یکشنبه, ۱۰ مهر, ۱۴۰۱ / 2 October, 2022
مجله ویستا

زنان و سیگار كشیدن


زنان و سیگار كشیدن

زنان سیگاری, هم چون مردان سیگاری در معرض بیماری های قلبی عروقی, اختلالات تنفسی و انواع سرطان ها هستند علاوه بر آن, درصد پوكی استخوان در بین زنان سیگاری بسیار بالاتر است

سیگار كشیدن در بین زنان و مردان بیماری ها و مشكلات فراوانی ایجاد می كند كه برای همگان شناخته شده هستند. طی ۱۰ سال گذشته تعداد زنان سیگاری رشد چشمگیری داشته است، طوری كه اگر تعداد زنان سیگاری نسبت به مردان سیگاری ۱ به ۲ بوده است، متاسفانه امروزه تعداد آنان تقریباً مساوی تعداد مردان سیگاری شده است. البته این آمار در بین جوامع و فرهنگ های گوناگون فرق می كند؛ اما آنچه مسلم است آن است كه این مشكل در همه نقاط جهان یك بحث عمومی و مشترك است.

● عوارض سیگار كشیدن در زنان

زنان سیگاری، هم چون مردان سیگاری در معرض بیماری های قلبی _ عروقی، اختلالات تنفسی و انواع سرطان ها هستند. علاوه بر آن، درصد پوكی استخوان در بین زنان سیگاری بسیار بالاتر است.

در دو دهه گذشته، تعداد مبتلایان زن سیگاری به سرطان سینه روند صعودی داشته است و همین امر موجب مرگ زودرس آنان می شود. همین طور تعداد مبتلایان زن سیگاری به بیماری های ریوی ۶ برابر شده است.

سیگار كشیدن زنان خطر ابتلا به بیماری های قلبی _ عروقی را در آنان دو برابر می كند و احتمال ابتلا به سرطان ریه را در آنها ۸۰ درصد افزایش می دهد.

عوارض جانبی سیگار كشیدن در زنان موجب سقط جنین، یائسگی زودرس، ناباروری و تولد نوزادان كم وزن می شود كه متاسفانه به رغم دانستن این موضوع، بازهم از هر ۵ نفر زن یك نفر سیگار می كشد.

زنانی كه در دوران بارداری سیگار می كشند، احتمال تولد كودكان معلول و بروز رفتارهای ضد اجتماعی را در فرزندان شان افزایش می دهند. شایع ترین تاثیرات نیكوتین این است كه بر تكامل مغز جنین تاثیری منفی می گذارد و موجب نقص سیستم عصبی كودك می شود. تحقیقات نشان می دهند تولد كودكان معلول و نارسا در زنان سیگاری ۳ برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است.

دختران جوان با كشیدن حداقل ۵ سیگار در روز موجب تضعیف عملكرد دستگاه تنفسی خود می شوند و این ناراحتی در دختران بیشتر از پسران جوان بروز می كند. ادامه این روند تا سن ۲۰ سالگی موجب اختلالات تنفسی و كاهش كارایی ریه آنها می شود.

متاسفانه دختران و زنان سیگاری، وابستگی بیشتری به سیگار پیدا می كنند و هنگام ترك مشكلات بیشتری دارند.

آمار مربوط به مرگ و میر سیگاری ها بیش از آمار مربوط به بیماری هایی مثل ایدز و یا حتی اعتیاد است.

ترشح هورمون استروژن (هورمون تخمدان ها) در زنان سیگاری به شدت كاهش می یابد و موجب بروز پیری زودرس، كهولت و ناتوانی های جنسی می شود.

● از خودتان مراقبت كنید

یكی از روش هایی كه موجب سلامتی، نشاط و طول عمر افراد می شود پذیرش مسئولیت رسیدگی به امور بهداشتی و سلامت جسم و روان توسط خود شخص است. اغلب مردم برای این كه انگیزه ای برای ترك سیگار به افراد سیگاری بدهند، درباره مسائل مالی و هدر رفتن پولی كه صرف خرید سیگار می شود صحبت می كنند. در حالی كه آنچه مهمتر از پول است، سلامتی بدن انسان است. واقعیت این است كه ما هر روز پیرتر و فرسوده تر می شویم و اگر سلامت جسمانی نداشته باشیم، نمی توانیم از بقیه عمرمان لذت ببریم. شاید نتوان از ابتلا به بسیاری از مشكلات و بیماری های جسمی - روانی در امان ماند، ولی حداقل می توان مانع از بروز گروهی از آنان شد كه علت آنها امروزه شناخته شده است. با تصمیم گیری صحیح و مناسب برای داشتن تغذیه ای مناسب، ورزش و فعالیت بدنی، حفظ وزن ایده آل، استفاده از توصیه ها و نكات پزشكی، توجه به سلامتی و بهداشت بدن و انتظارات و توقعات قابل قبول از خود، می توان با بسیاری از بیماری ها و عوارض آن مقابله كرد.

● تفاوت زنان و مردان سیگاری

پژوهش های مختلفی نشان می دهند كه زنان و مردان سیگاری هنگام ترك سیگار تفاوت های رفتاری متفاوتی از خود نشان می دهند. از جمله؛

۱ _ زنان هنگام ترك سیگار نسبت به مزه و بوی آن حساس تر از مردان هستند.

۲ _ درمان های رفتاری _ شناختی برای كاستن از مصرف سیگار بر روی زنان بیشتر از مردان تاثیر می گذارد.

۳ _ زنان در دوران پریودهای ماهیانه شان عوارض ترك سیگار را بهتر تحمل می كنند. از این رو پیشنهاد پزشكان بر این است كه زنان برای موفقیت شان در امر ترك سیگار، بهتر است در طول این ایام اقدام به ترك سیگار كنند.

۴ _ زنان نسبت به افزایش وزن بدن خود بعد از ترك سیگار كشیدن، حساس ترند. در حقیقت یكی از عواملی كه موجب عدم تمایل زنان به ترك سیگار می شود، آن است كه با افزایش وزنی حدود ۵ كیلو مواجه می شوند. در حالی كه تحقیقات نشان می دهند، با یك برنامه غذایی مناسب و انجام ورزش و فعالیت های بدنی به راحتی می توان جلوی این افزایش وزن را گرفت.

۵ _ بسیاری از زنان سیگاری در دوران حاملگی خود، سیگار كشیدن را ترك می كنند ولی متاسفانه در ۶۰ درصد موارد پس از ۱۲ ماه، مجدداً به سیگار كشیدن روی می آورند.

● روش های ترك سیگار

این را بدانید كه هر كوششی برای ترك سیگار فرصت موفقیت بعدی شما را افزایش می دهد. سعی كنید هر بار كه دست به سیگار می برید، آگاهانه باشد و به صدای نفس های خودتان گوش دهید. هنگامی كه قصد ترك سیگار را دارید، یك دفترچه كوچك همراه داشته باشید تا هرگاه سیگار كشیدید، بفهمید كه چه عاملی سبب سیگار كشیدن شما شده است.

برای استفاده از روش های ترك سیگار، می توان از كمك های جانبی مختلفی كه در این زمینه موثر و كارآمد هستند، استفاده كرد. از جمله؛

كمك های خود یاری: افراد سیگاری، برای ترك سیگار و مقاومت در برابر شروع مجدد آن بهتر است با انجمن و یا گروه هایی كه به همین منظور تشكیل می شوند، ارتباط برقرار كنند. آنها پس از ارائه اطلاعات و راهنمایی لازم افراد سیگاری را نسبت به روش های گوناگون ترك سیگار آشنا می كنند.

حمایت های گروهی: افراد سیگاری می توانند با سایر دوستان و آشنایان خود كه قبلاً موفق به ترك شده اند، ملاقات هایی داشته باشند و از تجارب آنها استفاده كنند.

مشاوره های فردی: اینگونه مشاوره ها با پزشكان، روانشناسان و پرستارانی كه در این زمینه تجارب ارزشمند و زیادی دارند، صورت می گیرد.

دارو درمانی: گروهی از افراد برای ترك سیگار كشیدن به دارو درمانی روی می آورند كه البته به مراتب زیانش از سیگار كشیدن كمتر است. این داروها دو نوع هستند، قرص های نیكوتین دار و قرص های بدون نیكوتین. گروه اول، قرص هایی هستند كه مقدار مشخصی نیكوتین به مغز می رسانند و گروه دوم، قرص هایی هستند كه علائم رفتاری ناشی از سیگار نكشیدن را (مثل بی قراری، كج خلقی، افسردگی و...) در فرد كاهش می دهند.

● چگونه فشار ناشی از سیگار نكشیدن را تحمل كنید؟

همه می گویند ترك سیگار آسان است، در حالی كه شاید ترك سیگار مشكل و سخت باشد ولی تلاشی ارزشمند است. اگر سیگاری ها بدانند در هر ۳۳ ثانیه یك سیگاری بر اثر عارضه قلبی، فشار خون و ناراحتی ریوی و سرطانی كه ناشی از سیگار كشیدن است، می میرد به راحتی درصدد ترك آن بر خواهند آمد. افراد سیگاری و به ویژه زنانی كه سیگار می كشند می توانند برای مقابله با تنش های ناشی از ترك سیگار كشیدن به نكات ساده و عملی زیر توجه كنند؛

۱ _ دلایل خود را برای ترك سیگار بر روی یك تكه كاغذ بنویسید و مرتباً یادداشت تان را بخوانید.

۲ _ هیچگاه درباره شروع مجدد سیگار كشیدن فكر نكنید. هر وقت به خودتان گفتید، «فقط یكی دیگر»، همان لحظه فكرتان را متوقف كنید و با استفاده از محرك های جایگزین دیگر، میل به سیگار كشیدن را در خود از بین ببرید. برای مثال، می توانید به پیاده روی بروید و یا كار جدیدی را شروع كنید.

۳ _ نسبت به اوقاتی كه تمایل به سیگار كشیدن در شما زنده می شود، حساس و هوشیار باشید. برای مثال، اگر عادت داشتید بعد از نوشیدن چای و یا قهوه، سیگاری بكشید، تا مدتی نوشیدن آنها را به تعویق بیندازید تا مجبور نشوید قول تان را زیر پا بگذارید.

۴ _ یكسری از عادات روزمره خود را تغییر دهید. برای مثال به جای سیگار بعد از غذا، مسواك بزنید و یا برای پیاده روی چند دقیقه به حیاط بروید.

۵ _ به جاهایی بروید كه افراد سیگاری حضور نداشته باشند. برای مثال، زمانی كه به رستوران می روید در قسمت غیرسیگاری ها بنشینید.

۶ _ با افرادی معاشرت كنید كه سیگاری نیستند. یافتن یك دوست و یا همكاری صمیمی كه سیگار نمی كشد و در اغلب موارد در دسترس شما باشد، می تواند بسیار مفید باشد. در مواقع دشوار او می تواند به كمك شما بیاید و مشكلات ترك را برایتان كم كند.

۷ _ هر روز و هر هفته ای كه سیگار نكشیدید، به خودتان جایزه بدهید. خودتان را به دیدن فیلم و نمایشی دعوت كنید و با پولی كه از راه سیگار نخریدن، صرفه جویی كرده اید، برای خودتان یك كادوی مخصوص بخرید.

● نقش آرامش عضلانی

- نفس های عمیق بكشید. هوای دم خود را ۱۰ ثانیه نگه دارید و سپس با یك بازدم قوی آن را از ریه های خود بیرون دهید. این كار را روزانه چندین بار انجام دهید و هر بار ۱۰ _ ۵ بار تكرار كنید.

- روزی ۲۰ دقیقه به ماهیچه های بدن تان آرامش بدهید. به این ترتیب كه چشم هایتان را ببندید، ماهیچه هایتان را رها كنید و به یك كلمه آرامش بخش (مثل دریا، بهار، گل و...) فكر كنید. این كلمه را ضمن تمرین آرام سازی عضلانی خود تكرار كنید. به این موضوع فكر كنید، «چقدر خوب شد كه سیگار را ترك كردید،... مزه غذاها را بهتر می فهمید،... صبح ها كمتر سرفه می كنید،... و دیگر دندان هایتان بر اثر سیگار كشیدن زرد و دهان تان بد بو نمی شود.»

- مثبت اندیشی و افكار سازنده را در ذهن خود پرورش دهید.

● نقش ورزش و فعالیت های بدنی

- پیاده روی و نرمش های سبك روزانه، فشار و تنش ناشی از ترك سیگار را در شما كاهش می دهد و آرامش عضلانی به همراه دارد.

- ورزش موجب شادی، نشاط، سرزندگی و خوش اخلاقی شما می شود.

- ورزش شما را در مقابل وسوسه سیگار كشیدن مجدد، حفظ می كند.

- ورزش شما را در حفظ رژیم غذایی تان كمك می كند.

- ورزش موجب كاهش وزن شما می شود.

- ورزش موجب بازسازی توان بدنی شما می شود.

با ترك سیگار می توانید مجدداً به سلامتی خود كمك كنید. بعد از ۶ ماه ترك سیگار، میزان ناراحتی های مختلف جسمی _ روانی در افراد سیگاری به نصف كاهش پیدا می كند.

یادتان باشد زمانی كه سیگار را ترك می كنید تنها سیگار كشیدن را ترك نكرده اید، بلكه هویت خود را به عنوان یك سیگاری تغییر می دهید. از آن جایی كه اغلب زنان سیگاری اسیر رابطه با دوستان سیگاری هستند، ممكن است این بخش از ترك سیگار برای شما از همه مشكل تر باشد.

ماندانا سلحشور



همچنین مشاهده کنید





سایت دیپلماسی ایرانیخبرگزاری تسنیمسایت عصرایرانسایت جمارانسایت اعتماد آنلاینخبرگزاری ایرناروزنامه شهروندروزنامه تعادلخبرگزاری مهرروزنامه آفتاب یزد