جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

زن از نگاه قران


زن از نگاه قران

▪ قرآن: زن مظهر عشق، کوثر
بیان قرآن در آفرینش زن بازتاب اصل توحید است: زن و مرد از یک گوهرند و در آفرینش نابرابری ندارند. همسر آدم از نفس آدم آفریده می‏شود تا زوج زن و مرد بیکدیگر …

قرآن:

زن مظهر عشق، کوثر

بیان قرآن در آفرینش زن بازتاب اصل توحید است: زن و مرد از یک گوهرند و در آفرینش نابرابری ندارند. همسر آدم از نفس آدم آفریده می‏شود تا زوج زن و مرد بیکدیگر کمال بجویند.

زن برای برآوردن نیازهای مادی مرد آفریده نشده است. مظهر شهوت نیست. آرامش بخش و مظهر عشق و دوستی است(۱):

«و از آیات او اینکه از نفس شما جفت شما را بیافرید تا بدو آرامش جویید و میان شما بنا را بر دوستی و رحمت قرار داد. همانا در اینکار آیه هاست برای مردم اندیشمند»

زن و مرد متقلابلاً دوست و ولی یکدیگرند(۲):

«مردان و زنان مؤمن ولی یکدیگرند. امر می‏کنند به معروف نهی می‏کنند از منکر و...»

هر یک از زن و مرد را فضلی است (۳) و در دوستی و عشق، فضل هاشان در فضلی جامعه تکامل می‏جویند. این دو، لباس یکدیگرند (۴) کنایه از اینکه دو فضلی هستند که بیکدیگر کمال می‏جویند. پاکیشان به داد و عشقی است که بنا بر فطرت اساس زناشویی شان است. زن فروغ چشمان مرد با تقوی است (۵).

و نیز در آفرینش زن و مرد برابرند (۶).

«شما را از مرد و زن آفریدیم و قبیله و ملت قرار دادیم تا از یکدیگر شناخته گردید. گرامی‏ترین شما نزد خدا با تقوی‏ترین شما است»

نه تنها بدنیا آوردن دختر دلیل بی مهری خدا به هیچ پدر و مادری نیست (۷)، بلکه گاه دلیل کمال لطف اوست (۸).

«همسر عمران به خدا گفت خدایا نذر می‏کنم فرزندی را که در شکم دارم در راه تو آزاد کنم از من بپذیر. همانا تو شنوا و دانایی. چون فرزند را بدنیا آورد، گفت: خدایا دختر بدنیا آوردم و خدایا تو داناتری که چرا دختر بدنیا آوردم و دختر مثل پسر نیست. من او را مریم نام نهادم او و فرزندانش را از شر شیطان رانده، به تو سپردم. خدا از او به نیکوتر پذیرشی، پذیرفت و ذکریا را کفیل مریم کرد. هر بار که ذکریا به نزدیک مریم می‏رفت، پیش روی او روزی می‏یافت. از مریم می‏پرسید این روزی از کجا برای تو رسید؟ مریم پاسخ می‏داد از نزد خدا: «همانا خدا به کسی که می‏خواهد روزی می‏رساند بیحساب..»

و خدا مریم را مظهر پاکی زنان جهانیان گردانید (۹):

«آنگاه فرشتگان به مریم گفتند خدا تو را برگزیده زنان جهانیان و پاکی بخشید».

زن و مرد در آفرینش برابری می‏یابند. زن از غیریت می‏آساید. مظهر عشق، مادر پیامبری و آب حیات، کوثر، می‏گردد (۱۰).

اشراف جامعه عرب که در آن دوران انحطاط عمومی بشریت، در آن دوران انحطاط زن در موقع و منزلهایش، دختران را زنده بگور می‏کنند، در مقام تحقیر خدای محمد می‏گویند:

ما فرزندان پسر داریم و خدای محمد فرزندان دختر دارد (۱۱). قرآن به آنها هشدار می‏دهد که از دختران زنده بگور پرسیده خواهد شد که به کدامین گناه کشته شدند (۱۲). خدا را فرزندی نیست که نه دختر و نه پسر (۱۳). زادن پسر بر دختر مزیتی ندارد چرا که هر دو آفریده آفریدگارند (۱۴).

اینبار بسراغ پیامبر می‏روند که او ابتر است زیرا که فرزند پسر ندارد. پاسخ قرآن اینست (۱۵):

«همانا به تو کوثر بخشیدیم پس خدا را درود گو و قربانی کن. نسل بریده، دشمن خدای تو است»

زن، آب زندگی است و جاودانگی هستی بدو است. بدینسان است که پیام ابراهیم از آلودگی‏ها پاک می‏گردد. و این پاک سازی، ضرورت این زمان است. زمانی که یکجا اسلام محمد (ص) را نیز از خود بیگانه کرده‏اند و بنام اسلام، زن را مظهر شهوت و ویرانگری می‏شمارند. زمانی که در جای دیگر و در بحبوحه تمدن، به زن، در محدوده رقابت در مصرف و شهوت و تخریب، آزادی می‏بخشند.

مطالعه در موقع و منزلت‏ها و حقوق زن، در جامعه‏های امروزی، باید اهمیت تعیین کننده پایه کردن یکی از دو برداشت را روشن کند: زن مظهر عشق و سازندگی یا زن مظهر شهوت و تخریب است.

مأخذها و توضیح ها

۱- قرآن سوره روم آیه ۲۱ / ۲- قرآن سوره توبه آیه ۷۱ / ۳- قرآن سوره نساء ایه ۳۲

۴- قرآن سوره بقره آیه ۱۸۷ / ۵- قرآن سوره فرقان آیه ۷۴ / ۶- قرآن سوره حجرات آیه ۱۳

۷- قرآن سوره شوری آیه ۴۹ / ۸- قرآن سوره آل عمران آیه‏های ۳۷-۳۵ / ۹- قرآن سوره آل عمران آیه ۴۲ / ۱۰- قرآن سوره کوثر آیه ۱ / ۱۱- قرآن سوره نجم آیه‏های ۲۲-۲۱ / ۱۲- قرآن سوره تکویر آیه‏های ۹-۸ / ۱۳- قرآن سوره اخلاص ایه ۳ و... / ۱۴- قرآن سوره شوری آیه ۴۹ / ۱۵- قرآن سوره کوثر



همچنین مشاهده کنید