چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فیلتر هوا


فیلتر هوا

بدون هیچ درنگ به سراغ فیلتر هوای اسپرت میرویم خود اینها برای این کار به همراه لوله های رابط طراحی شده اند

بدون هیچ درنگ به سراغ فیلتر هوای اسپرت میرویم خود اینها برای این کار به همراه لوله های رابط طراحی شده اند به طور مثال این نمونه برای پژو ۲۰۶ است که هوای مورد نیاز خود را از قسمت بالای جلو پنجره تآمین میکند و هوای خنک را پس از فیلتر کردن به طرف هوزینگ دریچه گاز میفرستد البته جنس خود فیلتر خیلی شرطه به عنوان مثال فیلتر های کربنی بازده بالایی دارند و نوعی از فیلتر ها تولید شده که قابلیت شستشو با ماده مخصوصس را دارا بوده ولی فیلتر های استوانه ای شکل از نوار های کاغذی که به صورت زیگزاگ و شبه مخروط هستند دارای بازده خوبی بود و مانع کمتری در راه سیال عبوری ایجاد میکند به طور مثال در یک فیلتر هوای اسپرت سطح تصفیه کننده کاغذ اطلسی ازلحاظ سطح مقع دو سوم بیشتر از نوع فابریک بوده و قابلیت فیلتر کردن هوای ورودی را تا حد ذرات معلق بیست میکرون را دارا است.

اونا که پیکان دارند خوب میدانند ابعاد صافی هوای این ماشین برای خودرویی با حجم موتور هزار شیصد سی سی بسیار کمه ! زمانی که پیکان داشتم از صافی هوای پیکان پژویی روش استفاده میکردم(حدود ده هزار تومان با بدنه فرانسوی) ولی امروزه تنوع کمی بیشتر شده و به راحتی میشه یک فیلتر هوای اسپرت رو با سی هزرا تومان تهیه کرد.

● دریچه گاز و مجرا های جانبی:

وقتی که سیال عبوری را در یک لوله ای که تقریبآ با افق موازی است مطالعه میکنید به فرمول هایی مانند بقای جرم و برنولی بر میخوریم که هر کدام جای بحث و تآمل بسیار داردولی اگر به یک نتیجه گیری قناعت کنیم میشود گفت که (( سرعت سیال در این منتقه و لولهای بعد از آن یا کند شوند است یا تند شونده پس فشار سیال به دو عامل بستگی دارد ۱-اختلاف ارتفاع و اختلاف سرعت بین دونقطه (قبل و بعد از دریچه گاز)و از انجا که لوله را افقی فرض کردیم پس اختلاف ارتفاع حذف میشود و سرعت میماند که بازم با استفاده از قانون برنولی میشود گفت که سرعت و سطح مقطع با هم نسبت معکوس دارند و اگر ما سطح مقطع دریچه گاز رو بزرگتر کنیم در فشار هوای ورودی ( بیشتر در حالت فول گاز)تاثیر مستقیم دارد)) - اگه بطور ساده بیان کنیم هوا باید مسیری دیفیوزر مانند را طی کند تا به سوپاپ برسد یعنی ما فیلتر هوا را بینهایت ارزش گذاری کنیم باید شیب یکسانی این دیفیوزر را با مجرای ورودی سوپاپ متصل کند و حالا بسته به مکان قرارگیری دریچه گاز میتوان قطر مناسب را برای آن بدست آورد-ولی نباید اینو از ذهن دور داشت که خیلی از .....

● کانال هوای هوا رسان

این خود شامل دو قسمت است یکی قبل از فیلتر هوا و دومی یعد از دریچه گاز

۱) قبل از فیلتر هوا:

کار که باید انجام بشه اینه که هوا را از مدخلی گرفت به سمت فیلتر هوا ارسال کرد٫ شاید بگین چه کار آسانی اما اینو از ذهن دور نکنین که این هوا باید خنک باشد تا حد ممکن عاری از ذرات معلق ( گرد و غبار) و نیمه معلق( قطرات آب باران) باشد و تآثیر منفی در آیرودینامیک بدنه خودرو نداشه باشد.طرحهای مختلفی هست مانند گرفتن هوا از قسمت زیر دماغه خودرو که جز قدیمی ترین ها محسوب میشه و معایب زیر رو داره کمی باعث آشوب در هوای عبوری در زیر بدنه خودرو میشه و لبه آن باید از قسمت سینی جلو پایین تر باشه پس هوا باید مسیری را از این قسمت تا فیلتر هوا صعود کند که جاذبه زمین خلاف این امر را خاهان است به علاوه هوایی که در قسمت پایین جریان دارد درصد آلودگی بیشتری را نسبت به نقاط دیگر داره.

راه دوم استفاده از هوای جاری در جلو پنجره است ٬ صد البته قبل از رادیاتور( در خودرو های توربو قبل از اینتر کولر) که دمای آن خنک باشد اما باز این طرح دارای معایبی مانند نزدیک بود به منبع گرمایی(خود رادیاتور)ومحدودیت در مدخل ورودی هوا به کانال- چون اگر زیاد از حد بزرگ انتخاب شود باعث تلاطم در هوا بخصوص در قسمت جلو پنجره و مدخل ورودی به رادیاتور میشود پس باید این مجرا را به طرف منتهاالیه بالای رادیاتور در نظر گرفت .و بهترین راه استفاده از هوای جاری بر روی سطح کاپوت، دو چیزو قبل از معرفی بگم : که این طرح دارای سه حالت است یکی با شیب دهانه باز به طرف جلو یا عقب یکی با طرح آزاد شبیه سوپر چاجر ها(این قسمت مربوط به ادامه است ) و طرح های هم شیب با کاپوت.که این آخری بیشتر توسط کمپانی های تولید کننده مورد استفاده قرار میگیرد( لازم به ذکر که این طرح رو با نوع که وظیفه خالی کردن هوای عبوری از رادیاتور رو داره اشتباه نگیرین مثل کبرا شلبی)

در نوع تغذیه از روی کاپوت یک نکته خیلی مهمه اینکه آیا از موتور فابریک داره استفاده میشه یا نه ؟ که در اکثر موارد از همان موتور فابریک داره استفاده میشه پس به راحتی قسمت بالایی هواکش را به شکل | | برش زده (توسط عمودبر) و از مکان خط برش چند سانتی متری بلند میکنیم و دو عدد تیغه مثلثی شکل در طرفین قرار میدهیم و از زیر با نصب عهایق بندی مناسب به در هواکش( این روش بیشتر در خودرو های کاربراتوری کاربرد دارد و در هواکش برداشته میشود و مدخل جانبی هوا رسان کیپ شده و در روی خود هواکش با یک قطعه هم اندازه گرفته میشود و دور دیواره هواکش با نصب لاستیک آبندی با محل برش خورده بر روی کاپوت چفت میشود) وصل میشود و در خاتمه یک شبه مستطیلی طوری در در جلوی مدخل قرار میدهیم. در مورد تعویض موتور هم بعدآ به طور کامل توضیح میدم.

۲) بعد از درچه گاز :

که در این قسمت خیلی مهم و تخصصی است چون بحث بر سر نوع طراحی و انواع موجود آن است که جالب ترین طرح مربوط به نوع مانیفولد های طول متغیر است . در این طرح همان گونه که در شکل معلوم است با چرخش استوانه داخلی طول کانال هوا رسان کاهش یا افزایش پیدا میکند که با افزایش طول مسیر گشتاور افزایش پیدا میکند( در دور های میانی موتور) و با کاهش دادن طول مسیر در دور های نهایی قدرت تولیدی افزایش پیدا میکند . ولی متآسفانه این سیستم برای ما زیاد قابل نصب و تهیه نیست ولی ما میتوانیم با صیقلی ساختن سطح داخلی منیفولد و حتی استفاده کردن از محفظه های رزونانس( موتور انژکتوری) عمل کرد بهتری را در دور های میانی از موتور طلب کنیم.



همچنین مشاهده کنید