پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

علت مظلوم بودن و مهجور شدن قرآن, در میان مسلمانان و اندیشمندان جهان


علت مظلوم بودن و مهجور شدن قرآن, در میان مسلمانان و اندیشمندان جهان

در گذشته چون قرآن در مکتب خانه های ایران محور دروس و شاخص سطح تحصیلات دانش آموزان و نخبگان قرار داده می شد و

چکیده:

در گذشته چون قرآن در مکتب خانه های ایران محور دروس و شاخص سطح تحصیلات دانش آموزان و نخبگان قرار داده می شد و با تشکیل یک مثلث ۳ ضلعی در همجواری با مساجد و حوزه های علمیه، تربیت رجال علمی و اجرایی کشور به گونه ای طراحی می گردید که اداره جامعه در جوار قرآن آراسته گردیده تا آیات قرآن در امور اجرایی کشور سهم ویژه خود را داشته، و آیات کلام وحی در جوانب مختلف شاخص قرار گیرد که حاصل این نوع تعامل با قرآن کریم عامل تربیت شخصیت های صاحب نام ایران در جهان گردید، و لکن به دلیل حاکمیت پادشاهان، حاکم بودن قرآن مانع از دنیا طلبی بی و حد وحصر آنان می گردید، خصوصا سفرهای خارجی برخی از آنها بر این احساس ضد قرآنی می افزود و درمقایسه خودشان با حاکمان دیگر دول حس حقارت و کم آوردن را با مهجور کردن آیات قرآن حکیم چارجویی می نمودند، به جای اینکه از قرآن قدرت برتر را طلب نموده و آن کشورها را تابع خود قرار بدهند، آب خود را داده و سراب می اندوختند، حال سوال در اینجا است که چه شد هجر سرمایه عزت دو سرای مثلث علمی در ایران عزیز، در مدت ۳۷ انقلاب اسلامی هم به نوعی استمرار یافت یا اقدام به حضور نمادین قرآن کریم گردید. از زمان قریب به۱۷۰سال پیش که پای معلمان نروژی در ایران با تشکیل دار الفنون باز گردید آن مثلث ۳ ضلعی بازوی چپ و راست خود را از دست داد بدین معنی که تفکیک علم و سیاست از دین در مسیحیت و مستقل شدن مدارس و مراکز علمی از کلیسا به دلیل تحریف کتاب آسمانی انجیل و تورات و یک بعدی شدن دین حضرت میسح و گریز مردم از پیامدهای آن در جامعه غربی با توطئه ای خاموش در ایران نفوذ نمود، با توجه به اینکه قرآن معجزه جاوید پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله وسلم) محسوب می شود و تا به حال قدرتی بر تحریف آن یافت نشده است، به نوعی آن هجر کتاب آسمانی تحریف شده در غرب در جوار کتاب آسمانی قرآن و محافظ دیگر کتب الهی قرار گرفت و همان سّم مهلک تفکیک، در کشور ایران هم تزریق گردید و تا آنجا پیش رفت که فارغ التحصیلان یک ضلعی مدارس و مراکز علمی و فرهنگی برای آغاز درس و یا کار و سخنرانی خود، از به زبان آوردن آیه شریفه «بسم الله الرحمن الرحیم» خجالت زده گردیده و با ترجمه فارسی و گاهی با اصطلاح مشابه سازی شده و یا با حذف نام خداوند متعال، در میان مردم حضور خود را اعلام می نمودند. در مدت ۳۷ از عمر با برکت انقلاب اسلامی چرا باید خروجی های مدارس و یا مراکز علمی و فرهنگی کشور به گونه ای باشد که از قرائت صحیح کتاب الله عزیز محروم بوده و این محرومیت را در فعالیت های روزمره و نوع سبک زندگی و تعامل با دوست و دشمن در داخل و خارج به نمایش گذارده و حالت شکننده انفعالی و پیامدهای تلخ آنرا تجریه گردد، و برای چارجویی و درمان آن نسخه ناکار آمد بودن دین، و فرار از دستورات خالق و یا انکار خداوند را تجویز نمایند.

متن:

بدیهی است درمان تمام دردهای سرگردان یا اکثر قریب به اتفاقی که در ۳۷ سال عمر نورانی انقلاب اسلامی ایران مشاهده می گردد، از طریق آیات قرآن حکیم درمان شود،چرا که نجات زندگی شهروندان و مسلمانان خصوصا مسئولین اگر در قرآن چارجویی گردد، کتاب آسمانی وعده نجات داده و قرموده هیچ تر و خشکی از زندگی شما نیست، مگر اینکه قرآن برای مدیریت آن برنامه برتر دارد.یکی از دلائل مهجور شدن کلام الله حکیم در زندگی انسانها نا کارآمدی و تک بعدی شدن زندگی آنان می باشد چرا که قرآن می فرماید ما شما را از مادرنتان در حال جهل متولد نمودیم، یعنی برای عالم شدن مانند متولد گردیدن نیاز به دستورات خالق دارید. انسان چگونه بدون مراجعه به قرآن دردهای ظاهر و باطن خود را درمان نموده که رضایتی برای زندگی دو بعدی در آن هویدا شده باشد و حال مردم امروز بخواهند آنرا استمرار ببخشند، یکی از صادرات انقلاب اسلامی برای جهانیان و هم چنین اثبات حقانیت خودش، درمان دردهای لاعلاج بشریت از آیات قرآن کریم می باشد، و الا در کشورهای مسلمان از قرآن به روشهایی پذیرایی می شود که دشمنان ظاهری و باطنی قرآن با آنها هم سازی و همگامی دارند. کتاب درونی بشر به فرمان لسان وحی می باشد که نیاز است هر دردی را با آیات شاخص همان درد مطالعه و پژوهش نمود، و برای مردم تبیین و تشریح کرد.

سوره فرقان آیه۳۰به ما این اجازه را می دهد که با توجه به نوع بی اعتنایی و بی توجهی به کلام الله مجید، راز و رمز سلطه شیاطین و شکست در زندگی هر شهروند مسلمان را بدست آوریم.

«وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»-۳۰فرقان

ترجمه:

و(در آن روز) فرستاده خدا گوید: ای پروردگار من، همانا قوم من (امت من از زمان بعثت تا آخر دنیا) این قرآن را متروک گذاشتند (و از درک معارف و عمل به آن اعراض نمودند)

« کلمه هجر» در جایی‏ به کار می‏رود که میان انسان و آن چیز رابطه باشد، از تعریف لغت در می باییم که قرآن با تمام بخش های زندگی مسلمانان در ارتباط بوده و نیاز است برای این ارتباط مراحل ۳ گانه ذیل در نظر گرفته شود:

الف- آشنایی ظاهری با قرآن کریم از قرآن

ب- آشنایی با فرمایشات مفسران معصوم و منتخب خالق حکیم

ج- آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن عظیم بصورت موضوعی

(کلمه اتّخذوا) می رساند انتقاد از کسانی‏ است که آگاهانه قرآن را کنار گذارده و با قرآن ارتباط غیر استاندارد بر قرار نموده اند که همان کلمه هجر فطری را می رساند که بشر میان خود و فطرتش حجاب های رنگی از دنیا بر پا می کند، حتی در برنامه هایی که از قرآن کریم در زندگی خویش دارد. برخی مسلمانان با حمل آرم قرآن گرایی گرایش به کتاب کلام الله وحی را مهجور نموده و با این عمل نا مبارک شیطان را مدیر برنامه ریزی باطنی خود قرار داده اند. برای ارتباط با سخنان خالق یکتا نیاز است از قرآن کریم اذن داشته باشیم، چنانکه خود می فرماید بدن طهارت به قرآن نزدیک نشوید چرا که آیات وحی در ظرف آلوده فرود نمی آید.حال می توان برخی فعالیت های قرآنی در ایران و سایر کشورهای اسلامی را با شاخص طهارت محک زده و بیان نمود که برنامه های قرآنی چون میوه شیرین و شاداب کننده طهارت را ندارند به دلیل آن است که در طائفه مهجورین قرآن قرار می گیرند. قرآن در آیات وحی یک شاخص برای مهجور کنندگان ارائه داده است که خسارت مهجورین را افزایش داده و شفای مقبولین و محبوبین خویش را تأمین می نماید، با این شاخص کدام برنامه قرآنی در کشور بعد از انقلاب اسلامی در گروه نخست و کدامیک در گروه دوم باید جاسازی شوند.

امام رضا (علیه السلام) فرمود: دلیل آن که در نماز، قرآن می‏خوانیم آن است که قرآن از مهجوریّت

خارج شود.

از این نظر امام معصوم علیهم السلام بدست می آید که نماز به نوعی، تذکار کلام وحی بوده و نیاز دارد در همین سطح تذکراتی برای دفع و رفع معضلات و مشکلات کشور طراحی و تأمین گردد. در برنامه های قرآنی مدارس و مراکز علمی و فرهنگی و دانشگاهها و حوزه های علمیه نیاز است پروژه هایی اداره گردد که در ۴ مرحله مهجوریت قرآن به مشاهده عموم گذارده گردد.

الف- مصادیق مهجور کردن قرآن در هر عصری چیست؟

ب- چرا قرآن را مهجور می کنیم؟

ج- چگونه عبادت شیطان با مهجورین قرآن در ارتباط است؟

د- چرا کفار و مشرکین بر مهجورین قرآن مسلط می شوند؟

نیاز است از بزرگان خود درسهایی را داشته باشیم که قرآن را در دوران نوجوانی و جوانی در سبد تعلیم و تعلم قرار داده تا رجال کشوری و لشکری در اداره جامعه نیاز به واردات علوم انسانی از غرب نیوده بلکه برای صادرات آن دست برتری داشته و انسانهای عطشان جهان را به سفره نورانی علوم وحی میهمان کنند. از زندگی نامه بزرگانی مانند ملاصدرا و فیض کاشانی ها عبرت ها و درسهایی به امانت گذاره شده است که در پایان عمر، داروی دردهای ظاهر و باطن خود را در اقیانوس بیکران قرآن یافته اند، چراکه آن بزرگان در عصر محدودیت ها و ممنوعیت ها عمر خویش را سپری نمودند، و در نعمت نظام مقدس اسلامی نباید تجریه آن تربیت یافتگان انوار قرآن کریم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی مجددا تجربه گردیده و یا به شیوه ای استمرار یافته و مهجورانه با قرآن تعامل داشته باشیم که در دروان بازنشستگی و لحظه های ۹۰ عمر از آیات وحی استقبال نماییم و سپس به دلیل فاصله زیاد از آیات وحی، فقط انگشت حسرت گزیده و گذشته خویش را ملامت نماییم و شعارمان چنین باشد که چرا دقایقی از عمر خود را برای اندیشه کردن در باره آیه ۳۰ فرقان نگذارده و برای مدیریت فرزندان عاجز و ناتوان مانده و از ارشاد قرآن مبنی بر حفظ خود و اهل خویش از آتش دوزخ محروم شده، و همّ وغمّ خود را برای گلاس دروس فنی و تخصصی و زرق و برق ظاهری و عوام پسند آن قرار داده، و قرآن را برای حاشیه تحصیل فرزندان و زندگی خود تعریف نماییم، و کتاب زندگی را برا ی مجالس ترحیم و مساجد و مسابقات صوت و لحن و حفظ الفاظ و سپر از حوادث اختصاص دهیم.

در روایات آمده است: هرروز پنجاه آیه از قرآن را بخوانید و هدف شما رسیدن به آخر سوره

نباشد، آرام بخوانید و دل و جان خود را با تلاوت قرآن تکان داده و بیدارنمایید، و هرگاه فتنه ها همچون شب تاریک به شما هجوم آوردند، به قرآن پناه برید که این نسخه آسمانی برای دردمندان و بیماریهای امروز بسیار شفابخش می باشد. آیا دست های آراسته به کتاب الهی در شبهای قدر و یا برنامه قرائت آن در مساجد بعد از فریضه و یا مسابقات صوت و لحن جهانی و مانند آن، یعنی همان تعاملی که مفسران معصوم منتخب حضرت حق تعالی از ما طلب نموده اند، یا سبک های ارتباط ما با قرآن کریم با شکایت مهجور شدن قرآن برخورد می نماید، اگر صورت اول شامل حال ما بشود پس چرا مددی و نصرتی از قرآن شافی برای معضلات و مشکلات متعدد اجتماعی برای ما نمی رسد، و اگر صورت دوم شامل حالمان می گردد نیاز است همانگونه که در عرصه های ۸ سال دفاع مقدس حماسه ها آفریده شد و می شود در این مهم هم نخبگان و دلسوزان قرآن آستین خویش را بالا زده و به شکایت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم) قبل از قیام قیامت پاسخی مطلوب یدهند. تا معلوم گردد قرآن برای کسب و قبضه قدرت و نفوذ در مردم نازل گردید و صرف اعتقاد مردم به آن سعادت آنان را تأمین می نماید و یا قرآن برای اصلاح درون و برون بشر و تشکیل جامعه انسانی بر قلب پیامبر خاتم فرود آمده است؟

ادامه دارد.

حسین درودی



همچنین مشاهده کنید