پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رکابزنان ایران در مکان سوم آسیا


رکابزنان ایران در مکان سوم آسیا

تیم ملی دوچرخه سواری ایران در بیست وهفتمین دوره مسابقات قهرمانی بزرگسالا ن و جوانان آسیا که در دو قسمت مردان و زنان در شهر «نان خول ریش» تایلند با حضور رکابزنانی از ۲۳ کشور برگزار شد در پایان این رقابت ها باکسب ۳مدال طلا , ۶ مدال نقره و ۶ مدال برنز در مکان سوم رده بندی تیمی مردان جا خوش کرد

تیم ملی دوچرخه سواری ایران در بیست وهفتمین دوره مسابقات قهرمانی بزرگسالا ن و جوانان آسیا که در دو قسمت مردان و زنان در شهر «نان خول ریش» تایلند با حضور رکابزنانی از ۲۳ کشور برگزار شد در پایان این رقابت ها باکسب ۳مدال طلا ، ۶ مدال نقره و ۶ مدال برنز در مکان سوم رده بندی تیمی مردان جا خوش کرد.

تیم ملی دوچرخه سواری ایران در دوره پیشین این رقابت ها با کسب دو مدال طلا ، چهار نقره و دو برنز در مکان ششم قهرمانی مردان آسیا ایستاده بود.

در مسابقات تایلند بهنام خسروشاهی در تایم تریل انفرادی، دور امتیازی و چهار کیلومتر تعقیبی تیمی سه مدال طلا گرفت، در استقامت جاده جوانان به مدال نقره رسید و در سه کیلومترتعقیبی انفرادی نشان برنز را برگردن آویخت. این دوچرخه سوار همچنین به عنوان بهترین رکابزن قهرمانی آسیا دست یافت. مهدی سهرابی در چهار کیلومتر تعقیبی انفرادی و تیم چهار کیلومتر تعقیبی تیمی بزرگسالا ن و عیسی عسکری در استقامت جاده تایم تریل انفرادی بزرگسالا ن مدال نقره به دست آوردند و محمود پراش در کایرین تیم مدیسون بزرگسالا ن، سرعت تیمی، امیرزرگری در چهار کیلومتر تعقیبی و حامد جنت دراستقامت جاده جوانان نشان برنز برای کشورمان به ارمغان آوردند.

نکته قابل توجه این که «پت مکوئید» رئیس فدراسیون جهانی و «وون» رئیس کنفدراسیون دوچرخه سواری آسیا با حضور در این دوره از مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی آسیا به خاطر پیشرفت چشمگیر این رشته با نشاط در ایران و اولین حضور بانوان در این رقابت های بین المللی تبریک گفته و ضمن تقدیر از عملکرد دوچرخه سواران مرد وزن ایران در مسابقات اظهار داشتند: دوچرخه سواران ایران در آینده ای نزدیک می توانند در جمع برترین دوچرخه سواران آسیا و جهان قرار گیرند. به همین مناسبت مروری داریم بر دوچرخه سواری در ایران ودوچرخه سواری ایران در بازی های آسیایی از ابتدا تاکنون.

● مروری بر دوچرخه سواری ایران در بازی های آسیایی

دوچرخه سواری از جمله رشته هایی است که همواره در بازی های آسیایی حضور فعالی داشته است و از اولین دوره آن که در سال ۱۳۵۱ میلا دی در دهلی نو برگزار شد، دوچرخه سواری جزو رشته های اصلی شرکت کننده در بازی های آسیایی بود.

در دوره اول این بازی ها ایران موفقیتی نداشت، در دومین دوره در سال ۱۹۵۴ ورزش ایران در بازی های آسیایی شرکت نکرد اما در سومین دوره بازی های آسیایی به سال ۱۹۵۸که در توکیو برگزار شد، جعفر گل طلب تنها دوچرخه سوار شرکت کننده ایرانی در این بازی ها به دو مدال نقره در مواد یک کیلومتر تایم تریل و ۲۰۰ متر اسپرینت دست یافت. بازی های آسیایی ۱۹۶۲ جاکارتا توسط ایران تحریم شد و دوچرخه سواران ایرانی فرصت حضور نیافتند. چهار سال بعد در بازی های آسیایی ۱۹۶۶ تیم ایران شامل حسن روستایی، مهدی دوکچی، داود اخلا قی و اسماعیل حسینی به مدال برنز یک صد کیلومتر تایم تریل تیمی دست یافت. در مسابقات انفرادی تنها اسماعیل حسینی توانست در چهار هزار متر تعقیبی و هزار متر تایم تریل انفرادی به مقام پنجم برسد.

در بازی های آسیایی ۱۹۷۰ بانکوک تیم دوچرخه سواری ایران به یک مدال نقره و یک نشان برنز دست یافت و اعضای تیم ایران شامل اصغر درودی، حسین بهارلو، منوچهر دانشمند، حسن فرد و خسرو حق گشا به نتایج زیر دست یافتند. صد کیلومتر تایم تریل تیمی بازمان ۵۷:۱۳:۲ ساعت (مدال نقره) ، چهار کیلومتر تعقیبی تیمی با زمان ۵/۰۸ دقیقه (مدال برنز).

بازی های آسیایی ۱۹۷۴ به میزبانی تهران برگزار شد و تیم دوچرخه سواری ایران به دو مدال طلا ، یک نقره و سه برنز ارزشمند دست یافت و تیم ایران متشکل از خسرو حق گشا، حسین بهارلو، غلا محسین کوهی، بهروز رهبر، منوچهر دانشمند و علی پورمهر به نتایج زیر دست یافت: در ۱۸۰ کیلومتر جاده تیمی (مدال طلا ) حسن فرد با زمان ۱۲:۱۶:۵ ساعت، غلا محسین کوهی با زمان ۱۳:۱۶:۵ ساعت و بهروز رهبر با زمان ۱۳:۱۶:۵ ساعت. در ۱۰۰ کیلومتر تایم تریل تیمی (مدال طلا ) حسین بهارلو، اصغر درودی، حسن فرد و خسرو حق گشا با زمان ۰۴:۱۷:۲ ساعت.

۴۰۰ متر مختلط تیمی (مدال برنز) ۴۰۰۰ متر تعقیبی تیمی (مدال نقره) با زمان ۱۰:۰۱:۵ دقیقه خسرو حق گشا در ۴۰۰۰ متر انفرادی (مدال برنز). ایران در بازی های آسیایی ۱۹۷۸ بانکوک حضور نداشت. در بازی های آسیایی ۱۹۸۲ تیم دوچرخه سواری ایران به دو برنز تیمی دست یافت: در ۱۰۰ کیلومتر تایم تریل تیمی تیم ایران متشکل از علی زنگی آبادی، محمدعلی محمدی، مهرداد افشاریان و ابوالفضل خندقی، زنگی آبادی، باجول و افشاریان یک نشان برنز دیگر کسب کرد.

در بازی های آسیایی ۱۹۸۶ سئول، تیم ایران برای نخستین بار در قیمت انفرادی توسط علی زنگی آبادی به مدال طلا رسید. علی زنگی آبادی در ۳۰ کیلومتر تعقیبی انفرادی با ۳۴ امتیاز به مدال طلا رسید. مهرداد افشاریان دیگر عضو دوچرخه سواری ایران با زمان۳۸:۵۵:۴ دقیقه در ۴ کیلومتر انفرادی پیست صاحب مدال برنز شد. پس از چند سال درخشش و کسب مدال های متعدد، دوچرخه سواران ایران در بازی های آسیایی ۱۹۹۰ پکن از دست یابی به مدال محروم ماندند. در بازی های آسیایی ۱۹۹۴ هیروشیما هم تیم دوچرخه سواری ایران موفق به کسب مدال نشد. بالاخره پس از دو دوره ناکامی دوچرخه سواری ایران در بازی های آسیایی ۱۹۹۸ که در بانکوک برگزار شد تا در میزبانی برای ایران مدال طلا به ارمغان آورد و امیر زرگری هم صاحب نشان برنز شد. دربازی های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان تیم ایران تنها صاحب یک مدال نقره تیمی شد و دوچرخه سواران ایران در قسمت انفرادی به هیچ مدالی دست نیافتند.

در ۴ کیلومتر تایم تریل تعقیبی تیمی، تیم ایران متشکل از علیرضا حقی، عباس سعیدی تنها، حسین عسگریو امیر زرگری با زمان ۱۰:۲۳:۴ دقیقه به مدال نقره رسید.

● تاریخچه ای از دوچرخه سواری در ایران

در سال های خیلی دور، ده دوازده دکان بالا تر از شمس العماره، یعنی درمجاورت ساختمان وزارت دارایی فعلی در تهران اولین دکان دوچرخه سازی و دوچرخه فروشی ایران تاسیس شد.

صاحب این دکان شخصی بود به نام حسین آقای شیخ که نخستین بار در کشور ما به کرایه دادن دوچرخه و تعمیر کردن دوچرخه های معیوب پرداخت و در واقع شغل و ورزشی جدید رابنیان نهاد.دوچرخه سواری از مشاغلی بود که تا آن زمان در تهران و ایران بی سابقه بود و مردم به آنهایی که سوار بر این وسیله دوچرخ می شدند «بچه شیطان» و «بچه جن» می گفتند، چرا که معتقد بودند که آنها از طرف شیاطین وجن و پری کمک می شوند که اگر جز این باشد کسی نمی تواند روی دوچرخ حرکت کند! دلیل هم می آوردند و می گفتند وسیله ای که اگر کسی آن را نگه ندارد، خودش نمی تواند خودش را نگه دارد، چگونه می تواند یکی را هم بر بالای خودش بنشاند و راه ببرد؟

مخصوصا که از هر دونده ای جلو بزند و از هر طرف هم پیچ و خم بخورد. پس این نیست مگر این که خود «روروئک» را جن و شیطان ساخته باشند و راننده اش هم بچه جن و بچه شیطان باشد. اما اولین باری که این وسیله به تهران آمد و مردم آن را دیدند زمانی بود که دو پسر بچه انگلیسی در میدان مشق با شلوارهای کوتاه سوار آنها شدند. وقتی پسر بچه های موبور و چشم زاغ و شلوار کوتاه پوش روی این وسیله نقلیه نو ظهور می نشستند و به هر سو می تاختند، پیرهای ساده دل و سالمندان آن روزگار به تماشای آنها می رفتند، «بسم الله» گویان و «لا حول» گویان با شگفتی هر چه تمام تر زیر لب دعا می خواندند و آمدن آنها را یکی از دلا یل وقوع آخر زمان می پنداشتند.

در چنین اوضاع و احوالی بود که حسین آقا شیخ جسارت ورزید و با شهامت فراوان چند دستگاه دوچرخه خرید و دکان دوچرخه سازی باز کرد. استقبال جوانان و نوجوانان از این دوچرخه ها چنان زیاد بود و به قدری کار و بار حسین آقا گرفت که یک نفر ارمنی به نام «دادیک» در میدانگاهی اول سفارت انگلیس در خیابان منوچهری اقدام به تاسیس دومین دوچرخه سازی تهران کرد و مشتریان شمال تهران و فرزندان ارمنی ها را در اختیار خود گرفت. در هر حال با گذشت زمان انواع دوچرخه های معمولی و کورسی و سه چرخه در تهران عمومیت یافت واز تهران به شهرستان ها راه گشود و حتی به عنوان یک وسیله نقلیه ساده و ارزان سر از روستاها در آورد.

فدراسیون دوچرخه سواری ایران در سال ۱۹۴۶ تشکیل شد و احمد ایزد پناه نخستین رئیس آن بود. یک سال بعد این فدراسیون به فدراسیون جهانی دوچرخه سواری ملحق شد. در سال ۱۹۵۱ در بازی های آسیایی دهلی نو، جاسم جاسم زاده از ایران حضور یافت تا نخستین دوچرخه سوار ایرانی باشد که در رقابتی بین المللی شرکت می کند. هفت سال بعد در بازی های آسیایی ۱۹۵۸ جعفر گل طلب به دو مدال نقره دست یافت تا ورزش دوچرخه سواری بیش از پیش جدی گرفته شود. حسین اسماعیلی، خسرو حق گشا، حسین بهارلو، حسن فرد، اصغر درودی، منوچهر اسماعیلی، غلا محسین کوهی، بهروز راهبر و علی زنگی آبادی از جمله قهرمانان بزرگ دوچرخه سواری ایران بودند که افتخارات فراوانی کسب کردند. نخستین بار در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ دوچرخه سواری ایران این بازی ها را تجربه کرد.

نویسنده : محمود افشار



همچنین مشاهده کنید