چهارشنبه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۱ / 1 February, 2023
مجله ویستا

از کودکی با عشق


از کودکی با عشق

معرفی برخی از به یادماندنی ترین انیمیشن های دهه اول هزاره سوم میلادی

مهم نیست اگر سن و سالی از تان گذشته باشد. اگر هنوز به دنیای معصومانه کودکی تان ایمان دارید و هر از گاه لحظاتی از خلوت تان را به مرور خاطرات آن دوران خوش اختصاص می دهید یادآوری برخی از انیمیشن های جذاب دهه اول هزاره سوم خالی از لطف نخواهد بود. دهه ای که بی گمان عرصه ای بود برای ظهور انیمیشن هایی با کیفیت که در راضی کردن توامان مخاطبان کودک و بزرگسال شان موفق ظاهر شدند.

برخی از به یادماندنی ترین انیمیشن های دهه پیشین را با هم مرور می کنیم:

● شهر اشباح (هایائو میازاکی، ۲۰۰۱)

این فیلم را به نام «ربوده شده» هم می شناسند و خالقش یکی از بزرگ ترین رویاآفرین ها در عالم انیمیشین است. فیلم داستان یک کودک کج خلقِ ده ساله به نام چیهیرو را روایت می کند که با پدر و مادرش به حومه شهر آمده است اما ناگهان خود را در شهری می بیند که ساکنانش ساحره ها و هیولاها هستند. هایائو میازاکی که این فیلم را نوشته و کارگردانی کرده است را یکی از بزرگترین کارگردان های انیمیشن ژاپن می دانند و در کارنامه کاری خود آثار شناخته شده ای را دارد. او که قصد داشت پس از اتمام ساخت انیمیشن مشهور«شاهزاده خانم مونوک»(۲۰۰۷) بازنشست شود با دیدن ناگهانی دخترک ده ساله و عبوس دوستش، به یکباره تصمیم گرفت «شهر اشباح» را بسازد. این فیلم علاوه بر دریافت اسکار بهترین فیلم انیمیشن، برنده خرس طلایی جشنواره برلین نیز شده است. ضمناً «شهر اشباح» اولین فیلمی است که توانسته پیش از اکران در سینماهای آمریکا به فروشی معادل ۲۰۰میلیون دلار دست پیدا کند.

● کمپانی هیولاها (پیت دکتر، ۲۰۰۱)

یکی از دوست داشتنی ترین تولیدات کمپانی پیکسار، که در طی نود و دو دقیقه چنان مخاطب را سرگرم می کند که هرگز متوجه گذر زمان نخواهد شد. این فیلم درباره هیولاها و شهرشان است که همه ابهت و قدرتش را از ترساندن کودکان می گیرد حالا فکر کنید یکی از بین بچه ها پیدا شود که این جسارت را داشته باشد که از آن ها نترسد. پس مطمئناً هستند کسانی که گمان کنند زیربنای این شهر دچار تزلزل خواهد شد. در این فیلم برخی چهره های مشهور سینمایی در مقام گوینده ظاهر شده اند که از میان شان می توان به نام هایی چون جان گودمن، بیلی کریستال و جیمز کابرنِ فقید اشاره کرد. این فیلم علی رغم نامزد شدن برای بهترین فیلم انیمیشن سال، نتوانست جایزه اسکار را بدست آورد. اما رندی نیومن به خاطر ترانه «اگر تورا نداشتم» در این فیلم، یک جایزه اسکار دریافت کرد.

● شرک (اندرو آدامسن، ۲۰۰۱)

داستان یک غول بیابانی زشت و کثیف، و همسفرش «دانکی»، که بی گمان پرحرف ترین الاغی است که در عمرتان دیده اید. البته به این ها پرنسس فیونای زیبارو را هم اضافه کنید که همراه با همسفران عجیب و غریبش انبوهی از ماجراها را در طول فیلم پشت سر می گذارد. صداپیشگی این سه شخصیت جالب و دوست داشتنی را هنرمندان مشهوری چون مایک مه یرز، ادی مرفی و خانم کامرون دیاز برعهده داشته اند. فیلم که توسط کمپانی دریم ورکس و با بودجه ای حدود شصت میلیون دلار ساخته شده بود، توانست فقط در بازار امریکا به فروشی بیش از ۲۶۷ میلیون دلار دست یابد. «شرک» در مراسم اسکار ۲۰۰۲ جایزه بهترین انیمیشن سال را به دست آورد.

● در جستجوی نیمو (اندرو استنتن، ۲۰۰۳)

جواهری دیگر در دنیای انیمیشن که با همکاری دو کمپانی پیکسار و دیزنی ساخته شد. داستان فیلم در باره پدری کم رو است که در جستجوی فرزند دزدیده شده اش که یک ماهی دلقک کوچولوست باید تا سواحل سیدنی برود و در این مسیر مشقات و دردسرهای متعددی را متحمل شود. این فیلم در مراسم اسکار ۲۰۰۴ در چهار رشته توانست نامزد شود که ازمیان شان می توان به بهترین موسیقی برای تامس نیومن اشاره کرد، ولی سرانجام در رشته بهترین انیمیشن سال بود که اسکار دریافت کرد.

● باورنکردنی ها (براد برد، ۲۰۰۴)

داستان این فیلم درباره یک خانواده عجیب و با توانایی هایی باور نکردنی ست که شرایط مجبورشان می کند که زندگی آرام شان در حومه شهر رها کنند و به نجات جهان بشتابند. این انیمیشن پرطرفدار که شخصیت های مشهوری چون هالی هانتر و ساموئل ال جکسن را در مقام گوینده دارد توانست در مراسم اسکار ۲۰۰۵ برنده دو جایزه باشد. یکی در رشته بهترین دست آورد در تدوین صوتی و دیگری برای بهترین فیلم انیمیشن سال. اکشن این انیمیشن به اندازه ای بود که تماشاگران در طول فیلم شاهد ۳۵ انفجار و تقریبا ۶۴۰ شلیک گلوله بودند.

● عروس مرده (تیم برتن، ۲۰۰۵)

یکی از تماشایی ترین فیلم های سال ۲۰۰۵ که توسط یکی از غریب ترین و متفاوت ترین فیلمسازان سینمای امروز جهان ساخته شده است. تماشای فیلم برای تماشاگرانش به مثابه یک سفر عجیب و باور نکردنی به دنیای مردگان است. فیلم با فضا سازی تاریک و دلهره آورش ، برای ۷۷دقیقه مخاطب علاقمند را جلوی پرده سینما میخکوب می کند. این فیلم که به شیوه استاپ موشن ساخته شده بود توانست در رشته بهترین انیمیشن سال نامزد اسکار شود.

● راتاتویی (براد برد، ۲۰۰۷)

برای لحظه ای چشمان تان را بر روی هم بگذارید و به این فکر کنید که سرآشپز رستوران محبوب تان یک موش باسلیقه و زبردست باشد. داستان فیلم «راتاتویی» هم درباره همین سرآشپز متفاوت است که توسط آقای براد برد برای تماشاگران خوش خوراک و سینما دوست ساخته شده است. این فیلم جوایز فراوانی را بدست آورد که از میان آن ها می توان به جایزه بهترین فیلم انیمیشن در مراسم های اسکار، بافتا و گلدن گلاب اشاره کرد. مایکل جیاچیمو هم توانست بخاطر آلبوم موسیقی ساوند تراک این فیلم، جایزه گرمی را بدست آورد.

● وال ای (اندرو استنتن، ۲۰۰۸)

داستان فیلم درباره یک ربات بامزهِ آشغال جمع کن است که یک سفر فضایی را تجربه می کند. این فیلم به عنوان یکی از محصولات کمپانی انیمیشن سازی پیکسار، خیلی راحت در جذب مخاطبان کوچک و بزرگ موفق ظاهر شد و به فروش بالایی هم دست پیدا کرد. علاوه بر این، از جنبه هنری هم مورد توجه فراوانی قرار گرفت و خیلی ها این فیلم را جزو بهترین فیلم های دهه اول هزاره سوم دانستند. «وال ای» توانست برنده اسکار و همچنین بافتا، برای بهترین فیلم انیمیشن شود.

● بالا (پیت دکتر، ۲۰۰۹)

پیت دکتر، که از زمان ساخت «کمپانی هیولاها» در سال۲۰۰۱ دیگر فیلمی برای کمپانی پیکسار نساخته بود در سال ۲۰۰۹ این فیلم را کارگردانی کرد و توانست تحسین بسیاری از علاقمندان و همچنین منتقدان را برانگیزد. این فیلم که توانسته بود در هر دو رشته بهترین فیلم و بهترین فیلم انیمیشن نامزد اسکار شود، سرانجام موفق به دریافت اسکار بهترین انیمیشن سال شد. داستان فیلم درباره سفر هزاران کیلومتری یک پیرمرد هفتاد و اندی ساله و همراه خردسالش با بالن به طبیعت بکر آمریکای جنوبی است و البته روبرو شدن شان با انبوهی از اتفاقات مهیج و خطرناک، که سبب شد با درجه نمایشی PG در سینماهای آمریکا به نمایش در آید.

● شعبده باز (سیلوین شومه، ۲۰۱۰)

این فیلم بر اساس یکی از فیلمنامه های فیلم نشده ژاک تاتی ساخته شده است. و کاراکتر اصلی اش هم، چه در رفتار و چه در حرکات بی شباهت به او نیست. کارگردان هم در جایی از فیلم با بردن کاراکتر اصلی اش به داخل یک سینما، که دارد فیلمی از ژاک تاتی را نشان می دهد، به این هنرمند مشهور ادای دین می کند. «شعبده باز» یک انیمیشن بزرگسالانه است و فضای سنگین و کم تحرک فیلم جاذبه ای برای تماشاگران کم سن و سال نمی تواند داشته باشد. اما از آن فیلم هاست که ذهن مخاطبش را مشغول می کند و کاراکترهایی را به او عرضه می کند که توانایی ماندگاری در خاطرات سینمایی مخاطبان شان را دارند. این فیلم چهارمین نامزدی اسکار را برای آقای سیلوین شومه به همراه داشت. هرچند که او، این بار هم نتوانست آن را به دست آورد.

حامد مقدم



همچنین مشاهده کنید





وبگردیسایت همشهری‌آنلاینسایت فراروسایت برترینهاسایت عصرایرانخبرگزاری فارسسایت جهان صنعت نیوزسایت رویداد 24سایت جمارانسایت ورزش سه