پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ترافیک


ترافیک

ترافیک مشکلی که همه روزه با آن سرو کار داریم و هر روز بدتر می شود تقریبا دیگر به آن واضافه شدن زمان عادت کرده ایم واقعا مشکل ترافیک در کشور ما چیست

ترافیک مشکلی که همه روزه با آن سرو کار داریم و هر روز بدتر می شود تقریبا دیگر به آن واضافه شدن زمان عادت کرده ایم واقعا مشکل ترافیک در کشور ما چیست ؟!

● مشکلات ترافیک در کشور ما به چندین مورد بسته است

ترافیک فقط مختص به ایران نیست بلکه در تمام کشور ها وجود دارد ولی چگونه باید با آن مبارزه کرد و از آن رهایی یافت ؟

چقدر از وسایل عمومی استفاده کنیم آیا با وسایل نقلیه عمومی ترافیک حل می شود این یکی از همان مواردی است که در بعضی مواقع به حجم ترافیک کمک می کند بطور مثال در ایستگاههای وسایل نقلیه شاهد صفهای طولانی می شویم که به وسط خیابان رسیده یا دربعضی موارد در سر ایستگاهها برای سوار شدن واعلام مسیر مسافران تا وسط خیابان را اشغال می کنند که خود این امر به ترافیک و حجم آن کمک می کند .

بعضی مواقع توصیه می شود که از خطوط مترو به عنوان وسیله حمل ونقل عمومی استفاده شود که خود مترو دارای مشکلات متعددی می باشد از جمله پایین بودن ظرفیت پذیرش آن در ساعات اصلی تردد که با صرف نظر از آن زمانی که مسافران خود را به ایستگاهها می رسانند فشاری چند برابر را به ترافیک متحمل می کنند .

بطور مثال ایستگاه متروی میرداماد تهران دقیقا در پر ترافیک ترین نقطه تهران قرار دارد که مسافران آن قصد حرکت به سمت خیابانهای منتهی به آن منطقه را دارند مثل تجریش یا خیابان ولیعصر که اگر ایستگاههای مترو به آنها هم برسد تاثیر بسزائی را در کاهش ترافیک آن مسیر ها را می گذارد.

از موارد دیگر به درست انتخاب نکردن مسیر حرکتی می توان اشاره کرد که در بغضی موارد خود باعث ایجاد تشدید ترافیک می شود که اکثرا در خیابانهای فرعی که مسیر اصلی دیگران هست می شویم تا به اصطلاح با زرنگی از ترافیک رهایی یابیم وبا نتیجه ای که در یکبار حرکت از آنجا می گیریم آنرا به دوستان خود توصیه می کنیم تا جایی که آنقدر ادامه می یابد که کل شهر با خبر می شوند ولی در صورتی که در بعضی مواقع مسیر خود را نیز طولانی تر هم می کنیم تا مبادا چند دقیقه توقف کنیم .

خود این امر علاوه بر افزایش ترافیک مسائلی همچون آلودگی صوتی ومحیطی برای ساکنین آن منطقه و فرسودگی وسیله خود و افزایش مصرف سوخت را بدنبال دارد .

یکی دیگر از نکات مهم در ترافیک که واقعا همه را به فکر انداخته چگونگی ساخت خیابانها و بزرگراهها می باشد در بعضی از نقاط وجود تقاطعهای فرعی در وسط مسیرهای اصلی باعث اختلال در در سطح مسیر شده که اگر بطور مثال هر خودروی بخواهد توقف یا کاهش سرعت داشته باشد چه ترافیک سنگینی را القا می کند و از روان بودن حرکت جلو گیری به عمل می آورد .

در بعضی از بزرگراهها به یک نکته خیلی جالب بر می خوریم که شاید بارها از کنار آن عبور کرده ایم ودر دام آن گرفتار شده ایم .

در برخی از بزرگراهها که مسیر اصلی تردد بشمار می رود شاهد این نکته هستیم که دقیقا در حساس ترین نقطه از آنها عرض ۴ باند به ۱ باند می رسد ودو باره به ۴یا۳ باند منتهی می شود بطور مثال تقاطع چمرا ن با اوین با آن پیچ غیر استاندارد که مربوط به چند دهه قبل می باشد یا بزرگراه مدرس حد فاصل رسالت و همت که دقیقا توقف و اوج ترافیک آن محدوده را در بر می گیرد و بعد از گذر از نقاط دوباره به حرکت روان دست پیدا می کنیم که باید گفت به یک بی نظمی قابل توجه در ساخت و اجرای پروژههای عمرانی می رسیم که خسارات زیادی را به بار می آورد .

ولی از همه این موارد هم که بگذریم به یک نکته اساسی و قابل توجه می رسیم که در نهایت به خود رانندگان معترض به ترافیک می رسد.

در طول روز بارها وبارها به تابلوهایی در سطح خیابانها و بزرگراهها بر می خوریم وبی توجه از آن می گذریم

(بین خطوط حرکت کنید )

(فاصله خود را حفظ کنید )

اگر هر خودرو چه عمومی و چه شخصی در مسیر حرکتی خود بین خطوط حرکت کند شاهد یک نظم خاص در حرکت خواهیم بود البته این به آن معنا نیست که با نزدیک شدن به یکدیگر مسیر ۴ بانده را به ۸ باند تقسیم کنیم و بگوییم در یک خط حرکت می کنیم بلکه منظور همان فاصله ای است که توسط خطوط سفید رنگ صورت گرفته که در هنگام عبور خودروی خود را مابین آن حرکت دهیم که فاصله خود را با خودروهای دیگر حفظ کنیم تا علاوه بر ایمنی حرکت یکدیگر را مختل نکنیم البته قابل ذکر می باشد که هر قسمت برای سرعت خاصی در نظر گرفته شده که اقلب با سرعت پایین در لاین سرعت بالا حرکت می کنند که باعث شده تا بی نظمی در کنترل سرعت در مسیر ها ایجاد شود .

دومین نکته حفظ فاصله می باشد که بازهم علاوه بر ایمنی راحتی گردش و انحراف از مسیر را ایجاد می کند و قدرت تصمیم گیری را در رانندگی بالا می برد و همچنین برای خروج وتعویض مسیر خود از قبل اقدام لازم را راحت تر انجام می دهیم بدون آنکه به حرکت سایرین آسیبی برسانیم .

رعایت این دو نکته حتی در ترافیک های سنگین و همچنین کند بودن حرکت در مسیر کمک بسزایی را در کاهش ترافیک و زمان آن می کند چیزی که همه خواستار آن می باشیم .

تا به حال شده به این موارد بر بخوریم و رعایت کنیم اگر با این صحنه هم مواجه شدیم سعی کردیم به اصطلاح زرنگ بازی در بیاریم و عبور کنیم آنهم از میان فاصله های ایجاد شده .

هر چقدر هم مشکلات در ترافیک نقش داشته باشد بازهم روان بودن آن بستگی به خودمان دارد واقعا چگونه می توان این فرهنگ را ایجاد کرد و به خود و دیگران و حقوق یکدیگر احترام بگذاریم هیچ می دانید که اگر همین فاصله ها رعایت شود در بعضی از موارد به بیمارنی که در وضعیت اورژانس قرار دارند چقدر کمک می کنیم و جان آنها را نجات می دهیم و حتی مسائل دیگر مثل آتش نشانی شاید حتی خدایی ناکرده یک روز خودمان گرفتار آن بشویم تا چه زمان باید از راهنمایی پلیس قافل بود وبه آن عمل نکرد فکر می کنم اگر پلیس قصد بر خورد با متخلفین این موضوع را داشته باشد بیش از ۹۹% رانندگان را مقصر اعلام می کند اگر هم بخواهد طبق قوانیین رفتار کند با توقف خودرویا ابطال گواهینامه باعث می شود که با کمترین حجم ترافیک و تخلفات مواجه شویم که به عقیده من دیگر هیچ مشکلی از نظر راهنمایی وجود ندارد زیرا آندسته هم که رانندگی می کنند خود قوانیین را می دانند پس چه بهتر که ماهم همانند آن دسته باشیم .

نویسنده : حامد منصوری



همچنین مشاهده کنید