جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تشخیص سره از ناسره


تشخیص سره از ناسره

معرفی مؤسسات رده بندی دنیا

با گسترش و توسعه صنعت حمل و نقل دریائی در تمام زمینه‌های ایمنی و بحث بیمه در ارتباط با حفظ جان اشخاص و ماشین‌آلات هرچه بیشتر مورد توجه قرار گرفت. به مرور زمان نقش مؤسسات رده‌بندی در ارتقاء ایمنی حمل و نقل دریائی آشکارتر شد. در این ارتباط برای این‌که کشتی‌ها از مرحله ساخت تا اسکراپ موارد ایمنی را رعایت کنند. مؤسسات رده‌بندی به وجود آمدند.

در حال حاضر مؤسسات رده‌بندی، اکثر کشتی‌های فعال در آب‌های بین‌المللی را تحت پوشش دارند که در این‌جا برخی از این مؤسسات معرفی می‌شوند.

● مؤسسه رده‌بندی LLOYD۰۳۹;S REJISTER

مؤسسه لویدزریجستر سازمانی مستقل است که در زمینه‌های مدیریت، ارزیابی و کاهش خطرات و ریسک‌های احتمالی و هم‌چنین اعطای گواهینامه‌های ایمنی به سیستم‌های مدیریتی و ارائه خدمات در سراسر جهان فعالیت‌ می‌کند.

این مؤسسه با استفاده از آخرین استانداردها در طراحی، تولید، ساخت، بهره‌برداری و عملیات که حاصل دهها سال تحقیقات گسترده و استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته است، به ایمنی و کارائی بهتر فعالیت‌های صنعتی و تجاری یاری می‌رساند. در واقع گواهینامه‌هائی که این مؤسسه صادر می‌کند، آن‌چنان دارای استقلال و اعتبار است که ملاک عمل شرکت‌های بیمه برای ارائه خدمات و تسهیلات به مشتری‌های خود در عرصه بین‌المللی، قرار می‌گیرد.

زمینه فعالیت لویدز نیز بسیار گسترده و متنوع است از شاخه‌های مختلف صنعت از قبیل صنایع نفت و گاز گرفته تا عرصه‌های حمل و نقل هوائی، جاده‌ای و ریلی در خشکی، بالاخره تا حمل و نقل دریائی و کشتیرانی.

مسلماً بسیاری از ما هرگز راه‌هائی را که روزانه از هزاران کیلومتر آن طرف‌تر، کالاها و خدمات مورد نیازمان را به دستمان می‌رسانند، ندیده و به آن سفر نکرده و یا حتی اسمشان را هم نشنیده‌ایم. اما تردیدی نیست که شیوه زندگی امروزه ما بستگی بسیاری به سیستم‌های حمل و نقل و ایمنی و کارائی این راه‌ها دارد.

بخش مهمی از فعالیت‌های لویدز افزایش ایمنی سرمایه‌های انسانی و مادی و بهبود کارائی سیستم‌هائی است که در این مسیرها در حال فعالیت‌ هستند.

▪ تاریخچه

مؤسسه لویدز نام خود را از ادوارد لویدز صاحب کافه‌ای در لندن در قرن هفدهم گرفته است. برخی دیگر از سازمان‌ها نظیر بازار بیمه لندن نیز بی‌آن‌که ارتباط مستقیمی با مؤسسه لویدز داشته باشند، از همین نام منشأ گرفته‌اند. در آن زمان ادوارد لویدز، به آن دسته از مشتریان خود که در صنایع کشتیرانی و کشتی‌سازی فعالیت داشتند کمک کرد تا از طریق چاپ صفحه‌ای از خبرهائی که به دستشان می‌رسید، به مبادله‌ اطلاعات با یک‌دیگر بپردازند. از سال ۱۷۶۰ این فعالیت در قالب سازمانی ادامه ایفت و جنبه رسمی‌تری به خود گرفت. به این ترتیب لویدز کار ثبت اطلاعات را برای مشتریانش که کشتی‌ها را بیمه یا اجاره می‌کردند، به‌طور منظم آغاز کرد.

از سال ۱۸۳۲ میلادی سازمان لویدز تحت عنوان ”مؤسسه لویدز برای کشتیرانی انگلستان و جهان“ مورد بازسازی قرار گرفت و نخستین ضوابط خود را برای طبقه‌بندی و کلاسه کردن اطلاعات، انتشار داد. در سال ۱۸۵۲ میلادی مؤسسه لویدز نخستین دفتر خارجی خود را در کانادا افتتاح و پس از آن دفاتر دیگری را در نقاط مختلف جهان تأسیس کرد.

در سال ۱۹۰۰ میلادی مؤسسه لویدزریجستر استفاده از کارشناسان متبحر و با تجربه‌اش را در صنایع دریائی و دیگر بخش‌های صنعتی، آغاز کرد که این کار سرانجام به ارائه خدمات در سطح گسترده امروزی انجامید. هم‌اکنون این شرکت هدفی را با شعار ”زندگی اهمیت دارد“ دنبال می‌کند. از نظر این مؤسسه فعالیت به‌عنوان یک طرف سوم مستقل و مورد اعتماد، کمک می‌کند تا جهان جائی امن‌تر و ایمن‌تر باشد.

▪ فن‌آوری در خدمت ایمنی و کیفیت

لویدزریجستر برای ارزیابی و شناسائی وسائل حمل و نقل دریائی و تجهیزات صنعتی، برای ارتقاء کیفیت و افزایش ایمنی، در سراسر جهان حدود ۵ هزار کارمند تحت‌نظر و استخدام خود دارد. این مؤسسه در همکاری نزدیک و تنگاتنگ با سازندگان، صاحبان و اپراتورهای کشتی، راه‌حل‌های مبتکرانه و نوئی را با به خدمت گرفتن فن‌آوری‌های نوین ارائه می‌دهد. از جمله دستاوردهای آن، بهبود در طراحی و اجرای مراحل مختلف ساخت تا عملیات و نهایتاً تسهیل فعالیت‌های مربوط به تجارت بین‌المللی است.

این مؤسسه با برخورداری از خدمات دفاتر اصلی در آسیا (هنک‌کنگ)، اروپا (لندن) و آمریکا (هیوستون) و دفاتری فرعی در دیگر نقاط جهان، استانداردهائی را به‌طور مداوم به کار می‌گیرد که حاصل تجربه و آزمون بسیار است. اصل بی‌طرفی و ارائه خدمات مشاوره‌ای که بخش دیگری از وظایف این مؤسسه است، نکته اساسی و جالب توجه محسوب می‌شود.

ضوابط و مقررات مؤسسه لویدز که در نتیجه تحقیقات و تجربیات گسترده در صنایع دریائی حاصل شده است، استانداردهای قابل اتکائی را برای طراحی، ساخت و نگهداری کشتی‌ها ارائه می‌دهد. خدمات رده‌بندی این مؤسسه به گونه‌ای خاص طراحی گردیده است و این اطمینان را برای مشتریانش به وجود می‌آورد که کشتی‌های آنها منطبق بر این ضوابط و معیارها، مورد محافظت و نگهداری قرار خواهند گرفت.

افزایش ضریب ایمنی، کاهش ریسک برای کشتی‌ها و محموله‌های آنها، حفظ و ارتقاء کارائی عملیاتی و کمک به حفظ محیط زیست از جمله اهداف مورد توجه مؤسسه لویدز است. هم‌چنین استفاده ‌کنندگان از تسهیلات لویدز می‌توانند تجهیزات خود را در هر مرحله از فعالیتشان با ضوابط و معیارهای آن همگام سازند.

لویدزریجستر امروزه به‌عنوان یک مؤسسه رده‌بندی و ارتباطی مهم در زنجیره‌ ایمنی صنایع دریائی جهان، به شمار می‌آید.

● مؤسسه رده‌بندی GL

بیش از ۱۴۰ سال است که گروه مؤسسه (۱)GL در حال ارائه خدمات به صنعت کشتیرانی و تبیین استانداردهای فنی ایمنی و کیفیت است. طی سال‌های متمادی طیف خدماتی که این گروه ارائه داده همواره افزایش یافته است به‌طوری که در ابتدا صرفاً یک مؤسسه طبقه‌بندی کشتی بود ولی در حال حاضر یک گروه فنی اجرائی و نظارتی در سطح بین‌المللی است. حیطه خدمات این گروه از نیازهای کلاسیک دریانوردی از قبیل آنالیز کیفیت سلامت و روش‌های ضدخوردگی کشتی گرفته تا نصب تجهیزات فراساحلی و درون‌ساحلی گسترده می‌باشد.

دانش فنی و مهارت‌های گروه GL از طریق یک شبکه قابل دسترسی سریع و انعطاف‌پذیر ارائه می‌شود. ۳ هزار بازرس این گروه، شبانه‌روز در ۱۷۳ اداره در ۷۵ کشور جهان آماده ارائه خدمات به مشتریان هستند. این گروه نظارت بر کشتی‌ها و مؤسسات صنعتی و دریائی را برای افزایش ایمنی و بهبود کیفیت، به نمایندگی از طرف کارفرمایان انجام می‌دهد. GL به‌عنوان یکی از مؤسسات پیشتاز طبقه‌بندی کشتی در جهان سازمان فنی ـ تخصصی است. قاعدتاً چنین قدرت فنی با چنین کیفیت بالائی در هیچ مؤسسه دیگری در زیر یک سقف، جمع نشده است. هر روز بیش از ۲۹۵۰ کارمند در ۷۵ کشور جهان در حال ارائه راه حل‌های فنی در صنعت کشتیرانی هستند. این گروه همواره به دنبال جذب مهندسان فنی از قبیل مهندس ساخت کشتی، مهندس برق و مکانیک و کارشناس مدیریت است.

▪ ساخت کشتی

آماده کردن یک کشتی جدید، ترکیبی از یک فرآیند عملیاتی بزرگ از قبیل مراحل مهندسی، پشتیبانی و تولید است. عمر مفید یک کشتی در دریا به میزان مهارت توانائی و پشتکار طراحان و سازندگان آن بستگی دارد. واحد مرکزی تصویب طرح GLهامبورگ در نوع خود میان مؤسسات طبقه‌بندی هم‌طراز منحصر به فرد است. در اکثر کشورهای عمده، ساخت کشتی گروه‌های کاری متشکل از مهندسان مجرب حوزه ستادی، طرح‌های اولیه و بازبینی ثانویه را با همانگی نزدیک و مکانیزه با کارخانه‌های ساخت کشتی بررسی و تصویب می‌نمایند. گروه GL کمک‌های فنی و خدماتی زیادی را ارائه می‌نماید که برای ایمنی اجرائی و در نهایت عواید کشتیرانی مفید است. نگاه این گروه به فن‌آوری، ‌به‌عنوان محوری برای خدمات به مشتریان است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ میلادی تعداد ۴۷۵۲۶ فروند کشتی تحت کلاس مؤسسه رده‌بندی GL تحویل داده شده است. هم‌چنین در این سال‌ها ۵۷۴۱ فروند کشتی جدید با کلاس GL سفارش داده شده است.

▪ خدمات صنعتی

مؤسسه خدمات صنعتی (۲)GLIS راه حل‌هائی دقیق‌تر و اجرائی‌تر برای طیف وسیعی از مسائل فنی ارائه می‌نماید. این مؤسسه به‌عنوان عضوی از گروه GL، از متخصصان فنی و با تجربه شرکت مادر که از سال ۱۸۶۷ میلادی تأسیس شده است، بهره می‌برد. این مؤسسه طیف وسیعی از انواع آزمایش‌های فنی، گواهی و خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های نفت و گاز، انرژی باد، سیستم‌های مدیریت و بخش آزمایش مواد را انجام می‌دهد.

▪ نفت و گاز

شرکت نفت و گاز (۳)GLO به منظور کاهش خطرات، تضمین انجام بعضی تعهدات قانونی و افزایش قیمت خالص یک پروژه را در کل جریان آن، طراحی کرده است. این خدمات در برگیرنده تمامی مسائل از جمله کاهش خطر، مدیریت خطر، مطالعات اولیه، مشاوره، تأیید و گواهی است. آزمایش‌ها و بررسی‌های کنترل کیفیت مواد و اجزاء آن نیز انجام می‌شود. خدمات GLO شامل طراحی اولیه و تکمیلی، مونتاژ، نصب و راه‌اندازی، مناقصه و ترک مناقصه تأسیسات نفتی، گازی و صنعتی می‌باشد.

▪ انرژی باد

شرکت انرژی باد (۴)GL Wind یک شرکت صدور گواهی و مسئول بیش از نیمی از گواهی‌های صادره انرژی باد در جهان است. GL Wind انواع کاملی از گواهینامه، نظارت و خدمات مشاوره‌ در بخش انرژی باد را برای طرح‌های فراساحلی و درون ساحلی انجام می‌دهد. تمامی گواهی‌ها براساس استانداردها و مقررات مربوط به انرژی باد انجام می‌شود. ارائه نظرات کارشناسی، ارزیابی خسارت، انجام بازرسی‌ها و خدمات نرم‌افزاری و اندازه‌گیری، از دیگر خدمات این شرکت است.

▪ گواهی سیستم‌های تضمین کیفیت

شرکت تابعه (۵)GLC مسئولیت صدور گواهینامه‌های سیستم‌های مدیریت در زمینه‌های کیفیت، محیط زیست، ایمنی و مدیریت خطر را بر عهده دارد. سیستم‌های مدیریتی که مهر کیفیت GLC را دریافت نمایند، کارائی و ارزش افزوده خویش را ثبت می‌کنند. کارشناسان کاملاً خبره گواهی‌های مدیریت برای شرکت‌های داخلی و بین‌المللی را، پس از انجام ممیزی و بازرسی‌های لازم صادر می‌کنند.

▪ تجزیه و تحلیل مواد

شرکت تابعه (۶)GLP نیز مسئول آزمایش و تحلیل مواد است. خدمات این شرکت در برگیرنده آزمایش تخریبی و غیرتخریبی مواد فلزی بوده و اعتبار آن براساس گواهینامه ISO۱۷۰۲۵ است. آزمایش‌های مواد نیز با بهره‌گیری از تجهیزات کامل از قبیل دستگاه‌های نمونه‌برداری، متالوگرافی، طیف‌نما، میکروسکوپ نوری و اسکن الکترونیکی انجام می‌شود.

▪ خدمات بازرسی

شرکت GL آزمایش‌های مورد نیاز را بر روی انواع مواد و اجزاء آن، از قبیل محصولات نیمه آماده انجام می‌دهد. همچنین بازرسی از قطعات مکانیکی و الکتریکی، بازرسی می‌کند. بازرسان کاملاً خبره، کارشناسان و ممیزین این شرکت بدون توجه به مکان بازرسی، نیاز مشتریان را در همه نقاط جهان برآورده می‌سازند.

● مؤسسه رده‌بندی NK

Nippon Kaiji Kyokai به‌عنوان یک مؤسسه طبقه‌بندی کشتی شناخته شده است. به موجب قانون ژاپن بزرگ‌ترین هدف اساسی خدمات عمومی، عبارتند از: مشارکت در توسعه خدمات دریائی برای حمایت جان افراد و اموال در دریا است، بنابراین حمایت‌های محیطی در بخش وسیعی شروع به گسترش نموده‌اند.

این هدف به‌طور رسمی با گسترش مأموریت شرکت NK با اهداف زیر محقق می‌گردد:

”شرکت طبقه‌بندی کشتی NK با اختصاص و ارائه تضمین در جهت ایمنی جان و مال مردم در دریا، جهت جلوگیری آلودگی آب دریا و محیط اطراف اقدام می‌نماید.“

برای نائل شدن به این هدف شرکت طبقه‌بندی کشتی NK با دقت در مسائل زیر فعالیت می‌کند:

▪ تمرکز افراد متخصص در ارائه بهترین کیفیت خدمات طبقه‌بندی ضمن حمایت کامل افراد ثالث بدون هرگونه هدف انتفاعی و سودآوری

▪ تمرکز بر توسعه قوانین مرتبط و شیوه‌نامه‌های راهبردی الزام بر حمایت و توسعه تحقیقات علوم و تکنولوژی و فن‌آوری

▪ حمایت و توسعه خطوط عملیات جهانی براساس نیازهای مورد استفاده در این خدمات

شرکت با مؤسسه طبقه‌بندی NK، با کسب شهرت برجسته‌ای برای تأمین حفاظت جان افراد و اموالشان در دریا و جلوگیری از آلودگی آب دریا از طریق برقراری قوانین استاندارد جهانی برای طراحی ساختار حفاظتی کشتی و سایر سازهای دریائی ارائه می‌دهد.

اساس کار در مؤسسه طبقه‌بندی، بر مبنای به کارگیری نیروی متخصص فنی است که کارشناس محسوب شده‌اند. از دیگر موارد مهم این مؤسسه، اطمینان از توسعه قوانین و اعمال آنها برای کشتی‌های جدید و کشتی‌های موجود در جهت ایمنی آنها است.

قوانین نه تنها مربوط به بدنه و ساختار کشتی است، بلکه به سیستم نیروی محرکه کشتی، سیستم الکترونیک، تجهیزات ایمنی، تجهیزات مربوط به تخلیه و بارگیری کشتی و سایر مناطق نیز مورد نظرند نیز ربط پیدا می‌کند. شرکت‌های کشتی‌سازی و تعمیرات کشتی و بنادر سراسر دنیا از این مؤسسه درخواست می‌کنند تا شرایط کشتی آنان را مورد بررسی قرار دهد.

▪ تاریخچه

مبدأ تاریخ تأسیس، شرکت NK به سال ۱۸۹۹ میلادی بر می‌گردد، که در آن زمان به نام Nippon Kaiji Kyokai نام داشت برای ترویج و توسعه کشتیرانی و صنعت ساخت کشتی در ژاپن تأسیس گردید.

این شرکت در سال‌های اولیه تأسیس، با ترویج گسترده شاخه‌های عملیاتی کشتیرانی و متمایز از تمرکز بر قوانین فنی و آن‌چه اکنون شرکت NK به‌عنوان کلاس کشتی بررسی می‌نماید، فعالیت خود را شروع نمود.

اولین کشتی که موفق به دریافت گوهی کلاس کشتی گردید، متعلق به شرکت TKK در سال ۱۹۲۰ میلادی بود.

این مؤسسه مجدداً با نام موجود Nippon Kaiji Kyokai در سال ۱۹۴۶ میلادی پس از جنگ جهانی دوم، شروع به کار نمود. از این تاریخ به بعد شرکت‌های کشتیرانی و صنایع کشتی‌سازی ژاپن به‌تدریج مورد بازیافت و نوسازی قرار گرفت، یعنی در این سال‌ها، هم از نظر وسعت و تعداد و هم از نوع گونه‌های مختلف کشتی‌ها، فعالیت‌ این مؤسسه گسترش یافته است.

این مؤسسه با ثبت متجاوز از ۱۰ میلیون تن ناخالص، در سال ۱۹۶۶ میلادی موفق به ثبت ۱۰۰ میلیون تن ناخالص ظرفیت کشتی در پایان سال ۱۹۹۷ میلادی گردید.

در حال حاضر مؤسسه مذکور با تحت پوشش داشتن ۶۲۰۰ فروند کشتی با بیش از ۱۲۶ میلیون تن ناخالص به فعالیت خود مشغول است. بازتاب بین‌المللی کردن صنایع کشتیرانی و مؤسسات کلاس کشتی باعث شده تا درصد عمده‌ای را امروزه مؤسسه کلاس NK ژاپن وسیله مؤسسات غیرژاپنی به کنترل خود درآورند این امر به وسیله حمایت رشد شبکه انحصاری کارشناسی و سیستم بین‌المللی کمیته‌های فنی در اقصی نقاط دنیا محقق شده است.

پیگیری تأسیس ادارات در لندن و نیویورک در سال ۱۹۶۲ و گسترش سریع این مؤسسه با تأسیس ادارات کارشناسی انحصاری و بیش از ۷۰ نقطه و فعال نمودن نمایندگی بیشتر بنادر دنیا امکان‌پذیر شده است.

Nippon Kaiji Kyokai با بنیاد نهادن IACS، مؤسسه بین‌المللی را در سال ۱۹۶۸ میلادی تأسیس کرد تا برای معرفی مؤسسات بین‌المللی کلاس کشتی و ترویج و ترقی آنها در جهت ایمنی کشتی همکاری نموده و پیش‌قدم شود.

این مؤسسه سه بار به‌عنوان ریاست اداره کننده IACS انتخاب و عهده‌دار برگزاری IACS در سال ۲۰۰۱ ـ ۲۰۰۰ میلادی گردید.

در روزهای اخیر نیز این مؤسسه با تأسیس کمیته ایمنی برای جان افراد ثالث و اموال در دریا با هدف غیرانتفاعی و در جهت جلوگیری از آلودگی آب دریا، اقدام نمود. جشن صدمین سالگرد تأسیس این شرکت ۱۵ نوامبر سال ۱۹۹۹ میلادی برگزار گردید.

● مؤسسه رده‌بندی BV

شرکت BV از سال ۱۸۲۸ میلادی فعالیت خود را در زمینه صنایع دریائی آغاز کرد. تاکنون خدمات مرتبط با کلاس ۶۵۰۰ کشتی را انجام داده است. شرکت BV با در اختیار داشتن ۲ هزار و ۴۰۰ نفر پرسنل متخصص در شبکه گسترده‌ای که بیش از ۱۶۰ کشور و بالای ۶۵۰ شعبه و آزمایشگاه در سراسر جهان دارد و به‌طور تخصصی در زمینه مدیریت کیفیت، ایمنی و بهداشت و محیط زیست و مسئولیت‌پذیری اجتماعی فعالیت می‌نماید. صدور گواهینامه‌های ایمنی ملی و بین‌المللی به نیابت از دولت‌ها و نمایندگان رسمی بر عهده این مؤسسه است. علاوه بر آن شناورهای فنی نیز به بخش دریائی ارائه می‌کند.

خدمات مؤسسه BV شامل خدمات دریائی، انرژی، ساختمان و تسهیلات، ساخت، مخابرات، تجارت بین‌الملل، هوافضا، حمل و نقل و پشتیبانی است.

● مؤسسه رده‌بندی DNV

دت نورسک وریتاس (DNV) مؤسسه‌ای مستقل است که با هدف حفاظت از جان دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل دریائی و نیز محیط زیست تشکیل شده است. این مؤسسه در سال ۱۸۶۴ میلادی در نروژ کار خود را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون بازرسی و ارزیابی شرایط فنی کشتی‌های تجاری این کشور را برعهده داشته است.

از همان ابتدا مهم‌ترین حوزه تخصصی این مؤسسه تشخیص، ارزیابی و ارائه توصیه‌های ضروری درباره نحوه مدیریت ریسک بوده است. هنگامی‌که متخصصان این مؤسسه درباره سیستم مدیریت یک شرکت کشتیرانی نظر می‌دهند یا توصیه‌هائی درباره بهترین شیوه نگهداری از سکوی نفتی ارائه می‌کنند، تمرکز اصلی بر رشد عملکرد تجاری است. شرکت بیش از ۷ هزار کارمند و کارگر دارد که از ۸۵ ملیت مختلف هستند.

▪ مدیریت ریسک

مؤسسه DNV به‌عنوان ارائه دهنده خدمات برجسته مدیریت ریسک معتقد است منظور از مدیریت ریسک از میان بردن آن نیست بلکه منظور دقت در مهم‌ترین ریسک‌ها و مدیریت علمی آنهاست. در همین راستا مؤسسه DNV طی دوران فعالیت خود به ارزیابی و مدیریت ریسک‌هائی پرداخته که در پروژه‌های مهم در سراسر جهان مشاهده می‌شود. این مؤسسه در بیش از ۱۰۰ کشور جهان، ۳۰۰ دفتر دارد و از همان آغاز فعالیت به شکل بین‌المللی فعالیت کرده است. این شبکه عظیم با بهترین تکنولوژی روز به هم متصل است طوری‌که قادر شده خدمات مهمی به مشتریان ارائه دهد.

مؤسسه DNV خدمات خود را در بخش گسترده از صنایع یعنی دریائی، انرژی، هوانوردی، نیرو محرکه، دفاعی، مالی، خدمات درمانی، غذا و نوشیدنی، تکنولوژی اطلاعات و مخابرات ارائه می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی مؤسسه DNV سرمایه‌گذاری عظیم آن روی تحقیق و نوآوری است. از سال ۱۹۵۴ میلادی DNV دپارتمانی مستقل برای تحقیق داشته و بر مبنای دانش خدمات خود را ارائه داده است. مؤسسه DNV بیش از ۵ هزار کشتی را طبقه‌بندی می‌کند که از لحاظ ظرفیت حمل کالا ۱۶ درصد کل ظرفیت کشتی‌های جهان را تشکیل می‌دهند. مشتری‌های این شرکت صاحبان کشتی و شرکت‌های مدیریت هستند. البته سازندگان، متخصصان امور مالی، شرکت‌های حقوقی، بیمه‌گرها نیز جزء مشتری‌های DNV محسوب می‌شوند.

● مؤسسه رده‌بندی RINA

مؤسسه RINA در حوزه خدمات فنی فعالیت می‌کند و از دید مدیران آن، مهم‌ترین چالش پیش روی آنها همگام باقی ماندن با تحولات و پیشرفت‌های علمی و فنی جهان است. البته تیم کارشناسان این شرکت هر روز دانش خود را به روز کرده‌اند. در حال حاضر هدایت شرکت در اکثر مناطق جهان از جمله آسیای مرکزی، خاورمیانه، حوزه مدیترانه و شمال و مرکز آفریقا فعالیت می‌کند.

در مؤسسه RINA بیش از ۵۰ متخصص به ارائه خدمات فنی مشغول هستند و خدمات آنها از مدیریت پروژه تا امور کاملاً تخصصی را شامل می‌شود. حوزه‌های اصلی فعالیت این مؤسسه عبارتند از: کسب مجوز، امور مهندسی، تأمین کالا و خدمات، نظارت فنی. در زمینه آموزش نیز سیستم‌های مدیریتی به متقاضیان آموزش داده می‌شود. هم‌چنین این مؤسسه در زمینه بازبینی کیفیت سوخت کشتی‌ها، ارزیابی ایمنی، برنامه‌ریزی، نظارت به پروژه‌های فنی و مراحل اجرای این پروژه‌ها فعالیت می‌کند.

● مؤسسه رده‌بندی KR

این مؤسسه در سال ۱۹۶۰ میلادی به‌عنوان مؤسسه رده‌بندی غیرانتفاعی در کره‌جنوبی ثبت و تأسیس گردید و با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته و منابع انسانی با تجربه در زمینه کشتیرانی، ساخت کشتی و دیگر خدمات صنعتی، باعث توسعه ایمنی کشتی‌ها و مانع آلودگی آب‌ها گردیده است. KR در سال ۱۹۸۸ میلادی عضو انجمن مؤسسات رده‌بندی (IACS) شد و در سال ۱۹۹۰ میلادی در فهرست انجمن مؤسسات رده‌بندی بیمه‌گران (ICC) قرار گرفت.

کسب این استانداردهای جهانی باعث شد، شرکت KR به‌عنوان یک مؤسسه رده‌بندی مهم بین‌المللی شناخته شود. این شرکت بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ کشتی با GRT ۵۲ میلیون تن را ثبت کرده است، در حال حاضر KR مجاز به انجام خدمات قانونی از سوی ۴۳ سازمان دولتی می‌باشد. این شرکت دارای ۴۳ دفتر در بنادر بین‌المللی سرتاسر دنیا و قادر به ارائه خدمات فنی با کیفیت مطلوب در هر زمان و مکان است.

● مؤسسه رده‌بندی IRS

مؤسسه ثبت کشتیرانی هندوستان (IRS) در ماه مارس سال ۱۹۷۵ میلادی تأسیس شده، این مؤسسه یک انجمن بین‌المللی با مسئولیت محدود بود که قرارداد کار خود را برای مدت ۱۶ سال امضاء کرد.

مؤسسه ثبت کشتیرانی هندوستان، عضو انجمن طبقه‌بندی متحدان بین‌المللی IACS می‌باشد، اعضاء این انجمن بین‌المللی دارای بالاترین و برترین سطح استاندارد شایستگی حرفه‌ای هستند.

این مؤسسه به انواع کشتی‌ها از قبیل تجاری، مسافربری و ... کلیه وسائل نقلیه آبی، گواهینامه بازرسی فنی اعطا می‌کند. این گواهینامه به کشتی‌ها و وسایل نقلیه آبی داده می‌شود کهطبق جدول ارائه شده از سوی این مؤسسه دارای بالاترین سطح کیفیت و ایمنی و هم‌چنین بالاترین خدمات در زمینه تعمیر و نگهداری و استاندارد مدیریت کیفیت سیستم باشد.

مؤسسه ثبت کشتیرانی هندوستان، دارای ۲۵ شرکت فعال در سراسر هندوستان است که فعالیت‌های آنها مربوط می‌شود به:

۱) طبقه‌بندی کشتی‌ها از لحاظ نوع و کیفیت آنها

۲) اجرای قوانین استاندارد، جهت ساخت، نگهداری، تعمیر کشتی‌ها و هم‌چنین نصب و برقراری تجهیزات و صنایع مناسب دریانوردی

۳) تأیید نقشه‌ها، طرح‌ها، بازدید، نوشتن گزارش‌ها، نظارت بر نصب و برقراری دستگاه‌ها و ماشین‌آلات

۴) کمک به توسعه صنایع بازرگانی هندوستان

۵) ارزیابی و تأیید سیستم مدیریت کیفیت در صنایع

مؤسسه ثبت کشتیرانی هندوستان، پس از مدت کوتاهی از آغاز به کار خود، انجمن بین‌المللی طبقه‌بندی کشتیرانی را تشکیل داد، در این مؤسسه افرادی متخصص با انگیزه بسیار بالا مشغول به کار هستند و در کنار خدمات فوری، کامل و به موقع این افراد، مالکان کشتی، سازندگان، نمایندگان شرکت‌های بیمه، دولت و صنایع وابسته کشتیرانی از اعتماد و اطمینان کامل برخوردار شده‌اند. شعار این سازمان اعتماد، ایمنی و سلامت کامل می‌باشد.

▪ طبقه‌بندی کشتی‌ها

این طبقه‌بندی توسط صنایع بین‌المللی کشتیرانی صورت گرفته است و اشاره دارد بر توسعه قوانین استاندارد جهت ساخت، نگهداری، تعمیر کشتی‌ها، گسترش سیستم‌های مهندسی و الکترونیکی و کلیه موارد مربوط به صنایع دریائی، قابل ذکر است که این قوانین در برگیرنده همه انواع کشتی‌ها و وسائل آبی است.

با برقراری این قوانین، ضریب ایمنی بالا رفته و به میزان زیادی از حوادث و خسارت‌های ناشی از آن کاسته می‌شود.

هم‌چنین قوانین خاصی برای ساخت فضای داخلی سالن‌های کشتی، موتورخانه، ژنراتور، چرخ‌دنده، پروانه کشتی‌ها، سیستم الکترونیکی، سیستم کنترل و اجزاء دیگر کشتی‌ها در نظر گرفته شده است. بازرسان مؤسسه ثبت کشتیرانی هندوستان به‌طور منظم، در طی ساخت کشتی، به محوطه کشتی‌سازی سرکشی کرده و موارد مختلف از قبیل جوش دادن قطعات، ساخت قطعات و میزان استانداردسازی را تا مرحله آخر ساخت که همان مرحله به آب انداختن کشتی است مورد بررسی قرار می‌دهند.

هم‌چنین بعد از ساخت و به آب‌اندازی کشتی، بازرسان متعدد به روش بازرسی نوبتی، در جهت اجرای کلیه قوانین بر روی کشتی‌ها رفته تا از اجرای قوانین اطمینان حاصل کنند.

کارمندان شاغل در مؤسسه ثبت کشتیرانی هندوستان، بازرسانی هستند که در کلیه زمینه‌ها از قبیل: مهندسی ساخت کشتی، مهندسی دریا، مهندسی موتورخانه، مهندسی مواد و فلزات و مواردی از این قبیل صاحب تخصص هستند.

مدیران مؤسسه ثبت کشتیرانی هندوستان از بخش‌های مختلف نظیر صنایع دریائی، مهندسی، بازرسی و نمایندگان دولت گرد هم آمده‌اند و توسط کمیسیون‌های مختلف از قبیل کمیسیون صنایع، کمیسیون طبقه‌بندی، کمیسیون فنی، کمیسیون مشاوره و تحقیق و غیره حمایت می‌شوند.

یکی از این کمیسیون‌ها، کمیسیون فنی است که در زمینه طبقه‌بندی کشتی‌ها مشغول به کار است، هم‌چنین طبقه‌بندی سیستم کیفیت ایمنی و طبقه‌بندی کارگران را کمیسیون فنی کیفیت به عهده دارد، کمیسیون فنی تحقیق و مشاوره نیز مسئول تحقیق و توسعه همه مسائل مربوط به تحقیق و توسعه همه فعالیت‌های IRS مؤسسه ثبت کشتیرانی هندوستان می‌باشد.

کلیه فعالیت‌های مؤسسه (IRS) جهت اطمینان و ایمنی کارکنان، مالکان کشتی و تجار بین‌المللی فراهم گشته است تا آنها بتوانند در آب‌های آزاد و آبی فارغ از نگرانی با خاطری آسوده به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

● مؤسسه رده‌بندی CCS

(۷) CCS یک سازمان تخصصی، تکنیکی است که ابتدا با حکم نیروی دریائی جمهوری چین بنیان‌گذاری شد و در سال ۱۹۵۶ میلادی کار رده‌بندی کشتی‌ها را شروع کرد. این سازمان در سال ۱۹۹۲ میلادی سیستم مدیریت کیفیت خود را بر طبق (۸) QSCS از IACS به گواهی صدور سیستم کیفیتی رساند و هم‌چنین در سال ۱۹۹۴ میلادی گواهی مطابقت کیفیت را احراز کرد.

در سال ۱۹۹۶ میلادی در حدود یک سال مدیریت IACS را برعهده داشت.

کار اصلی CCS اجرای طح بازرسی رده‌بندی و گواهی برای کشتی‌ها و یا تأسیسات دور از ساحل، کانتینرها و محصولات صنعتی در خارج و داخل کشورها است که از طرف دولت چین و سایر دولت‌های پیوسته به این سازمان، انجام می‌شود.

مؤسسه CCS تا پایان سال ۲۰۰۴ میلادی، ۳۹ شعبه در بنادر مهم داخل و ۲۰ شعبه در ۱۴ کشور دیگر احداث نمود و ۲۳ دولت او را تأیید کردند. با ۲۰ سازمان بازرسی کشتی هم قراردادهای همکاری دوجانبه بست. هم‌اکنون نیز دارای یک شبکه خدماتی جهانی است که هسته و دفتر مرکزی آن در پکن قرار دارد و در اروپا، آمریکای شمالی، مناطق اقیانوسی و شرق دور و شمال آفریقا، فعالیت دارد.

مؤسسه CCS در سال ۲۰۰۱ میلادی، یک طرح سه مرحله‌ای را ترسیم کرد و نام آن را ”مدیریت بحران“ نهاد که شامل تکنولوژی و بعد بین‌المللی و هم‌چنین امنیت دریائی می‌شد. CCS برای گسترش پیشرفت اقتصادی، جهت‌های کاری خود را بر پایه چندین مورد از قبیل ۳ خط کار اصلی، ۲ سیستم پشتیبانی، کیفیت رده‌بندی پایه‌گذاری کرد. CCS هم‌اکنون گام بلندی را به سوی تبدیل شدن به جوامع رده‌بندی بین‌المللی ممتاز در جهان برداشته است.

● مؤسسه رده‌بندی ABS

این مؤسسه شناخته شده و پیشروئی در زمینه مهندسی و تکنولوژی صنایع دریائی و فراساحل است. دفاتر این شرکت اطاق‌هائی با امکانات فکری واقعی دارد که متخصصان شناخته شده‌ای در ارتباط با کلیه موضوعات صنایع دریائی، اقیانوس‌شناسی تا مهندسی تجزیه و تحلیل خطر عوامل انسانی، در آن فعال هستند.

ABS دارای مأموریت‌های سازمانی مهمی نظیر حمایت از دریانوردان، کشتی‌ها و راه‌های آبی و دریائی است. این شرکت محیط کاری پویا دارد و به نظریه فنی، تجربه و سابقه افراد بها می‌دهد. این شرکت ۱۵۰ دفتر در ۷۰ کشور جهان دارد. ABS یک سازمان بین‌المللی است که به طرق مختلف، شرایطی را برای شکوفائی و رشد پرسنل خود ایجاد می‌نماید. هم‌چنین این شرکت با برگزاری دوره‌های فشرده و برنامه‌های آموزشی مختلف باعث افزایش راندمان کار افراد می‌شود. مهندسان ABS با ارائه نظرات فنی در زمینه مسائل متنوع دریائی نظیر ایمنی و زیست محیطی کشتی‌ها و طرح‌های فراساحلی و هم‌چنین مشارکت در زمینه‌ ایجاد بدنه محکم استانداردهائی که در قوانین ABS وجود دارد، منجر به ترویج ایمنی جان و اموال در دریا می‌گردند.

کارشناسان ABS در کلیه بنادر جهان مستقر بوده و دارای تجربه کافی در زمینه مهندسی دریا می‌باشند. آنها در زمان‌ ساخت و تعمیر کشتی‌ها و سکوهای فراساحلی، مراحل مختلف را مطابق با قوانین ABS ارزیابی می‌نمایند. نحوه ارزیابی دقیق آنها باعث اطمینان ‌بخشی در تعمیر و ساخت کشتی‌ها و پروژه‌های تحت نظارت آنها می‌شود.

کارمندان متخصص ABS در طیف وسیع و گسترده‌ای از تخصص‌ها نظیر بازاریابی، منابع انسانی، مالی و مدیریت اطلاعات در ABS مشغول به فعالیت هستند و اهداف سازمانی و ابتکارات مرتبط با ایمنی دریانوردی را پشتیبانی و تقویت می‌نمایند.

● مؤسسه رده‌بندی آسیا

امور بازرسی و رده‌بندی شناورهای ایرانی در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، توسط بازرسان خارجی و ایرانی شاغل در شرکت‌های رده‌بندی غیرایرانی به‌صورت انحصاری به نیابت از مرجع ملی دریائی کشور صورت می‌گرفت که پس از انقلاب و شروع جنگ تحمیلی با خروج کارشناسان خارجی از ایران و با انتقال تجربه به کارشناسان ایرانی، این امر به بازرسان کشورمان به نمایندگی از شرکت‌های خارجی سپرده شد.

سازمان بنادر و کشتیرانی با تکیه بر تجارب، دانش فنی بالا و اعتقاد به توانمندی کارشناسان ایرانی و با هدف ساماندهی صنعت دریائی کشور به ویژه تهیه قوانین و آئین‌نامه‌های ساخت و بازرسی شناورها جهت ارتقاء ایمنی آنها اعم از فلزی و سنتی غیر کنوانسیونی که بخش بزرگی از ناوگان دریائی را تشکیل می‌دهند، دو مؤسسه ایران سفینه و گروه کارشناسان ایران را برای انجام این مهم برگزید.

در سال ۸۳ دو مؤسسه ایرانی با پشتوانه سال‌ها تجربه رو به رشد و موفقیت‌آمیز و با تأیید سازمان بنادر و کشتیرانی به منظور حذف رقابت در کنترل ایمنی، اعمال هرچه دقیق‌تر مقررات ایمنی بر روی شناورها، ایمنی خدمه و حفظ محیط زیست دریائی، با همراهی صندوق بازنشستگی سازمان بنادر و کشتیرانی به‌عنوان نماینده از سوی آن سازمان، مؤسسه رده‌بندی آسیا را تشکیل دادند.

مؤسسه رده‌بندی آسیا در چهار بخش بازرسی از شناورهای موجود، بازرسی از شناورهای در حال ساخت، مدیریت استاندارد و ایمنی و بازرسی‌های صنعتی و تأیید تجهیزات بندری فعالیت می‌کند.

● مؤسسه رده‌بندی ایرانیان

مؤسسه رده‌بندی ایمنی صنعت ایرانیان مؤسسه‌ای غیرتجاری، غیرانتفاعی، غیردولتی و غیرسیاسی است که برای ارتقاء سطح ایمنی، امنیت، کیفیت و فن‌آوری در زمینه‌های مختلف علمی، فنی، تولیدی صنعتی و خدماتی در صنایع به ویژه صنعت دریائی، به‌صورت ملی و بین‌المللی فعالیت خواهد نمود.

▪ موضوع مؤسسه

مؤسسه به منظور گسترش، پیشبرد و ارتقاء سطوح ایمنی، امنیت، کیفیت و فن‌آوری در جامعه و نیز رشد دانش فنی و صنعتی و فن‌آوری‌های جدید، کمک به توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و تشویق محققان و صنعتگران به اعمال بازرسی و رده‌بندی و نیز بهبود بخشیدن به امر پژوهش در زمینه‌های مربوطه، تشکیل می‌گردد.

مؤسسه به منظور نیل به اهداف فوق‌الذکر، اقداماتی را با رعایت قوانین و مقررات جاری کشورها و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح در صورت نیاز به عمل خواهد آورد که عبارتند از: کمک به تحقیق، پژوهش، نوآوری و توسعه علم در جامعه، کمک به ارتقاء سطح ایمنی، کیفی و ... در صنایع، انجام انواع ممیزی‌های مدیریتی و سیستمی، بازرسی و رده‌بندی انواع محصولات، خدمات و فعالیت‌های صنعتی تجاری و اقتصادی، طراحی و تدوین معیارها، آئین‌نامه‌ها و استانداردهای مورد نیاز برای رده‌بندی محصولات خدمات و فعالیت‌های تجاری و صنعتی و ...

● کلوپ اسلامی P&I

این کلوپ در مهر ماه سال ۱۳۸۰ (اکتبر سال ۲۰۰۱) به منظور تمرکز و اثر بخشی بیشتر مالکان اسلامی کشتی‌ها در عرصه صنعت بیمه دریائی جهان با تصویب ۶۱ شرکت کشتیرانی عضو اتحادیه مالکان اسلامی کشتی‌ها وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی تشکیل گردید.

این کلوپ ابتدا در سال ۱۳۷۴ به همت جمعی از دلسوختگان و کارشناسان دریائی و بیمه‌ای کشورمان در جزیره قشم و تحت نام کلوپ آسیائی P&I تأسیس و سپس در پی یکسال و نیم بررسی و مذاکره طی سال‌های ۱۳۷۹ الی ۱۳۸۰ سرانجام در تاریخ یاد شده به کلوپ اسلامی P&I تغییر نام یافت و یکی از اهداف مصوب سازمان کنفرانس اسلامی به تحقق پیوست.

سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در نشست سال ۱۳۷۵ در دوحه قطر به اتحادیه مالکان اسلامی کشتی‌ها توصیه مذکور موکد نموده بودند تا هر چه سریع‌تر نسبت به تأسیس کلوپ اسلامی P&I اقدام کند.

با تبدیل کلوپ آسیائی به کلوپ اسلامی در پی بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسانه، موضوع در بیست‌ و نهمین اجلاس وزرای امور خارجه که در تیر ماه ۱۳۸۱ در خارطوم سودان تشکیل شد مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. در قطعنامه اجلاس از هیئت امناء کلوپ، اتحادیه مالکان اسلامی کشتی‌ها و شرکت‌های و کشتیرانی ایرانی خصوصاً شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی به خاطر تلاش‌های مشترکشان قدردانی به عمل آمد. هم‌چنین به شرکت‌های کشتیرانی کشورهای عضو توصیه گردید به این کلوپ پیوسته و آن را به سطح کلوپ‌های بین‌المللی برسانند. به علاوه از مقامات بندری کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی خواسته شد گواهی پذیرش کلوپ را مورد قبول قرار دهند. نهایتاً به شرکت‌های بیمه کشورهای اسلامی اعلام شد هر گونه پشتیبانی لازم را به کلوپ اسلامی P&I ارائه نمایند.

هم‌چنین در اجلاس سی‌ام وزرای امور خارجه که در خرداد ماه سال ۱۳۸۱ در تهران تشکیل شد ضمن قدردانی از مساعدت‌های دولت جمهوری اسلامی ایران خواسته شد حداقل‌های محدودیت‌های قانونی در مورد کلوپ اعمال گردد تا بتواند در اسرع زمان پوشش‌های مورد نیاز را از مبدأ ایران تأمین نماید.

با شرکت رئیس کل اجرائی کلوپ در کنفرانس سران و ارائه وضعیت آن در همایش جانبی آن که در اکتبر سال ۲۰۰۳ میلادی در مالزی تشکیل گردید، تأسیس کلوپ اسلامی P&I به‌عنوان یک دستاورد بزرگ به اطلاع آنان نیز رسید و با درج کلیه موارد مندرج در قطعنامه‌های قبلی در قطعنامه کنفرانس سران، کلوپ اسلامی P&I به‌عنوان ثمره تلاش ۵۷ کشور اسلامی تثبیت قطعی پیدا کرد.

در حال حاضر سازمان بنادر و کشتیرانی به همراه مقامات بندری سایر کشورهای اسلامی از کلوپ اسلامی P&I حمایت‌های لازم به عمل می‌آورند.

در راستای حمایت سایر کشورهای اسلامی از کلوپ اسلامی P&I و برابر مصوبه سران، دولت امارات متحده عربی موافقت نمود بدون نیاز به کفیل شعبه کلوپ در امیرنشین دوبی تأسیس گردد. این امر در شهریور سال ۱۳۸۳ محقق و از آن تاریخ دفتر کلوپ در امارات فعال شده است. در همین ارتباط کلوپ اقدام به تأسیس دفاتر دیگری در مالزی و ترکیه خواهد نمود.

کلوپ اسلامی P&I در حال حاضر از خدمات حرفه‌ای نمایندگان خود که متشکل از ۴۸۵ مؤسسه مستقر در ۴۲۵ بندر ۱۴۵ کشور جهان است بهره‌گیری می‌نماید. این نمایندگان علاوه بر ارائه خدمات مورد نیاز به هنگام وقوع حوادث، مشورت‌های حقوقی منطقه‌ای نیز به اعضاء می‌دهند.

هم‌چنین کلوپ از شبکه وسیع بازرسان خود بهره می‌گیرد. این شبکه متشکل از ۹۵ بازرس تأیید شده بازارهای بین‌المللس بیمه در بنادر مختلف جهان است که وظیفه آنها بازرسی کشتی‌ها قبل از ورود به کلوپ و یا بررسی سوانح و تعیین و تعدیل میزان خساراتی که مالک کشتی وارده، مسئولیت جبران آن را دارد می‌باشد.

این کلوپ در حال حاضر ۲۵ شرکت کشتیرانی از جمهوری اسلامی ایران، امارات، مصر، مالزی، سوریه، سنگاپور و پاناما که مالک بیش از ۱۰۰ فروند کشتی می‌باشند را به عضویت خود در آورده است و این روند به‌تدریج شتاب بیشتری می‌گیرد.

مترجمان: علی‌اصغر نیک‌عهد، محمود عصفوری، علی‌ به‌نژاد، مهرداد علمداری، محمدعلی آذری‌نیا، مژگان بقا، سپیده جواهری، آزاده غریب

پی‌نوشت:

۱) Germanaischer Lloyd

۲) Germanaischer Lloyd Industrial Services

۳) Germanaischer Lloyd Oil

۴) Germanaischer Lloyd Wind Energy

۵) Germanaischer Lloyd CertiFication Gmbm

۶) Germanaischer Lloyd PruFlabor Gmbh

۷) China ClassiFication Societ

۸) Quality System Certification Scheme



همچنین مشاهده کنید