چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

کفه سنگین ترازوی کره ای


کفه سنگین ترازوی کره ای

فیلم های هالیوودی در کره جنوبی, مقابل فیلم های این کشور حرفی برای گفتن ندارند

موفقیت مجموعه‌های تلویزیونی کره‌ای در ایران و دیگر کشورهای جهان باعث توجه عموم مردم و تماشاگران به این کارهای موفق شده است.

نمایش مجموعه هایی مثل «جواهری در قصر»، «جومونگ»، «امپراتوری بادها»، «دونگ یی» و «متشکرم» در شبکه های تلویزیون ایران و جهان، نام و چهره هنرمندان کره ای را به نام هایی آشنا تبدیل کرده است. این موضوع تماشاگران را مشتاق و پیگیر اخبار هنری و فعالیت های سینمایی و تلویزیونی کره جنوبی کرده است. توجه به مجموعه های تلویزیونی باعث توجه به فعالیت های سینمایی در این کشور کوچک هم شده است و مردم عادی علاقه مند هستند بدانند در سینما و تلویزیون این کشور چه می گذرد. همین مساله بهانه نشریه معتبر ورایتی و نویسنده آن شد تا نگاهی به وضع جدول گیشه نمایش سینماهای کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ بیندازد. این نویسنده به این نکته مهم اشاره می کند که یکی از دلایل موفقیت بالای مالی فیلم های کره ای، حضور چهره های سرشناس و محبوب مجموعه های تلویزیونی در این فیلم هاست. گزارش مفصل نشریه ورایتی را با هم بخوانیم.

جدول گیشه نمایش سینماهای کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ از یکسو شاهد یک رکوردشکنی تازه در زمینه فروش فیلم ها بود و از سوی دیگر، شکست سختی به صنعت سینمای هالیوود وارد کرد. در شرایطی که فیلم های هالیوودی صدرنشین جدول گیشه فروش سینماها در سینماهای سراسر جهان هستند، فیلم های کره ای ضربه سخت و سنگینی به محصولات هالیوودی وارد کرد. در حالی که کمپانی های بزرگ فیلمسازی هالیوود در سال های اخیر تلاش زیادی به خرج داده اند که بازار فیلم و نمایش کشور هند را در اختیار بگیرند، بازار فیلم کره جنوبی هم از تسلط فیلم های هالیوودی خارج شد. در بین کشورهای مختلف جهان، سه صنعت سینمای فرانسه، ژاپن و کره جنوبی از وضعیت خوبی در بازار داخلی برخوردار هستند.

معمولا هر سال محصولات سینمایی این کشورها رقابت خوبی با فیلم های هالیوودی کرده و سهم فروش خوبی را در جدول گیشه نمایش از آن خود می کنند. به طور معمول نیمی از فروش سالانه جدول گیشه نمایش سینماهای این کشورها، اختصاص به تولیدات بومی دارد. البته این رقم هر سال تفاوت می کند و گاهی اوقات کفه ترازوی فروش به نفع یکی از دو طرف سنگین تر می شود، اما در همه حال تحلیلگران اقتصادی سینما در این سه کشور، همیشه به این نکته اشاره می کنند تولیدات بومی، رقابت خوبی با محصولات پرسروصدا و پرخرج هالیوودی دارند.

ولی در سال گذشته میلادی وضعیت فروش فیلم ها در سینماهای کره جنوبی دچار یک دگرگونی بزرگ شد. این دگرگونی بزرگ که کفه ترازوی فروش را کاملا به نفع محصولات داخلی سنگین کرد، باعث تعجب و شگفتی اهل فن و تحلیلگران سینمایی شد. به گفته کارشناسان در سال ۲۰۱۳ فیلم های کره ای با محصولات هالیوودی رقابت نکردند، بلکه آنها را در هم کوبیدند و نشان دادند محصولات کره ای می توانند حرف اول و اصلی جدول گیشه نمایش را بزنند.

از ده فیلم اول جدول پرفروش های سال ۲۰۱۳ گیشه نمایش کره جنوبی، ۹ فیلم از تولیدات داخلی و فقط یک فیلم محصول آمریکا بود. منتقدان سینمایی با عنایت به این نکته از پیروزی شگرف و درخشان صنعت سینمای بومی اسم می برند و عقیده دارند هالیوود شکست مفتضحانه ای را تحمل کرده است. این شکست سخت در حالی نصیب هالیوود می شود که در سال ۲۰۱۳ تعداد زیادی فیلم پرسروصدای آمریکایی، همزمان با اکران عمومی شان در آمریکای شمالی در این کشور دور آسیایی هم به روی پرده سینماها رفتند.

«مرد آهنی ۳» فیلم پرسروصدای هالیوود که با فروشی بالای یک میلیارد دلار در کشورهای مختلف جهان لقب پرفروش ترین فیلم بین المللی سال ۲۰۱۳ را گرفت، در جدول گیشه نمایش سینماهای کره جنوبی در ردیف چهارم قرار گرفت. سومین قسمت مجموعه فیلم ابرقهرمانانه و کمیک استریپی مرد آهنی با فروشی حدود ۷۰۰ میلیون دلار در کشورهای مختلف جهان، توانست صدرنشین جدول گیشه نمایش سال ۲۰۱۳ اکثر کشورهای جهان شود. این فیلم فقط در دو کشور هند و کره جنوبی نتوانست چنین موفقیتی را از آن خود کند.

در حقیقت، استقبال تماشاگران داخلی کره از محصولات بومی بقدری خوب و بالا بود که هیچ فیلم آمریکایی نتوانست کرسی اول تا سوم جدول گیشه نمایش را به خود اختصاص دهد. منتقدان کره ای هم مثل بسیاری از منتقدان بین المللی، مرد آهنی ۳ را یک اکشن علمی ـ تخیلی بی محتوا و سطحی ارزیابی کرده اند که فاقد یک قصه جذاب و سرگرم کننده است و با بهره گیری از جلوه های ویژه کامپیوتری قصد دارد تماشاگران خود را سرگرم کند.

همین منتقدان به این نکته اشاره می کنند که تماشاگران کره ای از طیف وسیعی از فیلم های بومی استقبال کرده اند و این مساله حکایت از آن می کند که برای آنها قصه گویی درست و جذاب، مهم تر از ژانر سینمایی است. با این حال، استقبال از محصولات ژانر اکشن مثل همیشه در کره جنوبی بیشتر بوده است و این مساله نشان می دهد تماشاگران سینما (که جوانان بخش اصلی و مهم آن را تشکیل می دهند) با فیلم های ژانر اکشن ارتباط بهتر و نزدیک تری برقرار می کنند، اما با وجود فروش خوب محصولات اکشن در جدول گیشه نمایش سال ۲۰۱۳ سینمای کره جنوبی، صدرنشین این جدول یک کار کمدی درام به نام «معجزه در سلول شماره ۷» است. این فیلم را هوانگ کیونگ لی کارگردانی کرده و ریو سیونگ ریونگ در آن در نقش اصلی بازی می کند.

این بازیگر در قصه فیلم نقش پدری به نام یونگ گو را بازی می کند که از بیماری روانی رنج می برد. او که متهم به قتل است دوران محکومیت خود را در زندان سر می کند، اما در سلول شماره ۷ زندان، هم بندهای او فقط آدم های زندانی نیستند. دو دختر کوچولوی یونگ گو هم همراه پدرشان در این سلول زندگی می کنند و در حال مراقبت از پدر بیمار خود هستند! در همین حال، زندانیان سلول ۷ یک ماموریت مهم دارند. آنها باید از این دو بچه مراقبت کنند و یک لحظه چشم از آنها بر ندارند. معجزه در سلول شماره ۷، اواخر ژانویه ۲۰۱۳ روی پرده سینماهای کره جنوبی رفت و در همان روزهای اول اکران عمومی نشان داد که قرار است تبدیل به پدیده سال سینمای این کشور (و کل تاریخ سینمای کره) شود.

Snowpiercer دومین فیلم پرفروش سال کره جنوبی که بیشتر یک محصول مشترک بین المللی به حساب می آید که به زبان انگلیسی هم ساخته شده است. قصه فیلم حال و هوایی عمومی و بین المللی دارد و در کنار تعدادی از بازیگران مطرح سینمای کره جنوبی، گروهی از بازیگران سرشناس بین المللی هم در نقش های اصلی آن بازی کرده اند. کریس ایوانز، کاپیتان آمریکایی مجموعه فیلم ابرقهرمانانه و کمیک استریپی «کاپیتان آمریکا»، نقش اصلی این درام اکشن علمی ـ تخیلی کره ای را به عهده دارد. تیلوا سونیتن، جان هارت، جامی بل و او هریس هم دیگر بازیگران انگلیسی زبان فیلم هستند، ولی ستاره Snowpiercer جون هوبونگ کارگردان آن است. او به خاطر ساخت فیلم هایی مثل «میزبان» و «مادر» (ماریو) شهرت بین المللی دارد. میزبان او قرار است به زبان انگلیسی و توسط صنعت سینمای هالیوود دوباره سازی شود. قصه فیلم تازه او در آینده ای نزدیک اتفاق می افتد و جهان را پس از گرم شدن سطح زمین به نمایش می گذارد. این مساله باعث مرگ اکثر مردم کره زمین شده است. بازماندگان این فاجعه که ملیت های متفاوتی دارند، در یک قطار در حال حرکت دور هم جمع شده اند.

سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۳ سینماهای کره، یک درام اکشن پررمز و راز تاریخی به نام «چهره خوان» است. هنرمندان کره ای علاقه خاصی به تولید فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی تاریخی دارند تا به کمک آن به خلق صحنه ها و لباس های سنتی جامعه کره بپردازند. جائه ریم هان، کارگردان فیلم با قصه ای که دارد به دوران حکومت سجو در کره قدیم می رود و ماجراهایی را به تصویر می کشد که در سال ۱۴۵۵ اتفاق افتاد. به این ترتیب، تماشاگران با نائه کیونگ (با بازی کانگ هوسونگ) همراه می شوند. او که پسر یک خانواده اشرافی مغضوب است، توانایی آن را دارد که با نگاه کردن به صورت آدم ها، درونیات و تصورات آنها را بخواند. توانایی ویژه نائه کیونگ او را تبدیل به موضوع اصلی رقابت دو خاندان بزرگ کشور می کند. هر یک از دو طرف، تلاش دارند از توانایی کیونگ به نفع خود بهره بگیرد.

جدول گیشه نمایش سال ۲۰۱۳ سینمای کره جنوبی، شاهد یک فروش کلان یک میلیارد و ۷۵ میلیون دلاری بود. با این رقم فروش، جدول گیشه نمایش این کشور آسیایی یک رکورد تازه را به نام صنعت سینمای کشور ثبت کرد تا قبل از این، هیچ وقت صنعت سینمای کره جنوبی در عرض یک سال نتوانسته بود چنین رقم کلان فروشی را تجربه کند. فیلم های کره ای در سال گذشته میلادی، حدود ۶۰ درصد کل فروش بلیت سینماها را به خود اختصاص دادند. درسال ۲۰۱۲، این رقم حدود ۵۸ درصد بود. موفقیت داخلی محصولات کره ای در حالی نصیب صنعت سینمای این کشور شد که اکشن آینده نگرانه و علمی ـ تخیلی بونگ جون هو، نمایش بین المللی موفقیت آمیزی هم داشت. این در حالی است که فیلم های کره ای بازار بین المللی محدودی (در حد کشورهای همسایه و همزبان) دارند. نمایش عمومی فیلم Snowpiercer در کشورهای اروپایی کمک کرد رقم فروش بین المللی محصولات کره ای بالاتر برود. براساس اطلاعات رسمی، رقم فروش بین المللی فیلم های کره ای در سال ۲۰۱۳، چیزی حدود ۲۴۶ میلیون دلار بوده است. تحلیلگران سینمایی می گویند فیلمسازان و تهیه کنندگان کره ای این روزها در فکر آن هستند که سراغ سوژه های همگانی و بین المللی بروند تا بتوانند به کمک آن از لوکیشن ها، بازیگران و زبان خارجی (البته انگلیسی) بهره بگیرند تا بتوانند فیلم هایی تولید کنند که در کنار جذب تماشاگران داخلی، عموم تماشاگران بین المللی را هم جذب خود کنند.

در حال حاضر، فیلمسازان مطرح و صاحب سبکی مثل پارک چان ووک و کیم جی وون برای کارگردانی فیلم های جدید خود جذب جامعه بین المللی شده اند. آنها فیلم های «استوکر» و «آخرین راست قامت» را با بازی بازیگران مطرح خارجی و به زبان انگلیسی کارگردانی کرده اند و قرار است در آینده، فیلم های انگلیسی زبان بیشتری بسازند.

● «وکیل» معترض پولساز

«وکیل مدافع» با پایان سال ۲۰۱۳، ردیف هفتم جدول گیشه نمایش سینماهای کره جنوبی را از آن خود کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که ساخته جدید وو سیوک یانگ در آخرین روزهای سال به نمایش عمومی درآمد. استقبال بالای تماشاگران از فیلم در سال جدید میلادی، رقم فروش آن را بالا برد و حالا با فاصله کمی از «معجزه در سلول شماره ۷»، می توان آن را در ردیف دوم جدول دید. این دو فیلم، تنها محصولات کل صنعت سینمای کره جنوبی هستند که توانسته اند بیش از ده میلیون تماشاچی را به داخل سالن سینما بکشانند. این استقبال عظیم از هر دو فیلم، باعث شگفتی منتقدان و تحلیلگران اقتصادی سینما شده است. با توجه به استقبال دنباله دار تماشاگران از وکیل مدافع، پیش بینی می شود «معجزه در سلول شماره ۷» در ردیف دوم جدول فروش قرار گیرد.

سوالی که اهل فن مطرح می کنند این است که آیا وکیل مدافع می تواند رکورد «آواتار» جیمز کامرون را بشکند یا خیر. این اکشن علمی ـ تخیلی سال ۲۰۰۹ اکران عمومی شد و توانست سیزده میلیون تماشاچی کره ای را به داخل سالن های نمایش بکشاند. با این تعداد بیننده، فیلم جیمز کامرون لقب پرفروش ترین و موفق ترین فیلم سینمایی کل تاریخ جدول گیشه نمایش کره جنوبی را از آن خود کرد. وکیل مدافع قصه وکیل جوانی را تعریف می کند که تلاش دارد از یکی از دوستان قدیمی اش در دادگاه دفاع کند. فیلم حال و هوایی شرح حال گونه دارد و به بازبینی و بررسی مقطعی از تاریخ کشور کره جنوبی، در دوران حکومت نظامیان می پردازد.

ورایتی

مترجم: کیکاووس زیاری



همچنین مشاهده کنید