پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

همه چیز درباره فصل جدید فرمول یك فارنهایت ۲۰۰۵


مسابقات فرمول یك فصل ۲۰۰۵ از دیروز در ملبورن استرالیا آغاز شد قوانین فرمول یك در طول فصل زمستان دستخوش تغییرات بسیار زیادی شد تغییر بسیاری از قوانین مسابقات فرمول یك باعث خواهد شد تا اتومبیل هایی كه روز گذشته در ملبورن استرالیا فصل ۲۰۰۵ را آغاز كردند تفاوت بسیار زیادی داشته باشندبا اتومبیل هایی كه سال گذشته در برزیل فصل ۲۰۰۴ را به پایان رساندند

حتی اگر در نگاه اول چندان به چشم نیاید بزرگترین و مهم ترین تغییر ایجاد شده در مورد استفاده از تایرها است. در مسابقات امسال باید از یك دست تایر هم در مرحله تعیین خط و هم در مسابقه استفاده كرد. به همین خاطر تایرهایی كه تا فصل گذشته پس از ۴۵ تا ۶۰ مایل غیرقابل استفاده می شدند حالا باید ۲۰۰ مایل دوام بیاورند. از دیگر تغییرات عمده می توان به محدودیت بسیار شدید آیرودینامیكی اشاره كرد. در مرحله تعیین خط و روز مسابقه باید از یك موتور استفاده كرد و تعویض موتور به هر دلیلی جریمه بسیار سنگینی خواهد داشت. تاثیر این تغییرات را در مسابقات امسال بیشتر مرور می كنیم.

• تایرها

در مسابقات فرمول یك امسال تایرها نباید طی یك گراندپری عوض شوند. به این معنی كه در مرحله تعیین خط و نیز در روز مسابقه باید از یك تایر استفاده كرد. تنها استثنا در این مورد تغییر شرایط جوی پیست مسابقه است. ایجاد محدودیت در استفاده از تایرها در كنار تغییراتی كه در مورد موتور و آیرودینامیك ایجاد شده باعث خواهد شد تا نگرانی های رانندگان برای كنترل اتومبیل خود در سرعت های بالا و یا در هنگام تعیین خط كاهش پیدا كند. اما در واقع چنین تغییری رقابت بین بریجستون و میشلین دو كمپانی بزرگ تهیه كننده تایرهای مسابقات فرمول یك را شدیدتر و هیجان انگیزتر می كند. رانندگان اعتقاد دارند كه ایجاد چنین محدودیتی باعث لغزش بیشتر و از كنترل خارج شدن اتومبیل خواهد شد. در گراندپری های امسال فرمول یك رانندگان به جای اینكه سعی كنند در pitstop ها با خیال راحت از یكدیگر سبقت بگیرند باید همیشه نیم نگاهی به تایرها داشته باشند تا از وضعیت خوب آنان تا پایان مسابقه اطمینان حاصل كنند. در نتیجه به نظر می رسد سبقت گرفتن در آخر هر مسابقه بیش از گذشته افزایش پیدا كند و رانندگانی كه تایرهای خود را كمتر در معرض خطر قرار دادند به راحتی دیگر اتومبیل هایی را كه تایرهایشان فرسوده و از كارافتاده است را پشت سر بگذارند و این كاملاً به نفع رانندگان باهوش و فرصت طلب است كه حساسیت و توجه بیشتری به تایرهای خود می كنند و در پایان مسابقه از موقعیت به وجود آمده بهترین استفاده را می كنند. پس تعجبی ندارد كه باز هم در این مورد میشائیل را خبره تر و هوشیارتر از دیگر رانندگان بدانیم. یكی دیگر از تغییرات ایجاد شده در مورد تایرها این است كه تیم ها باید تایرهایی كه در یك گراندپری مورد استفاده قرار می دهند را از قبل مشخص كنند. به همین دلیل این فرض تقویت می شود كه برخی تیم ها برای انتخاب تایرهای خود مرتكب اشتباه شوند و با تایرهایی در مسابقه شركت كنند كه توانایی دوام آوردن تا پایان مسابقه را ندارند. چنین نكته ای باز هم رقابت و سبقت گرفتن در مرا حل پایانی گراندپری ها شدیدتر می شود و تیم هایی كه در طی گراندپری مراقبت بیشتری از تایرهای خود به عمل می آورند با شرایط بسیار بهتری مسابقه را به پایان می رسانند.

• اتومبیل ها

روسای فرمول یك محدودیت هایی را در مورد طراحی اتومبیل ها ایجاد كردند تا سرعت اتومبیل ها تحت كنترل بیشتری قرار گیرد. با كاهش میزان تغییرات آیرودینامیكی اتومبیل ها مهندسان فضای چندانی برای طراحی متفاوت اتومبیل ها ندارند. هدف سران فرمول یك از اعمال این محدودیت ها كاهش بیست و پنج درصدی شیب بال عقب اتومبیل است. با این حال برخی طراحان مطرح اعلام كرده اند خودشان به میزان قابل توجهی از نیرو ی آیرودینامیكی و شیب بال عقب اتومبیل ها كاسته اند. اعمال چنین تغییراتی به این امید صورت گرفت كه محدودیت های آیرودینامیكی موجب شود تا جبران فاصله از سوی رقبای ضعیف تر راحت تر صورت گیرد. یكی از مشكلاتی كه معمولاً اتومبیلرانان فرمول یك به هنگام سبقت گرفتن و عبور كردن از كنار ماشین جلویی خود با آن مواجه می شوند از دست دادن كنترل و تعادل اتومبیل خود است. دلیل این عدم كنترل تاثیری است كه اتومبیل جلویی بر روی جریان باد می گذارد كه این تاثیر، كنترل اتومبیل عقبی را دشوار می كند. در تئوری اگر از میزان شیب بال عقب اتومبیل ها كاسته شود اثر اتومبیل جلویی بر نحوه جریان باد برروی اتومبیل عقب كاهش چشمگیری خواهد یافت. با این حال تا زمانی كه مسابقات آغاز نشده باشد و تمام این تئوری ها در پیست مورد آزمایش قرار نگیرند نمی توان از مزیت تغییرات جدید حرفی به میان آورد. رالف شوماخر از تیم تویوتا كه فصل پیش عضو تیم ویلیامز بود اعتقاد دارد كه اتومبیل های امسال نیروی بُرای بیشتری نسبت به سال گذشته از دست داده اند.

•مرحله مقدماتی و تعیین خط

در مسابقات فرمول یك سال گذشته و در هر گراندپری یك جلسه تعیین خط در روز شنبه برگزار می شد كه نتیجه آن جلسه تعیین خط، ترتیب قرار گرفتن اتومبیل ها را در روز مسابقه مشخص می كرد. اما این بار اوضاع فرق خواهد كرد. در مسابقات امسال قبل از هر گراند پری دو جلسه تعیین خط برگزار خواهد شد و نتیجه دو مرحله ترتیب قرار گرفتن اتومبیل ها را در روز مسابقه تعیین خواهد كرد. اولین جلسه یك روز قبل از هر گراند پری و در روز شنبه برگزار خواهد شد. در این مرحله اتومبیل ها مسیر مسابقه را یك دور طی می كنند و زمان آنها محاسبه خواهد شد. جالب اینجا است كه ترتیب قرار گرفتن اتومبیل ها در این مرحله به گونه ای قرار می گیرند كه دقیقاً عكس نتیجه مسابقه قبلی است. یعنی فردی كه در مسابقه قبلی دهم شده است در اولین مرحله تعیین خط، مسابقه بعدی در ردیف اول قرار می گیرد. در اولین جلسه تعیین خط تیم ها می توانند هرچه كمتر كه می خواهند سوخت داشته باشند. دومین مرحله تعیین خط در صبح روز مسابقه انجام می شود اما در پایان این مرحله اتومبیل ها برای مسابقه نباید دوباره سوخت گیری كنند. تمام این قوانین جدید به این امید ایجاد شده است كه سطح مسابقات تعیین خط روز شنبه را ارتقا دهند و هیجان آن را بیشتر كنند. به این دلیل كه با وجود سوخت كمتر، ماشین سبك تر شده و سریع تر می توانند حركت كنند اما از طرف دیگر امكان اشتباه هم بیشتر می شود.

• موتور ها

امسال دیگر تیم ها باید موتور های خود را به گونه ای طراحی كنند و بسازند كه برای دو مسابقه كامل آمادگی داشته باشند و در صورتی كه طی این دو مسابقه كه شامل مراحل تعیین خط و دو گراند پری می شود اتومبیلی نیاز به تعویض موتور داشته باشد جریمه بسیار سنگینی در انتظار آن تیم خواهد بود. راننده ای كه در دور تمرینی در یك گراند پری نیاز به تعویض موتور خود دارد در روز برگزاری گراند پری باید ده ردیف عقب تر از رده ای كه در دور تمرینی به دست می آورد مسابقه خود را آغاز كند و اگر در پایان اولین مرحله تعیین خط راننده ای نیاز داشته باشد كه موتور اتومبیل خود را تعویض كند مسابقه را باید از آخر خط آغاز كند. به نظر می رسد این تغییرات به گونه ای صورت گرفته كه فراری كمترین زیان را متحمل می شود. آنها در سال گذشته تنها تیمی بودند كه در هر دو مسابقه از یك موتور استفاده می كردند. تیم های دیگر در طول فصل زمستان كار بسیار دشواری پیش رو داشتند و هنوز هم برخی از آنها روی لبه تیغ حركت می كنند.نگاهی نیز به وضعیت تیم ها و رانندگان آنها در فصل جاری می اندازیم.

• تیم: Ferrari

ملیت: ایتالیا

نوع موتور: Ferrari V۱۰ (ده سیلندر)

تایرها: بریجستون

مدیر تیم: جین تاد

عنوان سال قبل: اول

رانندگان: ۱- میشائیل شوماخر، آلمانی، ۳۶ ساله

تعداد پیروزی ها: ۸۳ پیروزی تعدادقهرمانی: ۷ قهرمانی

تیم های قبلی: جوردن _ بنتون

عنوان سال گذشته: اول

۲- روبنس باریكلو، برزیلی، ۳۲ ساله

تعداد پیروزی ها: ۹ پیروزی

تیم های قبلی: جوردن _ استوارت

عنوان سال گذشته: دوم

• تیم: BAR-HONDA

ملیت: انگلیس، آمریكا و ژاپن

نوع موتور: Honda V۱۰ (ده سیلندر)

تایرها: میشلین

مدیر تیم: نیك فرای

عنوان سال قبل: دوم

رانندگان:۱-جنسن باتن، انگلیسی، ۲۵ ساله

عنوان سال قبل: سوم، بهترین نتیجه: دوم

تیم های قبلی: ویلیامز، بنتون _ رنو

۲-تاكوما ساتو، ژاپنی، ۲۸ ساله

عنوان سال قبل: هشتم، بهترین نتیجه: سوم

تیم های قبلی: جوردن

• تیم: Renault

ملیت: فرانسوی

نوع موتور: Renault V۱۰ (ده سیلندر)

تایرها: میشلین

مدیر تیم: فلاویو بریاتوره

عنوان سال قبل: سوم

رانندگان:۱-فرناندو آلونسو، اسپانیایی، ۲۳ ساله

تعداد پیروزی ها: یك

عنوان سال قبل: چهارم

تیم های قبلی: میناردی

۲-جان كارلو فیزیكلا، ایتالیایی، ۳۲ ساله

تعداد پیروزی ها: یك

عنوان سال قبل: یازدهم

تیم های قبلی: میناردی، جوردن، بنتون، سائوبر

• تیم: Williams

ملیت: انگلیسی

نوع موتور: BMW V۱۰ (ده سیلندر)

تایرها: میشلین

مدیر تیم: فرانك ویلیامز

عنوان سال قبل: چهارم

رانندگان:۱-مارك وبر، استرالیایی، ۲۸ ساله

بهترین نتیجه: پنجم

عنوان سال قبل: سیزدهم

تیم های قبلی: میناردی، جاگوار

۲-نیك هیدفیلد، آلمانی، ۲۸ ساله

بهترین نتیجه: سوم

عنوان سال قبل: هجدهم

تیم های قبلی: پروست، سائوبر، جوردن

تیم: Mc Laren

ملیت: انگلیس _ آلمان

نوع موتور V۱۰ Mercedes (ده سیلندر)

تایرها: میشلین

مدیر تیم: ران دنیس

عنوان سال قبل: پنجم

رانندگان:۱-كیمی رایكونن، فنلاندی، ۲۵ ساله

تعدادپیروزی ها: ،۲ عنوان سال قبل: هفتم

تیم های قبلی: سائوبر

۲-خوان پابلومونتویا، كلمبیایی، ۲۹ ساله

تعداد پیروزی ها: ،۴ عنوان سال قبل: پنجم

تیم های قبلی: ویلیامز

• تیم: SAUBER

ملیت: سوئیس

نوع موتور: Petronas- Ferrari V۱۰ (ده سیلندر)

تایرها: میشلین

مدیر تیم: پترسائوبر

عنوان سال قبل: ششم

رانندگان:۱-ژاك ویلنوو، كانادایی، ۳۳ ساله

تعداد پیروزی ها: ،۱۱ تعداد قهرمانی: یك

عنوان سال قبل: بیست و یكم

تیم های قبلی: ویلیامز، بار، رنو

۲-فلیپه ماسا، برزیلی، ۲۳ ساله

بهترین نتیجه: چهارم، عنوان سال قبل: دوازدهم

تیم های قبلی: سائوبر

• تیم: Red Bull Racing

ملیت: انگلیس _ اتریش

نوع موتور: Cosworth V۱۰ (ده سیلندر)

تایرها: میشلین

مدیر تیم: كریستین هورنر

عنوان سال قبل: هفتم (به نام تیم جاگوار)

رانندگان: ۱- دیوید كولتارد، انگلیسی، ۳۳ ساله

تعداد پیروزی ها: ،۱۳ عنوان سال قبل: دهم

تیم های قبلی: ویلیامز، مك لارن

۲- كریستین كلین، اتریشی، ۲۲ ساله

بهترین نتیجه: ششم، عنوان سال قبل: شانزدهم

• تیم: Toyota

ملیت: ژاپن

نوع موتور: Toyota V۱۰ (ده سیلندر)

تایرها: میشلین

مدیر تیم: سوتوما تومیتا

عنوان سال قبل: هشتم

رانندگان: ۱- رالف شوماخر، آلمانی، ۲۹ ساله

تعداد پیروزی ها: ،۶ عنوان سال قبل: نهم

تیم های قبلی: ویلیامیز، جوردن

۲- یارنو ترولی، ایتالیایی، ۳۰ ساله

تعداد پیروزی ها: ،۱ عنوان سال قبل: ششم

تیم های قبلی: میناردی، پروست، جوردن، رنو

• تیم: Jordan

ملیت: انگلیس _ كانادا

نوع موتور: Toyota V۱۰ (ده سیلندر)

تایرها: بریجستون

مدیر تیم: الكس اشنایدر

عنوان سال قبل: نهم

رانندگان: ۱- نارائین كارتكیان، هندی، ۲۷ ساله

۲- تیاگو مونتیرو، پرتغالی، ۲۵ ساله

• تیم: Minardi

ملیت: ایتالیا _ اتریش

نوع موتور: Cosworth V۱۰ (ده سیلندر)

تایرها: بریجستون

مدیر تیم: پل استوارت

عنوان سال قبل: دهم

رانندگان: ۱- كریستین آلبرز، هلندی، ۲۵ ساله

۲- پاتریك فریساكر، اتریشی، ۲۴ ساله



همچنین مشاهده کنید