پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ایجاد عادتهای خوب در مطالعه


ایجاد عادتهای خوب در مطالعه

استفاده موثر از وقت دانی باتلز

● استفاده موثر از وقت دانی باتلز

آنچه برای پیشرفت تحصیلی دارای اهمیت اساسی است, چیست؟ من فکر می کنم اولین و مهمترین چیز, لااقل برای توفیق در کلاس درس, استفاده موثر از زمان خارج از کلاس درس است.

می دانیم که هر شبانه روز ۲۴ ساعت است. دو یا سه ساعت هر روز را به مطالعه کردن اختصاص دهید. اگر زمانی که در کلاس ها, غذاخوری, خواب شبانه و درس خواندن صرف می شود از ۲۴ ساعت کم کنیم باز پنج یا شش ساعت باقی می ماند که می توانیم آن را به کارهایی اختصاص دهیم که بیش از مطالعه کردن دوست داریم. من تصور می کنم عامل دیگری که توفیق تحصیلی به دنبال

می آورد مرور مرتب یادداشتهای کلاسی و فصلهای مربوطه کتاب درسی است. مرور دوره ای و آماده سازی برای امتحانات دراز مدت, وقت بیشتری در اختیار شما می گذارد و از با عجله برای امتحان آماده شدن جلوگیری می کند. بدین شیوه شما می توانید با کمال آرامش, با انگیزه بیشتر و تشویش کمتر در روز امتحان حاضر شوید. آخرین چیزی که شما می توانید جهت دستیابی به نمرات خوب انجام دهید بهره جویی از تمامی منابع و امکاناتی است که دانشگاه در اختیار شما می گذارد همه این منابع می تواند به شما کمک کند.

● آمادگی جهت شرکت در کلاس کیپ آلن

اگر زمانی را برای آماده سازی خود اختصاص ندهم بدلیل پر بودن برنامه کاری ام, نمی توانم به اهدافی که برای خود تعیین کرده ام, دست یابم. آماده سازی بسیار به شما کمک می کند. اگر جهت شرکت در کلاس درس خودتان را آماده کنید متوجه می شوید که کلاس درس تجربه بسیار لذت بخشی است. نه تنها استاد متوجه می شود که شما در کلاس درس آماده و فعال هستید بلکه متوجه می شوید که شما می توانید از طریق وا داشتن همکلاسی ها به شرکت در مباحث کلاسی, با آنها همکاری کنید. اگر شما خواستار یک درجه دانشگاهی هستید یا وقت دارید از آموزش دانشگاهی استفاده لازم را ببرید بر عهده خود شماست که در این زمینه تصمیم بگیرید. پیشاپیش خودتان را آماده کنید تا نزدیک امتحان کامل و نهایی, خودتان را با حجم عظیمی از دروس روبرو نبینید. من خود به عنوان یک دانشجو می دانم درباره چه صحبت می کنم وقتی می گویم, آمناده سازی, امری اساسی است.

● قدرت همکاری میکی برآون

غالباً به آموزش به عنوان امری رقابت آمیز نگاه می شود. برای کسب منافع در دانشگاه رقابت می کنیم. و نیز برای نمرات, و وقتی هم که دانشگاه را ترک می کنیم برای دستیابی به شغل مناسب رقابت می کنیم. در چنین فضایی به آسانی می توانیم قدرت همکاری را که از طریق گروههای حمایتی مطالعاتی ایجاد می شود, نادیده بگیریم. گروههای حمایتی مطالعاتی به شما انرژی می دهند. انسانها, حیوانهای اجتماعی هستند و ما از گروهها, کسب قدرت می کنیم. صرف نظر از رفاقت, دوستی و خرسندی, گروههای حمایتی می توانند به تعالی روحی شما یاری رسانند. گاه پیش می آید که شما نمی خواهید روی درسهای خود کار کنید ولی اعضای گروه مطالعه, می توانند از شما حمایت کنند و شما را تشویق به کار نمایند. علاوه بر کسب نیرو از گروه به هنگام کاهش تمایل و توان, شما می توانید خودتان هم از دیگران حمایت کنید وقتی آنها به حمایت شما نیاز دارند. یک گروه حمایتی مطالعاتی همچنین مکان خوبی برای ایجاد روابط تشویق کننده با مردم است بنابراین, به هنگام مطالعه به فکر دوستان و همکلاسی خود باشید.

● در آمیختن مطالعه با فعالیتهای اجتماعی مارک کریلی

موفق ترین دانشجویان, فعالیتهای اجتماعی را با عادات مطالعاتی خوب متوازن می سازند.پرداختن به فعالیتهای اجتماعی, فشار روانی را کاهش می دهد و از خسته شدن شما پیشگیری می کند. حتماً یک ساعت بعد از مطالعه را به ملاقات دوستان یک بازی فرح بخش, تمرین در باشگاه ورزشی, یا گپ زدن با یک دوست جدید اختصاص دهید. وقتی چنین فعالیتهای اجتماعی را در برنامه می گنجانید در مطالعه تمرکز بهتری حاصل می شود. ایجاد یک زندگی اجتماعی سالم, عادات معمول مطالعه را توسعه می بخشد. بعد از فعالیتهای اجتماعی فوق, کتابها و تکالیف را به کتابخانه انتقال دهید. در یک مکان راحت و ساکت انتخاب کنید و به مدت دو یا ساعت مطالعه کنید. پس از هر ۴۵ دقیقه مطالعه مداوم, ده دقیقه برای استراحت فاصله بیندازید. دوستی را بیابید که با شما از لحاظ عادات مطالعه, شباهت دارد. مکان و میز مطالعه مشترکی را با او انتخاب کنید. به خاطر داشته باشید که پس از اتمام کار پیش از خواب زمانی را به فعالیت اجتماعی اختصاص دهید. شما با احساس سرزندگی و آمادگی برای یک روز دیگر از خواب بیدار شوید.

● تنظیم آهنگ رضایت بخش جین فرا

آیا تا به حال به دلیل عملکرد پایین تر از سطح توانایی خود در دوره تحصیلی ناکام شده اید؟ رهنمود حاضر برای کمک به حداکثر رساندن تلاشهای تحصیلی شما ارئه می شود. نمره خوب در درس تقریباً هیچگاه از خوش شانسی نتیجه نمی شود. نکته اساسی این است که به یک آهنگ رضایت بخش مطالعه دست بیابید. آهنگ رضایت بخش شما چیست؟

چون آهنگ فعالیت را شما تعیین می کنید سازگار بودن آن برای شما مشخص است. جدای از زمانی که به مطالعه روزانه اختصاص می دهید تنظیم آهنگ فعالیت نمرات بالاتر از متوسط را نصیب شما می کند. عقب افتادن از برنامه را به گورستان گذشته بسپارید! برای هر درس, سطح علاقه و نوع درس را رتبه بندی کنید. فهرستی از نیازهای مربوط به هر درس تهیه کنید. نمره ای که دوست دارید به عنوان هدف, تعیین کنید. یک برنامه درسی تنظیم کنید. برنامه درسی نمرات بهتر را تضمین می کند و در واقع می تواند زمان مطالعه ای را که هم اکنون صرف می کنید, کاهش دهد. حتماً زمانی را برای مرور درس ها در نظر بگیرید. برنامه درسی شما باید مناسب, و شما هم باید به آن وفادار باشید. افزایش زمان مطالعه توفیق برای شما به ارمغان می آورد. من در کار با دانشجویان به این نکته دست یافته ام.

● تغییر دادن عادات جان فیلد مه یر

حال شما چطور است؟ من دکتر فیلد مه یر از آکادمیک سوروایول تیپ هستم. اول از همه تقاضا دارم مداد یا قلمی بگیرید و آنچه را که می گویم یادداشت کنید. آماده اید. لطفاً بنویسید:

گذشته با آینده برابر نیست. یک بار دیگر تاکید می کنم, گذشته با آینده برابر نیست. حال از شما می خواهم آنچه را که نوشته اید بردارید و جایی آن را نصب کنید, جایی که هر روز بتوانید آن را ببینید. بسیار خوب, معنی جمله فوق چیست؟ معنایش این است که عادات غلط مطالعاتی و درسی مانند عدم تکمیل تکالیف, غیبت از کلاسها, حاضر شدن دیر هنگام در کلاسها و غیره الزاماً در آینده تکرار نمی شود. چه کسی وضع را تغییر خواهد داد؟ بله, درست حدس زده اید شما و تنها شما می توانید برای رسیدن به توفیقات بیشتر و زایندگی روز افزون, آینده را تغییر دهید. اجازه ندهید گذشته آینده شما باشد این را همیشه به خاطر داشته باشید. برای یک زندگی بهتر به تغییرات تن دهید.

● استفاده از کتابخانه پَت هیچینگ

من می خواهم به شما خاطر نشان کنم که کار مؤثرتر با استفاده از کتابخانه دانشگاه ممکن می شود. منابع موجود در کتابخانه چه به صورت مقالات, یا منابع الکترونیکی, میکروفرمها یا رسانه ها و غیره می تواند به شما جهت دست یافتن به اطلاعات مفید سریعاً کمک کند. شما از طریق استفاده از امکانات کتابخانه در وقت و انرژی صرفه جویی می کنید و به نتایج بهتری می رسید.آموزش انفرادی در زمینه چگونگی استفاده از کتابخانه هر سه شنبه راس ساعت ۱۱ توسط مسئول کتابخانه ارائه می شود به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مرکز مشاوره دانشگاه تماس بگیرید. در نتیجه تماس با ما دانشجوی موفقتری می شوید. کتابخانه در واقع بهترین ابزار تحصیلی دانشگاهی است.

● مرور بلافاصله یادداشتهای کلاسی نینامدلون - پیرینو

پیشنهادی که من در زمینه مطالعه دارم همان پیشنهادی است که خود من در آخرین نیمسال دانشگاهی دوره لیسانس رعایت می کردم یعنی به خانه رفتن و سریعاً مرور هر آنچه در کلاسها شنیده یا یاد گرفته اید زیرا در غیر اینصورت ۸۰ درصد از آنچه یاد گرفته اید, فراموش می کنید. همچنین به محض خروج از کلاس, یادداشتهای کلاسی یا فصول مربوطه از کتاب درسی را مرور کنید. وقتی این نوع مرور کردن را انجام می دهید ممکن است تجربه رضایتبخش مرتبط ساختن ایده ها، درک آنها پیوند دادن آنها و متناسب ساختن آنها با ذهنیت خودتان را داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است پدیده جالبی را تجربه کنید احساس کنید نوری فضای مغز شما را روشن می کند و این جنبه مفید قضیه است. جنبه دیگر این است که این کار به خود نظم بخشی و تلاش مدام نیازمند است. بله, مقصود من تدوین یک برنامه درسی برنامه ریزی شده است. این یک تجربه یادگیری پاداش دهنده است و من آن را به شما توصیه می کنم. این توصیه را می توان به نحو معکوس نیز انجام داد و ممکن است حتی آسانتر به نظر برسد: درست قبل از شروع یک کلاس, مطالب مربوط به آن درس را از کتاب درسی بخوانید آنگاه شما یکی از معدود دانشجویانی خواهید بودکه درس آن روز را می فهمید و می توانید به سوالات پاسخ دهید, سوال کنید و در فعالیت کلاسی مشارکت جویید. شما اشراف داشتن به موضوع درس را به معنی حقیقی کلمه احساس می کنید. آماده سازی پیش از کلاس, اثر بازخورد مثبت فوری دارد و شما را قادر می سازد اطلاعات بیشتری را ذخیره سازی کنید. بنابراین برنامه ریزی کنید زمان مطالعه روزانه را مشخص کنید یا چند تا از این فنون را در زمان مطالعه برنامه ریزی شده خود جای دهید.

● حفظ هوشیاری و بیداری دناپاترسون

زمانهایی هست که صرف نظر از جالب بودن موضوعی که مطالعه می شود, حفظ هوشیاری و سرحالی حین مطالعه بسیار دشوار می شود. فرض کنید مجبورید چند جلد کتاب را برای درس مطالعه کنید. وقت کافی برای انجام آن دارید ولی نمی توانید چشمهای کوچک خود را باز نگه دارید. حال این توصیه را به کار بندید نخست, یک ساعت تنظیم کننده وقت از آن دسته ساعتهای سفید و کوچک که ثانیه ها را هم جدا می کند تهیه کنید. ساعت را برای فاصله های ده دقیقه ای تنظیم کنید. مطالعه را شروع کنید تا زمانی که صدای زنگ را بشنوید از پشت میز بلند شوید و به مدت دو دقیقه در اتاق دوری بزنید, می توانید آب میوه ای بنوشید سپس ساعت را باز تنظیم کنید و کل فرایند را تکرار کنید. اگر برخاستن و دور زدن و نوشیدن کفایت نکرده است به برخی فعالیتها مانند خم شدن تا سر زانو و بعد راست شدن, عضلات خود را سفت و شل کردن بپردازید. این کار حرکت جریان خون به مغز را حفظ می کند. شما سر آخر متعجب می شوید که همین دوره های کوتاه مطالعاتی تا چه میزان بر اطلاعات شما می افزاید.

● اولویت را به تحصیل و آموزش بدهید. ماری لین شیرر

به عنوان رئیس دانشکده از این فرصت برخوردار بودم که با بسیاری از دانشجویان در نیمسال دوم یا اول دانشگاه در حوزه فعالیت خودم صحبت کنم. متاسفانه برخی از دانشجویان از لحاظ تحصیلی مشروط شده بودند و به نمرات کمتر از آنچه نیاز داشتند، دست یافته بودند. دلیلی که من از اکثر آنها می شنیدم این بود که "خوب، اولین نیمسال را ضایع کردم و در واقع سخت مطالعه نکردم" این گونه اظهارات مرا وا می دارد دو نکته را به عنوان رهنمود و پند به دانشجویان ارائه دهم:

ـ اولویت را همیشه به تحصیلات و آموزش خود بدهید. این اولویت می تواند شامل مطالعه در یک محیط ساکت و خواندن تکالیف بیش از یکبار، دقیق یادداشت برداشتن، ونوشتن مقاله ها لااقل یک هفته قبل از زمان معمول باشد.

ـ خوب بخوابید و خوب غذا بخورید. وقت خود را تا دیر وقت به صحبت با دوستان ضایع نکنید. برای صبحانه حتماً وقت بگذاریدو قبل از کلاس مطالعه کنید. دوستان من این توصیه ها معنایش این است که شما تنها آخر هفته را می توانید به خوش و بش کردن و گذراندن وقت با دوستان خود اختصاص دهید. نباید در این برنامه تا زمانی که نمرات اولین نیمسال به دست شما نرسیده تغییری بدهید. بخاطر داشته باشید که عدم شرکت در مهمانی ها تضمین کننده عدم مردودی در امتحانات است. شما زمانی مردود می شوید که از کلاس ها غیبت کنید و التزامی به تلاش بیشتر در خود ایجاد نکنید.

● نکاتی درباره مدیریت زمان (تنظیم و تدبیر وقت) کتی استروسر

آیا حین امتحانات در به یاد آوردن اطلاعات خود دچار مشکل می شوید؟ آیا میزان مطالبی که نیاز است یاد بگیرید شما را به استیصال و ناتوانی دچار می کند؟ اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت پس از چند لحظه زوال می یابند مگر آنکه سعی کنید آن اطلاعات را در حافظه بلند مدت جای دهید. پژوهش ما نشان می دهد اگر طی ۲۴ ساعت دست به مرور مطالب فرا گرفته شده نزنید ۸۰ درصد مطالب فراموش می شود. از طریق مرور اطلاعات در سریع ترین زمان ممکن، شما نه تنها میزان مطالبی را که حفظ می کنید، افزایش می دهید بلکه همچنین ساعات مورد نیاز قبل از امتحان برای مطالعه را کاهش می دهید. شما می توانید در برنامه درسی خود زمانهایی را به مرور مطالب اختصاص دهید. این کار با گاههای ساده زیر برداشته می شود: اول، از برنامه ریزی کردن بعد از هر کلاس پرهیز کنید. زمانی را بین کلاس ها به مرور یادداشتهای خود اختصاص دهید. از مخفف نویسی استفاده نکنید. این کار تنها چند دقیقه وقت شما را می گیرد ولی به ذخیره سازی مطالب کمک خواهد کرد.

دوم، دره های کوتاه مدت، مطالب را مرور کنید. از تلنبار کردن وبعد به یکباره مطالعه کردن تمام مطالب (ماراتون مطالعاتی) پرهیز کنید چون این شیوه مطالعه فرساینده است و موجب می شود دانشجویان از مطالعه مطالب درس هر چه بیشتر طفره بروند. سوم، زمانی را که در صف اتوبوس، کتابفروشی یا لباسشویی تلف می کنید می توانید به مرور و سازماندهی یادداشتها اختصاص دهید. امر مهم وکلیدی، اداره زمان ( تدبیر وقت) است. فراگیری تنظیم و تدبیر وقت، زمان بیشتری برای مرور مکرر در اختیار شما می گذارد طوریکه زمان کمتری برای با عجله برای امتحان آماده شدن اختصاص می یابد.

● هراسان نشویدپیتروان هونرت

ممکن است با توجه به تمامی تکالیفی که باید انجام دهید و فرصت تا پایان ترم تحصیلی کم باشد، دچار هراس شوید. برخی افراد دست از کار می شویند چون نمی دانند در این میان دست به چه کاری نمی زنند و البته بدترین نتایج از راه می رسند. راه حل این مشکل به نظر می رسد این است که نخست نگاهی سریع به چیزهایی که باید انجام دهید بیندازید ولی این چاره کار نیست به کل تکالیفی که باید انجام گیرد نظر نکنید. توجه خود را به تنهایی روی هر گام خاص متمرکز کنید برای مثال روی تکالیف ریاضی خود متمرکز شوید، درباره مقاله انگلیسی، پروژه ارتباط و غیره نگران نباشید. یا ابتدا اولین پیش نویس را بنویسید و نگران شکل نهایی مقاله نباشید این نگرانی را به آینده محول کنید. اگر تنها روی یک گام متمرکز شوید همه چیزهایی که می خواهید انجام دهید به طور خودکارحاصل می آید. شما نباید نگران شوید و هرکسی تصدیق می کند که شما به خواب هم احتیاج دارید.

● مطالعه کردن می تواند فرحبخش باشد کریس هازارلا

من دانشجویان بسیار را دیده ام که مطالعه کردن را تکلیفی شاق و دشوار اگر نه دردزا در نظر می گرفتند. خوشحال می شوم پاره ای رهنمود ها ارائه دهم که بتواند به شما کمک کند تا به مطالعه کردن به شیوه ای موفقیت آفرین و مولد نزدیک شوید. نخست، زمانهایی را که می خواهید در یک روز به مطالعه اختصاص دهید، بخش بندی کنید. انتخاب زمان مناسب، اساسی است برخی افراد، صبحها به موثرترین شکل مطالعه می کنند و برخی عصرها را زمان مناسب می یابند. تنظیم زمان مطالعه برمبنای انطباق با ویژگی های شخصی، نکته ای بسیار اساسی و با اهمیت است یعنی چه وقت شما در بهترین وضعیت هستید. اگر مشکل شما یافتن زمان مطالعه است احتمالاً شما عادت به انجام کارهایی دارید که شما را از مطالعه باز می دارد. دوم، محل مطالعه خود را انتخاب کنید و کاملاً مطالعه کردن در آن محل را رعایت کنید. محل باید نزدیک و ساکت باشد و شخص در آن به هیچ وجه دچار حواسپرتی نشود. آن محل باید تنها با مطالعه کردن تداعی شود. بسیاری از دانشجویان علی رغم نیت خوبی که دارند ولی مرتکب این خطا می شوند که محل خواب را به عنوان محل خاص مطالعه خود انتخاب می کنند. متاسفانه این دانشجویان خیلی زود در می یابند که این محل تنها چیزی را که نصیب آنها می کند چرت زدن و فرو رفتن در خواب است. سوم، فضایی که در آن درس می خوانید باید فرحبخش و لذت آفرین باشد. لباس راحتی بپوشید، چای داغی بنوشید، زمان خاصی به مطالعه اختصاص دهید. ترفندی که به شما کمک می کند تغییر دادن احساساتی است که نسبت به مطالعه کردن دارید. اگر این طور، عمل کنید زمان مطالعه می توانید زمانی لذت بخش و مولد باشد.

● چرا وقتی می توانید به موفقیت نایل شوید، شکست می خورید؟ فرانک یوگیو

زمانی که من دانشجو بودم پژوهشی در زمینه علل شکست تحصیلی دانشجویان انجام دادم. آنچه بدان دست یافتم همان قدر در مورد دانشجویان دوره دانشجویی ام صادق است که هم اکنون صادق است دانشجویان شکست می خورند چون نمی دانند چگونه مطالعه کنند یا نمی دانند مقصود از مطالعه کردن چیست. بهترین پندی که من می توانم به شما ارائه دهم تا بتوانید به پیشرفت تحصیلی در خور توجه دست یابید ایجاد مهارتهای مطالعاتی صحیح است. نخست ، محیط مطالعه خوب، میز مناسب، صندلی راحت، نور خوب، دمای مناسب اتاق، و یک جو ساکت فراهم کنید. مقصود این است که شما باید تمامی چیزهای درونی و بیرونی را که موجب حواسپرتی می شوند، حذف کنید. دوم، پیش از شروع به کار، مروری بر تکلیف محوله انجام دهید. ببینید انتظار می رود که با چه مهارتها، واقعیتها و ایده ها در حد تسلط آشنا باشید. زمینه ای که انتظار می رود به آن مسلط باشید چیست. ابتدا به دشوارترین موضوع و مطلب بپردازید. یعنی زمانی که ذهن شما، آماده ترین وضع را دارد و به سهولت مسایل را هضم می کند. یک برنامه درسی شکل دهید و آن را در اتاق خود نصب کنید. زمان مطالعه را وقتی در بهترین وضعیت روحی قرار دارید، تنظیم کنید. دانشجویان موفق این با نکته موافقند که جدول بندی هفتگی بهترین کارآمدی و نتایج را به دست می دهد. و انعاف پذیری در برنامه ریزی برای ایجاد سازگاریها بر حسب نوع تکلیفی که انجام می دهید، لازم است. سرانجام، هم اساتید را بررسی کنید و هم موضوع درسی را مطالعه کنید. در واقع، رهنمودهای مطالعاتی خاص را برای درسی که یاد می گیرید، جویا شوید.

مترجم: عباس بخشی پوررودسری,کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران

منبع:http://iransco.org/Br_EjadKarhayeKhoob.asp



همچنین مشاهده کنید