جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

شیوه و شگرد دشمن در مهندسی جنگ نرم


شیوه و شگرد دشمن در مهندسی جنگ نرم

به کارگیری عملیات روانی در راه اندازی هجمه های تبلیغی علیه ایران از راهبردهایی است که آمریکا استفاده می کند

اقدامات خصمانه آمریکا علیه اسلام و انقلاب اسلامی ایران و ملت‌های مسلمان جهان جای هیچ‌گونه سهل‌انگاری و غفلتی را برای مسوولان در اتخاذ راهبردهای اصولی و برنامه‌ریزی‌های منطقی به‌منظور مواجهه با حجم گسترده حملات تبلیغی و روانی دشمن قسم خورده نمی‌گذارد و نیازمند چاره‌اندیشی و اعمال رفتار و مدیریت هوشمندانه و هوشیارانه است. از این‌رو به تعبیر رهبر معظم انقلاب از آنجا که «جبهه‌ دشمن برای کشور ما و انقلاب ما برنامه‌ریزی بلندمدت دارد»، ما نیز برای عدم سردرگمی در برابر هجمه تهدیدات دشمن و عدم حرکت و همراهی در چیدمان پازل براندازی آمریکا که از آغاز انقلاب تاکنون استمرار داشته، ‌باید به تدوین راهبرد و برنامه بلندمدت بپردازیم تا در برابر پروژه‌های طراحی شده توسط آمریکا و صهیونیزم بین‌الملل از جمله تحریم‌های اقتصادی، تهدید به حمله نظامی، بحران‌سازی در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای، گسترش پروژه ایران هراسی و جنگ نرم با موفقیت عبور کرده و در مسیر رشد و پیشرفت براساس الگوی اسلامی ـ ایرانی در تمدن‌سازی جهانی حرکت کنیم.

از این‌رو از عوامل موثر در ترسیم راهبرد بلند مدت و طراحی مهندسی جنگ نرم، «شناخت دشمن و شناساندن آن به افراد جامعه» و «آگاه کردن افراد جامعه از اهداف، ابزار، روش‌ها و عوامل دشمن» قابل ارزیابی است؛ موضوعی که رهبر فرزانه انقلاب با روشن بینی الهی خویش در بحث دشمن‌شناسی به مقتضای زمان و تهدیدات مبتلا، نقش موثر و محوری در شناسایی، افشاء و خنثی کردن توطئه‌های دشمن داشته‌اند و همواره با تاکید و هشدارهای لازم با مقوله دشمن‌شناسی به عنوان یک راهبرد همیشگی تکلیف مسوولان را روشن کرده‌اند و در یک عبارت بسیار متقن و گویا مساله دشمن‌شناسی را به عنوان یک مفروض و راهبرد همیشگی و تهدید علیه نظام معرفی و می‌فرمایند: «ما باید فرض کنیم که همواره دشمن داریم و انقلاب اسلامی تهدید می‌شود، تهدید علیه نظام جمهوری اسلامی که انقلاب اسلامی را با خود دارد و از او جدا نشده است، همیشگی است». (مراسم بیعت با فرزندان سپاه ۱۹‌/‌۴‌/‌ ۱۳۸۶)

برهمین اساس در مهندسی رویارویی با جنگ نرم هر وقت افراد جامعه آشنایی کامل به اهداف، ابزار و روش‌های تهدیدات دشمن داشته باشند، در برابر هرپدیده، عکس‌العمل صحیح نشان داده و با حضور و بصیرت در شناخت عرصه‌ها و درک لحظه‌ها باعث پیشگیری از وقوع بحران شده و در صورت شکل‌گیری هرگونه فتنه باعث دفع غبارآلودی فضای فتنه خواهند شد. لذا رهبر معظم انقلاب بارها در سخنان خود بر لزوم شناخت دشمن نسبت به اهداف، روش‌ها، عوامل و راه‌های مقابله با آنها تاکید کرده‌اند و در فرازی از بیانات خود می‌فرمایند:«لازم است اهداف و مقاصد دشمن شناخته شود.» (خطبه‌های نماز جمعه تهران۲۶‌/‌۱‌/‌۱۳۷۶) چرا که به تعبیر معظم له «این‌که ما بتوانیم طرح کلی دشمن را درباره خودمان ببینیم، بخشی از توان دفاعی ماست. به این مساله توجه داشته باشید که ندانستن این که دشمن چه درسر دارد و چه می‌خواهد بکند غفلتی است که ممکن است ما را از امکان برخورد و امکان دفاع محروم کند ما باید این را کاملا بدانیم». (دیدار با استادان و دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی۲۲‌/‌۲‌/‌ ۱۳۸۲)

لذا درک دشمنی غرب بویژه آمریکا در اقدامات ایران‌ستیزانه خود که در طول ۳ دهه اخیر با ایجاد بحران و پیاده‌سازی فتنه دنبال گردیده؛ اولین گام در شناخت و ترسیم وضعیت کنونی و تدوین راهبرد و طراحی مهندسی جنگ نرم در برابر هجمه‌های روانی و تبلیغی دشمن است. در حقیقت بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب «نمی‌شود قبول کرد که جبهه‌ دشمنان اسلام و انقلاب که بشدت از ناحیه‌ بیداری اسلامی تهدید می‌شوند، برنامه‌ریزی بلندمدت نداشته باشند؛ این را هیچ‌کس نمی‌تواند باور کند، مگر خیلی ساده‌لوح باشیم، غافل باشیم که این را باور کنیم. حتما برنامه‌های بلندمدت دارند». در تایید این مطلب نیز می‌توان به گفته «کنت تیرمن» مدیر اجرایی«بنیاد دموکراسی ایران» که سرویس دهنده فارسی زبان شبکه «صدای آمریکا» است، اشاره کرد که عنوان کرده: «میلیون‌ها دلار طی دهه اخیر برای ایجاد انقلاب رنگی شبیه به اکراین، با آموزش فعالان سیاسی در ایران، هزینه شده است.» که این ادعا حاکی از برنامه‌ریزی‌های دشمن در پروژه سازی و تولید تهدید علیه انقلاب اسلامی است.

از این‌رو آنچه در برهه کنونی حائزاهمیت است، آشنایی هرچه بیشتر با شیوه و شگردهای دشمن در رویارویی با انقلاب اسلامی است که تحت عنوان مهندسی جنگ نرم قابل بررسی است که به حفظ برتری و اقتدار در برابر پروژه‌های ایران‌ستیزانه و برنامه‌ها و طراحی‌های دشمن منجر خواهد شد. در همین راستا یکی از صدها شیوه و شگرد اساسی غرب در قبال نظام اسلامی بهره‌برداری از راهبرد عملیات روانی است که با استفاده از رسانه‌ها و اشکال مختلف به‌دنبال تصاحب افکار عمومی داخلی و خارجی و تحقق بخشیدن طرح‌ها و برنامه‌های دشمن انجام می‌گیرد،چرا که در عصر و نبرد نوین جهانی آنهایی برنده‌اند که از فرصت‌ها و امکانات موجود به نحو مطلوب و کارشناسانه بهره‌برداری کنند. از این‌رو اگر ما بخواهیم در مهندسی جنگ نرم در مقابل هجمه‌های تبلیغی و روانی دشمن بایستیم، ‌باید شناخت دشمن و شیوه و شگرد آن را سرلوحه اصول دفاعی و تبلیغاتی خود قرار دهیم و با شناخت ابزار و روش دشمن به مقابله با دشمن بپردازیم. برهمین اساس عملیات روانی شاخه‌ای از جنگ روانی بوده که به منظور تاثیر یا حصول تغییر در برداشت‌ها، عقاید و احساسات فرد یا گروه معین دوست یا دشمن به‌کار می‌رود و به‌عنوان رویکرد دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی به‌عنوان پشتوانه حمایتی در عرصه جنگ سخت و جنگ نرم کنونی بارها و به کرات مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. در این رویکرد آمریکا با داشتن ۶ درصد جمعیت جهان ۷۵ درصد تبلیغات بین‌المللی را در دست دارد.

بنگاه‌های تبلیغاتی آن کشور سالانه بیش از ۴۵ میلیارد دلار صرف تبلیغات و ۶۰ میلیارد دلار صرف دستگاه‌های رسانه‌ای می‌کنند. هر ساله بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برای استخدام ۸ هزار کارمند تبلیغاتی در آن کشور هزینه می‌شود تا برای رسانه‌های این کشور پیام‌های مناسب تهیه کنند. آمریکا دارای بیش از ۱۲۰۰ ایستگاه تلویزیون، حدود ۱۰ هزار ایستگاه رادیویی، نزدیک به ۵۰۰ روزنامه و بیش از ۱۱هزار نشریه داخلی است. بنابراین کشوری با این حجم گسترده از ابزارهای رسانه‌ای فریب و شکل‌دهی افکار عمومی داخلی و دنیای خارجی کار چندان مشکلی نخواهد بود. از این‌رو به‌کارگیری عملیات روانی در راه‌اندازی هجمه‌های روانی و تبلیغی علیه ایران از راهبردهایی است که آمریکا با همه ظرفیت‌های موجود از آن استفاده می‌کند. آمریکا در این رویکرد، فعالیت‌های تبلیغاتی و روانی خود را با تشکیل سازمان‌ها و بنیادهای براندازانه در قالب نهادهای ایجاد دموکراسی و آزادی و رسانه‌های وابسته با اختصاص بودجه‌های چند صد میلیون دلاری در این راه و استفاده از شگردهای جنگ روانی علیه ایران، معطوف کرده و به سیاه نمایی و القای ناکارآمدی نظام اسلامی می‌پردازد. از این رو شناخت این شیوه و شگرد دشمن از جمله اقداماتی است که می‌تواند در افزایش توان مقابله با روش‌های عملیات روانی دشمن و خنثی‌سازی تهدیدات موثر باشد.

در واقع افزایش کمی و کیفی و مستمر عملیات روانی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در این برهه حساس پس از شکست فتنه ۸۸ از دیگر نکاتی است که ضرورت این مساله را دوچندان می‌کند. چرا که پس از ناکامی دشمنان داخلی و خارجی از آشوب‌های خیابانی و ادامه کار ویژه اغتشاش در سطح خیابان‌ها در سال گذشته، فضای جولان و اردو کشی خود را تغییر داده و در راستای فعالیت‌های ایران‌ستیزانه خود با استفاده از راهبرد عملیات روانی و هجمه‌های تبلیغی به ادامه دشمنی‌های خود در فضای رسانه و سایبر به‌منظور تشویش در افکار عمومی علیه انقلاب اسلامی می‌پردازند. لذا درک صحیح از اصول این نبرد ناهمگون دشمن از اولویت‌های دفاعی و ساز وکار اساسی در مهندسی جنگ نرم قلمداد می‌گردد و ضرورت نقد و بررسی و پرداختن به این مساله از هر زمان دیگری برای آحاد جامعه و افکار عمومی بویژه تصمیم سازان و تصمیم‌گیران کشور بیش از پیش مطرح می‌شود.

علی قاسمی



همچنین مشاهده کنید