پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
رویكردی تازه به قانون استفاده از حداكثر توان داخلی
پروژههای ایرانی باید به بنگاههای اقتصادی و كارآفرینان حرفهای كشورمان سپرده شود« این شعار پس از چند سال فراز و نشیب، دست آخر تبدیل به قانونی شد كه در تاریخ ۷۶/۱/۱۶ جهت اجرا از سوی مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شد.
قانون حداكثر استفاده از توان فنی و مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی كشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات. روح كلی حاكم بر این قانون، واگذاری مسئولیت و انجام مدیریت فعالیتهای مختلف پروژههای كشور به بنگاههای اقتصادی، حرفهای ایرانی است تا از این طریق، اهدافی چون استفاده هرچه بیشتر از توان فنی و مهندسی و تولیدی و صنعتی و اجرایی كشور، تقویت توان فنی و اجرایی كشور در اجرای كارهای بزرگ و همچنین حمایت از شركتها و پیمانكاران ایران به منظور افزایش تولید و ارائه خدمات، محقق شود. قانون حداكثر... با توجه به راهكارهایی كه برای توانمندسازی بنگاههای اقتصادی ایرانی در نظر گرفته، باز هم از زمان تصویب تإ؛ به امروز، مورد بی مهری مسئولان اجرایی قرار دارد و تعهد به پایبندی در قانون مذكور بسیار كمرنگ است. اما قانون حداكثر، از زمان روی كار آمدن دكتر احمدینژاد به عنوان رئیسجمهور با صدای رساتری به گوش میرسد چنانچه دكتر طهماسبی وزیر صنایع و معادن بارها بر پایبندی وزارتخانه متبوعش نسبت به قانون مذكور تاكید كرده است. همچنین دیدار دكتر احمدینژاد از نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز و پتروشیمی در هفته گذشته و گلایهمندی برخی از تولیدكنندگان و پیمانكاران نفتی مبنی بر تمایل مسئولان نفتی به خرید تجهیزات و بكارگیری پیمانكاران خارجی، منجر به آن شد كه رئیسجمهور بار دیگر قانون حداكثر را به وزیر و معاونانش یادآوری كند. این كه »باید از تمامی ظرفیتهای داخلی استفاده شود« و یا »چرخ صنایع داخلی باید بچرخد« و »تعرفهها را اصلاح كنید« ازجمله بیانات رئیسجمهور در این نمایشگاه بود كه نشان از تمایل دولت به استفاده از توان داخلی در اجرای پروژههای مختلف كشور داشت. اما بی توجهی مسئولان اجرایی به قانون حداكثر را باید در عملكرد شركتهای پیمانكاری وتولیدكننده نیز جستجو كرد. عدم پشتیبانی مالی یكی از عوامل مهمی است كه بنگاههای اقتصادی كشورمان را درگیر كرده است. مخصوصا در پروژههای نفتی كه طرحها عمدتا به صورت »میلیارد دلاری« محاسبه میشود و هیچ كس نمیتواند آن را در كشور تامین كند. هرچند برداشت از حساب ذخیره ارزی و یا تامین مالی به صورت بیع متقابل و یا فاینانس در قانون حداكثر پیشبینی شده، اما این دو راهحل نیز مشكلات خاص خود را دارد كه به صورت جداگانه به آن خواهیم پرداخت.
●از شعار تا واقعیت
تاكید وزیر صنایع بر استفاده از حداكثر توان داخلی طی ماههای اخیر، بسیاری از پیمانكاران و تولیدكنندگان كشورمان را خشنود كرد. اما موانعی كه بر سر اجرایی شدن این قانون وجود دارد، تحقق آن را با تاخیر مواجه ساخته است. همایون مددی نایب رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران بر این باور است كه واردات بی رویه كالا به كشور از تحقق شعار حداكثر استفاده از توان داخلی ممانعت میكند وی بإ؛ بیان این مطلب كه قانون حداكثر یكی از مواردی است كه مورد تاكید وزیر صنایع میباشد، عنوان میكند كه طی چند ماه اخیر این قانون اجرایی نشده و با توجه به موانعی كه بر سر راه تولیدكنندگان وجود دارد، عملی شدن این هدف به راحتی امكانپذیر نخواهد بود. اما موانع تعرفهای در كنار عدم پشتیبانی مالی از جمله مشكلات اجرایی شدن قانون حداكثر از سوی دستاندركاران و بنگاههای اقتصادی كشورمان مطرح میشود. همایون مددی نیز موانع تعرفهای را عاملی برای عدم استفاده از حداكثر توان داخل عنوان كرده و میگوید زمانی كه تولیدكنندگان همواره با واردات كالای خارجی و با تعرفه پایین مواجهند، حتی اگر قانون حداكثر استفاده از توان داخلی نیز اجرایی شود، تاثیرگذار نخواهد بود.
شرایط نابرابر رقابت بنگاههای داخلی با شركتهای خارجی در كشورمان را به صورت نامتعادلی، دچار بهمریختگی كرده است. به طوری كه این شرایط نابرابر به نفع شركتهای خارجی تمام میشود. نایب رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران نیز بر این نكته تاكید دارد و عنوان میكند كه وقتی تولیدكنندگان داخلی نقدینگی لازم برای تولید و امكان دریافت وام از بانكها را ندارند، رقابت با تولیدكنندگان خارجی و تحقق شعار استفاده حداكثری از توان داخلی فراهم نخواهد شد.
وی ركود موجود در بازار تولید كشور از سویی و توسعه طرحهای نفتی را از سویی دیگر دچار تناقض میخواند و تاكید میكند كه این نوع تناقض نشاندهنده تامین نیاز پروژهها از طریق واردات و تولیدات خارجی است.
قانونگذار در قانون حداكثر، تنها جنبه مالی پروژهها را در نظر نگرفته بلكه انتقال دانش و فناوری نیز مدنظر بوده است. در كشور ما از یك سو در برخی از زمینههای ارائه خدمات فنی و مهندسی تجارب و توانهای قوی وجود داشته كه حتی با توجه به نیرو و توان مازاد میتوانیم در آن زمینهها نسبت به صدور خدمات فنی اقدام كنیم و از سوی دیگر بازار بسیار بزرگی برای خرید خدمات فنی و مهندسی نیز وجود دارد كه طبق قانون »حداكثر استفاده از توان فنی و مهندسی، تولیدی و صنعتی و اجرایی كشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات« باید این بازار در اختیار بنگاههای اقتصادی و كارآفرینان قرار گیرد كه متاسفانه این قانون چندان مورد توجه قرار نگرفته و این بازار به سادگی در اختیار شركتهای كرهای، چینی و اروپایی قرار گرفته است. همان طوری كه گفته شد، روح حاكم بر این قانون واگذاری مسئولیت و انجام مدیریت پروژههای كشور به بنگاههای اقتصادی و كارآفرینان حرفهای ایران است تا از این طریق، توانمندی آنان ارتقاء و دانش فنی نیز به كشور منتقل شود. اما آنچه در قانون حداكثر مكررا به آن توجه شده صرفا انجام كار در ایران نیست بلكه قانون مذكور بر ارجاع كار به ایرانی و بازار كار برای ایرانی تاكید كرد. طی ۷ سالی كه از تصویب قانون حداكثر میگذرد متاسفانه برخی از شركتها و یا پیمانكاران ایرانی پس از ارجاع كار آن را به طرف خارجی سپرده و به نوعی از قانون سوء استفاده كردهاند.
●مفاد قانون
در ماده یك این قانون كه قانونگذار اهداف كلی خود را در آن ذكر كرده، آمده است: به منظور استفاده هرچه بیشتر از توان فنی - مهندسی - تولیدی و صنعتی و اجرایی كشور، كلیه وزارتخانهها، سازمانها، موسسات، شركتهای دولتی یا وابسته به دولت، بانك ها، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی (موضوع ماده ۵ قانون محاسبات) موسسات عمومی یا عامالمنفعه، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی و همچنین تمامی سازمانها، شركتها و موسسات، دستگاهها و واحدهایی كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است از قبیل شركت ملی نفت ایران، شركت ملی گاز، شركت پتروشیمی، سازمان هواپیمایی كشور، سازمان صدا و سیما، شركت ملی فولاد و شركت ملی صنایع مس ایران اعم از این كه قانون خاص خودرا داشته یا از قوانین و مقررات عام تبعیت كنند و شركتهای تابع و وابسته به آنها موظف هستند در ارجاع كارهای خدمات مهندسی مشاور، پیمانكاری، ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی پروژههای خود اعم از این كه از بودجه عمومی دولت و یا از درآمدهای خود یا از اعتبارات و تسهیلات ارزی و ریالی دستگاههای مزبور استفاده كنند، بر اساس این مصوبه اقدام كنند. ماده یك قانون حداكثر را میتوان نشاندهنده عزم ملی برای حصول به اهداف قانون خواند تا توان فنی و مهندسی، تولیدی و صنعتی و اجرایی كشور هرچه بیشتر به خدمت گرفته شود. اما در ماده دو قانونگذار خواسته است كه با واگذاری مسئولیت و انجام مدیریت پروژههای بزرگ به پیمانكاران، طراحی و ساخت، توان فنی و اجرایی كشور را تقویت كند.
در این ماده آمده است: به منظور تقویت توان فنی و اجرایی كشور در اجرای كارهای بزرگ و استفاده حداكثر از توان داخلی، سازمان برنامه و بودجه (سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور) موظف است ظرف سه ماه با كسب نظر از وزارتخانههای ذیربط، آییننامه لازم برای ساماندهی و روش فعالیت واحدهای پیمانكار طراحی و ساخت را تهیه و برای تصویب به هیاتوزیران تسلیم كند. اما در ماده ۳ قانون، قانونگذار خواسته است بازاری كه در اختیار ایرانی یا مشاركت ایرانی، خارجی قرار گرفته، در داخل كشور در اختیار دیگران نیز قرار گیرد و توسط آنان به خارج از كشور منتقل نشود. در اینجا دستگاههای اجرایی باید از پیمانكاران ایرانی طرف ارجاع كار یا شركت خارجی شریك مشاركت ارجاع كار بخواهند. قانونگذار در این ماده میگوید: از تاریخ تصویب این قانون ارجاع كارهای خدمات مهندسی مشاور و پیمانكاری ساختمانی، تاسیساتی، تجهیزاتی و خدماتی صرفا به موسسات و شركتهای داخلی مجاز است و در صورت عدم امكان با پیشنهاد اجرایی و تصویب شورای اقتصاد از طریق مشاركت با شركتهای ایرانی، خارجی مجاز و حداقل سهم ارزشی كار طرف ایرانی پنجاه و یك درصد خواهد بود. قانونگذار با اجرای ماده (۳) قانون حداكثر خواهان به خدمت گرفتن و تقویت توان ایرانی است. از سویی دیگر كارفرمایان و سیستم بانكی كشور نیز همراه با شركتهای ایرانی باید در انعقاد قرارداد، مشابه شركتهای خارجی عمل كنند و این مورد به صراحت در ماده ۴ قانون ذكر شده است به طوری كه بانك مركزی موظف شده است به منظور حمایت از شركتهای ایرانی و افزایش توان تولید و ارائه خدمات نسبت به موارد زیر اقدام كند:
۱. گشایش اعتبار و یا صدور مجوز گشایش اعتبار توسط بانكهای تجاری در چارچوب قوانین بودجههای سنواتی و تسهیلات ارزی دستگاههای اجرایی حسب درخواست دستگاه ذیربط به نفع شركتهای ایرانی با مشاركت ایرانی، خارجی به صورت قابل تقسیم و یا اتكایی كه طرف قرارداد دستگاههای اجرایی، موضوع این قانون است.
۲. صدور ضمانتهای موردنیاز شركتهإ؛ و موسسات برای مناقصهها و قراردادهای موضوع این قانون براساس مصوبه هیاتوزیران
۳. افتتاح حساب ارزی و نیز صدور اجازه استفاده مستقیم از ارزی كه توسط موسسات و شركتهای مهندسی مشاور یا پیمانكاری ساختمانی تاسیساتی، تجهیزاتی، بازرسی فنی داخل در پیمانها و قراردادهای ارزی یا ارزی ریالی منوط، اعم از پیمانها و قراردادهای بخش دولتی یا غیردولتی حاصل میشود با رعایت مصوبات هیات وزیران.
قانونگذار در موارد مذكور خواسته است از توان ایرانی در اجرای پروژههای صنعتی كمك بگیرد و این توان را در زمینههای مهندسی، صنعتی - اجرایی و تولیدی به خدمت گرفته تا صدور خدمات فنی و مهندسی در كشور شكل بگیرد.
در ماده ۵ نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی مكلف به تهیه آییننامه مربوط به پوشش بیمه قراردادهای موضوع این قانون و خروج ماشینآلات و تجهیزات موردنیاز فعالیت در خارج از كشور به صورت صادرات موقت با ارائه سفته معادل ارزش صادراتی اقلام و ایجاد تسهیلات لازم برای خروج مصالح، لوازم و كالاهای مصرفی موردنیاز اجرای قراردادهای خارج از كشور شده است.
همچنین معافیت كارگران اعزامی موضوع قراردادهای صدور خدمات فنی به خارج از كشور از پرداخت عوارض خروج و صدور كارنامه شغلی برای كلیه كارگران ایرانی كه در ارتباط با صدور خدمات فنی اعزام میشوند نیز ازجمله مادههای ۶-۷ قانون حداكثر است.
در پایان و در ماده ۸ نیز وزارتخانههای صنعتی مكلف شدهاند در پایان هر سال آن بخش از كالاهای صنعتی را كه قادر به ساخت آنها در داخل میباشند از نظر نوع و مشخصات فنی، تعداد و زمان ساخت به دستگاههای اجرایی موضوع این قانون اعلام دارند.
قانون »حداكثر استفاده از توان فنی و مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی كشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات« را میتوان یكی از مهمترین قوانین پس از انقلاب اسلامی دانست. ساخت تجهیزات صنعتی بدون تردید، آثار مثبت و گرانبهایی را در پی دارد كه قطع وابستگی یكی از مهمترین دستاوردهای آن است هرچند به دلیل تحریم اقتصادی كشور و دلائل سیاسی بسیاری از تجهیزات داخلی جایگزین خارجی در اجرای پروژههای كشور شده است اما پایبندی به قانون حداكثر و جدی گرفتن آن از سوی مسئولان اجرایی از سال ۷۶ تا به امروز میتوانست در افزایش توان مهندسی بسیار تاثیرگذار باشد. در حال حاضر با یك مقایسه بسیار ساده در صنایع ساخت تجهیزات كشور با دیگر كشورها حتی كشورهای همسایه، عقبماندگی در این صنعت قابل مشاهده است. حضور قدرتمند شركتهای خارجی با پشتوانه دولتی متاسفانه به هیچ یك از شركتهای ایرانی اجازه ورود به این میدان را نداده و انتظارات صنعت نیز در همین حد شكل گرفته است. قانون حداكثر با جدی گرفتن آن از سوی مسئولان میتواند در جایگاه مناسبی قرار گیرد و به رشد و اعتلای توانمندیهای مهندسی ایران منجر شود.
سحر شقاقی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست