شنبه, ۱۹ آذر, ۱۴۰۱ / 10 December, 2022
مجله ویستا

رفاقت با چربی سوزها ممنوع


رفاقت با چربی سوزها ممنوع

اکنون بدنسازی به یک ورزش مادر تبدیل شده و آنقدر علاقه مند و طرفدار پیدا کرده که هیچ کس نمی تواند منکر آن شود دیگر دوران خرافات تمام شده و هیچ کس این ورزش را به تلمبه و بدنسازان را به بادکنک تشبیه نمی کند

می گویند هر چه می خواهید بخورید ولی لاغر شوید! معنی چنین ادعایی بسیار روشن است معنی آن جمله فوق است: «جون هر کسی که دوست داری این چربی سوزو بخر!»

● رفاقت با چربی سوزها ممنوع!

اکنون بدنسازی به یک ورزش مادر تبدیل شده و آنقدر علاقه مند و طرفدار پیدا کرده که هیچ کس نمی تواند منکر آن شود! دیگر دوران خرافات تمام شده و هیچ کس این ورزش را به تلمبه و بدنسازان را به بادکنک تشبیه نمی کند! عده زیادی از ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی را می شناسم که تمرینات با وزنه را برای کمک به رشتۀ ورزشی را می شناسم که تمرینات با وزنه را برای کمک به رشتۀ ورزشی خود انتخاب کرده اند ولی پس از مدتی چنان شیفتۀ بدنسازی شده اند که رشته ورزشی اصلی خود را کنار گذاشته و در این رشته نیز افتخاراتی کسب کرده اند. چنین مواردی حتی در میان بدنسازان حرفه ای نیز به چشم می خورد، به عنوان مثال ما یک ماتاراز و یکی از بدنسازان حرفه ای جهان، در ابتدا یک بوکسور بود ولی با شروع تمرینات وزنه زندگیش متحول شد و چنان پیشرفتی کرد که دور از تصور است! او و بسیاری از بدنسازان پیشرفتۀ دیگر ابزار این ورزش را می شناسند و در دست دارند. مهم ترین ابزار برای پیشرفت آگاهی از موانع، خطرات و غیره ...

آگاهی به شما کمک می کند که در عین سلامتی به یک پیشرفت دائمی برسید.

بدون شک هیچ کس در آغاز راه نمی تواند تمامی جوانب را بسنجد و در این راه اشتباهات فراوانی را مرتکب می شود ولی در ادامه راه خود را پیدا می کند و قدم های بعدی را محکم تر بر می دارد. معمولاً بیشترین اشتباهاتی نظیر انتخاب اشتباه مکمل ها، تمرینات نادرست و بیش از حد نرمال و تغذیۀ ناقص بسیاری از این اشتباهات به مرور زمان و با به دست آوردن تجربه برطرف می شوند ولی برخی از خطاها همچنان تکراری و مشهود هستند.

مثلاً بسیاری از افراد، با خرید مکمل های نامناسب باعث هدر رفتن سرمایه و وقت خود می شوند. در میان این افراد، عده ای از قرص های آمینواسید برای افزایش وزن و از پودرهای حاوی کربوهیدرات بالا برای کاهش وزن استفاده می کنند! بارها و بارها شنیده شده که فلان پودر تقلبی و فلان پودر درجۀ ۲ است، در این که برخی از مکمل های رایج در بازار از نوع تقلبی هستند هیچ شکی نیست ولی هنگامی که شما از یک پودر پروتئین خالص برای افزایش وزنی معادل ۱۰ کیلوگرم استفاده می کنید و نتیجۀ لازم را به دست نمی آورید. مشکل از مکمل نیست، مشکل، عدم آگاهی و معلومات شما در مورد انتخاب مکمل هاست! لازمۀ خرید مکمل ها، آشنایی با عملکرد آنها، تشخیص وضعیت بدنی و مشخص کردن هدف شما از خرید آن هاست. متأسفانه در این میان تبلیغات نادرست و دروغین نیز بسیاری از ورزشکاران را گمراه نموده و عدۀ زیادی به جای کمک به پیشرفت خود، کمک به نابودی اندام های خود می کنند. به عنوان مثال می توان به تبلیغات دروغین بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان مکمل های چربی سوز اشاره کرد، تبلیغات و ادعاهایی که نشانی از واقعیت ندارند! تبلیغاتی نظیر کاهش وزن بدون بازگشت، تضمین کاهش سایز، این ادعاها در برخی موارد پا را فراتر گذاشته و می گویند هر چه می خواهید بخورید ولی لاغر شوید! معنی چنین ادعایی بسیار روشن است معنی آن جملۀ فوق است: «جون هر کسی که دوست داری این چربی سوزو بخر!!» این در حالی است که چربی سوزهای معتبر و مفید بسیاری از اشتباهات را به شما گوشزد می کنند. در بسیاری از موارد بر روی قوطی آن ها هشدارهایی را مشاهده خواهید کرد، نظیر: مصرف نرمال و حداکثر زمان مجازی که می توان از آن استفاده نمود.

در زیر به نکات ساده ولی اصولی جهت خرید مکمل ها اشاره می کنم و امیدوارم که با خواندن این نکات مکملی مناسب را جهت پیشرفت بدنی خود تهیه نمایید.

۱) زمان خرید مکمل ها

شما چند ساله هستید؟ اگر سن کمتر از ۱۹ یا ۲۰ سال دارید، با استفاده از یک برنامۀ غذایی مناسب و یک تمرین نرمال به راحتی پیشرفت می کنید. باور کنید به خاطر سن پایین و بدن در حال رشدی که دارید پیشرفتی سریع تر از یک بدنساز پیشرفته خواهید داشت. پس بهتر است به جای استفاده از مکمل های رنگارنگ به تغذیه، تمرین و استراحت فکر کنید.

۲) بدن خود را بشناسید و هدفتان را مشخص نمایید

به طور طبیعی بدن هر فرد دارای متابولیسم ویژه ای است مثلاً فردی متابولیسم بالا و دیگری متابولیسم متوسط و یا پایین دارد. به طور معمول افرادی با متابولیسم بالا دارای بدن های خشک و عضلانی و افرادی با متابولیسم پایین دارای بدن هایی با درصد چربی بیشتر هستند شما باید براساس این متابولیسم مکمل های خود را انتخاب نمایید. بسیاری از مکمل های غذایی برای این دو دسته مناسب هستند مکمل های نظیر گلوتامین، کراتین، آمینواسیدها و غیره... ولی در این میان مکمل هایی نیز وجود دارند که برای هدف های متفاوت و بدن های متفاوت بکار می روند. مثلاً پودرهای پروتئینی مختلف دارای درصدهای متفاوتی از کربوهیدرات ها و چربی ها هستند. به طور کلی اگر هدف اضافه وزن را دنبال می کنید می توانید از پودرهایی با درصد بالای کربوهیدرات استفاده نمایید اگر هم از حالت فعلی بدن خود راضی هستید و قصد اضافه یا کاهش وزن خود را ندارید می توانید از پودرهای پروتئینی با درصد متوسط کربوهیدرات استفاده نمایید. پس به یاد داشته باشید که نمی توانید از پودرهای خالص پروتئین برای اضافه وزن استفاده نمایید!

۳) مکمل ها را سر ساعت بخورید

بدن شما به طور طبیعی دارای عادت ها و وظایفی است که آن ها را بی اختیار انجام می دهد. پس شما هم وظیفه دارید که به این عادات احترام بگذارید. متخصصان این عادات را ساعات زیستی می نامند. اگر از مکمل ها استفاده می کنید، آن ها را سر ساعت مصرف نمایید. مطمئن باشید بدن پس از مدتی به این امر عادت می کند و به همان ساعت خاص منتظر مکمل است!

۴) زیرک باشید

همیشه سعی کنید از تجربیات دیگران استفاده نمایید و از مکمل های جدید استفاده نکنید، زیرک باشید و اجازه دهید که ابتدا دیگران از این مکمل ها استفاده کنند سپس شما هم در صورت رضایت دیگران از آن ها استفاده نمایید!

۵) با چربی سوزها رفیق نشوید

همیشه سعی کنید از چربی سوزها در دراز مدت استفاده نکنید، بلکه آن ها را به صورت دوره ای و چند هفته ای مصرف نمایید. اکثر چربی سوزها دارای محرک های تیروئید هستند و شما با مصرف طولانی مدت آن ها باعث تنبلی غدۀ تیروئید می شوید، در نتیجه با قطع آن ها چاق تر از قبل می شوید، پس بدن خود را به آن ها عادت ندهید.

۶) مکمل های اصل را بشناسید

شما به راحتی می توانید مکمل های اصلی را از تقلبی تشخیص دهید. به عنوان مثال یک پودر پروتئین وی خالص به راحتی در آب حل می شود و نیاز به ساعت های اجرای فنون کاراته ندارد!! و یا یک کراتین منوهیدرات خالص هیچ طعمی ندارد پس خود را به هیچ وجه گول نزنید و از مکمل های سالم استفاده نمایید.

۷) از کراتین و آمینواسیدها برای بهبود اشتهای خود استفاده نمایید

اگر خواهان تغذیه ای مناسب و کافی هستید ولی اشتهای کافی را برای خوردن غذاهای گوناگون ندارید می توانید نیم ساعت قبل از خوردن صبحانه، ناهار و شام از آمینواسیدها استفاده نمایید، همچنین مصرف کراتین پس از تمرین باعث افزایش میل غذا خوردن شما می شود. این نکات ساده تنها موارد اندکی برای انتخاب مکمل ها بود، برای آشنایی بیشتر می توانید از یک مربی صادق و با تجربه کمک بگیرید.

مهران ثابت قهرمان کشور



همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری مهرسایت دیجیاتوسایت فرادیدوبگردیسایت انصاف نیوزخبرگزاری صدا و سیماسایت دیپلماسی ایرانیخبرگزاری ایسناسایت ورزش سهخبرگزاری برنا