جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
ضرورت تمسك به ولایت
یكی از شاگردان امام صادقعلیه السلام میگوید: به امام صادقعلیه السلام گفتم كه حدیثی از شما برای ما روایتشده كه گفتهاید: «اذا عرفت فاعمل ما شئت»; یعنی وقتی به شناخت (امر و راه ما) رسیدی، هر چه خواستی انجام بده! امامعلیه السلام فرمودند: بله، گفتهام. پرسیدم: حتی اگر سرقت كنند، شراب بخورند و زنا كنند؟
امام صادقعلیه السلام آیه استرجاع «انا لله و انا الیه راجعون» را از روی شگفتی قرائت كرد و فرمود: به خدا قسم كه انصاف را رعایت نكردهاند. در جایی كه ما خودمان عمل (به اعمال صالح) و تلاش مینماییم، چگونه دیگران را معاف میكنیم و بار مسؤولیت را از شانه دیگران بر میداریم؟ آنچه من گفتهام چنین بوده است: آنگاه كه به شناخت رسیدی، هر چه از خیر خواستی انجام بده، كم یا زیاد باشد; زیرا خداوند از تو قبول میكند. (۱)
به سادگی از این قصه میتوان فهمید كه منشااشتباه در مفاهیم مكتب، اعم از بد فهمی، تحریف، انحراف، خیانت و... میتواند تاثیر بدی بر مسیر سلوك پیروان داشته و آنان را به شدت دچار گمراهی نماید.
بنابراین از آنجا كه تمسك به ولایت جایگاه اجتناب ناپذیری در رشد و تعالی مؤمنین دارد، باید روشن و واضح شود; زیرا این ارتباط ولایی نیز گاه به محبت تنها و عشق ورزیدن خلاصه میگردد و یا محدود به ابعاد اجتماعی آن شده و از مسؤولیتهای جانبی و اصیل آن كه همان تبیعت و سازندگی خود و دیگران است، غفلت میشود.
شایان ذكر است كه اصیلترین وجه ولایت همان رهبری انسان است و بر خلاف آنچه تصور شده، این نكته فقط حد فاصل و فارق بین تشیع و تسنن نیست، بلكه این ویژگی تفكر دین و شكل ناب آن یعنی تشیع، همه اندیشههای سیاسی در مساله رهبری رابه چالش میكشاند. در هر صورت، برای شفافیت جامع این دیدگاه مترقی، لازم است كه چند موضوع تبیین گردد.
۱ - مفهوم ولایت
۲ - ضرورت ولایت
۳ - زیر بنای ولایت
۴ - اهداف ولایت
۵ - تصویر حقیقی تمسك به ولایت
مفهوم لغوی ولایت
كلمه ولایت، لغت مانوسی است كه در قرآن به صورتهای گوناگون به كار رفته است. ولایت (با فتح واو) به معنای سرپرستی، رهبری و ولایت (به كسر واو) به معنی نصرت میباشد. شهید مطهریقدس سره نوشته است: ولاء، ولایت، ولی، مولی همه از ماده «ولی» اشتقاق یافتهاند. این واژه از پر استعمالترین واژههای قرآن است كه ۱۲۴ مورد به صورت اسم و ۱۱۲ مورد در قالب فعل به كار رفتهاست. راغب در «مفردات القرآن» گفتهاست: قرار گرفتن چیزی در كنار چیز دیگر، به نوعی كه فاصلهای در كار نباشد. و در معانی دیگر مثل قرب، چه مكانی چه زمانی، دوستی، یاری، تصدی امر و تسلط نیز توسعه دارد. راغب نیز تایید نموده كه ولایت (به كسر واو) به معنی نصرت و (به فتح واو) به معنی تصدی و صاحب اختیار شدن كار است و ادامه میدهد كه هر دو كلمه (با فتحه و با كسره) یك معنا دارد و حقیقت آن، همانا تصدی و صاحب اختیاری میباشد. (۲)
حاصل جمع این بررسی آن است كه به مناسبت موضوع امامت و سایر قرینهها، معنی شاخص و آشكار ولایت همان رهبری میباشد. درباره این موضوع تحقیقات كاملی انجام شده و آیات قرآنی و داستان غدیر، به صراحت گویای این معناست كه ولایت همان رهبری است و جای هیچ تردید و شكی نیست. اما آن چه باید مورد بحث قرار گیرد، این است كه این ولایت چه ضرورتی داشته و چه جنبههایی را در انسان و در جامعه انسانی تحت تاثیر قرار میدهد.
ضرورت ولایت
انسان موجودی اجتماعی است. او به خاطر نیازهای گسترده و زیادهطلبی و تنوع طلبی به جامعه پیوند میخورد و نمیتواند در كوهها و غارها به تنهایی زندگی كند. هنگامی كه اجتماع تشكیل شد، بطور طبیعی نیاز به حكومت و رهبری مطرح میشود. از آنجا كه انسان موجودی است آزاد و دارای اختیار امكانات بیشتری را میطلبد، این مجموعه زمینه تجاوز را آماده میكند، بویژه آنكه وقتی با قدرت پیوند بخورد. پس چارهای جز رهبری و تشكیل حكومت نیست; حتی اگر این حكومتستم پیشه هم باشد. علیعلیه السلام وقتی شنید كه خوارج میگویند: «لاحكم الا لله»; فرمانی جز فرمان خدا نیست، فرمود: این سخن حقی است كه هدف باطلی را دنبال میكند. آری! درست است كه فرمانی جز فرمان خدا نیست، ولی اینها میگویند كه زمامداری جز برای خدا نیست، در حالی كه مردم به فرمانداری نیازمندند; خواه نیكوكار باشد، یا بدكار، تا مؤمنان در سایه حكومتبه كار خویش مشغول و كافران هم بهرهمند شوند. مردم در سایه این حكومت زندگی كنند و به وسیله او اموال بیتالمال جمعآوری گردد و به كمك او با دشمنان مبارزه شود. جادهها امن و امان و حق ضعیفان از نیرومندان گرفته شود. نیكوكاران در رفاه و از دست بدكاران در امان باشند. (۳)
اما در زمان حكومت پاكان، پرهیزكاران بخوبی انجام وظیفه میكنند، ولی در حكومتبدكاران، ناپاكان از آن بهرهمند میشوند تا مدتش به سر آید و مرگش فرا رسد. (۴)
بنابر آن چه گذشت، در جامعه بشری رهبری و حكومت اجتنابناپذیر است. حكومت میتواند جمهوری استبدادی، دمكراتیك، لیبرال، موروثی و سلطنتی، یا نظام اسلامی یعنی بر پایه امامتباشد.
نكته ارزشمند در این جا این است كه انتخاب نوع حكومت وابسته به دیدگاه حكومتبر انسان و جهان است.
۱ - اگر انسان موجودی باشد كه فقط با مشتركات حیوانی بررسی شود، دیگر نیازی به حكومت ولایی نیست. چون این شخص جز خوردن و خوابیدن و خوش بودن، هدف دیگری ندارد و دنیای او چیزی جز آخور و خوابگاه و عشرتكده نیست و هدفهای این جامعه تا حد رفاه و امنیت و آزادی و حتی عدالت كفایت میكند.
اما در صورتی كه عقل، فكر، روح، وجدان و استعدادهای عظیم انسان را شناسایی كنیم، اعتراض بر اهداف ذكر شده شروع میشود; زیرا در آن حكومت انسان در حد حیوان و جامعه او در حد دامپروری سقوط میكند. با شناخت ابعاد گسترده وجود آدمی، دیگر وضع موجود قانع كننده نیست و انسان آگاه، وضع مطلوب را جستجو خواهد كرد. از این رو، شیعه همیشه معترض بودهاست.
۲- از طرف دیگر، وقتی دانستیم انسان فقط در جامعه مطرح نیست، بلكه در هستی و كل نظام جهان مطرح است و این انسان معاد و استمرار دارد، دیگر نمیتوان به آگاهیهای محدود و تجربهها و حتی عقل جمعی او اعتماد كرد. چنین بینش بزرگی سبتبه اتصال و پیوند آدمی، حاكم و رهبری برتر میطلبد; رهبری كه از دانشی برتر به نام وحی بهرهمند باشد.
ویژگیها و زیر بنای ولایت
رهبری انسان با مقدمهای كه گذشت، باید دارای چند خصوصیتباشد:
۱. آگاهی;
۲. آزادی و رهایی از تعلقات كه به آلودگی و گناه میانجامد;
۳. دلسوزی.
مجموعه این عناصر همان چیزی كه است كه تشیع در امام معصوم یافته است و معصوم كسی است كه دارای آگاهی لازم، پاكی و عدم تعلق و دلسوزی است. این خصوصیات نیاز به نوری از جانب حق دارد. بیحكمت نیست كه از امام به عنوان نور یاد شده است: «الامامهٔ هی النور; و ذلك قوله عزوجل «آمنوا با لله و رسوله و النور الذی انزلنا» النور هو الامام»; امامت نور است و این همان قول خدای تعالی در قرآن است كه فرمود: ایمان بیاورید به خدا و رسول او و نوری كه نازل كردیم، نور همان امام است. (۵)
این تعبیر بسیار دقیق است; زیرا بدون نور اصلا چشم قادر به دیدن نیست. پس با نور امامت است كه انسان هستی واقعی خود را مییابد و به مقصود میرسد. از اهمیت این مطلب است كه بعد از نبوت نیاز به امامت است، همچنان كه ابراهیمعلیه السلام پس از پیامبری به مقام امامت رسید. علیعلیه السلام به عنوان ریشه امامت و پدر ائمهعلیهم السلام علم گسترده وحی را از رسولاللهصلی الله علیه وآلهتحویل گرفت; چنانكه میفرماید: رسول خداصلی الله علیه وآله هزار در از حلال و حرام از آنچه بوده و آنچه تا قیامتخواهد بود، برایم گشود كه از هر دری هزار در دیگر باز میشد تا آنكه دانش آینده و حوادث و بلاها و جدا نمودن حق از باطل را دانستم. (۶)
جزئیات این دانش عظیم در روایات علم امامعلیه السلام آمدهاست.
این علم شامل همه ابعاد وجود انسان است; از فیزیولوژی جسم گرفته تا لایههای تو در توی روح آدمی. به نمونه زیر توجه كنید:
زنی نزد امام صادقعلیه السلام رفته و از عادت ماهانه و نشانههای آن پرسش میكند. وقتی امامعلیه السلام برای او توضیح میدهد و زن پاسخ را میگیرد، بیرون میرود و این جمله را میگوید: «و الله لوكان امراهٔ ما زاد علی هذا»; به خدا قسم اگر او زن میبود، چیزی بر این مطلب نمیافزود. (۷)
و نمونهای دیگر
ابوحبیب تیاجی گوید: شبی رسول خداصلی الله علیه وآله را در خواب دیدم كه به تیاج (روستایی در خراسان) آمده و در مسجدی كه حاجیان هر سال میآمدند، نشست. محضر ایشان رفته و سلام كرده و مقابلش ایستادم. نزد آن حضرت ظرفی از خرما بود. رسول خدا مشتی از آن خرما به من داد. شمردم، هیجده عدد بود. بیست روز از این رؤیا گذشت. در زمین خود مشغول كشاورزی بودم كه مردی پیشم آمد و گفت: حضرت ابوالحسن، امام رضاعلیه السلام به تیاج آمده و الان در مسجد نشستهاند. به مسجد شتافتم. مردم همه به دیدار او میآمدند. امام رضاعلیه السلام را دیدم كه در محلی نشسته بود كه رسول خداصلی الله علیه وآله را در آنجا دیده بودم. امامعلیه السلام روی حصیری نشسته بود كه در خواب، رسولالله روی آن نشسته بود. در مقابل امامعلیه السلام طبقی از خرما بود. سلام كردم; جواب سلامم را داد واز من خواست نزدش بروم. مشتی خرما به من داد كه آن را شمردم، دقیقا هجده تا بود. گفتم: ای پسر رسول خدا ! زیادتر بدهید. امامعلیه السلام بیدرنگ فرمود: اگر رسول خدا زیادتر دادهبود ما هم میدادیم! این است امام كه به رؤیای من و تو اشراف دارد. (۸)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اصفهان اسرائیل ایران حمله ایران به اسرائیل انفجار ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت گشت ارشاد جنگ جنگ ایران و اسرائیل دولت سیزدهم
زلزله سیل دبی قتل شهرداری تهران کنکور تهران سیلاب فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی قوه قضاییه
فرودگاه قیمت خودرو فرودگاه مهرآباد قیمت طلا خودرو قیمت دلار بازار خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی بورس قیمت سکه
تلویزیون احسان علیخانی تبلیغات سینمای ایران کتاب دفاع مقدس سریال تئاتر موسیقی
چین دانشگاه آزاد اسلامی
فلسطین حسین امیرعبداللهیان آمریکا رژیم صهیونیستی غزه عملیات وعده صادق جنگ غزه روسیه وعده صادق اسراییل سازمان ملل ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا منچسترسیتی کشتی فرنگی بازی سپاهان
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات فناوری ایلان ماسک ناسا
چاقی دیابت پیاده روی درمان و آموزش پزشکی کاهش وزن زوال عقل