شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

جبرئیل از خدا می‌گوید


جبرئیل از خدا می‌گوید

جبرئیل امین برای پیامبراسلام(ص) از خدای بزرگ می‌گوید که چگونه او بر‌هر چیز ممکن، قدرت دارد. می‌فرماید: ما فرشتگان نازل نمی‌شویم و پائین نمی‌آییم مگر به فرمان پروردگارت، آنچه …

جبرئیل امین برای پیامبراسلام(ص) از خدای بزرگ می‌گوید که چگونه او بر‌هر چیز ممکن، قدرت دارد. می‌فرماید: ما فرشتگان نازل نمی‌شویم و پائین نمی‌آییم مگر به فرمان پروردگارت، آنچه پیش روی ماست و آنچه که پشت سر ماست و آنچه که بین این‌دو است همه برای پروردگار است یعنی پروردگار بر همه چیز قادر و تواناست و هرگز پروردگار تو فراموشکار نیست.

او پروردگار آسمان‌‌ها و زمین و آنچه که بین آنهاست پس توی ای رسول خدا (ص) او را عبادت کن و بر این عبادتش شکیبا باش آیا تو برای او هم نام و هم عرضی می‌شناسی؟!

هیچ وجودی جز وجود خدای بزرگ بر همه ممکنات مسلط و قادر نیست.

ادعای انسان و رد آن

انسان کافر می‌گوید: آیا وقتی که فوت کردم به زودی زنده خارج می‌شوم؟ این استفهام انکاری یا استبعاد انسان برای این مطلب است که بعید است انسان بعد از مردن دوباره زنده شود ولی حضرت باری‌تعالی بنا به خبر جبرئیل امین می‌فرماید: آیا انسان به یاد نمی‌آورد که همانا ما او را خلق کردیم و قبل از خلقتش چیزی از انسان نبود.

ای رسول‌خدا (ص) قسم به پروردگارت که ما همه انسان‌ها و شیطان‌ها را محشور می‌کنیم و آنها را در حالی‌که به زانو درآمدند پیرامون جهنم احضار می‌کنیم سپس از هر گروه و تابعان هر کدامشان را که در نظر سرکشی به خدای رحمان شدیدتر بودند جدا می‌کنیم.

سپس ما به کسانی‌که آنها از جهت چشیدن عذاب و دخول در جهنم سزاوارترند داناتر هستیم و از شما انسان‌ها هیچ کس نیست مگر آنکه وارد محشر می‌شوید و این بر پروردگارت حتمی و قطعی است سپس کسانی‌که تقوی پیشه کردند را نجات می‌دهیم و ستمگران را به زانو درآمده درجهنم رها می‌کنیم.

استدلال کافران بر مومنان و جواب آن

آنگاه که آیات ما بر انسان‌ها تلاوت می‌شود کسانی‌که کفر ورزیدند به کسانی‌که ایمان آوردند می‌گویند کدام یک از دو گروه، ما و شما از جهت مسکن و مقام دنیوی بهتر و نیکوتر و از جهت محفل و مجلس، آراسته‌تر است (کنایه از این‌که دنیای آنها بهتر از مومنان است و ایمان مومنان برای دنیایشان فایده‌ای ندارد) آنگاه خدای بزرگ می‌فرماید: و چقدر از نسل مشرکان قبل از مشرکان مکه را به هلاکت رساندیم در حالی‌که آنها از جهت متاع دنیا بهتر و آراسته‌تر بودند و تو ای پیامبر به آنها بگو هر کس که در گمراهی باشد خدای بزرگ او را بکشاند و مهلت دهد تا این‌که او سرانجام آنچه را که وعده داده شده بود ببیند یا عذاب در این دنیا را و یا وقت قیامت کبری را. پس کافران به زودی خواهند دانست که چه کسی بدتر و ضعیف‌تر، از نظر سپاه و یاور است.

و خداوند کسانی را که هدایت یافتند هدایتشان زیاد و افزون می‌کند و ماندنی‌ها و شایسته‌ها نزد خدای بزرگ از جهت ثواب و پاداش بهتر است. کما این‌که از جهت نتیجه و عاقبت نیز بهتر است.

ویژگی کافران

خدای بزرگ درباره کافران خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: آیا دیدی کسی را که به آیات ما کافر شد و گفت به من مالی بسیار و فرزند داده شده است آیا آنها از غیب اطلاع دارند یا این‌که نزد خدای رحمان عهد و پیمانی دارند؟! هرگز این طور نیست ما هر چه کافران بگویند ثبت می‌کنیم و عذاب او را تمدید می‌کنیم و آنچه که می‌گوید به او ارث می‌دهیم و او به تنهایی نزد ما می‌آید.

خدای بزرگ ویژگی کافران را در تفاخر به مال و فرزند (عِدهٔ و عُدهٔ) را تعریف می‌کند که آنها به همین ظواهر دل خوشی دارند و خودشان را مصون از عذاب می‌دانند این در حالی است که هر کافری به تنهایی نزد خدای بزرگ حاضر می‌شود و باید حساب رفتار و گفتار خود را در دنیا به خدای بزرگ پس دهد و عذاب دردناک را به خاطر مخالفت با خدا تحمل کند.



همچنین مشاهده کنید