چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دی كاپریو و دیمون ۲روی یك سكه


دی كاپریو و دیمون ۲روی یك سكه

دی كاپریو و دیمون نقش دو پلیس را با دو كاركرد كاملاً متفاوت ایفا می كنند دی كاپریو ایفاگر نقش كارمندی تازه استخدام شده است كه به عنوان پلیس مخفی «بیلی كاستیگان» به حوزه جنایتكاران به رهبری فرانك كاستلو جك نیكلسون فرستاده می شود

«لئوناردو دی كاپریو» و «مت دیمون» هم اكنون فیلم اكشن و گانگستری «مردگان» به كارگردانی «مارتین اسكورسیزی» را بر پرده سینماهای آمریكا دارند . در كنار آنها «مارك والبرگ» و «جك نیكلسون» نیز به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم نسخه بازسازی شده فیلم هنگ كنگی كلاسیك و جنایی «اعمال شیطان صفت» (۲۰۰۰) محسوب می شود . «مردگان» تصویری از جنایت برنامه ریزی شده ای در جنوب بوستون است .

دی كاپریو و دیمون نقش دو پلیس را با دو كاركرد كاملاً متفاوت ایفا می كنند. دی كاپریو ایفاگر نقش كارمندی تازه استخدام شده است كه به عنوان پلیس مخفی «بیلی كاستیگان» به حوزه جنایتكاران به رهبری فرانك كاستلو (جك نیكلسون) فرستاده می شود و در مقابل وی مت دیمون پلیس «كلین سالیوان» است كه برای كاستلو داخل دستگاه جنایی سازمان دهی شده پلیسی فعالیت می كند. در واقع شما بازی خطرناك كاستیگان و سالیوان را مشاهده می كنید. «مردگان » بعد از دو فیلم «دار و دسته های نیویوركی» (۲۰۰۲) و «خلبان» (۲۰۰۴) سومین همكاری دی كاپریو با اسكورسیزی به شمار می رود. براد پیت بخشی از تهیه فیلم «مردگان» را به عهده گرفته است . مت دیمون و لئوناردو دی كاپریو به بهانه همكاری شان با مارتین اسكورسیزی و جك نیلكسون در مصاحبه ای شركت كرده اند كه در پی می خوانید:

*همكاری شما چگونه آغاز شد؟

ـ مت دیمون: برادپیت، لئوناردو دی كاپریو و من به عنوان سه دوست واقعی همكاری می كردیم . برای نخستین بار من خبر ساخت فیلم اسكورسیزی را از براد پیت شنیدم. وی گفت اسكورسیزی قصد ساخت فیلمی درباره بوستون دارد. بدین ترتیب براد پیت با كمپانی خود در تهیه این فیلم شركت كرد. من پس از ملاقات با اسكورسیزی متن فیلمنامه را مطالعه كرده و به آن علاقه مند شدم و موافقت خود را برای ایفای نقش در این فیلم اعلام كردم.

دی كاپریو: من به هیچ وجه گفت وگوی شخصی با براد پیت نداشتم. هنگام ملاقات بااسكورسیزی متن فیلمنامه به دستم رسید. ما به بحث جوانب مختلف فیلمنامه پرداختیم. البته روان بودن متن كار ما را آسان كرده بود.

● از ایفای این كاراكترها چه احساسی دارید؟

▪ دیمون: به نظر من نكته قابل توجه این است كه در فیلمی با این بودجه اندك كاراكترهایی با جذابیت بالا به تصویر كشیده شده است ؛ همان طور كه در فیلم هایی با بودجه های كلان كاراكترهایی با جذابیت كم وجود دارد. همه بازیگران فیلم «مردگان» با شاخصه های جالب و شگفت انگیزی در نقش های خود روبه رو شده اند. بازیگران هر روز در این كار به نكته ای تازه در نقش خود پی می بردند و اشتیاق آنها در طول كار بیشتر می شد، مسأله ای كه بر اعتبار ویلیام موناهان به عنوان فیلمنامه نویس می افزاید. من از اینكه كاراكتر كلین سالیوان را داشتم احساس خرسندی كرده و تا حدی با نقش عجین شده ام كه حتی قادر نیستم ایفای نقش مقابل را در ذهن خود تجسم كنم.

▪ دی كاپریو: من صد در صد با مت دیمون موافقم این دو كاراكتر از جهات مختلف مانند دو روی یك سكه هستند. اگرچه (بیلی كاستیگان و كلین سالیوان) از پشت زمینه هایی متفاوت برخوردارند ، اما در هموار نمودن مسیر ساخت كاراكترهای دیگر، نقش بسزایی داشتند.

● چگونه خود را برای ایفای نقش ها آماده كردید؟

▪ دی كاپریو:با مشاهده سایر فیلم های مارتین اسكورسیزی؛ من با این شكل از خشونت (موجود در فیلم مردگان) بیگانه بودم. اما هنر بازیگر تطابق با این گونه های متفاوت است. من پیش از این در بوستون زندگی نكرده بودم و یكی از دوستانم در لس آنجلس اطلاعات لازم را در مورد بوستون و مردمش در اختیارم گذاشت و به تدریج با خرده فرهنگ های این منطقه و مردمی كه در اواخر دهه هشتاد زندگی می كردند، آشنا شدم. ملاقات شخصیت های واقعی داستان فیلم برای ما مهم و در عین حال غیرممكن بود. من با مطالعه تعدادی كتاب با طرز فكر آنها آشنایی پیدا كرده اما تنها توانستم تصویر تعداد كمی از شخصیت های داستان را در ذهنم تجسم كنم. بدین ترتیب شخصی به نام تام دافی اطلاعات مفیدی را در روند ساخت فیلم در مورد تاریخچه جنوب بوستون به صورت تكنیكی به ما ارائه كرد. البته پلیس نیز نصیحت های ارزشمند خود را از ما دریغ نكرد.

▪ دیمون: اگر شما فیلم جنایی و اكشن «راه سخت»(۱۹۹۱) را با نقش آفرینی مایكل جی فوكس مشاهده كرده باشید، به شباهت نقش من با نقش او پی می برید. همان طور كه دی كاپریو گفت تام دافی منبع اطلاعاتی با ارزشی بود و من به علت اینكه اهل بوستن هستم از دانسته های وی استفاده كافی را بردم. آشنایی هایم با بوستون من را از فرا گرفتن لهجه مردم آن و سپری كردن زمان طولانی با آنها بی نیاز كرد بدین ترتیب من بدون تأمل، تحقیق در مورد خرده فرهنگ پلیس ایالتی را آغاز نمودم. یكی از فواید آشنایی من با این محیط این بود كه هنگام هجوم در آن خانه قدیمی، اطمینان داشتم هیچ خطری تهدیدم نمی كند. علاوه بر این استفاده اسكورسیزی از مردم واقعی، درك بهتر شخصیت های داستان را برای بازیگران این نقشها آسان می نمود. در واقع هدف ما این بود كه حتی الامكان بازی قابل باوری داشته باشیم.

● آیا شما پیش از این با فیلم هنگ كنگی جنایی «اعمال شیطان صفت» كه فیلم «مردگان» نسخه جدید آن به شمار می رود ، آشنایی داشتید؟

▪ دی كاپریو: ما همگی «اعمال شیطان صفت» را مشاهده كرده و از آن لذت بردیم.از آنجا كه «مردگان» نسخه جدید آن فیلم است سعی ما این بود كه تا آنجا كه ممكن است به فضای داستانی آن نزدیك نشویم. اگرچه ساختار واسكلت داستان در «مردگان» مشابه «اعمال شیطان صفت» است اما فیلم «مردگان» برخلاف آن فیلم هنگ كنگی با مردم ایرلندی ـ آمریكایی بوستون سروكار دارد. بنابراین فضای دو فیلم كاملاً متفاوت است و ما باید عناصر داستانی آن فیلم را فراموش كرده و فیلمی نو خلق می كردیم.

ـ دیمون: به نظر من «اعمال شیطان صفت» فیلمی فوق العاده بود و من به بازیگران هنگ كنگی آن علاقه مند شدم، اما فرهنگ این دو فیلم به علت دو شهر متفاوت ، كاملاً با یكدیگر تفاوت دارد. اضافه بر این جهانی كه «موناهان» در فیلمنامه اش خلق كرد، چهره ای منحصر به فرد از بوستون واقعی بود.

● نقش آفرینی جك نیكلسون را چگونه دیدید؟

▪ دیمون: من از میزان تحقیقات وی در مورد نقش اش (فرانك كاستلو) و اینكه چقدر آن را درك كرده بود، اطلاعی ندارم، اما آنچه ما شاهد بودیم، نمایش واقعی و قابل باور از شخصیت یك گانگستر بود.

▪ دی كاپریو : معمولاً یك جنایتكار شخصیتی است كه توجه اكثر مخاطبان فیلم ها را به خود جلب می كند و جك نیكلسون از آن ، نقشی غیرمنتظره ارائه كرد. ما با اشتیاق فراوان در كنار یكدیگر به ایفای نقش می پرداختیم، لحظاتی كه هرگز فراموش نخواهم كرد.

● همكاری با مارتین اسكورسیزی چگونه بود؟ كارگردانی كه شما را به حضور در این فیلم ترغیب كرد.

▪ دی كاپریو: من از سالها پیش بیننده آثار اسكورسیزی بودم. در مورد همكاری ام با وی باید به «دار و دسته های نیویوركی» در سال ۲۰۰۰ اشاره كنم كه فرصت مناسبی به دست آورده بودم. علت لحظات شیرینی كه ما با یكدیگر داشتیم، سلیقه های مشابه در مورد فیلم هایی بود كه به آنها علاقه مند بودیم. وی دید مرا در زمینه سینما و تاریخچه اش وسعت بخشید . در حقیقت من به او به عنوان یك مربی می نگرم.

منبع:www.movieweb.com



همچنین مشاهده کنید