شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

عدالت مهم ترین مشخصه مدینه فاضله در عصر ظهور


عدالت مهم ترین مشخصه مدینه فاضله در عصر ظهور

عدالت واژه ای غریب نیست اما حقیقتی قریب هم نیست سده ها و هزاره های بسیاری است که بشر با این رویا روز و شب کرده لیکن جز زور و اختناق و ظلم و بیداد نصیبی نبرده است هنوز آهنگ سنگینی ناله های کودکانی که به بیگاری کشیده شده اند مادرانی که شوی خود را به بی عدالتی قربانی داده اند و مردانی که به جبر کمر در برابر ظلم خم کرده اند در گوش تاریخ است

عدالت واژه ای غریب نیست اما حقیقتی قریب هم نیست . سده ها و هزاره های بسیاری است که بشر با این رویا روز و شب کرده لیکن جز زور و اختناق و ظلم و بیداد نصیبی نبرده است . هنوز آهنگ سنگینی ناله های کودکانی که به بیگاری کشیده شده اند مادرانی که شوی خود را به بی عدالتی قربانی داده اند و مردانی که به جبر کمر در برابر ظلم خم کرده اند در گوش تاریخ است . هنوز اشکهای ریزان و قلبهای داغدیده هراسهای قالب تهی کن و نفسهای در سینه حبس ضجه های دردناک و دردهای بی تاوان زخمهای بی مرهم و ناامیدیهای بی پایان نگاه های خسته و بی سو دستهای لرزان و بی رمق لبهای خشک و چروکیده بدنهای رنجور و زجر کشیده انسان سراپا ظلم و بیداد دیده هنوز این همه در خاطره تاریخ زنده است و اگر تاریخ با یادبود این حجم عظیم از نامردمی هنوز پابرجا ایستاده و قالب تهی نمی کند به دلیل این است که می خواهد کسی را بیابد و تمام رنجهای مدفون در خویش را در گوش او نجوا کند.

دیدیم و مکرر شنیده ایم که در طول تاریخ انسانهای بسیاری با اندیشه عدالت و فریاد دادخواهی انسانها این حقیقت را زنده و جاودان ساخته اند اما تلاش عملی آن خیراندیشان و نیک خواهان در راه برقراری عدالت در بیشتر موارد کم ثمر و یا بی ثمر و عدالت در معنای حقیقی آن همچنان در رویا. چقدر سخت و دشوار است تعبیر نشدن این رویای شیرین . رویایی که تمامی اجزای وجود انسان در تمام تاریخ با آن عجین شده و نگاه پرانتظار او در تعبیر آن خسته و کم سو گشته . بارها و بارها با زنگ حوادث مختلف تپش قلبش فزونی یافته اما زمانی که پلک از این خواب شیرین برداشته جز سیاهی و تباهی مستکبران و ظالمان چیزی در پیش روی ندیده .

اما می دانیم هر چه بر شماره اوراق تاریخ افزون گردد از شماره انتظارمان خواهد کاست و این همان چراغ امیدی است که قرنها و قرنهاست در دل انسانها به عشق آمدن آن منجی روشن و فروزان است . به عشق او که نامش « عدل » است (السلام علی ...العدل المشتهر) کلامش عدل است و راهش عدل . او که حکومتش حکومت عدالت است و این گم شده بشریت را در فرجام تاریخ بدو باز خواهد گرداند.

در خصوص قیام و حکومت امام زمان (ع ) هیچ ویژگی به اندازه « عدالت و قسط » روشنی و نما ندارد. آن قدر که در روایات بر ویژگی عدالت گستری آن مولی تاکید شده بر سایر مسائل چنین ابرامی نرفته است و این نشان از برجستگی این مهم در سازمان مدینه فاضله اسلامی در دوران ظهور دارد.

دهها و بلکه صدها روایت در کتابهای مختلف روایی بویژه در کتاب منتخب الاثر و کمال الدین شیخ صدوق در مورد عدالت گستری آن حضرت وارد شده است . در بسیاری از این روایات از آن امام همام به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت یاد شده است . نام « عدل » که بر آن مولی نهاده اند در واقع ترجمان کامل رسالت اوست .

صاحب مکیال المکارم در اثر شریف خود در این رابطه چنین می نویسد :

در دعای شبهای رمضان « عدل » نامیده شده است : ]آن بزرگوار[ « عدل آشکارترین صفات نیک آن امام است . برای همین

« اللهم و صل علی ولی امرک القائم المومل و العدل المنتظر. »

خداوندا به ولی امر خود که قیام کننده و ... و عدل مورد انتظار همه است درود فرست . » (۱ )

و در جای دیگر همین عنوان را به گونه ای دیگر می یابیم :

« اول العدل و اخره . » (۲ )

« السلام علی القائم المنتظر و العدل المشتهر .... » (۳ )

در مدینه فاضله اسلامی و در بستر ظهور آن منجی نیز همه جا سخن از عدالت و قسط است . سخن از لبریز شدن زمین از عدل و داد است . دامنه عدالت او تا اقصی نقاط منازل و زوایای ناپیدای جامعه گسترده است حتی عدالت و دادگری همچون گرما و سرما در درون خانه های مردمان نفوذ می کند و مامن و مسکن وجود آنان را سامان می بخشد . (۴ ) و در روایات ظهور « عدالت » چنان عطش برانگیز و سیری ناپذیر و فراموش ناشدنی ترسیم گردیده است که انسان را در این گمان می افکند که اصولا جهان برای رسیدن به این نقطه و فرجام باقی مانده است و برنامه و تنظیم متعمدانه الهی بر این است که آخرین سطور تاریخ با برگهای دادخواهی به انجام رسد و خداوند چنان بر این مهم تاکید دارد که اگر حتی یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد او آن را چنان طولانی خواهد کرد (۵ ) تا آن رویای موعود مردمان از راه رسد و درخت عدالت را بر ضمیر آگاه تشنگان بکارد و جامعه بشری را با آن گمشده خویش رو به رو سازد زمین را از عدل و قسط سیراب کند و آن قدر بر باده عدالت بیفزاید که جان آدمیان از آن مدهوش گردد.

در سایه این عدالت هیچ انسانی در قید بندگی و بردگی باقی نمی ماند . (۶ ) حقوق به یغما رفته انسانها به آنها بازمی گردد . (۷ )

بندهای پیدا و ناپیدای بندگی از سر و گردن انسانها بازمی گردد و زمینه استثمار انسان از انسان به کلی برچیده می شود. (۸ )

کارگزاران ظلم و بیداد مورد بازخواست قرار می گیرند. قاضیان و حاکمان کژرفتار از مسوولیت خویش عزل می شوند و زمین از هر نوع خیانت و نادرستی پاک می گردد . (۹ )

گردنکشان و مستکبران در هم کوبیده می شوند و محرومان و مستضعفان در استرجاع حق خویش کامیاب می گردند . (۱۰ ) دیگر ناله هیچ مظلومی در گلو خفه نمی گردد اشک و آه هیچ دلسوخته ای بلند نمی گردد هیچ انسانی گرسنه سر بر بالین نمی گذارد و هیچ محرومی با کینه و دغدغه ناامنی روزگار سپری نمی کند.

و اینها افسانه نیست بلکه به راستی تمام آن چیزی است که بر ما وعده داده اند و ما را در انتظار آن به برترین عبادت فراخوانده اند که انتظار آمدن او انتظار گامهای عدالت است . (چشم به راه مهدی (عج ) دفتر تبلیغات اسلامی ۲۰۱ ـ۹۸ )

پاورقی :

۱ـ « مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم » میرزا محمدتقی موسوی اصفهانی .۱۱۸

۲ـ « کمال الدین و تمام النعمه » شیخ صدوق .

۳ـ « مفاتیح الجنان » شیخ عباس قمی زیارت صاحب الامر .۱۰۵۵

۴ـ « بحارالانوار » علامه مجلسی ج .۳۶۲ ۵۲

۵ـ « کمال الدین » .۳۱۸

۶ و ۷ ـ « بحارالانوار » ۲۲۵ ۵۲ ـ.۲۲۴

۸ـ « بحارالانوار » ج .۵۷ ۵۱

۹ـ « همان مدرک » .۱۲۰

۱۰ـ سوره « قصص » آیه .۵

اگر تاریخ با حجم عظیم نامردمی ها هنوز پابرجا ایستاده و قالب تهی نمی کند به دلیل این است که می خواهد کسی را بیابد و تمام رنج های مدفون در خویش را در گوش او نجوا کند

در خصوصیات قیام و حکومت امام زمان (عج ) هیچ ویژگی به اندازه « عدالت » روشنی و نما ندارد.

در روایات ظهور « عدالت » چنان عطش برانگیز و سیری ناپذیر و فراموش ناشدنی ترسیم گردیده است که انسان را در این گمان می افکند که اصولا جهان برای رسیدن به این نقطه و فرجام باقی مانده است



همچنین مشاهده کنید