پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
اسلام و سرمایه داری
«در آمدی بر نقد قرائت لیبرال - سرمایهداری از "جامعه مدنی"»
در این نوشته، «سرمایه داری»، به معنای اصطلاحی آن منظور است كه پدیدهای استثماری با عملكردو راهكارهایی ویژه میباشد نه سرمایه داری به معنای لغوی آن كه معطوف به هرگونه در اختیار داشتنمال و سرمایه است. نگرش اسلام به اصل اموال و سرمایه، بسیار مثبت است. اموال و هرگونه كالا كهبگونهای نیازهای بشری را برآورد، در نظر اسلام، امری حیاتی و عامل بقاء و برپایی جامعه، و راه تداومحیات انسانی، و رشد دین و دینباوری است. این موضوع را، در سراسر تعالیم اسلامی به روشنی میبینیمكه با تعبیرهایی گونهگون، از ضرورت تمتعات زندگی، و حیاتی بودن اموال و كالاها سخن گفته و سهماصولی «اموال» را در جامعه انسانی، تبیین نموده اند
از آنجا كه در این مقاله، بنابر ارزیابی فشرده و كوتاه است، تنها به چند نمونه از این تعالیم اشارهمیشود:
در قرآن كریم، «اموال»، عامل قوام و امداد الهی شمرده شده است:
۱- ولا توء توا السفهاء اموالكم التی جعل الله لكم قیاما... (۱)
اموال خود را، كه خداوند سبب برپایی زندگی شما قرار داده است، به دستسفیهان (ناواردان وغیرمتخصصان) مسپارید...
۲- و امدد ناكم باموال و بنین... (۲)
از طریق اموال و فرزندان به شما كمك رساندیم.
در احادیث نیز «مال و ثروت»، عامل پایداری اسلام و مسلمانان و ابزار سامان یابی كار اجتماع دانستهشده است:
امام باقر(ع) - به روایت امام صادق(ع):
... هی (الدنانیر و الدراهم) خواتیم الله فی ارضه، جعلها الله مصحه لخلقه، و بها تستقیم شوؤنهم ومطالبهم (۳) درهم و دینار، مهر (سكه) خدا است در زمین، خداوند آن را برای سامانیابی كار خلق قرار داده است،تا بدان وسیله، امور زندگانی مردمان بگذرد و نیازهای آنان برآورده شود.
مقصود از این تعبیر، اینست كه خدای متعال چنین به فكر آدمیان القا كرده است كه این ابزار ووسیله (درهم، دینار، تومان و هر پولی) را پدید آورند و برای آن، اعتبار مالی قرار دهند، تا از تعویض كالا باكالا - كهكاری دشوار و دراكثر موارد، غیرعملیاست - آسوده گردند و زندگی و امور آنان به آسانی برگزار شود.
امام صادق(ع):
احتفظ بما لك فانه قوام دینك (۴)
از اموالت مراقبت كن كه مایه پایداری دین تو است.
اسلام بر دستیابی به رشد اقتصادی و آبادی مزارع و سرزمینها و بهرهبرداری از منابع و سرمایههایطبیعی آن نیز تاكید كرده است:
در قرآن كریم آمده است:
هو انشاكم من الارض و استعمركم فیها... (۵)
خداوند شما را از زمین پدید آورد و آباد كردن آن را به شما سپرد...
امام صادق(ع) نیز فرمود:
فكر یا مفضل فی هذه المعادن و ما یخرج منها من الجواهر المختلفهٔ، مثل الجص، و الكلس، و الجبس، والزرانیخ و المرتك و القونیا و الزیبق، و النحاس و الرصاص، و الفضه و الذهب،... و الیاقوت وضروب الحجاره، و القار، و المومیا، و الكبریت، و النفط و غیر ذلك مما یستعمله الناس فی مآربهم;فهل یخفی علی ذی عقل ان هذه كلها ذخائر ذخرت للانسان فی هذه الارض یستخرجها فیستعملهاعندالجاجه الیها... ای مفضل! درباره این معادن بیندیش، و درباره مواد گوناگونی كه از آنها بیرون آورده میشود، همچون گچ و آهك و سنگ گچ و زرنیخ و مردار سنگ و توتیا و سیماب و مس و سرب و سیم و زر... و یاقوت واقسام سنگها، نیز قیر و مومیائی و گوگرد و نفت وجز اینها، كه مردمان برای رفع نیازمندیهای خود بهكار میبرند; آیا ممكن استبر شخص خردمند این مطلب پوشیده بماند كه همه اینهاچیزهایی استكه (برطبق حكمت) برای انسان در این زمین ذخیره شده است، تا آنها را از زمین بیرون آورد و هنگامنیاز به كار برد؟...
سرمایهگذاری تولیدی و پرهیز از راكد گذاردن اموال و كنز و گنج كردن آنها، نیز مطرح گردیده است:
... و الذین یكنزون الذهب و الفضه و لاینفقونها فی سبیل الله فبشرهم بعذاب الیم (۶)
و كسانیكه طلا و نقره گنج میكنند و آن را در راه خدا انفاق نمیكنند به كیفری دردناك نویدشان ده.
اندوختن طلا و نقره (كه در دوران گذشته، وسیله مبادله بوده و واحد پول را تشكیل میداده است) واموال فراوان و متراكم، «كنز» است و هرگونه استفاده عمومی و سرمایهگذاری اموال، انفاق و خدمتبهخلق است.
امام علی(ع):
لیس فی المال الصامت نفل (۷) در مال راكد، زیاده و رشدی نیست.
امام صادق(ع):
ما یخلف الرجل بعده شیئا اشد علیه من المال الصامت ... قلت له: كیف یصنع به؟ فقال: یجعله فی الحائط و البستان و الدار (۸) آدمی، ثروتی ناخوشایندتر از سرمایههای راكد پس از خویش باقی نمیگذارد. سئوال شد پس بااینگونه اموال چه كند؟ امام فرمود: آن را در خانهسازی و احداث باغ، سرمایهگذاری كند.
امام سجاد(ع):
استنماء المال تمام المروهٔ (۹) رشد و نمو مال، از مروت است.
همچنین استفاده بهینه از سرمایهها و منابع نیز مطرح شده است:
امام علی(ع):
لم یكتسب مالا من لم یصلحه (۱۰) آن كس كه از سرمایهاش درست استفاده نكند در حقیقت، مالی به دست نیاورده است. (۱۱)
بنابراین تعالیم كه نمونهای بسیار اندكدرباره مسائل مالی بوده روشن میگردد كه به سرمایهها و اموال در اسلام با نگرشی بسیاراصولی و مثبت نگریسته شده و ثروت در جامعهاسلامی، جایگاهی ویژه دارد. پس چگونه استكه اسلام در عین حال، با سرمایهداری درقلمروی گسترده آن مبارزه كرده و مال پرستی و افزونخواهی را به شدت محكوم كرده است؟
اسلام در برابر اموال، از عوارض منفی آننیز سخن میگوید و سرمایهداری را با شیوه واخلاقیات و عملكردهای ناهنجار آن معرفیمیكند. اگر اموال و سرمایهها در جهتی درستو انسانی هدایت نشود، و در خدمت كل جامعهبشری قرار نگیرد، و از صورت ابزاری و آلی درآمده و به صورت هدف واصل در نزد گروهیخاص ذخیره گردد، مردود استبعبارت دیگر،بعد منفی سرمایهداری، مردود است زیراعملكردهایی ناعادلانه و راهكارهای ظالمانه وضدانسانی دارد و اقتصاد بازار آزاد كه ركنقرائت لیبرال - سرمایهداری از جامعه مدنیغربی است، دقیقا" بر همین عملكردها وراهكارها مبتنی شده است.
پدیده سرمایهداری مصطلح، به این معنا و در بعد منفی آن، از ناهنجارترین، ویرانگرترین و شومترینپدیدههایی است كه در اجتماعات بشری رخ نموده است. از آغاز پیدایش این پدیده تاكنون، پدیده دیگریبه این شومی و ویرانگری نداشتهایم; زیرا كه یا خود به تجاوز و نابودی انسانها دستیازیده است، و یادستیار نزدیك همه تجاوزكاران و دژخیمان تاریخ بوده است. اگر قدرتهای بدنی و خانوادگی یا قبیلهای درگذشتههای دور، یكهتازی كردند، و یا قدرتهای نظامی و خودكامه سیاسی، در دورانهای بعد، ره بیدادپوئیدند، و یا قدرتهای صنعتی و نظامی در این دوران، خاستگاه اصلی بسیاری از تجاوزگریها و بیدادگریها وپایمالشدهحقوقانسانهاگردیدند، ریشهاصلیهمه اینها درسرمایهداری و تمكن بیحساب مالی نهفته است.
خصلت «سرمایهداری»، در تبیینی كلی و فشرده، خاستگاه اصلی خودخواهی ها و سودجویی ها، وسرچشمه نابسامانی ها و نابودی ها و تبعیض ها و محرومیت ها و ستیزها و آشوب ها بوده است. تراكم سرمایه دربخشی و مالاندوزی گروهی، همواره رهآوردهایی ویرانگر داشته است و افراد و اجتماعات و حتی طبیعت ومحیط زیست را نیز به تباهی كشیده است.
«اقتصاد سرمایهداری» و جامعه مدنی به این معنا و در قرائتسكولار، نظامی ضد الهی و بستر اقتصادیطاغوتی است، لگام گسیخته و مرزنشناس و عدالتگریز و قانونستیز، كه جز به خود و قانون خود و آزادیدر راه كارهای خود، به هیچ قانون، و آزادی و شیوه و روشی حرمت نمینهد، و جانب هیچ حق و عدلی رارعایت نمیكند.
سرمایهداری با معیارهای لیبرالیسم اقتصادی، دارای ویژگیهای همه تجاوزگران و طاغوتان در طولتاریخ است، بلكه امروزه با تكامل ابزاری كه پدید آمده است، این تجاوزرگریها بسیار پیچیدهتر، سهمگینترو ضدانسانیتر از همه مستكبران تاریخ گذشته، عمل میكند. تجاوزگری كه از حد منطقه و كشورهایخاص گذشته و فرامنطقهای و جهانی شده است، از حریم انسانها هم گذشته و به حریم طبیعت و منابع آننیز پنجه افكنده است، حتی كمربند امنیتی كره زمین، یعنی لایه اوزن نیز از عملكرد آن در امان نمانده است. وشگفت اینجاست كه در عین حال، داعیه اصلاحگری و قانونمداری نیز دارد و از حقوق انسانی و آزادی وآزادگی نیز دم میزنند؟ چه نیك و شگرف، قرآن كریم، كارنامه اینان را ترسیم فرموده است:
و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون (۱۲)
چون به آنان گفته شود كه در زمین، فساد مكنید، میگویند: ما مصلحانیم.
قرآن كریم، مسرفان را مفسد معرفی میكند.
اكنون پارهای از دیدگاههای اسلام درباره سرمایهداری را تبیین میكنیم، و در ارزیابی شتابزدهای،برخی از راه كارها و رهآوردهای آن را برمیشماریم. و در آغاز از پیامدهای فردی آن گفتگو میكنیم كهزمینه اصلی عملكردهای اجتماعی آن نیز هست:
۱- الهاء و باز دارندگی
این عنوان، در سوره «تكاثر» آمده است، كه احوال زیادهداران را ترسیم میكند، و پیامدهای منفیافزونداری را به تصویر میكشد:
الهكم التكاثر. حتی زرتم المقابر. كلا سوف تعلمون. ثم كلا سوف تعلمون! نازیدن به فزونداری (و فزونخواهی)، شمایان را سرگرم ساخت. (و در دنیا غرق كرد) تا (مرگ فرارسیدو) به دیدار گورها شتافتید. نه آن است (كه میپندارید)، به همین زودی خواهید دانست. نیز نه آناست (كه میپندارید)، به همین زودی خواهید دانست.
در این آیه كریمه، زیادهداری و افتخار به آن، از عوامل بازدارنده انسان، به حساب آمده است. «الهاء» بهمعنای بازدارندگی از یاد خدا و گردن نهادن به قوانین الهی و به "لهو" افكندن است.
امینالاسلام طبرسی میگوید:
الهاء، به معنای سرگرم كردن كسی به لهو و لعب است; و «الهیكم التكاثر»، یعنی نازیدن (و پز دادن) بهفزونی مال و فرزند شما را از فرمانبرداری خدا، و به یاد آخرت بودن باز داشت و غافل ساخت و به قولییعنی: مباهات كردن به فزونی مال و افراد، شما را از تدبر دركارخدا (حكمتهای تكوینی آفرینش، وحكمتهای تشریحی احكام)، باز داشت... (۱۳)
تعبیرهای دیگری نیز در قرآن آمده است، كه گر چه از این ریشه و ماده نیست; لیكن در ژرفای معنا،به همین حقیقت نظر دارد، یعنی بعد منفی وتباه گر مال اندوزی و باز دارندگی سرمایهداریرا تبیین میكند چون:
... و ما الحیوهٔ الدنیا الا متاعالغرور... (۱۴)
... زندگی دنیا جز كالایی گول زنندهنیست.
با دل بستن به سود و سرمایه و كالاهایدنیایی، حالت غرور و خود محوری در نفسآدمی پدید میگردد، و انسان را از هر فكر واندیشه درست و راهگشای دیگری باز میدارد.
امام علی(ع) فرمود:
...و التكاثر، لهو و لعب و شغل،واستبدال الذی هو ادنی بالذی هوخیر (۱۵)
تكاثر، لهو است و لعب ومشغولیت، و گرفتن چیزی كهپستتر است در برابر دادن چیزیبهتر.
همچنین تعبیر «فتنه» در آیه كریمه:
انما اموالكم و اولادكم فتنه... (۱۶)
جز این نیست كه دارایی و فرزندان شما برای آزمونند.
اموال و فرزندان از عوامل آزمایش و آزمون انسانها شمرده شده است، و بسیاری از صاحبان سرمایههادر آزمونی شركت میكنند كه از آن، مردود بیرون میآیند زیرا ثروت زیاد، موجب باز دارندگی آنان ازسعادت و معنویت است. تعبیرهای دیگری نیز چون: مترف، مسرف، مستكبر و تهلكه كه دربارهسرمایهداران است، همه به نوعی بیانگر الهاء و بازدارندگی زیادهداری از عمل به حق و تندادن بهارزشهاست. و مترف و مسرف نیز كه به معنای مصرفهای شاد خوارانه و زیاده از حد است، انسان را ازراههای درستباز میداد، و تعبیر «استكبار» نیز به همین سركشی از گردن نهادن به حق و حقیقت نظردارد، و «تهلكه» و نابودی، پیآمد انكارناپذیر این دست گرایشهای سرمایهداری است.
پینوشتها:
۱- سوره نساء ۴/۵.
۲- سوره اسراء، ۱۷/۶.
۳- امالی طوسی ۲/۱۳۳ و ۲۹۲.
۴- امالی طوسی ۲/۱۳۳ و ۲۹۲.
۵- سوره هود ۱۱/۶۱.
۶- بحار ۳/۱۲۸.
۷- سوره توبه ۹/۳۴.
۸- مستدرك الوسائل ۱۱/۱۲۶.
۹- وسائل الشیعه ۱۲/۴۴.
۱۰- تحف العقول ۲۰۴.
۱۱- غررالحكم ۲۵۹.
۱۲- نبود سرمایه و فقر و كمبودداری نیز در تعالیمبسیاری محكوم و مردود شناخته شده و معادل كفر ومرگ به حساب آمده است، كه شرح آن نیاز به رسالهایجداگانه دارد.
۱۴- سوره ۱۳- سوره بقره ۲/۱۱.
تكاثر ۱۰۲ / ۱-۴.
۱۵- مجمع البیان ۱۰/۵۳۴.
۱۶- سوره حدید ۵۷/۲۰.
۱۷- كافی ۲/۳۹۴.
۱۸- سوره تغابن ۶۴/۱۵.
۱۹- سوره نمل ۲۷/۸۰.
۲۰- الحیاهٔ ۳/۴۳۴.
۲۱- امالی شیخ صدوق ۲۰۱.
۲۲- بحار ۹۰/۱۲.
۲۳- مكارم الاخلاق ۵۲۶.
۲۴- كافی ۲/۱۴۰.
۲۵- سوره مدثر ۷۴/۱۲ و ۱۵.
۲۶- تحف العقول ۲۸۶.
۲۷- چنانكه در آغاز اشاره كردیم، منظور از اینگونه تعالیم،ترویج زندگی صوفیانه و ترك دنیا و پرهیز از رفاه وبهبود وضع معیشت جامعه و مردم و نادیده گرفتنارزش توسعه اقتصادی نیست; بلكه هدف چنانكهروشن است، ویژهسازی امكانات رفاهی، و سلطهافكنیبر كل منابع و سرمایهها و بازارها، توسط گروههایاندك و سود پرست است، چنانكه در نظام سرمایهداریكنونی جهان معمول است. برای توضیح بیشتر به اینكتابها مراجعه شود: ۱. دیكتاتوری كارتلها، ۲. مفهوم امپریالیسم اقتصادی،۳. چگونه نیمی دیگر میمیرند، ۴. مشكلات اقتصادی جهان سوم، ۵. گرسنگی، ارمغان استثمار، ۶. جغرافیایكم رشدی، ۷. سیطره جهانی، ۸. كمربند فقر، ۹. موانعتوسعه در جهان سوم، ۱۰. غولهای غلات، ۱۱. درونجهان سوم، ۱۲. امپریالیسم و كشورهای توسعه نیافته،۱۳. بشریت و تهدید گرسنگی، ۱۴. تاریخ توسعهطلبیآمریكا در ایران، ۱۵. فاصله عقبماندگی،۱۶. غارت جهان سوم، ۱۷. بیست كشور آمریكای لاتین.
۲۸- نهجالبلاغهٔ ۳۳۰.
۲۹- نهجالبلاغهٔ ۳۳۰.
۳۰- كافی ۱/۲۲.
۳۱- سوره توبه ۹/۸۷.
۳۲- سوره اعراف ۷/۱۷۹.
۳۳- خصال صدوق ۳۱.
۳۴- تحف العقول ۱۴۱.
۳۵- سوره قصص ۲۸/۷۶.
۳۶- بحار ۷۸/۲۱.
دكتر محمد حكیمپور
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا توماج صالحی رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی پاکستان رئیسی سید ابراهیم رئیسی عملیات وعده صادق رئیس جمهور دولت سیزدهم مجلس
فضای مجازی دولت سیل شهرداری تهران تهران کنکور هواشناسی پلیس سلامت قتل فراجا وزارت بهداشت
خودرو قیمت خودرو اقتصاد ایران قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو سایپا بورس تورم
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال کتاب سینمای ایران تئاتر سینما شعر انقلاب اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه آمریکا فلسطین روسیه جنگ غزه چین طوفان الاقصی ترکیه اتحادیه اروپا حماس
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه پرسپولیس فوتسال باشگاه استقلال بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران بارسلونا رئال مادرید لیگ برتر
هوش مصنوعی فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک همراه اول فناوری ناسا اپل
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست