شنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۱ / 28 January, 2023
مجله ویستا

تغذیه خانم ها در گروه های مختلف سنی در طول ماه مبارک رمضان


تغذیه خانم ها در گروه های مختلف سنی در طول ماه مبارک رمضان

روزه گرفتن فریضه ای است که به تمام بانوان مسلمان از ۹ سالگی واجب می شود و به جز در مواردی که دین مجاز دانسته همه افراد باید از اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نخورند و نیاشامند

روزه گرفتن فریضه‌ای است که به تمام بانوان مسلمان از ۹ سالگی واجب می‌شود و به جز در مواردی که دین مجاز دانسته همه افراد باید از اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نخورند و نیاشامند. توجه به تغذیه صحیح در طول ماه مبارک رمضان بسیار حایز اهمیت است و به خصوص در سال‌هایی که ماه رمضان با ماه‌های فصل تابستان تلاقی می‌یابد، به دلیل طولانی بودن زمان روزه‌داری که با گرمای شدید هوا هم همراه است، این اهمیت دوچندان می‌شود. تغذیه صحیح در طول روزه‌داری علاوه بر اینکه باید به فرد کمک کند که بهتر ساعات روزه‌داری را تحمل کند، باید کامل باشد و کلیه نیازهای فرد روزه‌دار را با توجه به گروه سنی او تامین کند.

در طول ماه رمضان نباید توجه به تغذیه صحیح و انتخاب غذاهای سالم که در طول سال رعایت می‌شده است کنار گذاشته شود. در دین مبین اسلام بر روزه‌داری تاکید شده و گفته شده که روزه‌داری بر سلامت جسم و روح انسان تاثیر مثبت دارد. پس نباید با تغذیه غلط در این دوران باعث ضرر رساندن به بدن خودمان شویم.

● نوجوانان سحری را فراموش نکنند

تغذیه دختران نوجوان که در سنین زیر ۱۸ سال روزه می‌گیرند از دوجهت مهم است، اول اینکه هنوز در حال رشد هستند و دوم اینکه این گروه مادران آینده هستند و باید ذخایر بدنی کافی از نظر ویتامین‌ها، مواد معدنی و به خصوص آهن و کلسیم داشته باشند تا در آینده دوران بارداری و شیردهی موفقی را سپری کنند.

همچنین عدم توجه به تغذیه صحیح در این ماه باعث شکل‌گیری عادات غذایی غلط به خصوص در دختران کم سن‌تر می‌شود. توصیه می‌شود هر روز در برنامه غذایی سحری و افطار از تمام گروه‌های غذایی (گروه نان و غلات، گوشت و جانشین‌های آن، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات و چربی‌ها) گنجانده شود و واحد‌های غذایی مورد نیاز هر فرد بین سحر، افطار و شام توزیع شود. بهتر است کودکان و نوجوانانی که قصد دارند روزه بگیرند جهت دریافت برنامه خاص روزه‌داری با یک متخصص تغذیه مشورت کنند تا برنامه غذایی کاملی دریافت کرده و دچار کمبود نشوند.

اکثر افراد تمایل زیادی به مصرف انواع شیرینی در طول این ماه دارند. بهتر است سعی شود از شیرینی‌هایی استفاده کنند که علاوه بر تامین انر‍ژی مقداری از تیاز‌های ویتامین و موادمعدنی فرد را هم برطرف کنند، به عنوان مثال مصرف خرما و کشمش و شیره انگور طبیعی یا استفاده از فرنی یا شیر برنج که از شیر طبیعی تهیه شده باشد بر آبنبات، قند، شکر و شله‌زرد اولویت دارد. در ضمن توصیه می‌شود همه افراد و به خصوص نوجوانانی که در حال رشد هستند و روزه می‌گیرند حتما برای سحر بیدار شوند و سحری میل کنند.

● خانم‌های شیرده و باردار روزه نگیرند

خانم‌های باردار نباید روزه بگیرند چون ممکن است به جنین لطمه وارد شود. گرسنگی طولانی مدت باعث می‌شود تا بدن از چربی‌ها به عنوان سوخت استفاده کند و تولید موادی به نام کتون‌ها را کند که محصول سوخت چربی‌ها در بدن هستند و ایجاد کتواسیدوز می‌کنند. مادرانی که در زمان بارداری دچار کتواسیدوز می‌شوند کودکان‌شان ضریب هوشی پایین‌تری را نشان می‌دهند. در دوران شیردهی هم ترکیب شیر از رژیم غذلیی مادر تاثیر می‌پذیرد و میزان آب بدن مادر بیشترین تاثیر را بر حجم شیر تولید شده دارد و این مساله در نوزادانی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌شوند، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

● خانم‌های یائسه میوه بیشتر و چربی کمتر بخورند

تغذیه در ماه مبارک رمضان برای خانم‌های یائسه هم از اهمیت به سزایی برخوردار است در زنان قبل از منوپوز، استروژن آندروژن (احتمالا با ممانعت از صدمه دیدن عروق) نقش پیشگیری کننده در برابر بیماریهای قلبی و عروقی دارد. از دست دادن استروژن طی منوپوز طبیعی یا در اثر جراحی منجر به افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی و عروقی می‌گردد. پس از منوپوز سطوح کلسترول تام، LDL کلسترول و تری گلیسرید افزایش می‌یابد و سطح HDL کلسترول به خصوص در خانم‌هایی که پس از منوپوز وزنشان افزایش پیدا می‌کند، کاهش می‌یابد و به همین دلیل تغذیه آنها بویژه در ماه مبارک رمضان اهمیت پیدا می‌کند. این گروه باید از مصرف زیاد غذاهای شیرین و چرب خودداری کنند و انواع میوه‌ها و سبزی‌ها و شیر کم چرب را در برنامه غذایی خود جای دهند. به طور کلی در تمام گروه‌های سنی مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل محتوای ویتامین بالا توصیه می‌شود و چون از نظر فیبر هم بسیار غنی هستند، هم کمک می‌کنند تا فرد دیرتر گرسنه شود و هم مانع بروز یبوست می‌شوند که به دلیل کاهش فعالیت دستگاه گوارش در این ماه شایع است.

همچنین مصرف منابع کربوهیدرات پیچیده و تصفیه نشده به جای قند‌های ساده توصیه می‌شود چون قندهای ساده باعث افزایش بیش از اندازه انسولین در بدن شده و سپس قند خون را سریع پایین می‌آورند و باعث می‌شوند فرد زودتر گرسنه شود، در صورتی که کربوهیدرات‌های پیچیده و به خصوص نان های سبوس دار مثل نان سنگک آهسته تر آزاد شده و به مرور قند را وارد خون می‌کنند. همه افراد باید به میزان مناسب در هر دو وعده سحر و افطار از مایعات استفاده کنند و از مصرف غذاهای پرچرب و پر پروتیین بپرهیزند چون علاوه بر تاثیرات منفی بر پروفایل لیپیدی باعث می‌شوند فرد زودتر تشنه شود. خوردن چای پر رنگ، قهوه و کاکائو باعث ایجاد یبوست می‌شود، بنابراین لازم است در مصرف این مواد احتیاط شود

● توصیه‌های عمومی برای تغذیه در این ماه

۱) در زمان افطار از مصرف آب و مایعات سرد بپرهیزید و به جای آن چای یا کمی آب گرم میل کنید.

۲) خوردن چای شیرین کمرنگ، شیرگرم، فرنی و حلیم بدون روغن در آغاز افطار مناسب است.

۳) نان و پنیر و سبزی یا گردو افطاری مناسبی هستند.

۴) از آشامیدن آب فراوان در وسط غذا خودداری کنید.

۵) در فاصله افطار تا سحر البته با فاصله با غذا آب بیاشامید.

۶) برای سحری کی زودتر بیدار شوید تا آهسته و بدون استرس غذا بخورید و حتی اگر میل به خوردن غذا نداشتید، چای، آب یا شیر مصرف کنید.

۷) حتما در افطار و به خصوص سحر میوه میل کنید.۸- کله، پاچه و سیرابی و شیردان پرچرب هستند و اغلب موجب تشنگی شدید می‌شوند، بهتر است از مصرف آنها بپرهیزید ولی در صورتی که مایلید آنها را مصرف نمایید در افطار و کم نمک میل کنید.



همچنین مشاهده کنید





سایت نامه نیوزسایت دیدارنیوزسایت دیپلماسی ایرانیخبرگزاری مهرخبرگزاری ایرناخبرگزاری فارسسایت خبرآنلاینسایت ورزش سهسایت بیتوتهسایت برترینها