پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا

مـجری ویترین رسانه است


مـجری ویترین رسانه است

در هر برنامه رادیویی و تلویزیونی افراد مختلفی با حوزه های کاری و وظایف تعریف شده ای حضور دارند یکی کارگردان است, یکی تهیه کننده, یکی صدابردار, یکی متن می نویسد و یکی هم وظیفه اش برقراری ارتباط با مخاطب است

در هر برنامه رادیویی و تلویزیونی افراد مختلفی با حوزه‌های کاری و وظایف تعریف شده‌ای حضور دارند؛ یکی کارگردان است، یکی تهیه‌کننده، یکی صدابردار، یکی متن می‌نویسد و یکی هم وظیفه‌اش برقراری ارتباط با مخاطب است.

شیوه برقراری ارتباط او باید با اهداف برنامه، رسانه، موضوع برنامه و نیاز مخاطب همسو باشد. این فرد که از او به‌عنوان ویترین رسانه یاد می‌کنند مجری، گوینده یا کارشناس ـ مجری است که وظیفه اش برقراری ارتباط میان برنامه و رسانه با مخاطب است.

این فرد در برخی برنامه‌ها مجری گفته می‌شود، در برنامه‌های خبری و اطلاع‌رسانی، گوینده و در برنامه‌های گفت‌وگو محور، کارشناس ـ مجری است.

کارشناس ـ مجری کسی است که بر موضوع برنامه اشراف کامل دارد، با مهمانان درباره موضوع مطرح شده بحث می‌کند و وظیفه اصلی او در برنامه برقراری دیالوگ آن هم از نوع تخصصی‌اش است. نمونه بارز این نوع برنامه‌ها «گفت‌وگوی ویژه خبری» با اجرای مرتضی حیدری یا برنامه این شب‌ها با اجرای علی درستکار است.

گوینده سکان اجرای برنامه‌ را به عهده دارد، اما کار او مبتنی بر متن است. اگرچه گاهی هم مقتضیات برنامه او را ناگزیر می‌کند بداهه‌گویی بکند، ولی او اغلب آنچه را برایش نوشته‌اند می‌خواند. بخش‌های خبری و گویندگان آنها مصداق‌های این گروه هستند.

اما مجری کسی است که گاهی متوسل به متن از پیش نوشته شده می‌شود، گاهی بداهه حرف می‌زند، گاهی مهمان دارد و با مهمانش گفت‌وگو می‌کند، گاهی هم باید مخاطب را هدف قرار بدهد و با او یک تنه طوری سخن بگوید که جذبش کند. در ساختار برنامه‌سازی، برنامه‌ای را که او اجرا می‌کند ترکیبی می‌نامند. برای این شیوه هم می‌توان برنامه در حال پخش «راه شب» در شبکه تهران را مثال زد.

طبیعی است تلویزیون نمی‌تواند همه ساعت‌های خود را با برنامه‌های نمایشی پر کند. چون نه امکانش را دارد و نه مخاطب این شیوه را می‌پسندد. پس باید ساعاتی از کنداکتور خود را به برنامه‌هایی اختصاص بدهد که غیرنمایشی هستند.

برنامه‌های غیرنمایشی ساختارهای متعددی دارند، مثلا مستندها و مسابقه‌ها در این گروه جای می‌گیرند، اما شاید مهم‌ترین آنها برنامه‌های ترکیبی، خبری و تخصصی است که اتفاقا هر سه نوع ساعت‌های قابل توجهی از کنداکتور پخش شبکه‌های سیما را به خود اختصاص داده‌اند.

این برنامه‌ها موضوع و اهداف تعیین شده دارند. یک برنامه ممکن است درباره کنکور باشد. برنامه‌ای خانواده محور است، برنامه‌ای دیگر سرگرمی و تفریحی است و برنامه‌ای هم عنوان مجله هنری یا ادبی را برای خود انتخاب کرده است. پای ثابت همه این برنامه‌ها یک مجری است، کسی که وظیفه‌اش حرف زدن است.

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم چالش بزرگ بیشتر این برنامه‌ها انتخاب مجری مناسب است. کسی که هم موضوع و هدف برنامه را درک کند، هم توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را داشته باشد.

بهترین و کامل‌ترین طرح‌های برنامه‌ها اگر ویترین مناسبی نداشته باشند یعنی نتوانند مجری خوبی انتخاب کنند، ناموفق خواهند شد؛ چون همه تلاش، ایده و فکر گروه برنامه‌ساز در شیوه اجرای مجری نمود پیدا می‌کند و هم از این روست که اجرای برنامه و مجری‌های تلویزیونی اهمیت زیادی دارند.

این‌که یک مجری خوب چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان از یک فرد مستعد برای کار اجرا ستاره‌ای تلویزیونی ساخت، موضوع پرونده‌ای است که پیش‌رو دارید.