شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فروپاشی هیولا


فروپاشی هیولا

نگاهی به صعود و سقوط متالیکا

گروه متالیکا در اوایل دهه ۸۰ میلادی پدید آمد .بیوگرافی گروه را اکثر علاقمندان می دانند و در اینجا قصد من بررسی سیر تحول آلبوم ها و آثار وافکار اعضای ان است.

موسس گروه در واقع، درامر(طبال) گروه "لارس اولریخ" دانمارکی است که ابتدا با "جیمز هِتفیلد"آشنا شد سپس کلیف برتون و دِیو ماستین و کِرک هَمِت به آنان پیوستند.

از همان ابندا هم لارس اولریخ بر این باور بودکه چون او ایده تشکیل گروه را اولین بار ارائه و عملی کرده پس رئیس گروه است وهر چه او می گوید اصل است وجیمز هتفیلد هم با آن هیبت وحشتناک مجری اوامر او بود .

همین تکروی های اولریخ باعث شد دیو ماستین عطای کار در متالیکا را به لقایش ببخشد و دوپا قرض کرد و فرار را بر قرار ترجیح داد وبه تنهائی گروه"مگادث" را بنیان نهاد که تا حدودی گروه موفقی بود ولی هیچگاه به اعتبار و موفقیت های متالیکا دست نیافت.

متالیکا با نوعی TRASH که تا حدودی به SPEEDCORE گرایش داشت کارش را شروع کرد.آنان در ادامه به HARD ROCK هم نزدیک شدند.اوایل دهه ۸۰ با افول گروه های مطرح دهه ۷۰نظیر JUDAS PRIEST,BLACK SABATH,LED ZEPLIN, میدان عمل دراختیار گروههائی همچون متالیکا و IRON MAIDEN قرار گرفت که در گذر زمان متالیکا نتوانست اقتدارش را حفظ کند ولی IRON MAIDEN هنوز هم که هنوز است نه تنها از اقتدارش کاسته نشده بلکه سبک کارش را در گذر زمان صیقل بخشیده و بهتر نموده است..

در اوایل ، متالیکا به اجرای زنده در مناطق مختلف آمریکا می پرداخت تا زمینه را برای عرضه نخستین البوم استودیوئی مهیا کند در یکی از این سفر ها اتوبوس حامل اعضای گروه به ته دره سقوط می کند وبه جای اولریخ نامرد آب زیر کاه، کلیف برتونِ سربه زیر وبا مرام غزل خداحافظی را خواند و مرحوم شد.

به عوض او "جیسون نیوستد " وارد گروه شد تا سال ۱۹۸۷ البوم های متالیکا چنگی بهع دل نمی زدند وگوش آزار بودند اما در سال ۸۷ انها مثل بچه ادم البوم ارزشمند " ...و عدالت برای همه" را منتشر کردند که دارای مفاهیم سیاسی بود.

چرا؟ چون سیاست. در آن زمان مد روز بود وهر گروه راک که می خواست خودی نشان دهد به سیاست گیر می داد.

در این آلبوم متالیکا جنگ را مورد نکوهش قرار داد (آهنگONE) وسیستم قضایی امریکا را فاسد دانست(اهنگ AND JUSTICE FOR ALL) آلبوم فروش زیادی پیدا کرد اما این به مذاق مسئولان اداره سانسور آثار هنری خوش نیامد و حسابی آنها را گوشمالی دادند تا دیگر از این غلطها نکنند. متالیکا ۴ سال ممنوع الکار شد تا اینکه در سال ۱۹۹۱ بهترین آلبوم متالیکا و یکی از بهترین آلبوم های تاریخ راک به نام METALICCA را عرضه کردند .

گروه بدلیل ۴ سال انزوا ،گویی به یکباره فرصتی برای ابراز وجود یافت و اشعار بسیار قدرتمندی را روی موزیک سوار کرد.اما سر البوم قبلی ازشان زهر چشم لازم را گرفته بودند این باراشعار را در قالب بازگویی ذهنیات درونی انسانی گاه دربند و گاه سرگردان بیان کردند.

مطمئنا آهنگهایی مثل UNFORGIVEN وNothing else matter هیچگاه از اذهان دوستداران راک و دوستداران متالیکا پاک نخواهد شد. متالیکا با این آلبوم یک نوع جریان را متولد کرد که موجب شد در طول دهه ۹۰ سبک راک دچار تحول زیادی شود وگروههای متعددی از دل همین جریان متولد شدند.

البوم METALICCA ته تنها با فروش بالایی مواجه شد بلکه جوایز GRAMMY آن سال را نیز درو کرد اما متاسفانه از همان سال سیر قهقرائی متالیکا آغاز شد موفقیت بیش از حد آنها را دچار خلاء خلاقیت کرد از طرفی لجبازی های اولریخ نیز مزید بر علت شده بود .او می خواست همواره نقش اول را در گروه بازی کند در حالی که یک درامر بیشتر نبود . در چنین اوضاعی آلبوم های LOAD و RELOAD به فاصله چند سال بیرون آمد که نسبت به آلبوم METALICCA دچار افت فاحشی شده بودند وفقط آهنگ UNTILL IT SLEEPS کاری قابل تامل بود.

اعضای گروه بعد از این ناکامی دور هم نشسته تا را حلی برای این معضل بیابندحاصل کار معجون مسخره ای بنام GARAGE INC شد.

آنها همان طور که گفتم برای سرودن اشعار و ساخت آهنگ به بن بست رسیدند حالا تنها چاره کار را در اجرای مجدد آهنگ های معروف خواننده های قدیمی دیدند.البته خوانندگان دیگر در کار های خود شاید یکی دو کار از کار های قدیمی را برای ایجاد نوعی تنوع اجرا کنند ولی این پدر امرزیده ها در بست تمام آهنگ هایشان اجرای جدید اهنگ های قدیمی است.

کار حتی تا بدانجا بیخ پیدا کرد که آهنگ TURN THE PAGE اثر سال ۱۹۷۶ خواننده معروف سبک کانتری " باب سگر " را که در اصل در مورد تنهائی ها ودغدغه های یک خواننده آواره و دوره گرد بود را در کلیپشان در مورد یک زن هر جائی که اتفاقا بچه هم دارد نشان دادند وچند صحنه ناهنجار هم در آن گنجاندند و با این حرکت " باب سگر" را خشمگین کردند.

در هنگامه تعویض هزاره های جدید وقدیم اوضاع متالیکا بطور کامل شیر تو شیر و قمر در عقرب شد. اعتیاد هتفیلد به قدری بالا گرفت که به ناچار در یک مرکز باز پروری بستری شد در حالی که فرزند دوم او و همسرش فرانچسکا به دنیا آمده بود.جیسون نیوستد هم هم که دیگر کارد به استخوانش رسیده بود کاسه کوزه اش را جمع کرد وبا تجربه سالهای حضور در متالیکا گروهی به نام ECHO BRAIN را بنیان نهاد وبرای همیشه از شر بچه بازی های اولریخ و هتفیلد خلاص شد.

در این میان اولریک و کرک همت که داشتند از بیکاری شاخ در می آوردند به اتفاق یک خواننده رپ معلوم الحال با اسم عجیب و غریب JA RULE کار مشترک بیرون دادند وکلکسیون آبروریزی هایشان را تکمیل کردند.این اواخر هم فیلم مستدی در ستایش گروه به نام " متالیکا نوعی هیولا" ساخته شد. فعلا خبر خاصی از ایشان در دست نیست جز اینکه بجای نیوستد یک گیتاریست جدید آورده اند وخنده دار اینجاست که بعد از جدائی نیوستد تا اآمدن این گیتاریست تهیه کننده گروه Bob Rock گیتاریست گروه بود.

متالیکا شروع خوبی نداشت با دو آلبوم AND JUSTICE وMetalicca به یکباره اوج گرفت سپس آرام آرام سقوط کرد. شرط موفقیت و تداوم یک گروه موسیقی همراهی و همخوانی افکار تمام اعضای گروه است و هر گونه خودخواهی و تکروی موجب فروپاشی ساختار می شود.البته الان طرفداران متالیکا بیشتر طرفدار قیافه اجق وجق جیمز هتفیلد و قیافه تابلو اعضای گروه هستند وبعضی نمی دانند حتی راک را با کدام الف می نویسند و ادعا می کنند قبل از تاسیس متالیکا طرفدارش بودند.

به هر حال متالیکا نان همان دو البوم را می خورد وتوانست خودش را لای بزرگان راک جا کند در ضمن آنان با دریافت یک میلیون دلار ناقابل آهنگ I DISSAPEAR را روی فیلم ماموریت غیر ممکن ۲ با بازی تام کروز وکارگردانی اکشن ساز هنگ کنگی هالیوود JOHN VU اجرا کردند.البته نباید از چند ویدئو کلیپ زیبای گروه که اثر " وین ایشام" از اساتید این رشته می باشد به سادگی گذشت.

عماد نصیر دیوانی



همچنین مشاهده کنید