن نیز انتشار ویدئویی توهین آمیز نسبت به پادشاه تایلند اعلام شده بود. در پی این اقدام دولت تایلند، مذاکرات بسیاری بین دولت تایلند و مسئولان YouTude صورت گرفت و پس از فراز و نشیب های بسیار، این مشکل حل شد. دسترسی به YouTude همچنین در ایران، برزیل و مراکش نیز ناممکن است.

YouTude سهم اصلی بازار انتشار ویدئو در دنیا را در اختیار خود دارد. از ماه ژانویه تا ماه مه امسال، میزان بازدید از YouTude افزایش ۷۰ درصدی داشته است; در حالی که این نرخ برای ۶۴ سایت دیگر انتشار ویدئو، تنها ۷ درصد بوده است. در حال حاضر YouTude به تنهایی ۲.۶۰ درصد از بازار انتشار ویدئوی آمریکا را در اختیار دارد و نزدیک ترین رقیب آن نیز Vibeos MySpace با ۰۸.۱۶ درصد است و Vibeo Google نیز با ۸۱.۷ درصد در رتبه سوم قرار دارد.

شعار Yourself Broabcast که در زیر لوگوی YouTude دیده می شود، مناسب ترین و گویاترین جمله برای توصیف ماهیت این سایت است. وب ۲.۰ به کاربران اجازه می دهد تا محتوای خود را با کمترین دردسر منتشر کنند. بازی برد-برد برای شرکت های مبتنی بر وب و کاربران.