پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

درآستانه آخرین گراندپری اتومبیلرانی ۲۰۰۷


درآستانه آخرین گراندپری اتومبیلرانی ۲۰۰۷

در کمترین فاصله زمانی تا برگزاری مسابقه نهایی گراندپری اتومبیلرانی ۲۰۰۷ در پیست اینترلاگوس برزیل, لوییس همیلتون پیشاهنگ بریتانیایی این رقابت ها مدعی است که می تواند فشار روانی رقابت نزدیکش با فرناندو آلونسو اسپانیایی و همچنین کیمی رایکونن فنلاندی را تحمل کند و به نتیجه لازم برای کسب قهرمانی نائل آید

در کمترین فاصله زمانی تا برگزاری مسابقه نهایی گراندپری اتومبیلرانی ۲۰۰۷ در پیست اینترلاگوس برزیل، لوییس همیلتون پیشاهنگ بریتانیایی این رقابت ها مدعی است که می تواند فشار روانی رقابت نزدیکش با فرناندو آلونسو اسپانیایی و همچنین کیمی رایکونن فنلاندی را تحمل کند و به نتیجه لازم برای کسب قهرمانی نائل آید. در حال حاضر همیلتون که عضو تیم مجازات و محروم شده مک لارن است و پدیده فصل بوده و ۲۲ سال بیشتر ندارد، با ۴ امتیاز برتری بر آلونسو صدرنشین است و رایکونن که عضو فراری است، با ۷ پوئن کمتر در جای سوم نشسته است.

همیلتون که در سال ۲۰۰۶ فاتح سری مسابقه های موسوم به «گراندپری ۲» اتومبیلرانی شد، می گوید: «من قبلاً نیز در چنین شرایطی قرار گرفته بودم و در نتیجه می توانم خودم را با این شرایط وفق بدهم. کافی است به موارد منفی موجود در این قضیه فکر کنید و دائماً در مورد آن نگران باشید و در آن صورت حتماً بر کارتان تأثیر منفی خواهد گذاشت و حتی نگاه تان به رقابت پیش رو را خراب خواهد کرد.»

● ستیزه جویی لازم

همیلتون که نخستین فصل شرکتش در مسابقه های «فرمول یک» را سپری می کند و در صورت قهرمانی نخستین راننده سیاهپوست فاتح این پیکارها خواهد بود، تا پیش از تورنمنت ماقبل آخر فصل که در شانگهای چین برگزار شد، با ۱۲ امتیاز برتری بر آلونسو در صدر جدول کلی فصل جای داشت، اما آنجا دچار اشتباه و مشکلاتی شد و مجبور به نیمه کاره گذاشتن مسابقه شد و رایکونن و آلونسو با کسب رتبه های اول و دوم فاصله را با وی کمتر کردند. با این حال همیلتون می گوید بر کار خود متمرکز است و به هراس نیفتاده و امتیازهای لازم را یکشنبه آینده (۲۹ مهر) در سائوپولو برزیل خواهد گرفت تا نخستین راننده در تاریخ برپایی رقابت های «فرمول یک» باشد که در نخستین سال شرکتش در این پیکارها مقام قهرمانی را مال خود کرده است.

● یک الگو

از نظر همیلتون یک الگوی خوب فنی فراروی او قرار دارد و وی همانا کیمی رایکونن راننده سرشناس فنلاندی و رقیب جدی او در راه کسب عنوان قهرمانی امسال است، زیرا توانسته است در اوج فشار و مشکل ها آرامش خود را حفظ کند و خونسرد بماند. او واقعاً آرام و مسلط بر خویش نشان می دهد و به نظر می آید که اصلاً تحت هیچ فشار و الزامی قرار ندارد. در عین حال گمان می کنم که روحیه و حس ناخودآگاه من نیز همین طور است و در اصل و ریشه تفاوت زیادی با وی ندارد. رایکونن و آلونسو تجربه بیشتری در این زمینه ها از من دارند، ولی من نیز کاراکتر و روال کارم را می شناسم و فکر می کنم از آنچه در گراندپری چین برایم روی داد و موجب حذفم و عدم اختصاص امتیازهایی به نامم شد، رهایی یافته باشم و بتوانم یک رقابت کم نقص را در برزیل پشت سر بگذارم.

● یک چیز غیرممکن

رقابت حاد همیلتون و آلونسو در تمام طول فصل سبب مسائل حاشیه ای فراوانی شده و مدیریت مک لارن مجبور به اعلام و تأکید بر این مسأله شده که تبعیضی را میان ۲ راننده توانا و معروفش قائل نخواهد شد، اما راننده معروف اسپانیایی که در هر ۲ فصل گذشته با لباس تیم رنو به قهرمانی رسید، همسو با بسیاری از کارشناسان و ناظران بر این باور است که مدیران مک لارن با همیلتون رابطه بسیار بهتری دارند و ترجیح می دهند وی اول شود و در نتیجه حمایت های خویش را شامل حال این راننده بریتانیایی کرده و برعکس از وی دریغ داشته اند و این وضع طبعاً در تورنمنت آخر فصل در برزیل هم دایر خواهد بود.

● درخواست اسپانیایی ها

در این ارتباط یک بازرس ویژه از سوی «FIA» تعیین و در اینتر لاگوس مستقر شده و وظیفه او زیرنظر گرفتن تمام موارد مرتبط با رقابت همیلتون و آلونسو و ایرادها و کژی های احتمالی موجود در آن و زیر ذره بین قرار دادن اقدام های مدیران مک لارن است. پیشتر گزارش شده بود که کارلوس گارسیا رئیس فدراسیون اتومبیلرانی اسپانیا با مکس موزلی رئیس «FIA» در این خصوص صحبت کرده و نگرانی هایش را در خصوص عدم حفظ حق و حقوق هموطنش به این مقام ابراز داشته و از وی خواسته است کاری کند که مساوات لااقل در تورنمنت آخر برقرار باشد. موزلی هم از ناظر ویژه FIA خواسته است با نهایت دقت هر رویداد مرتبط با آلونسو و همیلتون در اینترلاگوس را بررسی و آنالیز کند، اما این که این ادعا و تلاش تا چه حد تحقق یافتنی است، مسأله ای است که مبهم و بدون تضمین می نماید.

منبع : Globo. O



همچنین مشاهده کنید