شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هشتمین نسل شورولت


هشتمین نسل شورولت

سال ۱۳۴۲ خورشیدی برای اولین بار اصطلاح مالیبو (Malibu) در کنار نام شورولت قرار گرفت تا تداعی‌کننده خانواده جدیدی از خودروهای این کمپانی بزرگ باشد.
مدل اولیه ۱۳ سال نبض بازار را در …

سال ۱۳۴۲ خورشیدی برای اولین بار اصطلاح مالیبو (Malibu) در کنار نام شورولت قرار گرفت تا تداعی‌کننده خانواده جدیدی از خودروهای این کمپانی بزرگ باشد.

مدل اولیه ۱۳ سال نبض بازار را در دست داشت تا این که شورولت، مدل جدیدی از آن را طراحی کرد. مالیبو ۲۰۱۳ هشتمین نسل از این خانواده شورولت است که امسال روانه بـازار خواهد شد.

این مدل اولین سدان با اندازه متوسط است که از همین الان بازاریابی برای فروش آن در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا آغاز شده است.

مدل مالیبو اکو (Malibu ECO) مجهز به یک مـوتور ۲.۴ لیتری و سیستم هیبریدی eAssist است. شرکت سـازنده این خودرو اعلام کرد که در ماه‌های آینده مدل‌هایی مجهز به موتورهای ۲.۵ لیتری و دو لیتری توربوشارژ را نیز عرضـه خواهد کرد.

تمامـی موتورهـای فــوق‌الذکر چهار سیلندر هستند و در ترکیب با نسل جدیدی از سیستم انتقال قدرت ۶ دنده سرعت، شتاب و نرمی فراوانی را نوید می‌دهند.

مالیبواکو اولین مدل شــورولتی است که به سیستم هیبریدی eAssist مجهز است. این سیسـتم در طول فرآیند ترمزگیری می‌تواند تا ۱۵ کیلووات نیرو را بازیابی کند و برای شارژ باتری مورد استفاده قرار دهد.

در این سیستم همچنین در حالت توقــف خودکار (Auto – Stop) و تحت شرایط شتاب منفی خـاص برای ذخیره سوخت بیشتر، توزیع سوخت قطع خواهد شد.

واحد موتور ژنراتور، موتور خودرو را وارد حالت توقف کنترل شده می‌کند و وقتی ترمز خلاص می‌شود، آن را برای راه‌اندازی مجدد تنظیم خواهد کرد. به این ترتیب، قدرت موتور ۲.۴ لیـتری تا ۱۵ اسب بخار افزایش می‌یابد.

مالیبواکو سریع‌تر از مدل‌های قبلی عـمل خواهد کرد و به راننده این امکان را می‌دهد تا با تعویض هوشمند دنده‌ها میزان کارایی را بهینه کند.

سیستم eAssist می‌تواند خدمات بیشتری را نیز ارائه کند. هنگامی که روی یک شیـب ملایم با دنده خلاص حرکت می‌کنید یا در زمان شتاب منـفی، ترمزگیری خودکار می‌تواند جعبه‌دنده یا سیستم انتقال قدرت را در حالت دنده معکوس حفظ نماید، در نتیجه میزان ساییدگی ترمز کاهش خواهد یافت.

موتور از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است و دارای ویژگی‌هایی مانند موتور دومیل سوپاپ رو، تنظیم زمانی سوپاپ متغیر و تزریق یا سوخت‌پاش مستقیم (انژکتوری) است.

موتور ژنراتور القایی فشرده و با عملکرد بالا یک سیستم مایع ـ خنک است و معمولا روی موتور ۲.۴ لیتری Ecotec نصب می‌شود و از طریق یک سیستم محرک تسمه‌ای موتور اصلاحی باعث ایجاد کمک موتور و مولد برق می‌شود.

پک باتری مدل هیتاچی (Hitachi) لیتیم ـ یونی، حاوی ۳۲ پیل استوانه‌ای و سیستم‌های الکترونیکی توان​ داخل یک پک توان eAssist مجتمع‌سازی شده‌اند.

آنها در داخل یک محفظه بین صندلی و صندوق عقب قرار می‌گیرند که از طریق یک صندلی عقب تاشو چند تکه دسترسی به صنـدوق عقب را آسان می‌کند.

به این ترتیب ظرفیت بار تا اندازه‌ای کاهش یافته و به علاوه حدود ۳۰ کیلوگرم به وزن خودرو اضــافه شده است. یک پروانه الکتریکی پک توان را خنک خواهد کرد.

به واسطه بهبود آیرودینامیک، میزان مصـرف سوخت تا حد زیادی کاهش می‌یابد. یک سیستم پنجره کرکره‌ای فعال در داخل دریچه تحتانی تعبیه شده که به صـورت خودکار جریان هوا را از طریق ورودی تحتانی قطع می​کند.

این فرآیند باعث افزایش عملکرد جریان هوا از طریق هـدایت مجدد آن در جلو و پایین قسمت‌های جانبی خودرو می‌‌شود.

ورودی و خروجی هوا به میزان دما و سرعت رادیاتور بستگی دارد. پنجره کرکره‌ای زمانی که روی تپه رانندگی می‌کنید باز می‌شود و در سرعت‌های برون‌شهری، آنها بسته خواهند شد.

سایر ویژگی‌های آیرودینامیکی مانند دریچه فوقانی دومنفذی برای هدایت مجدد جریان هوا به سمت بالای کاپوت بسته می‌شود.

آینه‌های بغل و چراغ‌های عقب نیز برای ماکزیمم و حداکثرسازی بازده و کارایی طراحی شده‌اند. ۲۰۱۳ Malibu ECO با مجهز شدن به موتور ۲.۴ لیتری باعث کاهش مصرف سوخت در حدود ۱۲ درصد یا حتی بیشتر از آن می‌شود.

greencar

مترجم : نرگس عبداللهی



همچنین مشاهده کنید