پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
فقر زدایی و توسعه آموزش عالی
فقر و معنای آن در گذشته نهتنها بار منفی نداشته، بلکه به نوعی نشان از بینیازی و غنای درونی فرد محسوب میشده است. به عنوان مثال در ایرانباستان و فرهنگ زردشتی، زرتشت خود را بزرگترین فقیر معرفی میکرده است در یونان نیز به معنای مشابهی از فقر دست پیدا میکنیم. به عنوان مثال سقراط فقر را یک صفت درونی که جزو منش انسان محسوب میشود میدانست. افلاطون فقر و ثروت، هر دو را آسیب تلقی میکند و ارسطو نیز ادعا میکند انسان زمانی به ثروت میرسد که به استقلال درونی دست یافته باشد. در اینجا ما شاهد جابهجاییهای مکرر معنا در مفاهیم فقر و ثروت هستیم.
در ادیانی مانند مسیحیت و اسلام نیز فقر از بار منفی برخوردار نبود. پیامبر اسلام (ص) نیز میفرمایند: فقر فخر من است.
در ادبیات شفاهی ما نیز اشعاری همچون:
حافظ غبار فقر و قناعت ز رخ مشوی
کاین خاک بهتر از عمل کیمیاگریست
اما با ظهور نظام سرمایهداری این مفهوم دچار دگردیسی شد و فقر تبدیل به یک موقعیت اجتماعی گردید که جایگاه انسانها را در سطح جامعه معرفی میکرد. به روایت دکتر مجید رهنما، در سده سیزدهم در غرب معنای فقر و بینوایی مترادف یکدیگر شدند.
● تعریف فقر در دوران معاصر
امروزه طبق تعریف بانک جهانی کسانی که روزانه کمتر از یک دلار درآمد داشته باشند، دچار فقر مطلق هستند.
فقر مطلق به این معناست که فرد نتواند نیازهای اولیه (فیزیولوژی) خود را برآورده سازد و فقر نسبی در هر جامعهای متفاوت است و مربوط میشود به سایر نیازهای انسان همانگونه که مازلو سلسه مراتب نیازهای بشری را دستهبندی میکند.
اما در این میان آمارتیاسن تعریف دیگری از فقر ارائه میدهد و آن عبارت است از فقر قابلیتی.
فقر قابلیتی به این معناست که بشر باید از حدی از توانایی برخوردار باشد که بتواند نیازهای خود را برطرف سازد. این معنای فقر مرتبط میشود با بحث آموزش.
صاحبنظران توسعه و موسسات بینالمللی همچون بانک و صندوق جهانی اعتقاد داشتند که آموزش عمومی موجب فقرزدایی از کشورهای جهان سوم میشود، اما بعد از گذشت چندین سال تجربه در اکثر کشورها معلوم شد که آموزش عمومی نتوانسته است به اندازه مورد نیاز تاثیری در کاهش فقر به وجود بیاورد. پژوهشهای به عمل آمده نشان داد ۲ عامل عدم کیفیت و عدم تناسب آموزش مانع تاثیر مطلوب آموزش در امر توسعه میشود. مثلا در برخی نقاط آفریقا، جادوگران بومی تبدیل به معلمان محلی شدند. یا به عنوان مثال سرمنشأ رشد گروههای تروریسم در منطقه را میتوان در نظامهای آموزشی آنها کاوید. در این زمینه میتوان به نظام آموزشی کشور پاکستان اشاره کرد. آسیب دیگر نهادهای آموزش عالی در اکثر کشورهای جهان سوم نگاه و رویکرد ناپلئونی است. این رویکرد به امر آموزش نگاهی فنسالارانه و ابزاری دارد. به طور کلی دو رویکرد در سیستم آموزشی مطرح است، رویکرد ناپلئونی و رویکرد همبولتی. ناپلئون در زمان به قدرت رسیدن خود دستور بستن دانشگاهها را داد و فقط اجازه داد آموزشگاه و مدارسی به کار خود ادامه دهند که فنسالار تربیت کنند. وی اعتقاد داشت کشور نیازمند افسر و مهندس جنگی و... است و سیستم آموزشی باید اینگونه افراد را تربیت کند.
در مقابل در آلمان فون همبولت درخصوص امر آموزش اعتقاد داشت که نهادهای آموزشی باید منظومهای از دانش را که متناسب باشد به اجرا درآورد.
در اتحادیه اروپا هماکنون تصویب شده است که نظام آموزش عالی باید دو پایه باشد تا فنسالاری و ابزار گرایی بر آن چیره نشود. در واقع، آنچه بیش از فنسالاری مورد توجه قرار میگیرد، تفکر خلاق و نقاد، مسالهیابی و حل مساله، کار جمعی و یادگیری است. منظور از دانش آن نگاه انتقادی به جهان است و نه تفکیک به علوم طبیعی و انسانی. مثلا با یک نگاه انتقادی به گوشیهای تلفن همراه آسیبهای به جای مانده از ضایعات آن در طبیعت و مضرات آن مشخص میشود.
درواقع این تقسیمبندی شبیه همان تقسیمبندی هابرماس درباره عقل ابزاری و همکنشی است.
● آموزش عالی؛ کالای لوکس یا ضروری
در دهههای گذشته به آموزش عالی به عنوان یک کالای لوکس نگاه میشد، زیرا بررسیهای اقتصادزده آنها نشان میداد که آموزشهای پایه بیشترین بازدهی را از نظر اقتصادی دارند. زیرا این آموزشها به تربیت کارگران ماهر منجر میشد که مورد نیاز کارخانجات بودند. اما با رشد تکنولوژی و تغییر ساختار تولید نیاز به کارگر ماهر کمتر و نیاز به متخصصان با دانش بالاتر بیشتر شد. در مقابل کیفیت پایین آموزشهای پایه نیاز به معلمان و مربیان متخصص را ضروری ساخت. بنابراین آموزش عالی از یک کالای لوکس، امری ضروری در امر توسعه و کاهش فقر بدل ساخت، به شکلی که نهادهای بینالمللی مانند بانک جهانی و... حاضرند براحتی در امر آموزش عالی در سایر کشورها سرمایهگذاری کنند (که البته رویکرد تجاری و کالایی خود را دنبال میکنند.)
در کشور ما نیز تحقیقات بیشماری درباره دلایل فقر و توسعهنیافتگی صورت گرفته است که عمده دلایل در ۳ محور ضعف نگرش، ضعف ساختاری و ضعف مدیریتی ـ عملکردی جای میگیرند که اگر ریشهیابیکنیم، عمده دلایل آن به بحث کیفیت و تناسب آموزش برمیگردد.
● پیش به سوی یک آموزش عالی کارآمد
در بحث آموزشی عالی در کشور ما انتقادات مهمی مطرح است. به قول دکتر طباطبایی، دانشگاههای ما مقلد مقلدان تربیت میکنند. یکی از اساسیترین مشکلات نظام تولید علم به تعبیر دکتر طباطبایی «غفلت در مبانی» و برخوردار نبودن از «پشتوانه سنت علمی» است که به شکلگیری ۲ نهاد موازی انجامیده است، ۲ نهادی که «دستگاه مفاهیم یکی خالی از مضمون و دیگری فاقد مبناست.»
وانگهی، امروزه این بحث مطرح است که هر دانشی در مدت ۳ سال منسوخ میشود یعنی وقتی دانشجو فارغالتحصیل شد، از دانشی برخوردار است که دیگر کاربردی ندارد، بنابراین سیستم آموزش باید دارای رویکرد یادگیری باشد.۳ شرط لازم باید در سیستم آموزش عالی برقرار باشد تا بتواند نقش موثری در کاهش فقرزدایی و توسعه کشور نهتنها در ایران بلکه در هر کشوری ایجاد نماید.
شرط اول داشتن تناسب با نیازهای جامعه بومی و جهانی است.
شرط دوم برخورداری از کارایی و کیفیت است.
و شرط سوم برخورداری از عدالت در دسترسی است. عدالت به مفهوم افقی و عمودی آن. عدالت افقی رقابت برابر بین افراد برابر است و عدالت عمودی ایجاد فرصتهای برابر بین افراد غیر برابر. به این معنی که افراد در شرایط گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فرصت برابری برای دسترسی به آموزش عالی داشته باشند.
فرید میرموسوی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی حجاب سریلانکا دولت گشت ارشاد کارگران رهبر انقلاب پاکستان مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی
کنکور هواشناسی سیل تهران زنان خراسان جنوبی شهرداری تهران سلامت پلیس فراجا قتل سازمان هواشناسی
قیمت خودرو خودرو قیمت دلار دلار قیمت طلا بازار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو ارز قیمت سکه سایپا مسکن
ترانه علیدوستی تلویزیون گردشگری سینمای ایران فیلم سحر دولتشاهی کتاب مهران مدیری شعر تئاتر سینما رادیو
کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین جنگ غزه روسیه حماس طوفان الاقصی اوکراین اتحادیه اروپا ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران والیبال
همراه اول فیلترینگ فناوری ناسا تبلیغات تیک تاک وزیر ارتباطات
مالاریا سلامت روان استرس کاهش وزن داروخانه دوش گرفتن