جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

داستان های ساوت لند Southland Tales


داستان های ساوت لند Southland Tales

در سال ٢٠٠٥ حمله ای اتمی به تگزاس و نابودی بخش هایی از آن ایالت, سبب می شود تا در سال های بعد دولت آمریکا خود را در آستانه فاجعه ای زیست محیطی, اقتصادی, اجتماعی بیابد از این رو برای پیشگیری و کنترل امور, زندگی تمام انسان ها تحت نظر گرفته می شود

▪ نویسنده و کارگردان: ریچارد کلی.

▪ موسیقی: Moby.

▪ مدیر فیلمبرداری: استیون بی. پاستر.

▪ تدوین: سام بائر.

▪ طراح صحنه: الک هموند.

▪ بازیگران: دواین جانسون[باکسر سانتاروس/جریکو کین]، شون ویلیام اسکات[رولند تاورنر/رونالد تاورنر]، سارا میشله گلار[کریستا ناو/کریستا کاپاوسکی]، مندی مور[مدلین فارست سانتاروس]، جاستین تیمبرلیک[سرباز ابلین]، نورا دان[سیندی پینزیکی]، چری اوتری[زورا کارمایکلز]، هولمز آزبورن[سناتور بابی فراست]، میرندا ریچاردسون[نانا می فراست]، والاس شاون[بارون فون وستفالن]، کوین اسمیت[سایمون تئوری]، کریستوفر لمبرت[والتر مانگ].

▪ ١٤٥ و ١٦٠ دقیقه.

▪ محصول ٢٠٠٧ آلمان، آمریکا، فرانسه.

▪ نامزد نخل طلای جشنواره کن.

▪ ژانر: کمدی، درام، علمی تخیلی، مهیج.

در سال ٢٠٠٥ حمله ای اتمی به تگزاس و نابودی بخش هایی از آن ایالت، سبب می شود تا در سال های بعد دولت آمریکا خود را در آستانه فاجعه ای زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی بیابد. از این رو برای پیشگیری و کنترل امور، زندگی تمام انسان ها تحت نظر گرفته می شود. یکی از بحران های اصلی آمریکا در پی اعلان جنگ به محورهای شرارت-عراق، ایران، افغانستان و کره- و بسته شدن تنگه هرمز نبود سوخت برای مصرف ماشین جنگی آمریکا است.

شرکتی آلمانی راهی برای تولید نیرو با استفاده از آب دریا یافته، اما فشارهایی در کار است تا جلوی جایگزینی این منبع نیرو شود. گروهی از نو مارکسیست ها که در ساحل غربی[جایی که لانه قاچاقچیان مواد مخدر به رهبری سربازی کهنه کار به نام ابلین است] سکونت دارند، تصمیم گرفته اند تا دولت فدرال را از طریق انقلابی خونین سرنگون کنند.

همزمان باکسر سانتاروس هنرپیشه و داماد سناتور بابی فراست ناپدید شده و توسط کریستا ناو-هنرپیشه فیلم های پورنو-در میانه صحرا پیدا شده و به خانه او برده می شود. قرار است با استفاده از فیلم هایی که از کریستا و باکسر- که حافظه اش را از دست داده-گرفته شده، رسوایی بزرگی برای سناتور فراهم کرده و مانع از تصویب ماده قانون ٦٩ شوند. و به نظر می رسد که همه این حوادث و حتی آنهایی که در چند روز آخر باید اتفاق بیفتد، همگی در سناریوی فیلم بعدی باکسر به نام "قدرت" از قبل نوشته شده است...

● چرا باید دید؟

جیمز ریچارد کلی متولد ١٩٧٥ نیوپورت نیوز، ویرجینا است. در دانشکده سینما-تلویزیون USC جنوب کالیفرنیا درس خوانده، با ساختن دو فیلم کوتاه The Goodbye Place و موضوع غریزی در ١٩٩٦ شروع به فیلمسازی کرده و با اولین فیلم بلندش دانی دارکو به شهرت و موفقیت دست یافته است. دانی دارکو که توانست ١١ جایزه معتبر را از آن سازنده جوانش کند، قصه ای جوان پسند داشت که تلفیقی ماهرانه در چند ژانر ترسناک، علمی تخیلی و جنایی بود.

با وجود محبوبیت این فیلم ریچارد کلی در طول ٦ سال گذشته فقط در نوشتن فیلمنامه دومینو همکاری کرد و عملاً داستان های ساوت لند دومین فیلم بلند او محسوب می شود. داستان های ساوت لند که اولین بار در جشنواره کن به نمایش در آمد، در آخرین ماه های سال ٢٠٠٧ اکران شد و قرار است امسال سومین فیلم بلند کلی به نام جعبه که بر اساس داستان کوتاه مشهور دکمه، دکمه نوشته ریچارد متیسون ساخته شده، به نمایش در آید. [١]

ریچارد کلی جزو جوانان جویای نام و کمی تا قسمتی نابغه هالیوود محسوب می شود که قرار است آینده سینمای این منطقه دنیا روی شاخ سبیل شان بچرخد. داستان های ساوت لند قرار است به شکلی پیشگویانه فرجام آمریکا را تصویر کند، کاری که سریال ها امروز آمریکایی مانند جریکو کمر همت به این کار بسته اند. اما ریچارد کلی با افزودن هر پیرنگ دم دستی فیلم خود را به ملغمه ای پیچیده و سرگیجه آور تبدیل کرده است.

سکانس آغازین فیلم بی اختیار تماشاگر را به یاد سریال قهرمانان و داستان های مصور می اندازد. چیزی که کلی نیز از نزدیک شدن فیلم خود به آن ابا ندارد، اما همه چیزهای جدی تر این نوع مانند منجی های پست مدرن! را نیز از قلم هم نمی اندازد. دو برادر دوقلو که قدرتی شگرف دارند و سرنوشت همه در دست های آنان قرار گرفته یا خود باکسر و حتی ظهور مجدد مارکسیست ها که مایه شرمساری هر طرفدار اردوگاه چپ هستند و خلاصه همه چیز....

یک بازی کامپیوتری شلوغ که فقط می تواند دوستداران دانی دارکو را برای کشاندن به سالن ها فریب دهد. با این حال فیلم در لایه های زیرین خود حرف هایی جدی نیز دارد. از جمله همین موضوع محور شرارت که گویا آمریکایی ها و حتی رئیس جمهورشان به آن مانند یک بازی رایانه ای می نگرند!

فیلم با صرف بودجه ای ١٢ میلیون دلاری ساخته شده و تصور می کنم رکوردهای کتاب گینز را برای تصاحب بزرگ ترین شکست تجاری سینمایی جابجا کرده و به جای دروازه بهشت مایکل چیمینو بنشیند. چون تا این لحظه کمتر از ٣٠٠ هزار دلار در آمد داشته و از میزان فروش آن روی دی وی دی نیز اطلاع صحیحی در دست نیست. یقین دارم اگر چنین سوژه ای در دستان فرد باهوش تری مانند اسپیلبرگ قرار می گرفت، با اندکی دست کاری یک گزارش اقلیت دیگر از آن می ساخت، اما دریغ از مردی و سنگی!

● توصیه های ایمنی:

١) به نامزدی فیلم در جشنواره کن اعتنا نکنید!

٢) توجه تان را به جمله سرنوشت ساز ریچارد روپر و مایکل فیلیپس میهمانان برنامه راجر ابرت درباره فیلم جلب می کنم: "Two hours and Twenty four minutes of abstract crap".

امیر عزتی



همچنین مشاهده کنید