پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ما به استراتژی تبلیغ نیازمندیم


ما به استراتژی تبلیغ نیازمندیم

تاثیر تبلیغات بر افكار عمومی , ریشه تاریخی دارد و این بحث مربوط به یك موضوع خاص نمی شود, همیشه تبلیغ پل ارتباطی بین افكار عمومی و اذهان افراد خاصی بوده است البته برای ایجاد این پل ارتباطی روش های ویژه یی نیز لازم است

هر آوایی‌ كه‌ در این‌ جهان‌ طنین‌انداز می‌شود یا هر نقشی‌ كه‌ به‌ نگارش‌ در می‌آید، پیامی‌ نهفته‌ در خود دارد.

عرضه‌ افكار و محصولات‌ امری‌ است‌ كه‌ در روزگار كنونی‌، پذیرفته‌ شده‌ و در كشور ما نیز مساله‌یی‌ تقریبا آشنا است‌.

سالهاست‌ كه‌ عرصه‌ تبلیغات‌ در شناساندن‌ پدیده‌ها به‌ دیگران‌، جایگاهی‌ ویژه‌ دارد. به‌ همین‌ دلیل‌ پرداختن‌ به‌ نقش‌ تبلیغات‌ بر روی‌ افكار عمومی‌ بسیار مهم‌ است‌، زیرا بسیاری‌ از اذهان‌ در هنگام‌ تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌ تحت‌ تاثیر تبلیغات‌ قرار می‌گیرند و بطور ناخواسته‌ به‌ مسیر تبلیغات‌ هدایت‌ می‌شوند. چه‌ بسا تحولات‌ بزرگ‌ در تاریخ‌ بشریت‌ بوده‌ است‌ كه‌ بخاطر تبلیغات‌ پدیدار شده‌اند یا پنهان‌ مانده‌اند.

اما عرصه‌ تبلیغات‌ جنبه‌ دیگری‌ نیز دارد و آن‌ بخش‌ تئوریك‌ و تغذیه‌كننده‌ آن‌ است‌. آنگونه‌ كه‌ بیژن‌ شهبازخانی‌ نماینده‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ معتقد است‌: «شعارهای‌ تبلیغاتی‌ اگر در عقبه‌ آنها رفتار عملی‌ نباشد، عمر كوتاهی‌ خواهند داشت‌». با توجه‌ به‌ این‌ موضوع‌ می‌توان‌ چنین‌ انگاشت‌ كه‌ برخی‌ از شعارهای‌ تبلیغی‌، صرفا در مقاطعی‌ خاص‌ بر زبان‌ گویندگان‌ جاری‌ می‌شوند. «چنین‌ گفتارهای‌ تبلیغی‌ كه‌ پشتوانه‌ عملی‌ ندارند، معمولا عمرشان‌ بسیار كم‌ است‌».

باید توجه‌ داشت‌ كه‌ گاهی‌ همین‌ تبلیغات‌ ظاهری‌ نیز می‌تواند منشا آثار منفی‌ در جامعه‌ باشد زیرا ممكن‌ است‌ بسیاری‌ از مردم‌ شیفته‌ ظواهر كلام‌ها یا رفتارهای‌ تبلیغاتی‌ شده‌ و به‌ مسائل‌ پشت‌ پرده‌ این‌ نوع‌ تبلیغات‌ دقت‌ كافی‌ نكنند و بدین‌ طریق‌ گرفتار خواسته‌ مبلغان‌ شوند.

شهبازخانی‌ در این‌ باره‌ می‌گوید: «در میان‌ مدت‌، مردم‌ تفاوت‌ شعارهای‌ تبلیغاتی‌ و شعارهای‌ عملی‌ را متوجه‌ می‌شوند. در حقیقت‌ با گذشت‌ زمان‌، افكار عمومی‌ صرفا با سخن‌ و حرف‌ اقناع‌ نمی‌شود و مردم‌ پس‌ از مدتی‌ به‌ دنبال‌ عملكرد و بازتاب‌ بیرونی‌ وعده‌ها هستند. تبلیغاتی‌ كه‌ فقط‌ احساسی‌ هستند و برای‌ آنها بازه‌ زمانی‌ گذاشته‌ نمی‌شود، بطور قطع‌ جنبه‌ ظاهری‌ دارند، زیرا اگر مدت‌ زمان‌ خاصی‌ برای‌ آنها منظور شود، مردم‌ پیگیر عملی‌ شدن‌، آنها خواهند شد.

از سوی‌ دیگر مسعود ده‌نمكی‌ سردبیر نشریه‌ صبح‌ دوكوهه‌ معتقد است‌: «تاثیر تبلیغات‌ بر افكار عمومی‌، ریشه‌ تاریخی‌ دارد و این‌ بحث‌ مربوط‌ به‌ یك‌ موضوع‌ خاص‌ نمی‌شود»، همیشه‌ تبلیغ‌ پل‌ ارتباطی‌ بین‌ افكار عمومی‌ و اذهان‌ افراد خاصی‌ بوده‌ است‌. البته‌ برای‌ ایجاد این‌ پل‌ ارتباطی‌ روش‌های‌ ویژه‌یی‌ نیز لازم‌ است‌.

این‌ فعال‌ سیاسی‌ در ادامه‌ می‌افزاید: «در دین‌ اسلام‌ نیز روش‌هایی‌ مانند صداقت‌ در گفتار و... مشاهده‌ می‌شود». متاسفانه‌ غربی‌ها بیشترین‌ برداشت‌ را از تعالیم‌ دینی‌ ما دارند، چرا كه‌ آنها به‌ تبلیغات‌ به‌ عنوان‌ یك‌ استراتژی‌ نگاه‌ می‌كنند. به‌ عنوان‌ نمونه‌ در جنگ‌ خلیج‌ فارس‌، ابتدا شبكه‌های‌ خبری‌ وارد میدان‌ شدند سپس‌ تانك‌ها و تسلیحات‌ نظامی‌ كار خود را شروع‌ كردند.

ده‌نمكی‌ همچنین‌ بیان‌ می‌كند: «ما نباید از قضیه‌ افكار عمومی‌ و تبلیغات‌ غافل‌ شویم‌. نباید كمیت‌ نیروها و اینكه‌ قدرت‌ تبلیغاتی‌ آنها بیشتر از ماست‌ مایه‌ دلسردی‌ و كم‌كاری‌مان‌ شود.»

عرصه‌ فرهنگی‌ باید به‌ عناصر فرهنگی‌ سپرده‌ شود تا مقوله‌ افكار عمومی‌ نیز به‌ تبع‌ آن‌ جدی‌ انگاشته‌ شود.

آرمین‌ سلیمانی‌



همچنین مشاهده کنید