سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

زینب علیها السلام الگوی ماندگار


زینب علیها السلام الگوی ماندگار

بی شک همه کمالات آن حضرت در کل, علاوه بر بیان ابعاد مختلف شخصیت بی نظیر این بانوی بزرگوار, به درجه بالای عرفان و خداشناسی او دلالت دارد اگر مرتبه توحیدش قریب به مرتبه توحید حضرات معصومان نبود, هرگز نمی توانست سکاندار طوفان کربلا باشد

بی ‏تردید یکی از مهم‏ترین عوامل تربیت و پرورش فضیلت‏های اخلاقی و نیز تثبیت و انتقال ارزش‏های فرهنگی و اعتقادی، استفاده از الگوهای مناسب است؛ چرا که الگو و سرمشق به لحاظ برخورداری از ویژگی‏های خاصی می‏تواند به روند حفظ و انتقال فضایل و آموزه‏ های تربیتی سرعت ‏بخشیده و به تعمیق و ماندگار شدن آن‏ها کمک نماید.

در مجموعه تعالیم اسلام، به ویژه در تعالیم مربوط به مسائل تعلیم و تربیت، نه تنها توصیه و تاکید بر استفاده از شیوه الگویی شده بلکه علاوه بر تبیین مشخصات و ویژگی ‏های یک الگوی مناسب در موارد ضروری مصداق نیز ذکر شده است. علاوه بر این، گاهی راه ‏های بهره ‏برداری از الگوها نیز مورد اشاره قرار گرفته؛ از جمله در یک مورد ضمن تشریح جریانات مربوط به جنگ احزاب در قرآن کریم، از شخص پیامبر اکرم ‏صلی الله علیه وآله به عنوان "اسوه حسنه‏" یاد می‏شود. «لقد کان لکم فی رسول الله اسوهٔ حسنهٔ‏» (احزاب،۲۱)

به درستی که زندگی و عملکرد رسول خدا صلی الله علیه وآله برای شما اسوه و سرمشق نیکویی است، با توجه به مفهوم واژه اسوه، منظور آیه این خواهد بود که اگر می ‏خواهید در مسیر صراط مستقیم قرار گیرید، به رسول خدا صلی الله علیه وآله اقتدا کنید و از رفتار و کردار او پیروی و تبعیت کنید. البته، قرآن بلافاصله این هشدار را نیز مطرح می ‏سازد که تنها کسانی می ‏توانند پیامبر اکرم ‏صلی الله علیه وآله را الگو و سرمشق خود قرار دهند که به خدا و روز رستاخیز اعتقاد داشته باشند و هرگز در لحظات زندگی خویش از یاد خدا غافل نگردند.

در این راستا، توجه به حفظ سلامت فکری و اعتقادی بانوان از اهمیت و ضرورت بیشتری برخوردار است؛ چرا که همواره در طول تاریخ خطرناک‏ترین نقشه ‏های دشمنان از طریق نفوذ و ایجاد تغییر در نوع تفکر و بینش این قشر از جامعه عملی شده است.

به علاوه، حفظ سلامت ‏بینش و دیدگاه ‏های ارزشی بانوان هر جامعه ‏ای به لحاظ نقش بسیار مهمی که در تربیت نسل جدید دارد، تضمین ‏کننده سلامت فکری و فرهنگی سایر اقشار نیز محسوب می ‏شود.

یکی از چهره‏ های برجسته جهان اسلام، که به دلیل برخورداری از ویژگی ‏های منحصر به فرد در تمام زمینه‏ ها می ‏تواند به عنوان یک الگوی به تمام معنی در همه اعصار مطرح شود، حضرت زینب‏ علیها السلام است.

بی ‏شک همه کمالات آن حضرت در کل، علاوه بر بیان ابعاد مختلف شخصیت‏ بی ‏نظیر این بانوی بزرگوار، به درجه بالای عرفان و خداشناسی او دلالت دارد. اگر مرتبه توحیدش قریب به مرتبه توحید حضرات معصومان نبود، هرگز نمی ‏توانست‏ سکاندار طوفان کربلا باشد.

همان‏گونه که این بانوی گران‏قدر در یکی از حساس‏ترین برهه‏ های تاریخ اسلام، از طریق تدبیر و فداکاری و شهامت ‏خطری را که متوجه کیان اسلام بود، برطرف نمود امروز نیز بانوان جامعه اسلامی می‏توانند از طریق اقتدا به سیره و عملکرد و فضایل شیرزن کربلا حضرت زینب کبری‏علیها السلام همه دسیسه ‏های ناجوانمردانه استکبار جهانی را در استیلا بر افکار بانوان مسلمان خنثی نمایند.

این نوشتار، که با هدف گرامیداشت ‏سال ‏روز میلاد عقیله بنی ‏هاشم به نگارش درآمده، می ‏کوشد تا پس از مروری کوتاه به وقایع زندگی آن حضرت، اشاره ‏ای نیز به برخی از کمالات و فضایل والای ایشان داشته باشد.

● سرگذشت زینب علیها السلام

بنا به قول مشهور، حضرت زینب ‏علیها السلام سومین فرزند فاطمه زهراعلیها السلام در روز پنجم جمادی‏الاول سال پنجم یا ششم هجری چشم به جهان گشودند. در این زمان، پیامبر اکرم ‏صلی الله علیه وآله در خارج از مدینه بودند.

در لحظات پایانی ظهر عاشورا وقتی بالای سر پیکر خونین برادر و مقتدای خود امام حسین‏ علیه السلام آمدند، با این جمله: پروردگارا این هدیه و قربانی را از اهل‏ بیت پیامبرصلی الله علیه وآله قبول فرما، نهایت اخلاص و فداکاری خود را به جهانیان اعلام کرد...

امیرالمؤمنین ‏علیه السلام نام‏گذاری این کودک را به تاخیر انداختند تا رسول خدا صلی الله علیه وآله به مدینه برگشتند. آن حضرت به فرمان الهی نام این مولود مبارک را زینب گذاشتند و توصیه فرمودند که این طفل را همواره گرامی بدارید ؛ چون او شبیه جده‏اش خدیجه کبری‏علیها السلام است.

یعنی همان‏گونه که حضرت خدیجه‏ علیها السلام در آغاز بعثت ‏با شجاعت و فداکاری متحمل زحمات زیادی شد تا نهال نورسته اسلام حفظ و بارور شود، حضرت زینب ‏علیها السلام نیز با صبر و ایثار و تحمل سخت‏ترین فشارها از به خطر افتادن اساس اسلام جلوگیری به عمل می‏آورند.

در توصیف آن حضرت می ‏گویند: حضرت در وقار شخصیت چون جده‏اش حضرت خدیجه ‏علیها السلام و در عفاف و عصمت همانند مادرش زهرا علیها السلام بود.

زینب کبری تا حدود پنج ‏یا شش سالگی، تحت اشراف شخص پیامبراکرم ‏صلی الله علیه وآله و در آغوش مادر بزرگوارش حضرت زهرا علیها السلام پرورش یافت و از این پس، مسؤولیت تربیت و پرورش او به عهده علی‏ علیه السلام گذارده شد. تا این ‏که در سال هفدهم هجری به همسری پسرعمویش، عبدالله بن جعفر درآمد. سالها بعد زمانی که مردم با امیرالمؤمنین علی بن ابی ‏طالب‏ علیه السلام بیعت کردند، حضرت برای یاری پدر از مدینه به کوفه رفت و در مدت پنج‏ سال دوران سخت‏ حکومت علی‏ علیه السلام، همواره یار و تسکین بخش غم‏های پدر بود و زنان کوفه را آموزش می ‏داد... چون علی ‏علیه السلام در محراب عبادت با شمشیر ابن ملجم مرادی ضربت‏ خورد، پرستاری آن حضرت را برعهده گرفت و به دنبال شهادت امیرالمؤمنین ‏علیه السلام و هنگام نوبت امامت ‏برادر بزرگش امام حسن‏ علیه السلام در کنار برادر قرار گرفت و آن‏گاه که امام حسن‏ علیه السلام از کوفه به مدینه برگشت، به همراه ایشان حضرت زینب‏ علیها السلام نیز به مدینه آمد. وقتی که در سال پنجاه هجری معاویه حضرت امام حسن‏ علیه السلام را مسموم کرد باز غمخواری و پرستاری برادر با زینب بود و پس از شهادت امام حسن ‏علیه السلام در خدمت امام حسین ‏علیه السلام بود و زمانی که در سال شصت هجری امام حسین ‏علیه السلام عازم مکه شد، به همراه آن حضرت از مدینه خارج شد و از آن لحظه به بعد تا روز عاشورا در خدمت‏ به قیام اباعبدالله‏علیه السلام تلاش می‏کرد و لحظه‏ای از آن حضرت جدا نشدند. نقل می‏کنند در جریان حرکت‏ به سوی عراق ابن عباس به امام حسین‏علیه السلام گفت اگر ناگزیر باید به این سفر بروید، حداقل این زنان و بچه ‏ها را با خود نبرید. در این لحظه، حضرت زینب‏ علیها السلام خطاب به ابن عباس فرمود: ... سوگند به خدا از حسین جدا نخواهم شد، همراه او خواهم بود با او زندگی کرده و با او می ‏میرم. (۱)

در روز عاشورا با ایثار چند برادر و فرزند و برادرزاده و... فداکاری در راه خدا را به حدی رساند که حتی ملکوتیان را به تعجب واداشت و از عصر عاشورای سال شصت هجری به بعد رسالت پیام‏ رسانی خون شهیدان و سرپرستی و رهبری اسیران نهضت عاشورا را برعهده گرفت و لحظه‏ای از حمایت امام زین ‏العابدین ‏علیه السلام غافل نگشت و بارها در این سفر خوفناک جان آن حضرت را از خطراتی که او را تهدید می‏ کرد نجات بخشید. حضرت زینب با ایراد خطبه‏ های آتشین پایه کاخ‏های ستم بنی ‏امیه را به لرزه درآورد و در یک کلام، با این کار همه تبلیغات و نقشه‏ های دشمنان را خنثی و نفاق منافقان را رسوا و غفلت غافلان را برطرف ساخت. اگر تلاش بی ‏نظیر و فداکاری کامل زینب نبود، به یقین جریان کربلا را بنی امیه یا به فراموشی می ‏سپردند یا از مسیر حیات‏بخش خود منحرف می ‏کردند و به قول شاعر:

سر نی در نینوا می ‏ماند اگر زینب نبود

کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

چهره سرخ حقیقت ‏بعد از آن طوفان رنگ

پشت ابری از ریا می‏ ماند اگر زینب نبود

در عبور از بستر تاریخ سیل انقلاب

پشت کوه فتنه‏ ها می ‏ماند اگر زینب نبود (۲)

آن حضرت سرانجام، پس از انجام کامل این رسالت ‏سنگین یک سال و نیم پس از جریان عاشورا در رجب سال شصت و دو هجری با کوله ‏باری از غم و اندوه چشم از جهان فرو بست.

● فضایل و اوصاف زینب علیها السلام

حضرت زینب ‏علیها السلام به اعتراف همه تاریخ ‏نویسان، آراسته به همه فضایل و خصلت‏های والای اخلاقی و الهی بودند و در سایه این کمالات به مرتبه‏ای از منزلت انسانی دست ‏یافتند که شایستگی محرم راز الهی و امین ودایع امامت و ولایت‏ بودن را حداقل در بخشی از عمر شریفشان به خود اختصاص دادند. (۳) حضرت این کمالات را به برکت عنایات خاص الهی و پاکی سرشت و نحوه تربیت و پرورش در دامن پیامبرصلی الله علیه وآله و فاطمه‏ علیها السلام و امیرالمؤمنین ‏علیه السلام و تلاش‏هایی که در راستای کسب سجایای اخلاقی و به جای آوردن عبادات و فرامین الهی انجام داده بود به دست آورد.

القابی که برای آن حضرت نقل شده ‏به گوشه ‏هایی از عظمت‏ شخصیت این بزرگ بانوی اسلام دلالت دارند. از جمله: عالمه غیر معلمه، نائبه الزهراء، عقیله النساء، الکامله، ولیدهٔ الفصاحهٔ، صدیقهٔ الصغری، معصومهٔ الصغری، صابرهٔ محتسبه، بطلهٔ کربلا، سلیلهٔ الزهراء، امینهٔ‏الله، محدثه، ناموس کبریا، قرهٔ عین مرتضی، عقیلهٔ بنی هاشم، محبوبهٔ المصطفی، زاهده، عابده، نابغهٔ الزهرا، سرّ ابیها و...

پی ‏نوشت‏ها:

۱. خصائص الزینبیه، ص ۲۸۳ .

۲. قسمتی از شعر زخمی‏ترین فریاد، سروده قادر طهماسبی (فرید) .

۳. امام حسین ‏علیه السلام در آخرین ساعات زندگی خود امانات الهی را به زینب‏ علیها السلام سپرده و حمایت و حفاظت از حضرت سجاد علیه السلام را به ایشان سفارش می ‏کنند و امام سجادعلیه السلام نیز در بیان احکام و برخی مسایل ولایت نیابت ‏خاصه به او داده بودند.

۴۰. خصائص الزینبیه، ص ۳۰۹.

۵. سفینهٔ‏البحار، ج ۱، ص ۵۵۸ .

۶. بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۱۳۷.

۷. السیدهٔ زینب، محمود شرقادی، ص ۹۸.

۸. زینب کبری، فریادی بر اعصار، ص ۲۳.

۹و۱۰. زینب کبری، ص ۶۲ / ص ۶۳.

۱۱. مرقد العقیله زینب، ص ۲۱.

۱۲. تنقیح المقال، ج ۳، ص ۷۹ .

۱۳. زینب کبری، ص ۲۲.

۱۴- مقتل مقرم، ص ۳۷۱ .

۱۵. ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۶۴ .

۱۶. الطرز المذهب، ص ۷۴.

۱۷. منتخب التاریخ، ص ۲۷۵.

منبع : مجله دیدار آشنا، شماره ۲۵، سید صادق سیدنژاد .


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید